X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שלמה גזית פובליציסט, אלוף (במיל.), בעבר ראש אמ"ן על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
הבה נודיע שכל רצוננו לוודא שאמצעי לחימה לא יוברחו בדרך הים, ולהבטחת העניין מבקשת ישראל להקים מנגנון פיקוח ובדיקה בינלאומי לספינות המגיעות לעזה, אולי אף בשיתוף הנשיא הפלסטיני אבו-מאזן וראש הממשלה הטורקי טאיפ ארדואן!
▪  ▪  ▪
לוחמי השייטת בעת ההשתלטות על המאווי מרמרה אשתקד [צילום: פלאש 90]

לא רק בכביש, גם בים הפתוח חשוב להיות חכם ולא רק צודק. נוסחה פשוטה זו איננה רווחת, לדאבון-לב, בקרב ציבור מקבלי ההחלטות בישראל.
חלפה כבר יותר משנה מאז פרשת המשט הימי לעזה, פרשה שבה נקלענו לעימות הקשה בעת ההשתלטות על ה"מאווי מרמרה" הטורקית. שוב ושוב שאלנו את מומחי המשפט הבינלאומי האם הייתה ישראל מוסמכת להטיל מצור ימי על רצועת עזה, והאם הייתה רשאית להשתלט בכוח על הספינות, לערוך עליהן חיפוש, ולוודא שאינן מבריחות מטענים אסורים לחמאס. חקרנו את דבר המשפט הבינלאומי, בדקנו מה מותר ומה אסור.
את השאלה העיקרית לא שאלנו, ואף לא הפנינו למומחים הנכונים - האם היה זה מעשה חכם לעצור את הספינות בלב ים ולמנוע מהן להמשיך לעבר הרצועה.
לאיש לא היה ספק - על סיפונן של ספינות המשט הטורקי לא היו מטענים של אמצעי לחימה. לא נדרשו לכך החיפושים שנערכו על הספינות שהוסטו לעבר נמל אשדוד. פעלנו כך רק לצורך מימוש העיקרון, לצורך מימוש זכותנו על-פי המשפט הבינלאומי להטיל מצור ימי על הרצועה.
טעותנו הגדולה הייתה בכך שהעימות בפרשייה זו לא נוהל בבית הדין הבינלאומי או בוויכוח בין מומחי משפט - העימות התנהל כולו בתקשורת הבינלאומית ובזירה המדינית. שם השתלט כוח צה"ל על ספינות שנוסעיהן אזרחים מכל העולם, השתלט על ספינות שהיה ידוע מראש שהן נושאות מטען "הומניטארי", ובמהלך ההשתלטות נהרגו תשעה מנוסעי הספינה ונפצעו עוד יותר מארבעים.
אכן, נוסעים "תמימים" אלה גילו התנגדות, יתר על כן - הם חיפשו את העימות האלים אשר נועד לשרת את מטרתם. ועימות זה נכפה עליהם על ידנו, בכוח ההשתלטות שלנו על הספינות.
בינתיים דומה שניצלנו ממשט מספר 2 - ההתקוממות העממית נגד שלטון אסד בסוריה הניעה כנראה את ראשי ה-IHH לדחות בינתיים את המשט. ניצלנו בינתיים מן השידור-החוזר של המחזה. הספקנו בינתיים להצהיר כי ישראל איננה יכולה להתיר כניסת אמצעי-לחימה מסוכנים לתחומי הרצועה, כי המשפט הבינלאומי מתיר לנו לקיים מצור ימי ומתיר לנו לעצור ולחפש מה המטען שבבטן הספינות, ושוב היינו מוכנים ליפול אל תוך המלכודת שראשי ה-IHH טומנים לנו.
דחיית יציאתו של המשט נותנת לנו הזדמנות-פז להפוך הקערה על פיה. שינוי המדיניות לא יוצג הפעם ככניעה לטרור. למה לא נודיע כי אין ישראל מטילה סגר ימי על חופי עזה, כי כל רצוננו לוודא שאמצעי לחימה לא יוברחו בדרך הים, וכדי להבטיח זאת מבקשת ישראל כי יוקם מנגנון פיקוח בינלאומי שיבדוק את מטענן של כל הספינות המגיעות לעזה?!
מחמוד עבאס (אבו-מאזן) הוא היום הנשיא של שני חלקי היישות הפלסטינית - נדבר עמו על הקמת מערך בדיקה ופיקוח כזה. יחד ניזום מהלך העשוי לשפר יחסינו עם המדינה הטורקית - נבקש את ראש ממשלת אנקרה טאיפ ארדואן שהוא יציב צוות בינלאומי שיישא באחריות לבדיקת מטענן של האוניות. בכך נשתחרר מן הצורך לממש את הסגר.
האם ניתן יהיה לסמוך על בדיקות אלה? תותחים, טנקים ומטוסים לא יוכלו להבריח בדרך זו. נשק קל, כזה הנכנס מדי יום ממילא במנהרות רפיח, אכן ניתן יהיה להבריח. אך מה שחשוב באמת - בדרך זו נהיה אולי פחות צודקים, אולם נהיה לאין ערוך יותר - חכמים.

