X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דבר עורך תורני למופת: אני לומד את המאמרים ולא רק עורך אותם פרידה מהרב אורי דסברג שנספה בתאונת דרכים ועוד: ונשמרתם לנפשותיכם - גם מן הסיגריות ועל ההגה
▪  ▪  ▪
הרב אורי דסברג ז''ל [צילום: באדיבות מכון צומת]

ביום מר ונמהר, בכ' באייר, הסתלק מאתנו, אנשי מכון 'צומת' ו'שבת בשבתו', הרב אורי דסברג ז"ל, בתאונת דרכים טרגית. כל ימיו התעקש להשמיט תואר 'הרב' משמו, וגם התנגד לעטר את מדורו בתמונתו, כשאר הכותבים. עם התוספת 'ז"ל' הרשינו לעצמנו לשנות, לכבודו ולכבוד מפעלותיו.
מכון 'צומת' קיבל לידיו את מלאכת עריכת גיליון השבת 'שבת בשבתו' מידי 'הפועל-המזרחי' ועמותת 'מיכאל לוי' לאחר 9 שנים בהן נערך על-ידי הרב ד"ר יצחק אלפסי הי"ו. החל בפרשת לך-לך תשנ"ד (גיליון 462) הרב אורי ערך את הגליונות לאורך מספר שנים. גם משחדל, המשיך להעשיר אותנו בכתיבתו במדוריו היפהפיים, המחכימים והמאלפים; בשנים האחרונות על ספרים ועל אישים. והכל בדקדוק מוקפד על תוכן ועל סגנון.
גדולתו העיקרית הייתה כעורך. ולא סתם עורך, אלא עורך אקטיבי האוחז בשרביט העריכה. במכון 'צומת' ערך את 30 כרכי 'תחומין', עבי הכרס ועתירי התוכן, ולפני שבועות אחדים מסר לדפוס את הכרך הל"א, הפותח את העשור הרביעי למפעל-חיים זה. את הקדמתו לכרך זה, שיוקדש לזכרו הברוך, סיים במילים המגדירות היטב את דרכו העריכתית; "מתפקידה של מערכת כלפי כותבי המאמרים היא שסומכים עליה שדבריהם לא רק יפורסמו אלא גם יילמדו". הוא למד את מאמרי הכותבים, בדק את מקורותיהם, דן עימם טלפונית, בדוא"ל ובהערות שוליים. הרב אורי לימד את כותבי המאמרים התורניים כיצד להתמקד, לדייק, לארגן מאמר ולסכמו. כמדומה ששובל של עורכים תורניים ממגזרים שונים למדו ממנו אורחות עריכה.
כמעשהו ב'תחומין' כך באנציקלופדיה התלמודית בה שימש בעשור האחרון רכז המערכת, וחילק את זמנו בין מפעל זה ל'תחומין'. כך גם ב'טללי אורות', בטאון מכללת 'אורות', וכך בספרים נוספים שערך.
אך לא רק בעט ובמקלדת שלח הרב אורי את ידיו האמונות; הוא היה ממייסדי מכון 'צומת' מראשיתו (החל בתשל"ז, 1977) ועסק רבות גם בפתרונות הלכ-טכניים בשטח, במגזר החקלאי, הביטחוני והרפואי (ראו מאמריו ב'תחומין' על חליבה בשבת, על המשטרה בשבת ועוד). אורי היה חדור אמונה בחזון המדינה-היהודית ובאפשרות מימושה הלכה למעשה, כחניך 'כרם ביבנה' ו'מרכז הרב'. גם חינוך בית-אבא, הציוני למופת, תרם לחרות בקרבו 'צו שליחות', אותו נשא בדבקות ואף הנחילו לצאצאיו.
אורי שימש לעתים רבות כדובר הרהוט של מכון 'צומת', בעיקר בכלי תקשורת רדיופוניים. בכל כינוסי 'צומת' כיכב כדובר בולט וכמנחה בחסד. כישוריו העיצוביים ותכונת הדייקנות שאפיינה אותו, נוצלו ב'צומת' לעיצוב עזרי תצוגה, תערוכה ומודלים לימודיים חינניים.
הוכינו מכה רבתי עם אובדנה של אישיות כה מרכזית ורבת פעלים. אישית, איבדתי חבר ורע מאתגר השותף לדרך ולמפעל חיים. התייתמנו!

