X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חיסולו של אוסאמה בן-לאדן אומנם מהווה סגירת מעגל, אך לא יביא למיגורו של הטרור הבינלאומי כי אם להעלאתו אל סף חדש, אשר יצמח הן מן המורשת שהותיר אחריו המחבל מספר אחת בתחום זה והן מן התנאים בשטח שמביאים לצמיחתו של הטרור מלכתחילה
▪  ▪  ▪
תפישות שונות [צילום: AP]

"אללה הכל-יכול היה נדיב מספיק כלפיי, על-מנת שאיוולד להורים מוסלמים בארצם של המסגדים הקדושים בעיר אל-ריאד בשנה ה-1377 להי'רה". במשפט האחד הזה סיכם אוסאמה בן-לאדן, המנהיג ודמות ההשראה מאחורי רשת הטרור של אל-קאעידה, את כל שלושת המרכיבים שעיצבו את גורלו. ראשית, האמונה שלתוכה הוא נולד - האיסלאם. שנית, מקום לידתו - חצי האי ערב שבו נולד פולחן זה. ושלישית, השנה שבה הוא נולד, שאותה הוא סופר במונחים שמהם התחילה להתפתח דת זו, שעליהם הוא קם להגן. יתר על כן, כשם שמציינת הספרות המחקרית, "האיסלאם אינו דת במובן המקובל של המילה במערב של ימינו. האומה מוגדרת על-ידי דתה, ובני האומה הם אחים באיסלאם". תפישה זו קשה להבנה לבני המערב, עבורם קיימת הפרדה מוחלטת בין דת למדינה. מכאן, ששלושת מרכיבים אלו מהווים המאפיינים המרכזיים ביותר עבור כל המבקש לא רק ללמוד על אודות התפישה שמנחה כל אדם מוסלמי באורחות חייו, אלא גם ובעיקר את כל המבקש להבין את הבסיס לתורה הלוחמנית האיסלאמיסטית.
העולם - מנקודת המבט של המוסלמים - מתחלק לשניים: חלקו האחד מכונה 'דאר אל-איסלאם' וכולל טריטוריות בהן שולט האיסלאם, ואילו חלקו האחר 'דאר אל-חרב' נתון לשליטת הכופרים. החזון המשותף לכל הארגונים האיסלאמיסטים מבוסס על רעיון "האומה": כינון קהילת מאמינים איסלאמית שתאחד את כל המוסלמים בעולם. הכלים למימוש החזון הם הג'יהאד (מלחמת הקודש) והדעווה (תעמולה דתית) - מונחים הלקוחים מעולם המושגים של האיסלאם הקלאסי ומבטאים ערגה לימי הזוהר. שניהם תומכים זה בזה ומשלימים זה את זה, אולם בעוד שהדעווה מבוססת על אמצעים בלתי אלימים שנועדו לגרום לתיקונה של החברה המוסלמית באמצעות הטפה ובאמצעות מערכות חינוך ועזרה סוציאלית, הרי שהג'יהאד חותר להשגת מטרותיו באמצעות אלימות קיצונית. בתוך כך קיים גם ההיבט ההלכתי - האיסלאם, כפי שהוא עולה מדבריו של הנביא מוחמד בקוראן, אינו מעודד את המלחמה כצורת התקפה על האויב אלא רק כאמצעי הגנה ממנו. דבר זה יכול להסביר מדוע כה התעקש בן-לאדן, כמו גם איסלאמיסטים אחרים, להשתמש בטיעון כי הוא מבקש להגן על המקומות הקדושים, וכי הוא בעצם הקורבן ולא התוקף.

