X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מזדהה עם רגשותיו של הצד השני [צילום: פלאש 90]
הנכבה, מדינה פלשתינית וזכות השיבה
אני מבינה מאוד את יחסה של החברה הערבית אל הנכבה - לגביהם, הקמת מדינת ישראל היא אסון. יחד עם זאת, יש לי הסתייגות מכל דבר שיש בו תחושת קרבן, ודווקא ניצולי השואה החיים בקרבנו, דווקא אלה לא נפלו אל תחושת הקרבן וטיפחו בתוכם תחושה של תקווה. גם אנו וגם הצד השני צריכים להפסיק להתבוסס בפגעי העבר, ולהפיק לקחים חיוביים ולא לחרחר שנאה וריב

ביום הזכרון כתבתי כתבה ובה סיפרתי על תחושותי לגבי הצד האחר. על הזדהותי עם רגשות הצד השני, הצד שנחשב לאויב שלנו. מתגובות הקוראים הבנתי שהיו כאלה שהבינו שאני מצדדת בהקמת מדינה פלשתינית. אבל אני לא כתבתי זאת במפורש. אני כתבתי שאני מזדהה עם רגשותיו של הצד השני וחשה את כאבו.
נקודת הראות שלי, ממנה אני יוצאת בשירים ובמאמרים שלי, היא נקודת ראות אנושית, לא פוליטית. אני מאמינה שהפוליטיקה נגזרת מיחסים בין בני אדם, בין הפרטים. ולכן חשוב כל כך לבסס יחסים של כבוד ושל אמון בינינו לבין שכנינו הערבים.
לכן אני מאוד מבינה את יחסה של החברה הערבית אל הנכבה - לגביהם הקמת מדינת ישראל הוא אסון, כי הם איבדו הרבה מרכושם, וכמדומני גם בני משפחה. עם זאת, הרשו לי לומר שיש לי הסתייגות מכל דבר שיש בו תחושת קרבן. וזה כולל גם את היחס של החברה הישראלית לשואה. אנו זוכרים את השואה כל יום, שעה שעה. כן, יש ניצולי שואה בקרבנו והכאב שלהם קשה מנשוא. אלא שהאנשים שניצלו בשואה היו דווקא האנשים החזקים, אלה שלא נפלו אל תחושת הקרבן, אלא טיפחו בתוכם תחושה של תקווה, שנטעה בתוכם חוזק ורצון להמשיך לחיות. לכן, גם אנו וגם הצד השני צריכים להפסיק להתבוסס בפגעי העבר. כן, צריך לזכור, אבל כדי להפיק לקחים חיוביים ולא כדי לחרחר שנאה, ריב ומדנים.
צריך לזכור את השואה כדי שלעולם לא ירד המין האנושי לשפל מדרגה שכזה. אבל צריך גם להפיק לקחים. צריך לזכור שלשואה קדמה תקופה של שנאת אחים נוראה בין היהודים, וכבר אנו יודעים לאיזה חורבן גורמת שנאת חינם. צריך לזכור את הנכבה כדי לזכור תמיד להתיחס בכבוד אנושי ובחמלה לכל אדם, אפילו אם הוא נחשב לאויב שלנו, ולנסות תמיד למצוא פתרון חיובי שיהיה מקובל ומוסכם על דעת שני הצדדים. אבל הנכבה לא נותנת לערבים שום זכות לשנוא אותנו ולבצע נגדנו פיגועי טרור. גם הערבים צריכים לדעת לצאת מתחושת הקרבן שלהם ולנתב את הרגשות שלהם למקום חיובי.
כי צריכים להיות ריאלים: אם תתממש זכות השיבה, אז צריך להרוס את אוניברסיטת תל אביב, שקמה על חורבות כפר ערבי. וגם את שוק הכרמל וסביבותיו. ומה עם יפו? ורמלה? ולוד? וכל שאר המקומות שערבים ישבו בהם? ומה עם מלאבס, שהיא פתח תקוה? האם נארוז כולנו את המזוודות ונחזור למקומות שמהם באו אבותינו? ולאן נחזור? האם זכות השיבה תהיה קיימת גם לי, בליטא, לחזור לבית ההרוס שאינו קיים עוד בקובנה או למפעל של סבי שנבזז על-ידי פועליו? או לכל שאר המקומות בכל ארצות העולם מהם באו אודים מוצלים מאש?. ברור שהעניין לא ריאלי, ולכן הערבים צריכים לוותר עליו מראש.
ולגבי המדינה הפלשתינית: אם הייתי סמוכה ובטוחה שלאחר הקמת המדינה הפלשתינית יהיה פה שלום, ושהמדינה הזו לא תהיה חממה למחבלים ולטרוריסטים ולגופים עויינים, הייתי תומכת בה. אבל לא כך הוא הדבר. הרי יש הצהרות מלחמה על צעד ושעל. ורק ביום הנכבה האחרון ניסו סורים לפרוץ את הגדר הצפונית ולחזור אל בתיהם שביפו. לכן כל מי שתומך במדינה פלשתינית כיום, כאילו גוזר גזר דין מוות על המדינה היהודית.
מה שאני כן רוצה שיקרה, מתאים דווקא למשנתו של עזמי בשארה, חבר הכנסת לשעבר, שהטיף למדינת כל אזרחיה. אבל הוא לקח את הפעילות הפוליטית שלו רחוק מדי, והביע שנאה וחוסר אמון במדינה הקיימת, עד שאיבד את מעמדו כחבר כנסת. אבל הרעיון לכשעצמו, מדינת כל אזרחיה, הוא רעיון יפה וטוב מאוד. רק על-ידי שוויון זכויות מוחלט בין כל אזרחי המדינה, בלי שום הבדל בין דת, גזע, מין ולאום נוכל להקים כאן מדינה אמיתית. כמובן שאז יצטרכו הערבים להביע אמונים במדינה ולוותר במקרים רבים על אדמותיהם, לטובת יחסי שכנות טובים.
גם יהודים עושים כך. אני יכולה להעיד על אבי, שהיו לו אדמות רבות בכרמל, והן הופקעו כדי שיוקם בכרמל פארק לאומי. רבים היו בעלי אדמות כאלה שהוחרמו, ולא ראיתי שהתארגן מרד נגד המדינה בגלל שהופקעו אדמות. בדיוק כפי שאנו דורשים מיהודים שיוותרו על אדמות לטובת הכלל ולטובת חיי אנוש, כך עלינו לדרוש מן הערבים לוותר על אדמות לטובת יחסי אנוש ולטובת החיים בכלל. אם רוצים שוויון זכויות, הוא צריך להיות שוויון זכויות מלא לכל הצדדים.
ואם נאמר שהערבים אינם רוצים או יכולים לשרת בצבא, אפשר להמיר את השרות הזה בשרות למען המדינה. זה לא חייב להיות שרות צבאי במלחמה, אלא תרומה למדינה, באופן שיראה שגם להם אכפת מה קורה במדינה הזו והם אזרחים שווי זכויות, אזרחים שלא רק רוצים לקחת, אלא מוכנים גם לתת. אזרחים שאוהבים את המדינה, רוצים לחיות בה, ומוכנים לתרום מכוחם ממרצם ומכספם כדי שגם להם וגם לנו, לכל תושבי המדינה, תבוא הרווחה.
החובות והזכויות לכל המגזרים חייבים להיות שווים, אחרת לא יהיה כאן שוויון אמיתי, ולא יהיה שלום. רק אם נשכיל כולנו לחוש את הכאב של השני ולרצות שגם לשני יהיו חיים טובים, לא רק לנו, יוכל להיות פה שלום. אבל אם כל צד יתבצר בתחושת הקיפוח שלו, באסונות שלו ובאומללות שלו, לעולם לא נוכל לחוש באמת את הצד השני וכמובן שלא להגיע לעמק השווה וליחסים של אמון ושל כבוד הדדי.

