X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המשבר בדמוקרטיה הישראלית נובע מזהות יהודית ותרבותית דלילה לא ניתן לקדם סובלנות דתית ותרבותית מתוך ביטול של זהות עצמית ושוויון נפש דברים שנשאתי בטקס קבלת פרס לבהבר לקידום סובלנות דתית ותרבותית
▪  ▪  ▪

השנה החולפת לא הייתה שנה טובה לדמוקרטיה שלנו. במישור החברתי היינו עדים להסתה פרועה נגד אזרחים ישראלים, בני המיעוט הערבי. הסתה שהחלה במילים והגיעה לאלימות פיסית. לבושתנו מובילי ההסתה היו גם רבנים שדיברו בשם ההלכה ותורת ישראל כביכול. אך מה שצריך להדאיג אותנו היא העובדה שהם זוכים לתמיכה של רבדים רחבים - למעשה של רוב בציבור.
רוח העוועים הזו חדרה אל תוככי כנסת ישראל, שבמקום להמשיך ולקדם חקיקה המחזקת את הדמוקרטיה, היא מקדמת יוזמות חקיקה העומדות בסתירה ללאווים של "וגר לא תונה ולא תלחצנו".
הכרסום ביסודות הדמוקרטיה, מערער את חוסנה של מדינתנו כמדינת הלאום היהודי. ישראל היא עדיין דמוקרטיה אם כי דמוקרטיה במשבר. יוזמת משפחת ליבהבר לקידום הסובלנות הדתית והתרבותית רלוונטית היום אף יותר משהייתה כשנוסדה, לאחר שיד רוצח ראש הממשלה הורמה כנגד הכרעת הרוב בניסיון לקעקע את יסודות המשטר.
פרס ליבהבר המוענק במסגרת מכון שכטר למדעי היהדות כורך בין מושג הסובלנות לבין דת, תרבות, יהדות. בכך נגעו יוזמי הפרס ביסודות המשבר בו אנו מצויים. היחס הבעייתי לדמוקרטיה איננו סיבת המשבר אלא בין השאר תוצאה של זהות יהודית ותרבותית דלילה. (למותר לציין שכוונתי לזהות יהודית על כל אופניה, בין אם זו באה לידי ביטוי חילוני או דתי או תרבותי בכל הקהילות והזרמים.) זהות דלילה מערערת את הביטחון העצמי של קבוצות בחברה, מובילה להתנהגות קיצונית מחד-גיסא ולרלטיביזם ולאימוץ סיסמאות אוניברסליסטיות שדופות, מאידך-גיסא.
כדי לקיים מדינת-לאום דמוקרטית צריכה להיות לקבוצות המהוות את הרוב - תודעה קולקטיבית של רוב. תודעה כזו מחזקת את תחושת האחריות של הרוב להגנה על זכויות המיעוטים ועל זכויות הפרט. העובדה שלרוב אין תודעה של רוב, שיש לו תחושה של חוסר ביטחון, מסוכנת. התוצאה עלולה להיות לחץ ציבורי לשימוש בלתי-אחראי בכוח העצום של המדינה הריבונית, הן כלפי אזרחי המדינה והן כלפי אויביה מבחוץ.
הדמוקרטיה במדינת-לאום איננה יכולה להיות מנותקת מהזהות הפרטיקולארית של הלאום, הבאה לידי ביטוי בתרבותו ובמסורת שלו. מדינת ישראל לא צריכה להיות מדינה יהודית שהיא גם דמוקרטית או דמוקרטיה שהיא גם יהודית. יש לשאוף לשילוב מלא: הדמוקרטיה צריכה לדבר בשפה יהודית והיהדות בשפה דמוקרטית. זהו תהליך חינוכי ארוך מאוד שכל הקבוצות בחברה צריכות להשתתף בו מבלי לוותר על ייחודן. חייבים למנוע את ניכוסם (במובן של "שיוכם") של ערכי היסוד כמו: שלום, דמוקרטיה, יהדות, לאומיות, ל"מחנה" מסוים או לקבוצה מסוימת. הכנסת השלום, הדמוקרטיה, הלאומיות או היהדות למחנות אקסקלוסיביים מביאה להיחלשותם של ערכים אלה. זאת על-ידי הדרה של מי שמחוץ למחנה ומתן לגיטימציה של הסרת האחריות הקולקטיבית ליישומם של ערכים אלה. מי שהדמוקרטיה בישראל יקרה לו - חייב לייחס חשיבות לערכי הלאום, לתרבותו ולמסורתו. יהודים לאומיים חייבים להיאבק לקידום הדמוקרטיה ולהבין שהיא הערובה היחידה לקיומה של ישראל כמדינת-לאום.
