X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפתעה בקבלת הפנים של בכירי בואינג: פגישה עם הישראלי השני בבכירותו בקונצרן העולמי. שיחה על הכשרת טייסים, על יתרונות השירות הצבאי של הטייסים האזרחיים ועל המהפכה הבאה שאולי תותיר אותנו ללא טייסים בכלל
▪  ▪  ▪
רועי גנצרסקי. הישראלי הבכיר ביותר בבואינג מחוץ לישראל [צילום: יח"צ]

טוב, אולי לא בכל פינה, אבל בהחלט שומעים עברית בכל רחבי הסלון האווירי בפריז, ולא רק באזור הישראלי. יש כאן הרבה נציגים של החברות, שמסתובבים גם בין המתחרים, ומן הסתם גם נציגים של מערכת הביטחון, וגם כמה ישראלים שלא בדיוק הבנתי כיצד הצליחו להיכנס לימים המיועדים רק לאנשי המקצוע ולעיתונאים. שניים מהם אפילו החליטו שהכיסאות בחזית אחד הביתנים הרוסיים, מהסוג המיועד רק לאורחים בהזמנה, מתאימים לארוחה קלה, עד שסולקו בידי מפעילי הביתן.

הישראלי בצמרת בואינג

מפתיע יותר היה לשמוע עברית בקבלת הפנים של בכירי בואינג, לרגל הגעתו לתצוגה של ה-787 החדש. רועי גנצרסקי הוא הסמנכ"ל המסחרי של שירותי הטיסה בחטיבת המטוסים האזרחיים. זה אומר, שתפקידו לשווק ולמכור את שירותי הכשרת הטייסים ושירותי תפעול חברות התעופה של בואינג, המוצעים ב-18 מרכזים ברחבי העולם, באמצעות 100 סימולטורים ו-600 מדריכים. גנצרסקי נסע לארה"ב לפני 14 שנים ללמוד לתואר השני, תוך שאשתו מבהירה לו שהם חוזרים ארצה "שבוע אחרי שאסיים את התואר". הוא לא עמד במילה: את התואר סיים אבל הוא עדיין שם, ובינתיים הפך לישראלי הבכיר ביותר בבואינג.
אם לדייק, גנצרסקי הוא הישראלי הבכיר ביותר בבואינג מחוץ לישראל. דוד עברי, מפקד חיל האוויר לשעבר, בכיר מגנצרסקי בדרגה אחת. מכל מקום, גנצרסקי מנהל 350 איש, המשווקים את השירותים בהיקף של מיליארד דולר בשנה. יש תחרות, הוא מבהיר, כי קיימות חברות פרטיות המעניקות את אותם שירותים, ויש חברות תעופה גדולות המחזיקות מרכזי הדרכה וסימולציה משלהן.
ההכשרה היא ממש לא עניין חד-פעמי. קודם כל, וזה מובן מאליו, צריך להכשיר כל טייס לקבלת רשיונות בסיסיים. הכשרה כזאת אורכת כשנה ועולה 120,000 דולר. שנית, הרגולטורים בכל העולם דורשים הכשרה נוספת במעבר מדגם אחד של בואינג לאחר, בשל ההבדלים שיש בין הדגמים. כאן מדובר על שבועיים עד ארבעה שבועות בעלות של 60,000 דולר.
גנצרסקי מספר פרט שאינו ידוע לרבים: טייס יכול להחזיק ברישיון לדגם אחד של מטוס, או לכל היותר לשני דגמים דומים מאוד. הסיבה: "כאשר מתרחשת תקלה, האינסטינקט הוא לחזור למה שיודעים הכי טוב, כלומר להרגלים מהדגם הקודם - וזה יכול לא להתאים לדגם הזה. ההנחה היא שההכשרה וההתמקדות בדגם אחד, מבטלים את כוחו של ההרגל".

המהפכה הבאה

הרגלים של טייסים יכולים גם להיות מועילים, אומר גנצרסקי כאשר אני שואל האם נכון שהטייסים הישראלים טובים מהממוצע בשל העובדה שכמעט כולם יוצאי חיל האוויר. אבל אין המדובר בהרגלים של עבודה בתנאי לחץ; במקרים כאלו, כאמור, ההרגל עלול להיות למכשול. "כאשר מכשירים טייס קרב, אומרים לו שהמטוס צריך להתאים את עצמו אליו. טייס אזרחי לא עובד ככה; הוא חייב לעבוד לפי כל הנהלים וההנחיות", מסביר גנצרסקי.
עם זאת, הוא מוסיף, להכשרה הצבאית יש גם יתרון, בדמות המשמעת הנרכשת בה והעובדה שהטייסים נכנסים לתחום בגיל מאוד צעיר. בדרך-כלל רגילים לומר שהשירות הצבאי גורם לכך שהישראלי הממוצע נכנס לעולמו המקצועי באיחור של שלוש שנים לעומת מקבילו בחו"ל, אך לא זה המצב כאשר מדובר בטייסים. הללו מסיימים את הכשרתם בגיל 23-22, כולל תואר אקדמי, ולכן צוברים מהר מאוד ניסיון רב.
גנצרסקי רואה עוד קשר בין התעופה הצבאית לזו האזרחית. לדעתו, המהפכה הגדולה הבאה בעולם התעופה תתרחש כאשר גם מטוסים אזרחיים - תובלה ואפילו נוסעים - יופעלו ללא טייס, בדומה למל"טים הצבאיים. כבר היום, הוא מזכיר, משתמשים בטייס האוטומטי כמעט לאורך כל הטיסה, למעט ההמראה והנחיתה ומקרים של תקלות.
כאשר אני מודה שהמחשבה על טיסה ללא טייס מפחידה אותי, אומר גנצרסקי שזו הסיבה העיקרית לכך שהוא לא רואה את זה מתחולל ב-30-20 השנים הקרובות. אולי זה יקרה בהדרגה, הוא חושב בקול: כשם שוויתרו על מהנדסי הטיסה במטוסי הנוסעים ועל הנווטים במטוסי הקרב, אולי בשלב ראשון יהיה רק טייס אחד ולצידו מערכות אוטומטיות משוכללות.

תאריך:  23/06/2011   |   עודכן:  28/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דוד עברי
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עברית בכל פינה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
רועי התותח! ל"ת
מושון  |  29/06/11 19:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
איתמר לוין
הסלון האווירי בפריז מושך עשרות אלפי מבקרים, שגם בעידן התקשורת המיידית אינם מוותרים על הקשר האישי ביניהם ועל היכולת לראות בצורה פיזית את המוצרים    גם בתחום איכות הסביבה נראה שתעשיית האוויר-חלל נותרה מאחור. האם כוחה הפוליטי מאפשר לה להמשיך ולהתעלם מאחריותה לזיהום כדור הארץ?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il