X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעוד מודעת האבל השגרתית מאופיינת בנוסח השבלוני שלה, מצויות גם מודעות לא שגרתיות, שנעשה בהן שימוש חורג ממטרתן העיקרית כאלה הן, למשל, אלה המבשרות על מותו של פלוני רק מתוך מטרה לפגוע בו
▪  ▪  ▪
מודעות האבל של החברה החרדית - בסגנון אחר [צילום: פלאש 90]

לו נערך סקר על הרגלי הקריאה של בני גיל הזהב באמצעי התקשורת, הוא היה, מן הסתם, מגלה כי באורח טבעי לגילם מייחסים רובם המכריע חשיבות עליונה למודעות האבל המתפרסמות בהם. מסתבר שאת אלה הם נוטים לקרוא עוד בטרם שהם מתפנים לקריאת החדשות הטריות ולמגוון הרחב של המדורים המתפרסמים מעל דפיהם.
למודעות האבל מבנה ונוסח שבלוניים, שממעטים לחרוג מהם. צורתה של מודעת האבל השגרתית היא מלבן, שרוחבו גדול מגובהו, בעוד שבמודעת האבל, שנוהג צה"ל לפרסם על נפילתו של חייל, גובה המודעה דווקא גדול מרוחבה. בחברה החרדית, לעומת זאת, שונה במידה ניכרת סגנונן של מודעות האבל מזה של מודעות שאר חלקי החברה בארץ. במודעות אלה נקרא הנפטר "לישיבה של מעלה", או שמצוין בהן כי "ניצחו אראלים את מצוקים" ו"ברוך דיין אמת".
שימוש חורג
מסתבר שלא אחת נעשה במודעות האבל שימוש החורג ממטרתן המקורית. כזהו, למשל, פרסום מודעה, המודיעה על מותו של אדם כדרך לפגוע בו. מודעה כזו התפרסמה, בזמנה, על חבר הכנסת אמנון רובינשטיין, כשמאחוריה עמד אינטרס ברור של הקוקסינל זלמן שושי לנקום בו בשל השקפת עולמו בעניינים שבינו לבינו.
עדיין זכורה מודעת האבל הפיקטיבית על מועמדים לחיסול מטעם "המוסד", שפורסמה בשעתה כאמצעי של לוחמה פסיכולוגית. המודעה פורסמה במסגרת "מבצע זעם האל" לחיסולם של חברי ארגון הטרור "ספטמבר השחור", שהיו אחראים, במישרין או בעקיפין, לטבח הספורטאים באולימפיאדת מינכן.
בנובמבר 2007 נעצרו מי שכונו "השוטרים הנוקמים" של משטרת נהריה, בחשד שניסו לפגוע בעבריין באמצעות מטעני-חבלה. בית המשפט הוציא צו איסור על פרסום שמותיהם, אלא שבאחד העיתונים פורסמה מודעת-אבל על מותו של "אברהם אזולאי" (שמו של גיבור הסרט "השוטר אזולאי"), כשחתומים עליה השוטרים החשודים.
יוצאות דופן
במיצג שנערך במוזיאון ישראל, שכותרתו "עבודה עברית", כלל האמן גדעון גכטמן מודעות-אבל עם הכיתוב "עבודה עברית". פעולה אמנותית נוספת, שבוצעה על-ידי גכטמן, כללה פרסום מודעות-אבל עצמיות בעיתונים יומיים ותליית מודעות על לוחות-מודעות. פעולה זו שיקפה את היחס הסבוך, בעיניו של גכטמן, שבין האמנות לחייו של האמן ודיאלקטיקה שבין ייצוג למציאות.
יום לפני הבחירות לרשויות המקומיות, בנובמבר 2008, נתלו בבאר-שבע מודעות-אבל כוזבות, שהודיעו על מותו הפתאומי של ראש עיריית באר-שבע, יעקב טרנר, שהיה מועמד לכהונה נוספת.
לפני חודש ימים פורסמה בהארץ מודעת-אבל מאוד לא שגרתית, בנוסח: "היי! שלום לעפרך, אילנה, ולהתראות בקרוב". מודעה אחרת, שפורסמה באותו עיתון, באותה תקופה, על-ידי העיתונאי אורי אבנרי, מתייחסת למותה של רעייתו רחל. בניגוד למסורת היהודית המקובלת, טרח אבנרי לציין במודעה כי גופתה של המנוחה נשרפה, בהתאם לרצונה, כשאפרה פוזר בשפת הים, אל מול החלון שנהגה לצפות בו ממנו.

תאריך:  20/06/2011   |   עודכן:  20/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צ'לו רוזנברג
עם של פוצים ללא תקנה ראוי לרחמים. כל יום דופקים אותו והוא נהנה. כשהוא נקרא להושיט יד ולשאת בעינוי האולטימטיבי לא לאכול קוטג' שלושה ימים או שבוע, הוא יעשה דווקא. מה לא מקריבים כדי להראות לשכנים שיש במקרר קוטג'. אפילו משכנתה מוכנים לקחת ובלבד שנגיע לקוטג' הנכסף
ניסן יואלי
בעקבות הדחת הרבנים הראשיים לישראל בשנות השבעים, והזעזועים שבאו בעקבותיה, נוצר מצב עגום שבו במקום שתלמידי החכמים הגדולים ביותר שבדור ישמשו בתפקיד הרם הזה, ממלאים אותו רק עושי-דברם, רבנים שאינם מכירים ברבנות הראשית ובמטרות שלשמן הוקמה    מאמר שלישי בסדרה
דוד יהונתן גרינברג
האם אצ"ג אכן ליגלג על ביאליק?    שפיכת אור על מערכת היחסים המיוחדת בין שני המשוררים הגדולים - חיים נחמן ביאליק ואורי צבי גרינברג
גיא רוה
כאבות גרושים, כל מה שאנחנו מבקשים הוא - ועצם העובדה שאנחנו בכלל צריכים לבקש היא אבסורד - שמשרד החינוך ישלח לנו באופן אוטומטי כל מידע רשמי לגבי ילדינו, בדיוק כפי שהוא נשלח לאימא. כך נוכל ליצור התחלה של תהליך חברתי, בכל תא משפחתי בקצב שונה
ערן גרף
לַעֲרָבִים – "נַכְּסָה" – תְּבוּסָה, עַל שֵׁם אוֹתָהּ הַמְּנוּסָה שֶׁל הַצְּבָאוֹת הַגִּבּוֹרִים, וְהַפְקָרַת הַנִּשְׁאָרִים...בְּיִשְׂרָאֵל, שְׁפוּיֵי הַדַּעַת, רוֹאִים כִּבּוּשׁ – עוֹל כְּמִרְדַּעַת, מַשָּׂא וַנֵטֶל וְעַוְלָה בְּגִבּוּיָהּ שֶׁל מֶמְשָׁלָה. עַל כֵּן מוּשָׂג תּוֹאֵם לַ "נַכְּסָה" אֶצְלֵנוּ בְעִבְרִית הוּא "נַאחְסָה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il