X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סוחף ב-2008, מעיק ב-2011. נשיא ארצות-הברית ברק אובמה [צילום: AP]
אובמה לא יכול ללחוץ
חיסול בן-לאדן ראוי לתהילה, אך השפעתו על מעמדו הפוליטי של אובמה היא מינימלית, ואין הוא מעניק לנשיא יכולת או מנדט מהציבור ומהקונגרס ללחוץ על ישראל הישכיל ראש הממשלה נתניהו למנף את אהדת הציבור והקונגרס, ואת מגבלות כוחו של הנשיא, ויהדוף את ניסיונות הלחץ של אובמה?

הנשיא אובמה שואף למנף את חיסול בן-לאדן כדי להגביר את הלחץ על ראש הממשלה נתניהו. אבל, יכולתו של נשיא אמריקני להפעיל לחץ בזירה הבינלאומית היא פועל יוצא ממעמדו בזירה הפנימית, במיוחד בכל הקשור ללחץ על המדינה היהודית הנתפשת בעיני רוב הציבור והמחוקקים בארה"ב כנושא פנימי-ערכי הזוכה לאהדה גבוהה שיטתית, ולא רק כנושא חוץ.
ב-20 במאי יפגוש ראש הממשלה בנימין נתניהו נשיא דמוקרטי המהווה נטל על מועמדים דמוקרטיים לקראת בחירות 2012 ומתקשה לגייס רוב ליוזמותיו ולבחירתו לכהונה שנייה, למרות תמיכה נלהבת (80%) בחיסול בן-לאדן.
ב-20 במאי יפגוש נתניהו נשיא המשווע לשיתוף פעולה עם המחוקקים פן יהפוך ל"ברווז צולע" ופן ינוצח בנובמבר 2012. אבל, מרבית המחוקקים מתנגדים ללחץ על ישראל, הזוכה לתמיכה בין-מפלגתית מוצקה ונדירה בעידן של קיטוב שיא בין המפלגות. אובמה ינסה ללחוץ, אך לא יקריב את מטרתו המרכזית - כהונה שנייה - על מזבח העניין הפלשתיני. הוא ער לאבחנת טיפ אוניל, היושב-ראש האגדתי של בית הנבחרים: "כל הפוליטיקה היא מקומית", ולמד מקודמיו שהצלחה בנושאי חוץ אינה מחלצת נשיא ממצוקות פנים.
לדוגמה, הנשיא בוש האב זינק מ-39% תמיכה ל-85% בעקבות הניצחון במלחמת המפרץ הראשונה ב-1991. בוש אף קיבל אשראי על התפוררות ברית המועצות ונפילת החומה בברלין - התפתחויות דרמטיות יותר מחיסול בן-לאדן. לכן, דמוקרטים בכירים נרתעו מהתמודדות מול בוש ב-1992, ומושל צעיר ממדינת ארקנסו, ביל קלינטון, זכה במועמדות הדמוקרטית לנשיאות. לעומת בוש שהתמקד בזירה הבינלאומית, פעל קלינטון לפי עצת יועציו ג'יימס קארוויל ופול בגאלה: "זו הכלכלה, טיפש!". ככל שהבוחרים האמריקנים חזרו לעסוק בבעיות הכלכלה והבריאות, כן התפוגג "בונוס הניצחון" של בוש. ביום הבחירות חזר בוש לגודלו הטבעי - 39% - והמושל קלינטון ניצח.
הנשיאים הדמוקרטים וילסון ורוזוולט היו גיבורי הניצחונות בשתי מלחמות העולם - המשמעותיים יותר מחיסול בן-לאדן - אך הדמוקרטים הפסידו את הרוב בבית הנבחרים ובסנאט בבחירות 1918 ו-1946. בוש הבן זכה לבונוס של 35% בעקבות ה-11 בספטמבר 2001 ותפיסת סדאם חוסיין ב-2003, אך ניצח בדוחק ב-2004 (48%:51%). אחריותו לקריסה הכלכלית ב-2008 גרמה לתבוסה רפובליקנית.
חיסול בן-לאדן מזכה את אובמה בבונוס פריך וקצר-טווח של אחוזים בודדים בלבד, אך החיסול אינו קשור לבעיות ארוכות-הטווח המעיבות על אובמה: אבטלה, מחיר הדלק, גירעון תקציבי, חוב לאומי, מיסוי גבוה, משבר המשכנתאות וקרנות הגמל, צניחה בערך הבתים, אינפלציה גואה, האטה כלכלית, פשיטת רגל אפשרית של מדינות וערים, רפורמת הבריאות, וכולי.
חיסול בן-לאדן ראוי לתהילה, אך השפעתו על מעמדו הפוליטי של אובמה היא מינימלית, ואין הוא מעניק לנשיא יכולת או מנדט מהציבור ומהקונגרס ללחוץ על ישראל. האם ראש הממשלה ישכיל למנף את אהדת הציבור והקונגרס, ואת מגבלות כוחו של הנשיא, ויהדוף את ניסיונות הלחץ של אובמה שהפך מנשיא סוחף ב-2008 לנשיא מעיק ב-2011? האם נתניהו ימנף את הזעזועים הוולקניים במדינות ערב - שחשפו את אי-מרכזיות הנושא הפלשתיני במזרח התיכון - ויתמקד בשדרוג שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לבין ארה"ב?

