X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עושה שימוש בנשק ההפחדה. ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו בפני הקונגרס האמריקני [צילום: AP]
שלטון הפחד
"גבולות 67' אינם בני הגנה" - זה הטיעון המרכזי של ראש הממשלה שלנו. טיעון מבהיל, אין ספק בזה. נתניהו מבין היטב את הפחד והוא מבקש לבנות עליו ולהיבנות ממנו, לא לנטרל אותו, כפי שעשה אובמה. אם תרצו, זה ההבדל בין מדינאי לפוליטיקאי. אלא שהפחד הוא יועץ גרוע, ונתניהו, שמשחק חזק מדי על הקלף הזה, עלול להתעורר בוקר אחד ולמצוא שכיוון הרוח השתנה והגולשים עברו לחוף אחר

נאום אובמה באיפא"ק היה המשך ישיר לנאום חזון המזרח התיכון החדש שלו מיום חמישי, נאום שהמסר העיקרי בו היה חד וברור - מזרח תיכון ללא פחד. שוב ושוב הוא הדגיש שזה כולל גם ישראל ללא פחד, היינו מחויבות אמריקנית לשמירת בטחונה ויתרונה הצבאי של ישראל ותמיכה בהסכם המבוסס על גבולות בני-הגנה.
אובמה הוכיח שלא בכדי הוא נבחר לנהל את העולם. הוא דיבר מול 11 אלף תומכי ישראל תפוחי-ארנקים והצליח לקנות את האמון שלהם מחדש. בסוף הנאום נראה ששיכנע אותם שהממשל האמריקני היה ונשאר ידידה ומגינה של ישראל, ששום דבר לא השתנה, ואם לפרש נכון את מחיאות הכפיים המשולהבות של המשתתפים - דבר גם לא ישתנה. הארנקים ייפתחו שוב במערכת הבחירות הבאה, המזומנים יזרמו ואובמה ייבחר לכהונה נוספת.
ספק אם אותו הדבר יקרה לנתניהו. בניגוד לאובמה שהחזון הוא כוכב הצפון שלו, נתניהו ממשיך לשחק בפוליטיקת ביבים נכלולית. הישרדות פוליטית - זה השם המשחק שהוא משחק בו, אחרת היה בוודאי מתכבד ומציג תוכנית מדינית ומסביר לנו למה בדיוק הוא מתכוון כשהוא מדבר על ויתור על חלקי מולדת. אבל אין תוכנית כזאת, וכדי להבטיח את ההישרדות שאין מאחוריה שום דבר, הוא משתמש בנשק פסיכולוגי יעיל ביותר - נשק ההפחדה.
זה כמעט הצליח לו, אם לשפוט לפי הטוקבקים, הסקרים והתגובות ברחוב בעקבות התשובה הנחושה כביכול ששיחרר לעולם אחרי דברי נשיא ארה"ב ביום חמישי. "גבולות 1967 הם לא בני-הגנה" - חזר שוב ושוב על המנטרה שחשב ששום ישראלי לא יכול להתגונן מפניה. אומנם נסתם בכך הגולל על תהליך השלום, אבל מה אתם רוצים ממנו, הוא הביא לכם אקסיומה. למען חלשי התפישה הוא חוזר שנית - גבולות 67' אינם בני-הגנה, ואם אזרחי ישראל חפצי-חיים הם לא יכולים להסכים להם בשום פנים ואופן. אקסיומה ומסקנה מתבקשת. כמה קל, פשוט ואפקטיבי. הוא ילחץ על בלוטת הפחד הקולקטיבית והנתינים ינהרו אחריו כמו העכברים אחרי החלילן מהמלין.
פסיכולוגיית ההמונים הזאת לא מורכבת במיוחד - הרי אנחנו לא באמת יודעים מה בר-הגנה ומה לא, בשביל זה יש לנו ראש ממשלה, ואם הוא אומר - הוא בטח יודע. מכאן קל מאוד להגיע למסקנה שנתניהו צודק כשהוא טוען שאין על מה לדבר ושיילכו האמריקנים עם הסיוע שלהם קיבינימט. זה היה, פחות או יותר, הלך הרוח הלאומי בסוף השבוע.
אבל אז בא אובמה וטרף את הקלפים. בנאום שכלל את המילה ביטחון יותר מעשרים פעם הוא הבהיר שגבולות 67' אינם הדיבר ה-11 אלא בסיס שעל פיו ייערך משא-ומתן. הוא דיבר על חילופי שטחים, על השארת גושי התיישבות, חזר והתחייב לבטחונה של ישראל, הדגיש שוב ושוב את הקשר בין המדינות ובאופן כללי לא חרג ממתווה קלינטון ובוש ומהתוכניות שהוצגו על-ידי ממשלות ברק ואולמרט.

