X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ושוב אני מעניק תעודת כבוד למשוררים, חברים ב"גרילת תרבות", המתייצבים בשערי מפעל נעול בפני הון אנושי יקר, שבגרמיו ובזיעתו מגיש להון מצחין חסר מעצורים את רווחיו. הון מצחין ששם לעצמו מטרה לשבור את העבודה המאורגנת במפעל "כימיקלים דשנים" בחיפה
▪  ▪  ▪
הפגנת עובדי חיפה כימיקלים [צילום: יוסי זליגר]

ביוזמתה של המשוררת אסנת סקובלינסקי יתייצבו בשערי המפעל "כימיקליים דשנים" בחיפה ביום ג' 25.5 המשוררים: נועם לוי, צ'קי ארד, מתי שמואלוף רוני סומק ועוד קבוצה גדולה של אנשי רוח, הנמנים לחבורה הנפלאה העונה לשם "גרילת תרבות" .
הם לא יקראו שירה באולם מרווח ומאוורר. הם יקראו שירה תחת כיפת שמים בפני מאות פועלים שובתים, שיצטופפו בשערי מפעל נעול. זה לא יהיה ערב מכופתר של משוררים קוראים שירה, אלא ערב סולידאריות של שירת משוררים עם פועלים שובתים.
ראויה חבורה זו לכל הערכה על נחשוניות ופריצת דרך להצבת השירה לרשותם של פועלים במאבקיהם, וכן על החיבור שהיא עושה בין תכנים אמנותיים ובין מאבק צודק של פועלים.
מאבקם של פועלי "כימיקלים דשנים" בחיפה לא זכה לתשומת לב תקשורתית, כי הוא אינו משפיע על חיינו כמו שביתת עובדי הרכבות או שביתת עובדי הנמלים. גרילת תרבות מעמידה את השירה במקומה המכובד, שירה כרויה לרחשי לב של פועלים שנרמסים זכיותיהם.
במפעל דשנים בחיפה משתולל קפיטאליזים במלוא אכזריותו. מפעל שידע - בעבר ימים של 100% עבודה מאורגנת, וכל הפועלים עבדו בהסכם קיבוצי – הגיע למצב, שמתוך 450 פועלים במפעל רק פחות מ-50% עובדים בהסכם קיבוצי.
מעל ל-50% הנותרים מתחלקים בין עובדים בחוזים אישיים ובין עובדי קבלן. ליתר דיוק עֲבָדִים בחברת סוחרי אנשים, הנאלצים להסכים למכור כוח עבודה תמורת שכר עלוב ללא תנאים סוציאליים אלמנטריים.
מצער , שהסתדרות העובדים הכללית היא זו שנתנה ידה במשך שנים לתהליך כרסום במעמדם של הפועלים במפעל דשנים, כאשר מחצית מהעובדים מוּצָאים מתוך ההסכם הקיבוצי והם מופקרים לחסדי חברות כוח אדם והסכם אישי .
לא מדובר במפעל כושל. מדובר במפעל רווחי המייצר דשנים וכימיקלים לחקלאות ולתעשיה, בעיקר לחו"ל. מפעל החולש על השוק העולמי של אשלגן חנקני. מדובר בתאגיד בינלאומי הגורף רווחי עתק לכיסי בעליו החיים בארה"ב.
במקום להעניק את מלוא הערכה לפועלים, שבעבודתם הפיזית הקשה הביאו לפריחתו ורווחיותו של המפעל, החליטה הנהלת המפעל לצמצם עלויות שכר ועלויות זכויות סוציאליות להם זכאים העובדים. בשני העשורים האחרונים החלה ההנהלה להעביר חלק מפסי יצור לידי חברות כוח אדם.
ועד פועלי דשנים בחיפה נאלץ לעמוד מול עמדה מופקרת של הסתדרות עובדים שמעלה בשליחותה, ולכל מה שהיא נועדה על-פי אמנת מייסדיה בחג החנוכה 1920, לפני תשעים ואחת שנים.
ההסתדרות נתנה ידה להפקרת ציבור פועלים, אותו היא אמורה לייצג נאמנה .היא הפקירה אותו למציאות מצמררת, כשמחצית מפועלי אחד המפעלים הגדולים של העיר חיפה הם כיום פועלי חברות עַבְדֵי כוח אדם – חברות סוחרים בגרמי עצמות ובזעת פועלים. הכל כשר בברית בין ההסתדרות וההון רק כדי לחסוך בעלויות משכורות וזכויות סוציאליות, ורק כדי לשמן מכונות ממון של יותר רווחים לעלי המפעל.
אל מול הסתדרות המתואמת עם הנהלה של מפעל מאוד רווחי, שאין לו בלמים לתאוות רווחיו, ניצב וועד עובדים שבגאווה מכריז את הדרישה – "הֶסְכֵּם אָחִיד לְכָל הָעוֹבְדִים הוּא דְּרִישַׁת הַלִבָּה שֶׁלָּנוּ".
אל מול הסדרות שחברה יד אחת עם ההנהלה ניצב וועד עובדים שדורש מההנהלה לחתום על אמנה סביבתית בשיתוף העובדים, הקהילה וארגוני הסביבה, על-רקע זיהום סביבתי מסוכן לציבור.
את צחנת באושי ההפרטה הדורסנית סופגים היום בעוצמות רבות פועלי דשנים וכימקליים. ב-1985 זוכה במפעל יקירו של אריאל שרון, אריה גנגר, שהיה ראשון הבעלים במסע ההתנכלות לעבודה המאורגנת במפעל. אריה גנגר וכל מי שבא אחריו לא היו מצליחים להגיע להשגים כה נאים מבחינתם ללא הסכמה שבשתיקה מצד ההסתדרות מאחורי גבם של הפועלים.
יצחק גנגר החליט, שמסעו אל שחקי רווחי ההון מחייב לשבור את העבודה המאורגנת ,שהייתה גאוות המפעל מיום הווסדו עד רכישתו בסכום מגוחך בקשרי הון ושלטון, הצבועים בכל צבעי הנגע של אותו קשר מצחין.
המצער הוא שההסתדרות במקום לתת גב לוועד ולעובדים , שמחליטים לעצור את התהליך המצמרר של שבירת העבודה המאורגנת בתכסיסי הפרטה , מתייצבת לה מצידו השני של המתרס.
ההסתדרות ממלאת תפקיד מכוער והופכת למכשיר המשרת את ההון ולא את הפועל מאז הקניה של המפעל על-ידי גנגר בשנת 1985 , ועל כך ברשימה הבאה , שתדון מה הניע את כל פועלי המפעל לעזוב את הסתדרות העובדים הכללית ולהצטרף לארגון העובדים – "כוח לעובדים".