ביבליוגרפיה

  • זיסר, אייל. "אל-קאעידה חי ונושך", ynet, פורסם בתאריך: 20.11.03.
  • שוויצר, יורם. "תפיסת האיסתשהאד והפצתה על-ידי אל-קאעידה", בתוך: חגי גולן ושאול שי (עורכים). פצצה מתקתקת - פיגועי ההתאבדות וההתמודדות עימם. תל אביב: הוצאת מערכות בשיתוף משרד הביטחון, 2006. עמודים: 217-230.
  • שי, שאול. השהידים: האיסלאם ופיגועי ההתאבדות. הרצליה: הוצאת מפעלות בשיתוף המכון הבינלאומי למדיניות נגד הטרור, 2003.
  • פורמן, אוריה. איסלאמיון: דת וחברה במשנתם של נאמני האיסלאם בני זמננו. תל אביב: הוצאת מערכות בשיתוף משרד הביטחון, 2002.
  • פופר, מיכה. מנהיגות כריזמטית ואובדן הזהות העצמית. תל אביב: הוצאת רמות בשיתוף אוניברסיטת תל אביב, 1998.

בן-לאדן כפורץ דרך בזירה הבינלאומית

כל אחת מן התנועות שקמו טרם זמנו של בן-לאדן, ביקשה להתמקד באחת מן הדרכים הנ"ל, בשעה שהלה ביקש למזג את שתיהן בארגונו מתוך האמונה כי זה יהווה חיל החלוץ או הבסיס (בערבית: אל-קאעידה) למהפכה שעתידה להשיב לאיסלאם את כוחו. בתוך כך, החידוש העיקרי בתפישתו של בן-לאדן נבע מתפיסתו את עצמו לא כצלאח א-דין או כל מצביא מוסלמי דגול אחר אשר היו סמל לאחדות האיסלאם מול המערב ועליונותם מעליו, אלא כנביא מוחמד עצמו או לפחות מקביל לו, הפועל בשם אומת המאמינים המוסלמים כולה - דבר שלא היה לו אח ורע בכל תולדות העולם המוסלמי.
הדוגמאות לכך מצויות בשפע: המעבר מסודן לאפגניסטן, שאותו תפש כהיג'רה - אותה הגירה מפורסמת שנכפתה על הנביא בעת שברח מאלו שלא הכירו בתורה החדשה שביקש להביא; חיים במערה - שאותה תפש כמקום הטהור ביותר; הקריאה לעוזריו בשם בני לווייתו של מוחמד; הצום באותה תדירות שמיוחסת לנביא; ההתלבשות כמוהו, ודימויים סמליים אחרים מראים כי בן-לאדן תפש את מנהיגותו ככלי שרת בידי אללה ולכן ביקש - לפחות מבחינת הדימוי - להיות שווה לנתיניו, כפי שהיה הנביא מוחמד בשעתו, ולא לתפוש את עצמו מעליהם.
בה בעת, אי-אפשר שלא לראות כיצד היעדר החום והאהבה שקיבל בן-לאדן מאביו והרצון להיות האב המתוקן של עצמו והקהילה כולה, נוצלו היטב על-ידי אבותיו הרוחניים: עזאם, זוואהירי, אל-תוראבי, ח'ומייני ואחרים אשר השכילו להשתמש בהכשרתם הדתית כדי להוציא כספים מבן-לאדן או לנצל את כישוריו האדמיניסטרטיביים על-מנת להוציא לפועל את תוכניותיהם. הגותו של עזאם התוותה לפניו את דרך 'האסתשהאד' (ההקרבה למען האל) ככלי לביטוי עליונותו של הלוחם המוסלמי על אויביו. בעת שתפגוש זו את ההכשרה שקיבלו אנשיו של בן-לאדן מטעם ארגון החיזבאללה הלבנוני השיעי, יהפוך אל-קאעידה לארגון הסוני הראשון בעולם המשלב פיגוע ראווה יחד עם פעולת הקרבה.
במקביל, "בזכותו" של זוואהירי, החל הלה לראות כל חברה, ובייחוד אם היא מוסלמית, שאינה מבססת את את חוקיה ואת אורחות חייה על השיפוט האלוהי ועל השריעה (ההלכה המוסלמית), בתור חלק מהג'אהליה - תקופת הבערות לפני בואו של הנביא מוחמד. מכאן בא פן כפול ופורץ דרך נוסף של הארגון בראשותו של בן-לאדן, אשר רואה את חובת מאבק הג'יהאד לא רק כלפי המשטרים הכופרים במזרח או במערב, אלא גם כנגד המשטרים המוסלמים במזרח התיכון ומחוצה לו.
השפעתם של שני אישים אלו הפכה להרסנית ביותר בעת שהשתלבה עם תפיסתם של המלומד הסודאני אל-ת'וראבי והמנהיג הרוחני של אירן - איתוללה ח'ומייני. זה הראשון לימד אותו כי עליו לשלוח את נציגי ארגונו לכל קצוות התבל כדי שאלו יכשירו את הלבבות למהפכה העתידה לקום. בכך הפך ארגון אל-קאעידה לראשון שהשתמש בטרור לא עוד ככלי להשגת יעדים לאומיים, אלא בינאם אותו להשגת מטרות פוליטיות.
בה בעת, האידיאולוגיה האירנית הדגישה בפניו של בן-לאדן את חשיבות האחדות, אשר תמנע מן המעצמות הזרות לנצל את המאבק הפנימי בין המדינות המוסלמיות השונות לתועלתן. הדבר נתן בידי זה האחרון את האפשרות להגדיל את מעגל התומכים בו והמצטרפים לתנועתו בעת שקרא להשגת אחדות רוחנית, המתעלה מעל כל ההבדלים שבין הפלגים השונים באיסלאם, כדי ליצור את הקהילה המוסלמית.

