X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חבר המושבעים במשפט בארצות הברית [צילום: AP]
בזכות שיטת המושבעים
ראוי לאמץ את שיטת המושבעים בישראל. לשיטה מספר יתרונות ובכללם העובדות נקבעות ע"י מס' רב של אנשים, תוך דיון ונסיונות שכנוע הדדים. המושבעים מנותקים מהעולם החיצון והם מרוכזים יחד עד לקבלת ההחלטה. הנימוק המרכזי נגד השיטה הוא היותו של השופט אדם מקצועי לעומת חבר המשובעים המורכב מהדיוטות, אך הסיכוי של אדם אחד לטעות הינו גדול היותר. לא ברור מדוע שיטה שהיא טובה למאות מליוני בני אדם בעולם הנאור, רעה למדינת ישראל

שיטת המושבעים היא שיטה בה חבר אנשים-בדרך כלל 12- קובעים מימצאים עובדתיים במשפט. תפקידו של השופט מצומצם. הוא מחליט רק בשאלות משפטיות כמו התנגדות לשאלות לעדים, עניינים פרוצדורליים שעולים במשפט ועוד. בחלק מהשיטות הוא גם מחליט אם הנאשם אשם או זכאי על-פי המימצאים שקבע חבר המושבעים. השופט גם מדריך את חבר המושבעים מה עליהם לקבוע.
שיטת המושבעים נהוגה במרבית מדינות העולם. שורשיה בהנחה שאדם זכאי להישפט על-ידי חבר אנשים בני מעמדו ולא על-ידי שופט שממונה על-ידי המלך. עם זאת נראה שלהנחה זאת אין יותר תוקף עם הפרדת הרשויות וחובתו של השופט להיות בלתי תלוי. יחד עם זאת, למרות ביטול הצידוק ההיסטורי שיטת המושבעים שרירה וקיימת. היא נהוגה בארה"ב, אנגליה וברחבי אירופה. בישראל השיטה לא קיימת והמשפט מתנהל על-ידי שופט מתחילתו ועד סופו.
לדעתי, ראוי לאמץ את שיטת המושבעים בישראל. לשיטה יש יתרונות רבים. ראשית, העובדות נקבעות על-ידי מספר רב של אנשים, ולא אדם בודד. שופט הוא ככל אדם ויכול לטעות. כאשר העובדות נקבעות על-ידי מספר רב של אנשים תוך כדי דיון ביניהם, וניסיונות הדדיים לשיכנוע, הסיכוי לטעות נמוך יותר. שנית, המושבעים מנותקים מהעולם החיצון. אסור להם לקרוא עיתונים או להאזין לכלי התקשורת כדי לא להיות מושפעים. הם מרוכזים יחד, ואין יוצא ואין בא עד שמתקבלת החלטה. שופט לא נתון למגבלות האלה, והוא יכול להיות מושפע מדעת הקהל.
שלישית, יש פיקוח יעיל על יכולתם לדון במשפט ללא משוא פנים. הם מתמנים רק אם יש הסכמה הדדית של באי-כוח הצדדים לגבי זהותם. עורכי הדין זכאים לחקור אותם לפני האישור, ולבדוק אם אין להם דעה קדומה. הזכות הזאת לא קיימת כלפי שופט, ואין לדעת אם יש לו קשר כזה או אחר לאחד הצדדים.
ההתנגדות לשיטת המושבעים באה בעיקר מהרשות השופטת. לפני שאדון בנימוקי ההתנגדות אציין שיש להתייחס בזהירות רבה למניעיה. שיטת המושבעים מחלישה מאוד מאוד את מעמדו של השופט. תפקידו במשפט הופך להיות משני בחשיבותו. כינון שיטת מושבעים בישראל, משמעותה היא ויתור על כוחם של השופטים.
לגוף הענין - הנימוק המרכזי להתנגדות הוא שהשופט הוא אדם מקצועי להבדיל מחבר המושבעים שמורכב מהדיוטות ועלול לטעות. בנימוק הזה אין כל ממש. כל אדם בר דעת יכול להתרשם ממהימנות עד, מה עוד שהחלטת חבר המושבעים צריכה להתקבל פה אחד. מגוון האמצעים שנמנו לעיל מקטין את הסיכוי לטעות.
הסיכוי לטעות גדול יותר אצל דן יחיד. ונימוק אחרון - לא ברור מדוע שיטה שהיא טובה למאות מליוני בני אדם בעולם הנאור, רעה למדינת ישראל. שיטת המשפט בישראל פשטה את הרגל. המרירות הרבה שיש בציבור נגד בתי המשפט היא איתות ברור שהגיע הזמן לעשות שינוי.