זרע את זרע הספק
לא ידיד של נתניהו. ברק אובמה [צילום: AP]

אז מה כן חדש באמת? זהו, שיש חדש. הרבה חדש. אובמה קילף את הציפוי בו עטף נתניהו את הסירוב הפרמננטי שלו להידברות. את אותו הציפוי של ההפחדה, שבלעדיו רוב הציבור בישראל לא מוכן לקנות את הצורך בהישארות בשטחים, שבהיעדרו רוב האזרחים ההגונים וחפצי-החיים שנמצאים כאן לא מוכנים לשלוט על עם אחר, לא מוכנים להפנות משאבים בלתי נדלים לתחזוקת ההתנחלויות ולא מסכימים לחטוף ולהחטיף טרור בשם ההבטחה האלוהית של אלוהים לאברהם.
אובמה הוכיח שזה לא שהוא לא ידיד ישראל, הוא פשוט לא ידיד של נתניהו. לאזרחי ישראל הוא מציע את כל התמיכה שבעולם כולל התגמשות בכל הנוגע לגבולות 67', לנתניהו הוא מציע את הבלייר האוס ומבט שמופנה אל הקיר.
אובמה הבטיח הגנה, הבטיח ערבות, הבטיח גמישות והבטיח ידידות. הוא דיבר אומנם אל השדולה, וכן, הוא ביקש להיבחר שנית, אבל לא רק אל יהדות ארה"ב כוונו דבריו. אובמה דיבר בעיקר אל אזרחי ישראל והוא כיוון ישירות אל נקודת-התורפה שלהם - הפחד. הוא זרע את זרע הספק בלב הציבור הישראלי - הספק אם פני ראש הממשלה שלו, זה שלא הציג שום תשובה מדינית חילופית, אלא תחזית אימים ותו לא, מועדות בכלל לשלום.

הכותבת היא רואת חשבון, בוגרת סדנת כתיבה פובליציסטית בבי"ס לאומנויות מינשר.
תאריך:  25/05/2011   |   עודכן:  26/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שלטון הפחד
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
צודק אין מה לפחד מהערבים
גדעון אמיר  |  26/05/11 10:32
2
הטיעון המרכזי של ביבי הוא לא
זקן  |  26/05/11 13:10
3
מאמר של אדם שמצפה שרק ישראל
תמשיך לוותר!  |  26/05/11 13:49
4
תגובה
אריק ברהום  |  26/05/11 14:59
5
נתניהו מדבר כמנהיג מדינה
מאויימת. אובאמה   |  26/05/11 20:04
6
אובמה בונה על מה ?
machinery  |  28/05/11 21:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גרשון אקשטיין
ככל אזרח מודאג, אני תוהה ושואל איך הגענו למצב זה?    לאחר הנאומים של אובמה ונתניהו, נראה שנפתח עידן חדש. ונכון שהערבים לא החמיצו שום הזדמנות להחמיץ את השלום, אך גם אנחנו כשלנו לאורך הזמן    קצת היסטוריה וגם הצעה לפתרון
יצחק מאיר
כאן ממונה הקונגרס על מפת הצמתים של שתי אוטוסטראדות המשוכנעות כי המפגש בין שתיהן חוסם את שתיהן והרמזורים היכולים לקיים גם את זו וגם את זו חשודים כרמזורים שכל צבעיהם אדומים. זהו קונגרס הרואה אדום בכל מה שירוק, וירוק בכל מה שתכלת, ותכלת בכל מה שכתום, וכתום בכל מה ששחור
גורי גרוסמן
יש לחוקק בתהליך מזורז חוק משאל עם, שיאפשר לאזרחי ישראל להביע את עמדתם בסוגיית הסכסוך הישראלי-פלשתיני כשהם משוחררים מחילוקי הדעות קואליציה-אופוזיציה
דודו אלהרר
כולנו חשופים לאותה סכנה כחברה אחת    איך מקדמים את פני הרעה הנושבת אלינו כסופה וסערה מכל עבר?    האדישות וחוסר הדאגה מטרידים מאוד    אולי כדאי לתכנן צעדי חירום וגיוס של כל כוח אפשרי?    כמו-כן, הכי חשוב הוא לנתח איך בוחנים אותנו הערבים
עו"ד אברהם אלטלף
כאשר אדם ניגש לערוך צוואה, יש להקפיד על כל התנאים הקבועים בחוק ובפסיקה ביחס לכך, ולכתוב את הוראות הצוואה בצורה ברורה, כשהיא מנוסחת היטב ובלשון שאינה משתמעת לשתי פנים וזאת מתוך שאיפה שלא ניתן יהיה לפסול את הצוואה או חלקים ממנה לאחר פטירתו של המצווה, או שלא תתעורר בעיה כלשהי בפרשנות תוכנה והבנת רצונו של המצווה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il