תאריך:  18/05/2011   |   עודכן:  18/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הנכבה, מדינה פלשתינית וזכות השיבה
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
הכבשה מנסה לחנך את הזאב לא
עמי, ת"א  |  18/05/11 18:16
 
- פשוט לא נכון !!
מורה נבוכים  |  18/05/11 22:10
2
התורכים מבינים
אהרן מיטל  |  18/05/11 20:58
3
את מסלפת עובדות חבל״ז
שלומי ב  |  18/05/11 21:38
 
- ובכל זאת גם האויב שלנו הוא אדם
אורנה רב-הון  |  20/05/11 08:23
 
- השואה היתה תוצאת שנאת הגרמנים
ליהודים  |  8/06/11 21:41
4
אין צד שני!!!יש אויב החותר להש
קורןנאוה טבריה  |  19/05/11 13:16
 
- ובכל זאת גם האויב הוא בן אדם
אורנה רב-הון  |  20/05/11 08:33
 
- נניח לרגע לצורך ויכוח בלבד
שהם בני אדם  |  8/06/11 23:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
נאומו האחרון של ראש הממשלה היה מכוון לשלום    הנאום היה ניתוח נוקב ופרשנות מזהירה על מצבה של מדינת ישראל בנקודת הזמן הזו, ובצידם עקרונות לפתרון אפשרי    הקו האחרון. אחרון האחרונים
צ'לו רוזנברג
לפרשת ברק ולפרשת ארד מן המשותף - שום התייחסות עניינית, רק עיתונאים מגויסים לקפד ראשם של אלה ואלה. אותם עיתנואים כבר מיהרו למתוח ביקורת על אפליה בין ליברמן לברק בכל הקשור להעברת עסקיהם לבנותיהם. אין זה משנה, שכן לא ליברמן ולא ברק הועמדו לדין. גם ב"פרשת ארד" נוהגות הבריות לפי נטייתן הפוליטית ולא לפי כללי המשטר הדמוקרטי. חזקת החפות נרמסה עד אפר תחת גלגלי הפוליטיקה
יצחק מאיר
אנו הולכים בעיניים פקוחות אל העיוורון בו עינינו לא תראינה כי הבידוד הבינלאומי סוגר עלינו ומאיים על חיינו. כבר עכשיו איננו רואים. כבר אנו מנסים לשכנע בתרגילי יחסי ציבור המוצעים כתחליף למדיניות, כי אנחנו סומים מפני שעיניהם של האין-פרטנרים שלנו מסרבות להיפקח ולהביט במציאות פנים אל פנים
אברהם בן-עזרא
לעתים צריך המומחה להלך על חבל דק שבין התחום ההנדסי לבין התחום המשפטי - דבר לא פשוט עקב שילובם זה בזה של שני תחומים אלו. מצד אחד, הידע המשפטי אינו מוגבל ואינו ממודר ומומחה חייב לדעת את אשר הוא טוען. מצד שני, המומחה לא הופך למשפטן ובית המשפט, אף כאשר מקבל את חוות דעתו, לא יתייחס אליו כאל משפטן. מצד שלישי, בית המשפט צריך להיות קשוב לכל הטענות ולבדקן, כולל הנגועות בהשקה לתחום המשפטי
ציפי לידר
בשולי הכותרות: בין הורָה למדורה ומה שביניהן    ואיך כל זה קשור ללבני ולרבנים?    בין חופש הביטוי לחופש השיסוי    בין מוקד לבירה    וגם: מי הוא הרב הפמיניסט?    תגובה לתגובה    אז מה היה לנו? על כל אלה ועוד ברשימה שלפנינו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il