לא ניתן לקדם סובלנות דתית ותרבותית מתוך ביטול של זהות עצמית ושוויון נפש. שווי הנפש אינם זקוקים לסובלנות. דעתו המנוגדת של הזולת איננה מעניינת אותם, ממילא לא ייאבקו על זכותו להשמיעה. "חיה ותן לחיות" איננה פרוגרמה אלא חוסר אחריות. ניתן לקדם סובלנות דתית ותרבותית רק מתוך עמידה על זהות עצמית וללא ויתור על עקרונות המאפיינים זהות זו. אדם או קבוצה הבטוחים בזהותם יכולים לקיים קשר אמיתי עם בעלי זהות אחרת, לעמוד על המשותף והמפריד. יש ביניהם בעלי יכולת לחבר בין קבוצות, להעצים את המשותף ולהעמיקו.
זכות גדולה היא עבורי לקבל את הפרס יחד עם האמן יהורם גאון, מי שתורם לאורך שנים לחיזוק המכנה המשותף התרבותי בישראל. אישיותו היא דוגמה חיה לזהות עצמית, לשורשים וליכולת ליצור חיבור בלי לוותר על עקרונותיו ועל השקפת עולמו.
אישית אני מבקש להודות לחבריי ועמיתיי במכון ון ליר בירושלים, שמזה קרוב לשני עשורים מאפשרים את פעילותי לקידום ערכים יהודיים ודמוקרטיים, ולמען הכלה של קבוצות מודרות ומוחלשות בישראל ומחוצה לה.
מבחנה של סובלנות דתית ותרבותית מתקיים בסופו של דבר במישור הפרטי, מול כל אדם ואדם, ועל כך תודתי לתושבי הר אדר, למועצה המקומית ולעומד בראשה, המהווים כר לפעילותי הרבנית במשך קרוב ל-25 שנים. תודה לרעייתי ריקי ולמשפחתי המגלים סובלנות נדירה למעורבותי בענייני חברה, עם ומדינה.

תאריך:  31/05/2011   |   עודכן:  31/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רוח עוועים בדמוקרטיה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הרב, אין ראוי ממךלפרס! ל"ת
יעקב לוי  |  1/06/11 00:55
2
באין חינוך ליהדות יפרע עם!!! ל"ת
קורןנאוה טבריה  |  1/06/11 04:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יגאל לביב
ישראל הרשמית ידעה תמיד לאשר עסקות עם אירן - ולהכחיש שהן נערכו, או שהיא יודעת עליהן    האם נתניהו היה מתנער מקבוצת עופר לולא היה עידן עופר מראשי קבוצת היוזמה של אנשי עסקים להסכם עם הפלסטינים?...
דניאל גיגי
החוק שאמור למנוע מכירת סיגריות במכונות עבר כבר קריאה ראשונה, אבל עד עכשיו לא נעשה כלום כדי למנוע בצורה מיידית מכירת סיגריות לקטינים דרך מכונות שמפוזרת ברחבי הארץ    ממתק או סיגריה? - ממתק עדיף!
אהרון רול
יותר מאשר התווה נתניהו בנאומו בקונגרס את הכיוון הבינלאומי באשר לסכסוך עם הפלשתינים, יצר הוא מצב שונה במדינת ישראל וגרם להתייצבות גורפת של מרבית הציבור הישראלי מאחוריו    בסולם העדיפויות הלאומי עומד הליכוד הלאומי בנושאים קיומיים לפני כל מטלה מדינית-ביטחונית אחרת
איתן קלינסקי
חדר וחצי שאסור לפלשתינים לגור בו, הוא כשר בהחלט לדיירים יהודים - כך קבעה המערכת המשפטית על סמך תצלומים המוכיחים כי בוצעה חריגה בלתי חוקית בבית בו מתגוררת משפחה פלשתינית מראשית שנות החמישים של המאה הקודמת
יצחק גרוסמן
כמה מדינות באירופה יושבות על תיקוני גבולות שנקבעו לאחר מלחמת העולם הראשונה והשנייה? האם בספרד למשל כבר פתרו את נושא הבאסקים? האם בצפון אירלנד כבר נתנו אוטונומיה לקתולים? מה עם אלזס ולוריין? האם האמריקנים הצדקנים והדמוקרטים כבר החזירו את טקסס למכסיקו? האם החזירו אדמות לאינדיאנים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il