X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
נתניהו נואם. ביצוע מושלם [צילום: AP]
'שבוע הנאומים' - ההצלחה והחסרונות
התוכן, הסגנון, המילים שבחר והביצוע המושלם של נתניהו איחדו את הרפובליקאים והדמוקרטים סביב ישראל ונגד אובמה. מי שלא צפה בראש הממשלה בבית הלבן ובקונגרס, לא ראה מופע הסברה מרהיב מימיו. היה זה נתניהו במיטבו ובגדולתו, כפי שרק הוא מסוגל להפיק. עם זאת, הופעתו המבריקה של נתניהו מספיקה לדחייה של הצרות, אך מעמיקה את הנזק לעתיד, כי קו ההסברה שנקט אבוד מראש ואינו קביל בעולם, פרט למגרש הביתי האמריקני

בנימין נתניהו, מגדולי המתנגדים למדינה פלשתינית, הפנה בנאום בר-אילן את חרטומה של ישראל החוצה מיהודה ושומרון כשלראשונה תמך בהקמתה. בנאום בקונגרס הוא ביסס מצד אחד את תמיכתו במדינה כזו ובכך העמיק את הנזק, אך מצד שני הוא הרחיק את היתכנותה וחיסל את המו"מ ע"י פירוט תנאיו להקמתה.
הכישלון הגדול של נתניהו היה בבר-אילן כשבחר בטקטיקה מסוכנת במקום בהיצמדות לעקרונות. אך את הטקטיקה הזו הוא הפך לאמנות בנאום הנוכחי, שמנקודת מבט פרגמטית הוא אינו פחות מגאוני. נתניהו בלם לפי שעה את המדינה הפלשתינית בשלושה מישורים: הוא דחף את אבו מאזן הרחק מתחום המו"מ, בנה התנגדות פנימית בבתי הנבחרים בארה"ב, שעליה אובמה אינו יכול להתגבר עד לקדנציה הבאה (חלילה), וחיסל את יכולתו של אובמה לתמוך בערבים ביוזמת ספטמבר באו"מ, ובכך ניטרל אותה.
הוא השיג זאת ע"י בניית שמונה מחסומים שכל אחד מהם הינו 'אצבע לעין' של "הפרטנרים":
  • לא לקווי 67, יישארו בידנו אתרים ביטחוניים ולאומיים משמעותיים - חזרה ישראלית מהבטחות אולמרט וברק. אין סיכוי שהערבים ישלימו עם לקיחה של סחורה שבעיניהם כבר הייתה בידם. זו גם דחייה על הסף של דרישת אובמה.
  • ירושלים המאוחדת לא תחולק לעולם - המכשול הגדול ביותר. ירושלים היא לוז הדרישות הערביות. הואיל ואהוד את אהוד כבר הסכימו לחלוקתה, כולל את העיר העתיקה, חזרה כעת מהויתורים הללו קוברת את המו"מ.
  • "ישובים מחוץ לריבונות ישראל" - חילול הקודש עבור כל אדם לאומי, אך עבור השמאל, הערבים ואובמה המשמעות היא גרועה בהרבה - סוף לעקירת ישובים. אבו מאזן לא יכול להסתפק בפחות מתקדימי סיני וגוש קטיף.
  • "אנחנו נהיה הראשונים לתמוך בפלשתין" - זוועה לאוזן, אך מדובר בסוכרייה מורעלת לרש"פ לאור התנאים שהציב.
  • קריאה לרש"פ לפרק את הברית עם החמאס ולעשות שלום עם 'היהודים' - ניסוח המטריף את עבאס ודוחף אותו ביתר שאת אל החמאס ואל ההתרחקות ממו"מ, כי כעת אם יעשה זאת יצטייר כמי ש'עובד אצל נתניהו'.
  • הדגשת "מדינה יהודית" - קוד בלתי ניתן לעיכול מצד הערבים.
  • לא תהיה חזרת פליטים לשטחי מדינת ישראל - הערבים לא שימרו את בני עמם כ"פליטים מקצועיים" במשך 63 שנה כדי להסכים לאי חזרתם בדיוק לכל מקומות שעזבו. אבו מאזן אינו מסוגל להסכים לתנאי כזה גם אם ירצה כי הוא מייצג במקרה הטוב רק את ערביי יו"ש. הוא אינו מייצג את עזה, לא את ערביי ישראל ולא את "הפזורה הפלשתינית".