הרוצה בשלום, יכון למלחמה

בן-לאדן לא התנגד למאבקן של הקבוצות האיסלאמיות הרדיקליות כנגד ממשלותיהן, אך חשב כי יש לשלב את מאבקן במלחמה כנגד ארצות הברית אשר תומכת במשטרים אלו ומבטיחה את המשך שליטתם. על כן, ביקש להתגרות בארצות הברית בשורה של פעולות איבה - ביבשה, בים ובאוויר - כדי שזו תצא למלחמה מול העולם המוסלמי ותפציץ את תושביו חסרי הישע, בשעה שהוא יוכל להציג את הדבר כמלחמה של המערב נגד האיסלאם, ובכך לערער על סמכותם של המשטרים החילוניים. על כן, גם האסטרטגיה שבה בחר הארגון להוציא לפועל את פעולות האיבה הייתה חדשנית בכך שבחר ב"איכות על חשבון הכמות", לפיה ביקש הארגון אומנם לבצע פחות פעולות איבה אך אותן אלו שכן, תוכננו בקפידה ובצורה מיטבית כדי ליטול את חייהם של כמה שיותר בני אדם.
יש שיגידו כי חיסולו של בן-לאדן מהווה סגירת מעגל, אך נראה שאלו מפספסים את המהות האמיתית העומדת בבסיס כל תופעה חברתית שבראשה עומד מנהיג כזה או אחר. היטיב לתאר זאת פופר בטענתו כי המנהיגות משולה ללהבה. "ישנם שלושה מרכיבים להיווצרותה והתקיימותה של להבה: 1. ניצוץ - המנהיג. 2. חומרי הבעירה - המונהגים. 3. החמצן המזין את הלהבה - הנסיבות. כל אחד מהמרכיבים הללו חשוב ובלעדיו לא תהיה להבה או תהיה להבה בעוצמות שונות". מכאן, כי כל המבקש להיכנס לנעליו של בן-לאדן יצטרך אפוא ליישם את המורשת המורכבת והמסובכת הזו שתוארה לעיל מחד-גיסא, ולהמשיך לפתח אותה מאידך-גיסא, לא רק כדי לזכות בסיקור התקשורתי הנחוץ כחמצן להמשך קיומם של ארגוני הטרור, אלא בעיקר על-מנת שיוכל להציג את עצמו בתור אביהם החדש של המוסלמים המדוכאים בכל רחבי העולם עד אשר ייעלמו מקרבם תחושות התסכול, הייאוש והקיפוח אשר מניעות אותם להצטרף אל ארגונים אלו מלכתחילה.
בז'רגון הישראלי מקובל פעמים רבות לכנות את ארגוני הטרור בתור "הידרה". אותו יצור מהמיתולוגיה היוונית שכאשר כורתים אחד מראשיו - צץ אחר במקומו. מכאן, שאמנם המנהיג החדש שיעמוד בראש אל-קאעידה יציג בפני העולם להבה חזקה פחות מאשר הציג זאת בן-לאדן, אך ככל להבה, גם זו בוערת ועלולה להביא לכוויות כואבות. שני המרכיבים האחרים עדיין בנמצא ולכן המלחמה בטרור לא תמה עם חיסולו של בן-לאדן. זוהי מלחמה ממושכת שבמסגרתה יהיה צורך לטפל גם בשאר הקבוצות האיסלאמיסטיות הקיצוניות ברחבי העולם. בתוך כך, כפי שמציין לקראת סוף מאמרו המזרחן המכובד פרופ' אייל זיסר, שהיה לי הכבוד במהלך לימודיי להיחשף לספריו: "הפתרון ארוך הטווח יהיה לא רק צבאי וביטחוני: צריך להפעיל אמצעים דרסטיים נגד הארגון. צריך להילחם בכל ניצנים של רדיקליות כשהם מופיעים, אבל לצד זאת צריך גם לומר שהפתרון טמון גם בטיפול בבעיות היסוד שמצמיחות את הקנאות הזאת".