תאריך:  16/06/2011   |   עודכן:  16/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בזכות שיטת המושבעים
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
לשיטת המושבעים
enosh  |  16/06/11 14:12
2
ומה עם נסיון וידע בדיני ראיות
שירה , עורכת דין   |  16/06/11 15:30
 
- דמגוגיה בגרוש מושבעים עדיף
שופטים טיפשים  |  17/06/11 00:53
 
- השופט מנחה את המושבעים על החוק
הם את העובדות  |  17/06/11 01:54
3
שיטת המושבעים טובה אבל לא פה
אליק א.  |  16/06/11 15:32
4
השופטים טיפשים וצריך מושבעים
טיפשות השופטים  |  16/06/11 15:41
 
- ראשית, זה לא תואם את המשפט
חנה שרה-  |  16/06/11 17:27
5
ומה עם שיטת בחירת השופטים ?
ישמעאל  |  16/06/11 18:55
6
אין מקום לקלדנית, היכן יושיבו
מושבעים ?!  |  16/06/11 21:12
7
ומה עם שיטת בחירת השופטים ?
ישמעאל  |  17/06/11 01:26
8
אצלנו השופטים מפיצים טיפשות
דביר מבפנים  |  17/06/11 12:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ליאור רזניק
מדינת ישראל, מדינת היהודים והיהודים החיים בה נמצאים תחת מתקפה. מתקפה מתמדת אשר פוגעת בלגיטימיות של זכות היהודים על הארץ, מתקפה אשר מציגה את היהודים ככובשי שטחים בלתי חוקים, מתקפה חסרת ביסוס כלשהו .במאמר זה אדבר על האמת מאחורי "השטחים הכבושים" והאם הם באמת כבושים? כבושים ממי? האם מבחינת החוק הבינ"ל הם שייכים לנו או שלא? על כל זה ועוד בגוף המאמר
איתמר לוין
סיכום עדותו הראשית של אהוד אולמרט בפרשת ראשונטורס: קו ההגנה וגלגול האחריות, ריבוי הטיסות והתמיהות שהן מעוררות, האם אולמרט באמת חסך כסף למדינה, וגם התבטאות אחת שלו שעוררה צחקוקים בקהל
נורית גרינגר
ישראל נוהגת עם הערבים-"פלשתינים" לאור הביטוי 'נעשה ונשמע'    הגיע הזמן לחדול מן ההצגה ולהפסיק לשקר לעצמנו - הרשות הפלשתינית מורכבת מקבוצת רוצחים החיים על חשבון כספיהם של אנשים אחרים!
יהודה דרורי
אנחנו לא חושבים שאם הגענו לגיל 60 נגמרו לנו החיים. להפך, עכשיו אנחנו מתחילים לחיות, כי הילדים מסודרים, לנשים כואב הראש תמיד, ואנחנו פוחדים לצאת לפנסיה מוחלטת פן נזקין מהר ולא נדע מה לעשות עם עצמנו
ד"ר אברהם פכטר
ארדואן בטורקיה זכה בקדנציה שלישית. עו"ד יורי גיא-רון רוצה בקדנציה שניה כיו"ר לשכת עו"ד בישראל. עו"ד דורון ברזילי רוצה בקדנציה ראשונה כיו"ר לשכת עו"ד. עמיר פרץ רוצה קדנציה שניה כיו"ר המפלגה. יתר המתחרים: בוז'י הרצוג, שלי יחימוביץ ואח' רוצים קדנציה ראשונה בעבודה. ורק ברק - צוחק כל הדרך אל "העצמאות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il