התוכן, הסגנון, המילים שבחר והביצוע המושלם של נתניהו איחדו את הרפובליקאים והדמוקרטים סביב ישראל ונגד אובמה. מי שלא צפה בראש הממשלה בבית הלבן ובקונגרס, לא ראה מופע הסברה מרהיב מימיו. היה זה נתניהו במיטבו ובגדולתו, כפי שרק הוא מסוגל להפיק. עם זאת, הופעתו המבריקה של נתניהו מספיקה לדחייה של הצרות, אך מעמיקה את הנזק לעתיד, כי קו ההסברה שנקט אבוד מראש ואינו קביל בעולם, פרט למגרש הביתי האמריקני.
שורש הבעיה היא הכרתנו בקיומו של "עם פלשתיני" ובזכותו למולדת בארצנו, וההסתפקות בדרישה לביטחון. עמדה זו הופכת אותנו לאומה בעלת מוסר של שודדים, הגוזלת בכוח הזרוע את ארצו של עם אחר ומונעת ממנו ביטוי מדיני. המסקנה בעולם היא שמי שמעולל דבר כזה לאומה הפלשתינית האומללה, הדבר האחרון שמגיע לו זה... ביטחון.
העולם עשוי לעכל רק עמדה ישראלית שתשתמש בצדק שלנו כנימוק, כי לאחר שאישרנו את טענת הבעלות הערבית על הארץ, מתקבלת טענת ה"ביטחון" כתירוץ. כאשר מול טענת הצדק הערבית תוצב טענת צדק שלנו, יהפוך הסכסוך לעוד סכסוך שגרתי ומשעמם של שני עמים המתקוטטים על אותה כברת ארץ, ואנחנו נזכה ביתרון הטענה הפשטנית האומרת "זה שלי" - כי פשוט אין אפשרות להתווכח איתה.
טענת הבעלות חייבת להיות הטענה הישראלית העיקרית ולא כחיזוק בלתי משכנע ל"ויתורים כואבים". אין תקדים בעולם לעם המוכן לוותר על מולדתו, ועם שעושה זאת מרצונו נקלע לסוג של משפט שלמה הקובע שהאם הגוזרת היא האם המזויפת. בכך, עצם הנכונות לויתור הופך למפלה הסברתית. זוהי גם הסיבה לכך שאנחנו מאבדים לגיטימציה ככל שאנו מוותרים - כי לאחר הויתור על הצדק, העולם אינו סובלני למשיכת זמן ולתירוצים. הכלל הזה יפעל גם אם נגיע, חלילה, לקווי 67. הדרישה לסילוקנו רק תתגבר, כי נוכח בעיות ה"ביטחון" שייווצרו אז, הרבה יותר קל יהיה לתת לנו ביטחון באירופה ואמריקה.
לכן, מעבר לטענות הערכיות, לתנ"ך ולהיסטוריה, נטישת טענת הבעלות היא טעות טקטית קשה. הערבים הסיקו מסקנות מזמן - הזיוף שלהם פועל היטב גם כי הוא מבוסס על טקטיקה נכונה שהפכה את היוצרות: במקום גלית ערבי המשתרע מהאוקיאנוס האטלנטי עד לאפגניסטן, המנסה למחוק את ישראל הזעירה, יצרה ההמצאה הערבית דוד פלשתיני שהפכה את ישראל לגלית. כל ביסוס לקיום השקרי הפלשתיני משמר את הפרופורציות ההפוכות שיצרה התעמולה הערבית. לכן ההישג האדיר של נתניהו הינו בעייתי כי הנחות היסוד שלו מסוכנות. "חכם אינו נכנס למקומות שפיכח מצליח לצאת מהם". נתניהו יצא פיכח.
