X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חל שינוי בניתוב הרגשי שלנו [צילום: פלאש 90]
מדוע על רגעי אושר אנו עלולים לשלם ביוקר?
כאשר אנו חווים תהליך רגשי חיובי אנחנו עלולים לשלם ביוקר כשנפסיד את מה שהשגנו. דוגמה בולטת לכך היא פרידה מאהוב. מה התהליך הרגשי שעומד מאחורי התופעה הזו? מה מאפשר לנו להפסיק לחוש את הרגשות הכאובים?

אדם שמתאהב באישה חווה תהליך רגשי נעים ורב עוצמה. פרידה, גם לאחר תקופה קצרה כרוכה תמיד ברגשות כאובים שעוצמתם דומה לעוצמה בה התאהב. גם הפסד של ידיד יקר, יגרום לנו לכאב. אם נהננו מידידותו יכאב לנו להפסידה. עוצמת הכאב תהיה כעוצמת החשיבות הרגשית שהענקנו לידידות. אדם שיורד מנכסיו חש כאב. גם אם תקופה העושר הייתה קצרה. ברגע שקרה לנו משהו טוב... אנו עלולים לשלם עליו ביוקר מבחינה רגשית אם נפסיד אותו.
מדוע זה קורה? מה התהליך הרגשי שגורם לכך?
הרגשות שלנו אינם אקראיים. המערכת הרגשית מנתבת אותנו לפעול על-פי הזיכרון הרגשי הלא מודע שמוטמע בנו. הבחירות, הרגשות, ההחלטות שלנו אינם מקריים. הם תוצר של עולמנו הרגשי הלא מודע.
לצורך ההסבר נשתמש בדוגמת ההתאהבות והפרידה. במהלך תהליך ההתאהבות המערכת הרגשית מנתבת אותנו לרצות בקרבתו של אדם שדמותו מתאימה לזיכרון הרגשי הלא מודע שמוטמע בנו. ההתאהבות אינה מקרית. איננו מתאהבים בהכרח באדם המוצלח או הנחמד ביותר אלא לזה שתכונותיו מתאימות לעולמנו הרגשי.
כאשר מתעוררים רגשות נערך תהליך רב חשיבות של הטמעה רגשית. נחזור לדוגמת ההתאהבות - במהלכה חל שינוי של ממש בעולמנו הרגשי. דמותו של האדם בו התאהבנו מוטמעת בעולמנו הרגשי הלא מודע. חל שינוי בניתוב הרגשי שהוא תוצר של הזיכרון הרגשי שלנו שהשתנה: הרגשות, סדרי העדיפויות ותחושת השלמות שלנו משתנים ומעתה הם מותנים בקשר שלנו עם בן הזוג.
כאשר חלה פרידה, שוב מתעוררים רגשות. גם כעת חל תהליך רב עוצמה של שינוי הזיכרון הרגשי שמוטמע בנו. כדי שנוכל לתפקד ביעילות, כדי שרגשותינו יתאימו למצב החדש שנוצר, חייב לחול שינוי מהותי בזיכרון הרגשי הלא מודע שמנתב את רגשותינו. תהליך הפרידה מעורר רגשות שמאפשרים לנו לשנות את הזיכרון הרגשי. ברגע שעיבוד הזיכרון הרגשי יגמר והזיכרון הרגשי יותאם למצב שנוצר יפסיקו להתעורר רגשות כאובים נוספים ונוכל לתפקד רגשית במצב שהשתנה מהותית עבורנו.
כל תהליך נפלא שמעורר רגשות חיוביים משנה את הזיכרון הרגשי שלנו. כאשר הזיכרון הרגשי הלא מודע שלנו משתנה ומותאם למצב החיובי החדש שנוצר יפסיקו הרגשות רבי העוצמה אך יחול שינוי בעולמנו הרגשי. המצב הטוב החדש יוטמע בנו.
אם יחול שינוי וישתנה המצב החיובי שנוצר, לא תהיה לנו ברירה אלא לעבור תהליך רגשי כאוב שיתאים את עולמנו הרגשי לשינוי שחל. לכן, על רגשות חיוביים אנו לעיתים צריכים לשלם ביוקר.
הכותבת היא חוקרת של המערכת הרגשית ומחברת הספר "העוצמה הרגשית".
תאריך:  29/05/2011   |   עודכן:  29/05/2011
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עדי אמסטרדם
"איש-רוח יצא במחאה נגד תאגיד מסחרי" – זו הכותרת שראיתי בעיני רוחי עת ניגשתי להתלונן בפני אחראית המשמרת על עניין מסוים באשר לסימון המחירים באחת מרשתות השיווק. ברם, כותרת זו לא תיכתב, או אם לדייק – לא תיכתב ביחס אלי, משום שאינני איש-רוח, וככל הנראה, נבצר ממני מעמד זה
אלכס נחומסון
לצה"ל נותרו שלושה שבועות להביא לתוצאה מוצלחת אחת - עצירת משט הפרובוקציה הטורקית. אף תוצאה אחרת לא תהיה מקובלת. די לפדיחות. את האוניות האלו חייבים לעצור!
חנן וייס
בעוד שבישראל לוחם סדיר מקבל שקלים בודדים לשעה, בארה"ב חל איסור על עבודה ללא תמורה. העוולות כלפי המשרתים בצבא נעשות גם כלפי המילואימניקים. התשלום לאיש המילואים נעשה באיחור של 90 יום, וללוחם מילואים משלמים 42 ש"ח לשעה ללא חופשות ותנאים סוציאליים
פסח רויטמן
מרתון הנאומים של השבוע האחרון היה מין בירור פומבי של עמדות ישראל וארה"ב בסכסוך המקומי והאזורי בכלל. תוצאותיו של בירור כזה, שהיה נוקב וחריף, יכול להיות רק התקרבות ויתר הבנה ולא ההיפך
אלכס נחומסון
אם קיימת מסקנה כלשהי מהאירוע המביך והצפוי של סילוק אנשי הקאמרי מפסטיבל התיאטרון באנטליה - היא בנאלית מאוד    כולנו יושבים על אותו ענף, ענף שאחינו הרוחניים והבלתי נלאים החלו לנסר במרץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il