X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
דוד המלך. יודע לקחת אחריות [צילום: פרדריק ארתור ברידג´מן]
המפקד בפרשת "במדבר"
הפרשה שלנו נתנה לי עוד זווית להתייחסות לדמותו של דוד. דוד - שנכשל כשל מוסרי במעשה בת שבע, ונגרר לפקודה בלתי חוקית הגורמת למות בעלה - מתגלה כדמות של מנהיג היודע גם לקחת אחריות

פרשת "במדבר" עוררה בי הרהור שני בדבר יחסי אל המלך דוד . דווקא דרך העיון בפרשה ניצבו בפני - משני עברי המתרס - שתי דמויות של דוד המלך.
דמות אחת רומסת ברגל גסה ערכי מוסר ואינה יכולה להיות סמכות מוסרית לילדיה. מצדו השני של המתרס ניצבת דמות של מנהיג, היודע לקחת את כל האחריות על מחדל, אם היה, רק על עצמו. חשוב לו שרק הוא ישא בתוצאות הקשות. עיון בפרשת במדבר , שהמפקד הוא אחד מנושאיה החשובים, הניע אותי לעיין פעם נוספת בסיפור המפקד, כפי שמתואר בדברי הימים ובשמואל.
בדברי הימים א' כ"א 2 אנחנו קוראים: "וַיּאמֶר דָּוִד אֶל יוֹאָב וְאֶל שָׁרֵי הָעָם לְכוּ סִפְרוּ אֶת יִשְׁרָאֵל". ההוראה המפורשת של דוד למפקד בפסוק 2 מוסברת בפסוק הקודם, שהיא תוצאה של פעולת הסתה לדבר עבירה על-ידי השטן. "הַשָּטָן הֵסִית אֶת דָּוִד לִמְנוֹת אֶת יִשְׁרָאֵל".
בשמואל ב' כ"ד 1 מי שהסית את דוד לבצע את המפקד הוא לא השטן , אלא אלוהים "וַיּסֵף אַף-ה' לַחֲרוֹת בְּיִשְרָאֵל וַיָּסֵת אֶת דָּוִד ....לֵךְ מְנֵה אֶת יִשְרָאֵל וִיהוּדָה".
האירוע המתואר בספר שמואל ובדברי הימים מתייחס למפקד, שנועד למעשה להיות כלי חשוב לקראת מלחמה. המפקד - כצורך חיוני למערכות החיים שלנו - מעוגן בהוראות מפורשות בפרשה השבוע שלנו, פרשת במדבר.
אנחנו מופתעים, שהמפקד לפתע נתפס כעשייה שלילית. הגורם לביצוע המעשה השלילי הוא השטן על-פי דברי הימים, ואילו בספר שמואל המסית לעשייה השלילית הוא האלוהים . התוצאה של המפקד, שהוא מסתיים בעונש קשה מנשוא לבני ישראל.
מי שהסית לבצע את העבירה, אם זה השטן על-פי דברי הימים או האלוהים על-פי ספר שמואל, הרי בשני המקורות המסיתים לא באו על עונשם. כך קורה שהמסית לדבר עבירה - זכאי. המוסת - נענש.
אני מתייחס בתמיהה רבה לתיאורים בספר שמואל ובספר דברי הימים לאור ההוראה המפורשת בפרשה שלנו בדבר הנחיצות במפקד במיוחד לקראת הערכות צבאית - "מִבֶּן עֶשְרִים שָנָה וַמַעֲלָה כָּל יוֹצֵא צָבָא תִּפְקְדוּ אוֹתָם... " (במדבר א' 2). אין ספק שלמפקד על-פי הפרשה שלנו היו גם מטרות חשובות לארגון החיים האזרחיים.
לאחר שקוראים את הנימוקים לצורך במפקד בפרשת השבוע, קשה לי לקבל את הזעם, שמצטבר כלפי דוד על ביצוע אקט ארגוני, שהוא פועל יוצא של צורך צבאי קונקרטי, ויכול לסייע לו במישורים הארגוניים והכלכליים של הממלכה.
דוד, שבחייו האישיים מעד רבות במיוחד במישור המוסרי , מתגלה לפנינו במישור המדיני כסמל ומופת של מנהיג, שיודע לקחת אחריות. דוד מבקש , שרק הוא לבדו ישא בעונש, ושהעם כולו יהיה משוחרר מנשיאה בעונש.
דוד - שלא היה דמות וסמכות מוסרית במיוחד לבניו אמנון ואבשלום, כפוי טובה כלפי מיכל - מתגלה לפנינו כדמות של מנהיג מדיני היודע לקחת את כל האחריות רק על עצמו. גם אם הוא לא אשם בקיומו של המפקד , הוא מבקש שרק הוא ישא בעונש - "אָנכִי חָטָאתִי ...וְאֵלֶה הַצּאן (עם ישראל) מֶה עָשוּ "? (שמואל ב' כ"ד 17)
הפרשה שלנו נתנה לי עוד זווית להתייחסות לדמותו של דוד. דוד - שנכשל כשל מוסרי במעשה בת שבע , ונגרר לפקודה בלתי חוקית הגורמת למות בעלה - מתגלה כדמות של מנהיג היודע גם לקחת אחריות.