תאריך:  17/05/2011   |   עודכן:  17/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אובמה לא יכול ללחוץ
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
דיר-באלק חוסיין אובאמה,המיסיסי
קורןנאוה טבריה  |  17/05/11 10:40
2
האיום על היהודים זה ביבי הבוגד
לקרוא בתדהמה!  |  17/05/11 10:44
 
- שכחת להאשים את ביבי בצונאמי בי ל"ת
מענה לבלתי-שפוי  |  18/05/11 00:31
3
אובמה יפסיד את הבחירות
סתם אחד  |  17/05/11 11:36
4
אין לאובמה סיבה ללחוץ
אלטע קאקער  |  17/05/11 12:25
 
- מה ללחוץ?
סתם_1  |  17/05/11 16:49
5
אובאמה יכול ללחוץ הרי הוא כל י
קורןנאוה טבריה  |  18/05/11 10:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ליאור רזניק
בשנים האחרונות אנו עדים לבעיה קשה - זוגות צעירים אינם יכולים לממן לעצמם דירה/בית, אינם יכולים לקנות או לשכור לעצמם מקום לגור בו. בעיה זו קיימת בעיקר אצל זוגות אשר שירתו את המדינה, זוגות שעשו צבא או שירות לאומי, זוגות שנתנו את השנים הטובות שלהם בשביל המדינה, ויוצאים אל האזרחות כמעט בלא כלום. במאמר זה אתייחס לקניית בית בלבד ואציג את הפתרון שיכול להתאים
יהודה דרורי
האם ראיתם הוכחה להפחדה שכל העולם נגדנו חוץ מפרופגנדה מוסלמית או מקשקושי דוברי השמאל העולמי והמקומי ואנשי תקשורת בארץ מטעמם? בשום תקופה דומה לא ביקרו בישראל יותר משלחות ואישים מחו"ל כמו ב-18 החודשים האחרונים. האם זה בגלל ליברמן או למרות ליברמן? העובדות מדברות בעד עצמן
יוסף קנדלקר
"אנשי הרוח" מעדיפים משום מה להתעלם מכל דבר שיכול לנפץ להם את אשליית השלום שתכף מגיע. ארגוני השמאל, מתוך תחושת פטרונות, בטוחים שהפתרון נמצא בכיסם ועסוקים בכל דרך, לגיטימית או לא, לכפות אותה על שכנינו. כתבות יוצאות חדשות לבקרים ובכל פעם ישנו אמן אחר שמספר לנו עד כמה הוא מדוכא ממה שקורה אצלנו במדינה. הכל עניין של הסתכלות, ואל תפריעו להם לראות את מה שהם רוצים לראות
ראובן לייב
חבירתו של החמאס לפתח היא למראית-עין בלבד ונועדה לצרכים טקטיים, כדי להלחיץ את ישראל וכדי לאחז את עיני העולם. הכל רק למען זירוז הקמתה של המדינה הפלשתינית. אלא ש"בדמייך תמותי" - זהו התרחיש הצפוי למדינת פלשתין, אם אכן תקום באורח חד-צדדי, על אפה וחמתה של ישראל
יוני בן-מנחם
אירועי "יום הנכבה" מהווים שלב חדש במאבק הפלשתיני בישראל וכמותם עלולים להתרחש לקראת חודש ספטמבר, בו תתכנס העצרת הכללית של האו"ם לאשר הכרה במדינה פלשתינית בקווי 67'    הפלשתינים ידחו כל הצעה מדינית חדשה של ממשלת נתניהו אך ישראל חייבת ליטול את היוזמה המדינית לידיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il