תאריך:  23/05/2011   |   עודכן:  23/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"גרילת תרבות" עם פועלי "כימיקלים דשנים" בחיפה
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
ישנו רק פתרון אחד...
מתעב זבל  |  23/05/11 11:29
 
- ...כאשר זבל, מתעב זבל
שמעון,חבל שפויים  |  23/05/11 15:29
 
- לא קראת בכלל את המאמר
למתעב זבל  |  23/05/11 17:48
2
איתן תודה על התמדתך ל"ת
אבי בן נון  |  23/05/11 12:40
3
חזק ואמץ ל"ת
לאיתן   |  23/05/11 12:43
4
הון ושלטון-חרוז מנצח....
החלמאי הפרולטרי  |  23/05/11 18:17
 
- אתה בהחלט צודק!!!! ל"ת
לחלמאי הפרולטר  |  24/05/11 13:49
5
ככר תחריר מברכת אותך., איתן ל"ת
ככר תחריר  |  24/05/11 14:13
6
תודה ל"ת
לאיתן קלינסקי  |  24/05/11 14:31
7
היית חסר לנו בחיפה. ל"ת
איתן שלי  |  26/05/11 08:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שפיר קמר
האם ניתן להגדיל את הפנסיה?    על-פי רוב - באמצעות איש מקצוע והערכות מוקדמת - ניתן להגדיל את הפנסיה ואת החיסכון לגיל פרישה
דניאל גיגי
התדרדרות יחסינו עם ארה"ב היא כישלון נוסף שלנו בזירה הדיפלומטית!    הפלשתינים מנסים לפגוע בלגיטימיות המדינה בכלים דיפלומטיים וישראל נופלת למלכודת הזאת, כשבמקום להציג פתרונות מדיניים היא מוצגת כסרבנית שלום    מנהיגינו עסוקים בהתנצחות עם ידידינו במקום בניסיון להבין את המציאות האסטרטגית החדשה בה אנו נמצאים
גורי גרוסמן
ברק אובמה, נשיא ארצות-הברית, הוא אוהב ישראל?    עוד אוהב כזה ואבדנו...    לתשומת לב סבר פלוצקר, שכתב כי אובמה "אימץ ללא ערעור את עיקרי הנרטיב הישראלי ציוני"
יואל גוז'נסקי
החשש מפני אירן המהפכנית ומפני זליגה אפשרית של מלחמת אירן-עירק לתחומן הביא את מדינות המפרץ למסקנה כי עליהן להתמודד עם איומים אזוריים באמצעות התאגדות
נורית גרינגר
מחובתם של הישראלים לפסול ולהפוך, סוף כל סוף, את התעמולה נגדם. בטלו את הרטוריקה הפוליטית שמשרתת את המטרות של אויביכם ועוזריהם. זיכרו את דבריו של ד"ר פול ג'וזף גובלס הנאצי ועשו סדר בבית ישראל!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il