X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כאבות גרושים, כל מה שאנחנו מבקשים הוא - ועצם העובדה שאנחנו בכלל צריכים לבקש היא אבסורד - שמשרד החינוך ישלח לנו באופן אוטומטי כל מידע רשמי לגבי ילדינו, בדיוק כפי שהוא נשלח לאימא. כך נוכל ליצור התחלה של תהליך חברתי, בכל תא משפחתי בקצב שונה
▪  ▪  ▪
לא לנתק את האבא מהילד [צילום: פלאש 90]

בפעילותי החברתית לקידום חלוקת האחריות ההורית המשותפת, אני נחשף לתופעה חברתית כאובה בה אבות גרושים רבים, מסיבות כאלה ואחרות, באופן מלא או חלקי, פשוט מנתקים קשר עם ילדם לאחר הפרידה מאם הילד.
המטרה שלנו כחברה היא לנסות למנוע מצב כאוב זה ולנסות לשמר, ולעיתים לחדש, את הקשר בין האב לילדו, אך בודאי שלא ליצור עילות לניתוק. קבלת כל המידע לגבי הילד, באופן אוטומטי, מהווה צעד חשוב ובסיסי לקידום שינוי חברתי זה.
בשבוע שעבר, כאשר פניתי לפעילי הארגון בבקשה לפנות לחברי הכנסת בבקשה לדאוג לכך ששני ההורים יקבלו באופן אוטומטי את כל המידע לגבי הילד, ענתה לי אחת הפעילות:
"בוקר טוב גיא,
לצערי כאן אין באפשרותי לעזור שכן לאבי ילדי נוח עם הסידור שיש לו מזכירה אישית. מזמנת אותו לאסיפות הורים, מסיבות סוף שנה, חגים ואפילו מדווחת לו על מצב הילדים בבי"ס שכן אין הוא טורח ומתאמץ כלל להיות מעורב בחינוך ילדיו. מעולם לא דיבר עם המורות של בניו וגם שכבר מגיע לאסיפת הורים יושב כמו דג "מה את רוצה? אני מקשיב" שכן איך יוכל להגיד משהו אם הוא אינו בקיא במה שמתנהל?
עמך הסליחה".
האמא, במקרה זה, פועלת כמובן לטובת ילדיה ומידעת את האבא, אך לטעמי אין כל סיבה שאימהות ישמשו כמזכירות של האבא. מדוע שלא יקומו הנשים וידרשו ממשרד החינוך לשלוח כל מידע שהוא, הקשור לילד, לשני הוריו כאשר הוריו חיים בבתים נפרדים? לשמחתי אמא זו הסכימה עימי ופנתה בנושא לחברי הכנסת, אך שינוי חברתי מצריך יותר מכך.
חשוב לדעת שכיום בתי הספר לא מזמינים את האבות הגרושים ליום ההכרות של הילד לקראת עלייתו לכתה א'. כן, אני יודע שזה נשמע מופרך או הזוי, אך זאת המציאות שאני ואבות אחרים חיים בה.
חוזר משרד החינוך, בכל הקשור להורים גרושים, קובע שאין צורך לשלוח מידע לאבות הגרושים אלא אם כן האבות מבקשים זאת, ובכתב. נשאלת השאלה, כיצד ידעו האבות שיש נוהל מוזר ותמוה שכזה? מדוע האב צריך לבקש את המידע והאם מקבלת אותו ללא כל בקשה? מדוע חושב משרד החינוך שתפקידה של האמא, למרות שההורים חיים בבתים נפרדים, לעדכן את האב?
גם בטפסי מסירת פרטים אישיים לבית הספר ישנה בעיה המביאה לניתוקם של האבות הגרושים מילדם: בטפסים מיושנים אלו, אין כלל מקום לרשום את כתובות שני ההורים להורים שחיים בנפרד.
כיום כ 30% מההורים אינם חיים יחדיו, כך שלמספר רב של ילדים שני בתים ושתי כתובות מגורים. מאחר שאין מקום לכתובת האב על הטופס, פרטי האבות, בעיקר כתובתם, לא נרשמים במערכת המיחשוב של בתי הספר, ושוב, כאשר נשלח מידע רשמי להורים דרך מערכת זו, האב פשוט לא מקבל את המידע.
גם בנושאים נקודתיים יותר, כמו מבחני המחוננים, ממשיך משרד החינוך לנתק את האבות הגרושים ממידע. משרד החינוך שוכר גורם חיצוני שעורך עבורו את מבחני המחוננים לילדים אך לא דואג לחייב גופים אלו לשלוח גם לאבות את תוצאות מבחני המחוננים שעבר ילדם, ותוצאות הבחינות נשלחות רק לכתובת האם. במקרה הזה, אפילו בקשה מפורשת לא תעזור.
כאבות גרושים, כל מה שאנחנו מבקשים הוא, ועצם העובדה שאנחנו בכלל צריכים לבקש היא אבסורד, שמשרד החינוך ישלח לנו באופן אוטומטי כל מידע רשמי לגבי ילדינו, בדיוק כפי שהוא נשלח לאמא.
האימהות צריכות לדאוג לקבל את זכותן לחיים עצמאיים, לא עוד שרותי מזכירות לאב, לא עוד האשה הקטנה שמגדלת את הילדים, הגיע הזמן לשינוי חברתי גם בתחום זה. שליחת המידע גם לאב תקדם את האפשרות שגם אותם אבות שכיום לא תמיד ממשים את הורותם בנושא יגיעו ליום ההורים, למסיבות סוף שנה ולימי ההכרות לקראת עליית ילדם לכיתה א'. וכן, תמיד אפשר להתלונן שהאבות לא רוצים ולא יבואו, אך אולי כשלב ראשון נדאג לשלוח להם את המידע כך שידעו בכלל שיש אירוע כזה או אחר?
המטרה העיקרית בפעילות הארגון שלנו היא שינוי חברתי. שלב ראשון לשינוי שכזה הוא הורדת החסמים הביורוקרטים המונעים את התחלתו של התהליך. רק אם כחברה נוודא שמשרד החינוך ישלח את המידע לשני ההורים, נוכל ליצור התחלה של תהליך חברתי, בכל תא משפחתי בקצב שונה, כך ששני ההורים יהיו מעורבים בכל הקשור לחינוך הילד.
לאבות שילדם עולה בשנה הבאה לכיתה א' או לגן חדש, אני ממליץ כבר עכשיו לדאוג ולטפל בנושא. בימי החופשה לא בטוח שיהיה עם מי לדבר.
לשר החינוך אני קורא, לאפשר לתהליך חברתי זה להתחיל על-ידי שינוי המדיניות הנוכחית בה המידע נשלח אוטומטית רק לבית האמא.