נוכח החששות מ'ספטמבר', זו ההזדמנות להזכיר ספטמבר אחר, זה של 1982. שלושה חודשים קודם הותירה ישראל את האימפריה הסובייטית ערום ועריה לאחר שבמלחמת 'שלום הגליל' חיסלה ללא אבדות את מערכת הנ"מ שהוצבה בבקעת הלבנון. ישראל עמדה אז מול מעורבות סובייטית חסרת תקדים בהיקפה בסוריה ומצבנו היה אז חמור יותר מכל היבט. ב-1.9.82 פרסם נשיא ארה"ב, ריגן, את "תוכנית ריגן" שכרכה את היציאה מלבנון עם חזרה לקווי 67.
ראש הממשלה, מנחם בגין, בתקופת שיא של התלות, דחה את התוכנית על הסף ולמען הסר ספק הקים כמה ישובים חדשים ביש"ע. ריגן עיכב אספקת מטוסים לכמה חודשים, ניגב את הרוק וקבר את תוכניתו. לא יזיק למנהיגנו לשנן את תשובת המחץ של בגין: "בשבילך, אדוני הנשיא, זה עניין מדיני. אולי יש לך מגמות נוספות בעולם הערבי. זו מדיניות. אני מכבד אותה. זה דבר רציני. בשבילי, אדוני הנשיא, בשבילנו, אדוני הנשיא, חיינו הם, מולדתנו היא, ארצנו, ארץ אבותינו וארץ בנינו. זה ההבדל. שום פיק ברכיים אין לנו. אנחנו ידידי אמריקה ונוסיף להיות ידידי אמריקה. אם מישהו ירצה להוציא מידינו את יהודה ושומרון, נאמר לו: יהודה ושומרון לעם היהודי לדורי דורות. כן, למען ציון לא אחשה ולמען ירושלים לא אשקוט"(8.9.82).

תאריך:  29/05/2011   |   עודכן:  29/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
'שבוע הנאומים' - ההצלחה והחסרונות
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
תקדים קוסובו
אהוד פרלסמן  |  29/05/11 16:04
 
- תשובה
בעז העצני  |  29/05/11 20:07
2
נתניהו לא השתמש בטענת הבעלות
דניאל נכון  |  29/05/11 20:44
3
נתניהו במיטבו וגדולתו?
רונן גולדשטיין  |  29/05/11 22:33
4
נתניהו בגדולתו ובועז העצני גם
דוד איש שלום  |  29/05/11 23:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
בבוקר צח וזִיוָנִי תתעשת מדינת-ישראל ומנהיגיה יבינו שכָּלוּ כל הקיצין ואין מנוס אלא לקום ולעשות מעשה נגד אויבי העם היהודי בארצו. להסיר את הנגף, לרפא את המורסות ולבודד את הנגועים מכלל ישראל. כי באה העת
איתן קלינסקי
לא מקובלת עלי הגישה של עם נבחר, כאשר היא סוללת דרך לדחיית עמים אחרים ומתן התר לאפליה כלפיהם - רק "לַנָּכְרִי תַּשִּיךְ". כואב לי לראות מה קורה לעוצמה הערכית, הטמונה בפסוק "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ", כאשר הרמב"ם מצמצם אותו "לרעך - רק מבני ישראל שלא רשע". הפסוק נחבט בחבטה קשה על-ידי הגישה הלאומנית, שאנחנו בני עם נבחר
קרן אלמוג
כאשר אנו חווים תהליך רגשי חיובי אנחנו עלולים לשלם ביוקר כשנפסיד את מה שהשגנו. דוגמה בולטת לכך היא פרידה מאהוב. מה התהליך הרגשי שעומד מאחורי התופעה הזו? מה מאפשר לנו להפסיק לחוש את הרגשות הכאובים?
עדי אמסטרדם
"איש-רוח יצא במחאה נגד תאגיד מסחרי" – זו הכותרת שראיתי בעיני רוחי עת ניגשתי להתלונן בפני אחראית המשמרת על עניין מסוים באשר לסימון המחירים באחת מרשתות השיווק. ברם, כותרת זו לא תיכתב, או אם לדייק – לא תיכתב ביחס אלי, משום שאינני איש-רוח, וככל הנראה, נבצר ממני מעמד זה
אלכס נחומסון
לצה"ל נותרו שלושה שבועות להביא לתוצאה מוצלחת אחת - עצירת משט הפרובוקציה הטורקית. אף תוצאה אחרת לא תהיה מקובלת. די לפדיחות. את האוניות האלו חייבים לעצור!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il