תאריך:  26/05/2011   |   עודכן:  26/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המפקד בפרשת "במדבר"
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
עונשו הכפול של המוסת
איש עצוב  |  26/05/11 14:23
 
- איש עצוב , קח יוזמה
איש עצוב ברברן  |  27/05/11 12:11
 
- צודק 100% גם אני בטלן - מברבר
איש עצוב  |  27/05/11 13:06
2
מוסר ודוד הם שני הפכים
לאיש המאוד עצוב  |  26/05/11 16:44
3
מזכיר את משה דייו
מזכיר את משה דיין  |  26/05/11 17:25
4
וזה "דוד מלך ישראל חי וקיים"? ל"ת
שולה.  |  26/05/11 17:30
5
אין חדש תחת השמש-אז והיום
החלמאי  |  26/05/11 20:01
6
המאזן של דוד הוא מאוד שלילי
המאזן   |  27/05/11 11:15
 
- מסכים איתך
יוסי .  |  27/05/11 12:37
7
איתן ,שבת שלום לך .
המאזן   |  27/05/11 11:24
8
אלוהים והשטן
לאיתן  |  27/05/11 11:49
9
גישה יפה לפרשת השבוע. ל"ת
פרשת השבוע  |  29/05/11 14:14
10
מצאה חן בעיני ההתייחסות אלי ל"ת
פרשת במדבר  |  31/05/11 09:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד נבון קצב
התנהגותם של חברי הקונגרס, אוהבי ישראל והעם היהודי, צריכה לשמש דוגמה להתנהגות בה על התקשורת הישראלית ויהודים רבים בארץ לנהוג. למרבה הצער, האויב המסוכן ביותר של העם יהודי הוא – העם היהודי עצמו
ירון זכאי
כיאה לתפישת עולמה, הכניסה עדנה ארבל, פרקליטת המדינה לשעבר, שינויים מהותיים בהנחיה 2.5 אשר נתנה הגנה מוחלטת למתלוננות זדון בשל השוואת מעמדן לקטין נפגע עבירת מין    הוראת הפרקליטות הפכה את המשטרה לנוגשת אלפי גברים מדי שנה מאז 1996    ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ' הודיעה בימים האחרונים על הצעת חוק שתבטל את ההוראה הנוראה    סוף לזדון!
ד"ר צ'לו רוזנברג
הדברים שאמר בנימין נתניהו בפני הקונגרס האמריקני לא יישכחו וייתכן מאוד שהוא יידרש לפרוע את השטר    ראש הממשלה חייב לצאת במתקפה מדינית ובמרכזה תוכנית אמיתית וברורה לא כדי לרצות את ה"פריץ" אלא כדי להועיל לישראל
אורי אבנרי
עכשיו יש לנתניהו חרטום משלו. לא שיבה לגבולות 1967. לא בירה פלסטינית במזרח ירושלים. לא שיבה, גם לא במספר סמלי, של פליטים. לא נסיגת צה"ל מנהר הירדן. לא משא-ומתן עם ממשלה פלסטינית. לא ולא ולא ולא ולא
עו"ד זיו כספי, עו"ד ירון גריאן
הפתרון הוא באמצעות תיקון סעיף 53 לתקנות המקרקעין כך שניתן יהיה בשלב מוקדם של הפרויקט לבצע רישום של תתי היחידות אותן יבנה היזם בבניין ולגביהן ניתן יהיה לרשום משכנתה לטובת הבנק המלווה. תיקון זה יאפשר ליזם לתקן את צו הבתים המשותפים כך שישקף נאמנה את היתר הבנייה, ובפועל יאפשר ליזם לרשום משכנתה לטובת הבנק המלווה ולקבל מימון לפרויקט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il