תאריך:  30/05/2011   |   עודכן:  30/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקוראן, הפצצה והקלצ'ניקוב
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
כתבה כל כך מדוייקת
מושון  |  30/05/11 19:39
2
בגדול אני מסכים, אבל...
בוריסבב  |  30/05/11 20:12
3
השלכות מהמאמר לאיסלם האיזורי
yeshay  |  30/05/11 23:57
4
המאבק הוא אבק בעיניים
Joshua Gates  |  11/09/11 15:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
כמשקיף מהצד חוויתי שני תסריטים. התסריט הראשון והקשה של ההפגנה שהייתה מעברו השני של הכביש. והתסריט השני נדד בין אירועים שהחלו אי שם ב-586 לפני הספירה - על בית שהיה ונחרב, על ארץ שהייתה ונחרבה, על עם שהיה ויותר מדי רבים מתוכו קיפחו את חייהם. אני נוצר בלבי את התקווה, שהתסריט השני לא יקרום עור וגידים. שלא יתרחש התסריט - הייתה כאן מדינה
ד"ר אברהם בן-עזרא
עבריין מין לא יתקבל בקלות למטבח הפוליטי, גם כעבור תקופת צינון ואפילו הקפאה, כי הקפאה בעניינים כאלו אינה יעילה ולפעמים אפילו מובילה לתוצאות הפוכות, אבל בעסקים הדבר שונה, ועבירות מין לא נחשבות למונעות קידום בהיררכיה העסקית: המוסר שם אחר, והקשר עם הציבור שם הוא שונה. היושרה לא נמצאת בראש סולם הערכים בתחום העסקי
מנחם רבוי
בנוסף לכל הנימוקים והשיקולים הכלולים בבקשת סניגורי משה קצב לדחות את מועד הדיון בערר, משום שהוא נקבע בתקופת הפגרה והם זקוקים לחופשה, ישנו נימוק נוסף: חוצפה
ראובן לייב
עם מעט דמיון מודרך יכולה מבשלת הבירה התל אביבית להזכיר את ה"הופברויהאוס" המפורסם של מינכן - קודש הקודשים של מבשלות השיכר בבירת-בוואריה, ועל-אף ההבדל הגדול - שאפו מכל הלב ל"ברוהאוס"!
שולמית קיסרי
משפחת עופר קנתה את רוב עסקיה ממדינת ישראל בעסקות מפולפלות שלא מובנות לאזרח הפשוט, אלא מובנות בעיקר לרודפי בצע ורואי חשבון מומחים לכספים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il