"ונשמרתם" - מהר סיני ועד סיגריות והגה

מורגל בפי כל להשתמש בפסוק "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" כצו המחייב זהירות, שמירת הגוף ושמירת הנפש. כל מי שמסתכן יתר על המידה מפטירין כנגדו - "ונשמרתם". גם חז"ל, בתלמודים ובמדרשים, וכן בספרי ההלכה (כרמב"ם, שו"ע ופוסקי כל הדורות) מפרשים צו זה לעניין שמירת הגוף, מעישון סיגריות ועד 'מקלל עצמו'.
ותמיהה רבתי בדבר; פסוקי "ונשמרתם מאד לנפשותיכם (כי לא ראיתם כל תמונה...)", ומקבילותיו "רק השמר לך ושמור נפשך מאד (פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך...)" [דברים ד', ט'-י'; ט"ו], כתובים בעניין מעמד הר סיני, ולא בשמירת הגוף והנפש כפשוטה של חובת הזהירות? וכבר העיר בעל מנחת-חינוך (השמטות למצוה תקמו): "הקשיתי על הרמב"ם דכתב שמצוה לשמור עצמו מן המכשולים דכתיב 'השמר לך ושמור נפשך' הא קרא זה לגבי מעמד הר סיני כתיב, ומנלן שמירת הגוף?"
ואכן, פרשני הש"ס [ברכות ל"ב, ב'] נלאו להסביר את הקשר הדרשני, ומסבירים שהפסוק 'ונשמרתם' משמש אסמכתא בעלמא. בהקשר זה בעל תורה-תמימה [דברים ד', ט'] מוכיח כי מונחי גוף-נפש משמשים בערבוביה בפסוקים רבים ובמימראות חז"ל, והמושג 'פיקוח נפש' יוכיח!
לפי דרכנו למדנו כי מעמד הר סיני מחייב להיזהר ולהישמר בשמירת המצוות כולן, ובכללן קיום גופו של יהודי שהוא כלי לעבודת ה'. ואם הדברים אמורים כלפי כולי עלמא, על אחת כמה וכמה כלפי תלמידי חכמים ובעלי מידות תרומיות, שאפשר לומר עליהם 'ספר תורה מהלך' או נוסע.
"ולמזהיר ולנזהר שלומים תן כמי נהר" (זמירות לשבת).

תאריך:  02/06/2011   |   עודכן:  03/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר רון בריימן
בהבדל בולט מכל הנשיאים שקדמו לו, שמעון פרס אינו מתנזר מניהול ענייני המדינה. להפך, הוא עושה בהם כבתוך שלו, תוך התעלמות מתוצאות הבחירות הדמוקרטיות שנערכו בישראל לפני שנתיים בערך ותוך התעלמות מראש ממשלה נבחר. התעלמות? בין אם פרס מבצע את מעלליו המסוכנים בתיאום עם נתניהו ובין אם הוא חותר מאחורי גבו - בשני המקרים המעשה חמור. לעזאזל הבחירות, אם אותו מצעד האיוולת האוסלואידי נמשך ללא קשר לתוצאותיהן
ראובן שליט
בעולם של התנגשות ציוויליזציות, ישראל הקטנה שתיוגה הציוויליזציוני לא ברור, מוצאת את עצמה ככדור משחק פוליטי וגיאופוליטי בין שתי ציוויליזציות בעימות - האיסלאמית והמערבית
דניאל גיגי
הטייקונים בישראל חצו השבוע גבול מסוכן שמסמל פגיעה ברורה בשלטון החוק בישראל ושעלול להוביל לפגיעה בדמוקרטיה הישראלית    בעלי ההון בישראל מרגישים מעל החוק ומרשים לעצמם לדרוך על האינטרס הציבורי    התופעה הזאת חייבת להיפסק!
נורית גרינגר
לאורך השנים יצרה ישראל כמה מן הטכנולוגיות המתקדמות והטובות ביותר, ומוצרי המזון שהיא מייצאת הם בין הטובים ביותר בעולם. יחד עם זאת, לא הצליחה ישראל לתת גושפנקא מלאה להישגים הפנומנליים שלה. ישראל צריכה לסמן בגאווה את מוצריה, ולהכריז עליהם כי יוצרו בישראל
אברהם בן-עזרא
חלוקת ירושלים מצויה רק במוחם הקודח של קיצוני השמאל והתקשורת, שלא רוו נחת מהצהרת ברק אובמה על כי מדינת ישראל מחויבת לפלשתינים להקים עבורם מדינה שלא תהיה בגבולות 1967 אלא בגבולות שיתחשבו במציאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il