תאריך:  19/06/2011   |   עודכן:  19/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צודקים אך לא חכמים
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
מר גזית,אתה מאבד את הרלוונטיות
אלישמע  |  19/06/11 17:40
2
הפאניקה מיותרת לגמרי
ע. הנביא  |  19/06/11 18:27
3
חחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
יהושע קוצינסקי  |  20/06/11 05:26
4
התבטאויותיו של גזית
רעמסס  |  20/06/11 06:11
5
האם כח האו"ם מונע הברחת.......
מישהו, אי- שם  |  20/06/11 06:57
 
- ועוד תוספת
ע. הנביא  |  20/06/11 21:49
6
ה"חכמה" שלכם עולה לנו ביוקר.
חנה שרה-  |  20/06/11 09:12
7
אשרי אדם שזיקנתו אינה מבישת
יוסיי  |  20/06/11 15:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי אבנרי
יש אצלנו הרוצים מדינה ישראלית השייכת לאומה הישראלית    אחרים רוצים לכפות עלינו את החוק הדתי    מה זה נוגע לעם הפלסטיני?    שהפלסטינים יכירו בישראל כ"מדינה יהודית" - זו דרישה מהפלסטינים להתערב בענייניה הפנימיים של מדינה אחרת!
צביקה ובר
הישראלי המצוי אומר לעיתים קרובות שהוא לא רוצה לצאת פראייר    אני לא יודע אם המונח הזה, "פראייר", קיים בשפות זרות, אבל אנחנו פראיירים בכל תחום בו אנו נוגעים    כל זה ישתנה רק אם גורם פילנתרופי-פרטי ייקח חסות על הצורך לחנך אותנו לצרכנות נכונה
אברהם בן-עזרא
אלפי הפליטים הסורים לא ייקלטו בטורקיה וינותבו על-ידי מכחישי השואה ודומיהם על גל של שקרים ושכתובים, אל גבולות מדינת ישראל כפליטים פלשתינים    צריך להעביר מסר ברור של שלילת כל מו"מ על החזרת פליטים בכל כמות שהיא לכל מקום שהוא בארץ ישראל. מסר מסוג זה יהווה תרומה גם לנו וגם להם
אלכס לוין
התנהלות של ניכור וראייה של כל דבר דרך השקל הופכת את האזרח הקטן לקר ומנוכר כלפי השלטון המרכזי, ובסופו של דבר קר ומנוכר כלפי המדינה בה הוא חי עד כדי אובדן ההכרה שהמדינה בה הוא חי היא בכלל חלק חשוב בחייו
יוסף דוריאל
לא צריך לחכות לספטמבר, כשגל הצונאמי הגדול מהאו"ם עלול לשטוף אותנו לפינה ללא מוצא של דרום אפריקה הישנה. הגיע הזמן שנפסיק לשחק לפי כללי המשחק שמכתיב לנו האויב. מכת מנע נכונה לתהליך המתהווה כיום יכולה לקדם את פני הרעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il