X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
עם ישראל תאומים-תאומים זה לזה ותאומים לקב"ה מהו הדמיון בין השמות סיוון, סיני וסין? השמחה הגדולה בחודש זה היא קבלת התורה בחג מתן תורה
▪  ▪  ▪

"ברוך אלוקינו שנתן תורה משולשת (תורה, נביאים וכתובים)
לעם משולש (כהנים, לויים וישראלים)
על-ידי המשולש (משה שהוא השלישי מאחיו, אהרון, מרים ומשה)
ביום השלישי ("והיו נכונים ליום השלישי", שמות י"ט, י"א)
בחודש השלישי (ניסן - הראשון, אייר - השני וסיוון - השלישי).
כך דרש אותו הגלילי לפני רבי חיסדא (שבת דף פח' עמ' א')".
מזלו של החודש הוא תאומים ותכליתו האירוע המרכזי מתן תורה, לעשות אותנו עם ישראל תאומים-תאומים זה לזה ותאומים לקב"ה. התיאום וההתאמה מקורם בהררי קודש, ידוע כי "חותמו של הקב"ה אמת", והאמת חותמת את מעשה בראשית בסופי תיבות "ברא אלקים לעשות". בצירוף אחר יוצרות אותיות אמת את השורש תאם, ממנו נגזרו התאומים, צירוף זה פותח את מעשה בראשית בסופי תיבות "בראשית ברא אלקים".
קיימת כאן תופעה של "נעוץ סופן בתחילתן" - בהופעת הסוף החותם של מעשה בראשית בתחילתו, ובעליית האות ת' מסוף הצירוף לתחילתו - ללמד כי התיאום המוחלט והאמיתי הוא תכלית כל היצורים הנפרדים שנבראו במעשה בראשית.
לכאורה אם התבאר עד כה שחודש סיוון הוא חודש של תאומים - של גילוי ההתאמה בין שניים והדבר בא לידי ביטוי "ביום חתונתו" זה מתן תורה - מדוע נקבע כחודש השלישי ולא השני? אלא בהיות שחתונה שיש בה התאמה אמיתית כוללת את השותף השלישי, ומי הוא אם לא הקב"ה, שאז שכינה שורה ביניהם וחיים של שלמות ביניהם.
חודש סיוון, התשיעי למניין בריאת העולם והשלישי למניין יציאת מצרים, נזכר במקרא פעם אחת בלבד: "ויקראו סופרי המלך בעת ההיא בחודש השלישי הוא חודש סיוון בשלושה ועשרים בו, וייכתב ככל אשר ציוה מרדכי" [אסתר ח', ט'].
מקור השם אשורי והוא גלגול השם הבבלי "סימנו" או "זימנו" שמשמעותו שמחה. אחרים סוברים "עת להט השמש" שזו הסיבה לאפיונו של החודש בהתארכות שעות האור ובהתגברות החום, דבר הגורם להבשלת הפירות. לכן השמחה בחודש הקציר עם הבשלת התבואה והפירות היא שמחת הפרנסה - שמחה פיזית. אולם השמחה הגדולה יותר היא קבלת התורה בחודש של מתן תורה שהיא השמחה הרוחנית.
לשם סיוון יש גם משמעות בעברית. אי-אפשר שלא לראות את הדמיון בין השמות סיוון, סיני וסין. חכמי הדרוש שואלים מדוע הוסיפו לסין זו של סיני את האות ו', והפכו אותה לסיוון? התשובה לכך היא שה-ו' הזאת באה להודיענו שהתורה ניתנה ב-ו' בסיוון. שהרי בתורה עצמה לא פורש היום בחודש שבו ניתנה תורה לישראל על הר סיני.
עוד באה ה-ו' שבסיוון לצוותנו למלא התנאי שהתנה הקב"ה עם עולמו בשישה ימי הבריאה לקיים את התורה וללמדה, שאם לא כן הוא יחזיר חלילה את היקום כולו לתוהו ובוהו. בשעת מעמד הר סיני בהיות הקולות והברקים על ההר העשן, באה ה-ו' של ששת ימי הבריאה בתור עדות לדורות על כך שבלעדי התורה אין קיום לעולם.
סיבה נוספת לשם "סיוון" על-שם מדבר "סין" ו"הר סיני" ששם ניתנה התורה, וכפי שמציינים זאת חז"ל ששם זה מסמל שהתורה יכולה להיות שייכת לכל אשר חפץ בה. כיוון שניתנה במדבר, במקום הפקר.
כאן, אנו חוזרים למזל תאומים. בחודש שבו ניתנה תורה לישראל מציינים אנו את האחריות הכפולה כלפי לימוד התורה של שני השבטים יששכר וזבולון. יששכר הלומד וההוגה בתורה ומלמדה לרבים, וזבולון השוכן לחוף ימים ומספק את האמצעים החומריים לקיומה ולהפצתה. בלעדי ה"תאומים" הללו הייתה התורה ח"ו פוסקת מעם ישראל. שיתוף הפעולה בין האחים הוא הסימן המובהק של עם ישראל באחדותו ובערבותו.
מסורת נוספת טוענת שהתאומים הם משה ואהרון שהוציאו יחדיו את עם ישראל ממצרים, הוליכוהו במדבר, דאגו לצרכיו והכשירו אותו לקראת מעמד הר סיני וקבלת התורה. התורה המשולשת שניתנה לעם משולש בחודש השלישי היא השומרת עלינו במהלך שנות קיומנו בארץ ישראל המתחדשת.

תאריך:  25/05/2011   |   עודכן:  25/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
צר לי שהבית עליו אני נמנה כששים שנה הביא את האסיפה של פועלי כימיקלים צפון לכלל החלטה שכולם עוזבים את ההסתדרות. עוזבים גוף שנתן יד לתוצאה הרסנית - ממאה אחוז עבודה מאורגנת במפעל, השומר על זכויות הפועלים, הפך למפעל שמחצית כוח האדם העובד מועסקת על-ידי ספסרי כוח אדם
רבקי פינצ'וק
איה מקומו של הקשיש בחברתנו כיום?    יחסנו למבוגרים מאיתנו הולך ומידרדר משנה לשנה    רק אם נבצע שינוי דרסטי ביחסנו אליהם, יהיה בכוחנו לקבל ולהנחיל ידע, ערכים ואמונה, בדור החדש ההולך וגדל בארץ
אברהם בן-עזרא
עקרונות הנאום של בנימין נתניהו הם אותם עקרונות מצע הליכוד, פרט להצהרה הנדיבה בדבר הסכמה להקמת מדינה פלשתינית, כפוף לתנאים הרחוקים מהסכמתם - אך באותה מידה, מפיו של נתניהו הם נשמעים תנאים מוצדקים
איתמר לוין
בן כספית ומעריב מעוותים את נתוני הסקר שלהם עצמם, כאשר הם טוענים שרוב הציבור סבור שנתניהו היה צריך לומר "כן" לאובמה    מסתבר שאין שום מעצור בדרך למימוש אג'נדה פוליטית שמאלנית ואנטי-ביבי מסחרית
אורי גנני
בעוד ששגריר קוריאה הדרומית ביקש לאתר את החיילים היהודים שתרמו לשחרורה מהכיבוש הקומוניסטי לפני 61 שנים, מפקירה ישראל רבים מבני בריתה אשר נלחמו איתה נגד אויבים משותפים. חוסר ההכרה בתרומת אנשי צד"ל למדינה גורמת להם צער ותסכול רב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il