תודה לרותי דניאל על הסיוע הרב בכתיבת המאמר
הוא אב גרוש, פעיל לקידום חלוקת האחריות ההורית המשותפת בחקיקה ובחברה, מייסד אתר הורות משותפת = טובת הילד .
תאריך:  19/06/2011   |   עודכן:  20/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איך מקדמים שינוי חברתי?
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
אולי להגיש בג"צ
סתם_1  |  19/06/11 16:34
2
אי אפשר...
אשת איש  |  19/06/11 22:04
 
- דעה מטופשת
סתם_1  |  19/06/11 22:21
 
- אתם לוקחים את אישית
אשת איש  |  20/06/11 16:06
3
כל מה שיגרום לקשר הוא מבורך ל"ת
עיון גדול  |  19/06/11 22:40
4
היו הרבה מאד בג"צים והם נדחו  ל"ת
דודודו  |  19/06/11 23:02
5
יש מאות אלפי אבות שרוצים חלק
גיא לא לבד  |  19/06/11 23:07
6
אשת-איש, את מתבטאת במר ליבך
אריה ב.  |  20/06/11 07:20
 
- אסביר:
אשת איש  |  20/06/11 16:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ערן גרף
לַעֲרָבִים – "נַכְּסָה" – תְּבוּסָה, עַל שֵׁם אוֹתָהּ הַמְּנוּסָה שֶׁל הַצְּבָאוֹת הַגִּבּוֹרִים, וְהַפְקָרַת הַנִּשְׁאָרִים...בְּיִשְׂרָאֵל, שְׁפוּיֵי הַדַּעַת, רוֹאִים כִּבּוּשׁ – עוֹל כְּמִרְדַּעַת, מַשָּׂא וַנֵטֶל וְעַוְלָה בְּגִבּוּיָהּ שֶׁל מֶמְשָׁלָה. עַל כֵּן מוּשָׂג תּוֹאֵם לַ "נַכְּסָה" אֶצְלֵנוּ בְעִבְרִית הוּא "נַאחְסָה"
שלמה גזית
הבה נודיע שכל רצוננו לוודא שאמצעי לחימה לא יוברחו בדרך הים, ולהבטחת העניין מבקשת ישראל להקים מנגנון פיקוח ובדיקה בינלאומי לספינות המגיעות לעזה, אולי אף בשיתוף הנשיא הפלסטיני אבו-מאזן וראש הממשלה הטורקי טאיפ ארדואן!
אורי אבנרי
יש אצלנו הרוצים מדינה ישראלית השייכת לאומה הישראלית    אחרים רוצים לכפות עלינו את החוק הדתי    מה זה נוגע לעם הפלסטיני?    שהפלסטינים יכירו בישראל כ"מדינה יהודית" - זו דרישה מהפלסטינים להתערב בענייניה הפנימיים של מדינה אחרת!
צביקה ובר
הישראלי המצוי אומר לעיתים קרובות שהוא לא רוצה לצאת פראייר    אני לא יודע אם המונח הזה, "פראייר", קיים בשפות זרות, אבל אנחנו פראיירים בכל תחום בו אנו נוגעים    כל זה ישתנה רק אם גורם פילנתרופי-פרטי ייקח חסות על הצורך לחנך אותנו לצרכנות נכונה
אברהם בן-עזרא
אלפי הפליטים הסורים לא ייקלטו בטורקיה וינותבו על-ידי מכחישי השואה ודומיהם על גל של שקרים ושכתובים, אל גבולות מדינת ישראל כפליטים פלשתינים    צריך להעביר מסר ברור של שלילת כל מו"מ על החזרת פליטים בכל כמות שהיא לכל מקום שהוא בארץ ישראל. מסר מסוג זה יהווה תרומה גם לנו וגם להם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il