X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יזכור. איש כבר אינו מדבר בגבורת טרומפלדור וחבריו [צילום: פלאש 90]
לא אלוהים ישכח
כשברל כצנלסון כתב את "יזכור" שלו, הוא שילב בה את הערכים של אהבת הארץ וההקרבה למענה שאפיינו את המעשה של טרומפלדור וחבריו. את הערכים הללו רצה ברל כצנלסון שעם ישראל יזכור, ולא רק את השמות של הנופלים. לכן הוא כיוון את התפילה לעם ישראל. כשכתב את "היזכור" ייתכן שהוא חזה את התהליכים שעברו מאז על החברה הישראלית. אך האם אנחנו זוכרים?

אילו ברל כצנלסון היה יודע איזו מהומת אלוהים (תרתי משמע) יגרום הנוסח שכתב לזכרם של נופלי תל-חי, קרוב לוודאי שהיה מוצא דרך להוסיף לתוכו גם את "צור ישראל”, באותה דרך ששותפו לדרך האידיאולוגית - דוד בן-גוריון עשה בנוסח מגילת העצמאות. הדבר האחרון שאפשר להאשים בו את ברל כצנלסון הוא בחוסר רגישות לערכי הדת היהודית. הוא היה מראשי המתנגדים להתנערות שאפיינה חלק מתנועות הפועלים מהמסורת היהודית, ועמד על-כך שהנוער יחונך לתרבות יהודית.
אם כך מדוע הוא פונה בתפילתו לעם ישראל ולא לאלוהים? הוא חש כי חשוב שהציבור הרחב יזכור ויעלה על נס את הערכים שלמענם נפלו גיבורי תל-חי. הקרב בתל-חי (1919) שבעקבותיו נכתב הנוסח הראשון, היה הפעם הראשונה מאז מרד בר-כוכבא שבה יהודים לא נטבחו כצאן, ולא נהרגו במלחמות זרות, אלא נפלו כלוחמים בקרב למען עמם ומולדתם. זה היה הרקע לאמירה בת-האלמוות של יוסף טרומפלדור "טוב למות בעד ארצנו", שהייתה מאז לצנינים בעיני גורמים אנטי-ציוניים שונים.
כבר אז עמדה האחיזה האיתנה ב"התנחלויות" באצבע הגליל במחלוקת בקרב הישוב היהודי בארץ. זאב ז'בוטינסקי תמך דווקא בפינוי הישובים, רק משום שלהערכתו בכמות האנשים והנשק שהיו מצויים בהם לא ניתן היה להגן עליהם. ברל כצנלסון ושאר חברי מפלגות הפועלים דגלו בהיאחזות בקרקע בכל מחיר. היום קוראים לזה "ימין קיצוני".
כשברל כצנלסון כתב את "יזכור" שלו, הוא שילב בה את הערכים של אהבת הארץ וההקרבה למענה שאפיינו את המעשה של טרומפלדור וחבריו. את הערכים הללו רצה ברל כצנלסון שעם ישראל יזכור, ולא רק את השמות של הנופלים. לכן הוא כיוון את התפילה לעם ישראל.
בחייו וגם שנים לאחר מותו, מורשת תל-חי על הערכים שהיא סימלה עדיין הייתה חיה ומפעמת. כל הזרמים מזאב ז'בוטינסקי שכתב את "מדור לדור לא נשפך טהור מדם חורשי תל-חי,” ועד איש השומר הצעיר אבא חושי, שכתב "בגליל, בתל-חי, טרומפלדור נפל, בעד עמנו, בעד ארצנו גבור יוסף נפל.” לא הייתה מחלוקת על הזכות לאדמת המולדת, ועל החובה להגן עליה.
היום הערכים הללו נחשבים בחוגים לא מעטים למוקצים. רק מעטים עוד מציינים את י"א באדר, ואיש אינו מדבר בגבורת טרומפלדור וחבריו. ייתכן כי ברל כצנלסון חש כמעט בחוש נבואי את שמתרחש היום, ולכן היה לו חשוב להפנות את תפילתו לעם ישראל למען יזכור.
ובאשר לעצם המחלוקת כיצד יש לקרוא את התפילה הזו: אני סבור שהמהומה על נוסח ה"יזכור" נעשתה על-ידי וכדי להרבות ריב ומדון ופילוג בקרבנו בעת שאנו זקוקים לאחדות. יש מחלוקות שלא היו צריכות לבוא לעולם, ומשבאו, אין צורך להכריע בהן. ינהג כל אחד לפי ראות עיניו ומצפונו. כשם שאיש אינו טורח להכריע האם יש להתפלל בנוסח אשכנז או בנוסח ספרד, אין צורך להכריע גם לגבי נוסח תפילת יזכור לחללי מערכות ישראל.
אבל אם כבר יש מישהו שהטקסט המקורי של ברל כצנלסון חשוב לו, יטרח נא ויוסיף לנוסח התפילה גם את "ויחרפו נפשם על כבוד ישראל ועל אדמת ישראל." ואת "אל ישקוט ואל ינחם ואל יפוג האבל עד בוא יום בו ישוב ישראל וגאל אדמתו השדודה." שהיו בטקסט המקורי של ברל.

תאריך:  23/06/2011   |   עודכן:  23/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דוד בן-גוריון
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא אלוהים ישכח
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
עם אלוהים התחשבנתי בין 1939-ל-
ראספוטין בן מדביד  |  23/06/11 11:29
 
- "עמו אנכי בצרה אחלצהו ואכבדהו"
יהודי חרד  |  23/06/11 21:22
2
יזכור אלוקים בתגובה:הפנקס פתוח
קורןנאוה טבריה  |  23/06/11 11:48
 
- אלוקים בתגובה:זוכר מי שזוכר רא
קורןנאוה טבריה  |  23/06/11 20:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם פכטר
לא העסקנות, לא ההבטחות, לא ההשמצות ההדדיות ניצחו את הבחירות, אלא "רוח הצעירים". אלפי עורכי דין חדשים, נלהבים, מלאי מרץ ורצון לשינויים, להצלחה במקצוע מכובד, כפי שהיה פעם, עם מעמד ומוניטין - הם ששינו את המאזן וגרמו למהפך. יו"ר חדש וצעיר, מלא מרץ ואנרגיות מקצועיות חיוביות יכול להצליח
אברהם בן-עזרא
לא תמיד יכול התובע להביא ראיות ולהוכיח כמה כסף הפסיד בגלל הנזק שנגרם לו על-ידי הנתבע, בין ברשלנות ובין בהפרת חובה חקוקה או בכל דרך אחרת, וכאשר אין עוררין על כי הנזק אכן נגרם - אזי גם ללא הוכחת שיעורו המדויק יהיה התובע זכאי לפיצוי כספי
דודו קוכמן
פרשת הקוטג' שעלתה לכותרות מעוררת שאלות רבות על הרגולטורים, מדיניות השוק החופשי והליכי ההפרטה ומקומם בכלכלה הישראלית
יוסף חרמוני
המגדיל לעשות בתחום המופרעות של תוצרי המקלדת הוא דויד הטָלֶה, פלא מכמיר לב שכמוהו בעברו, וכעת זמר מתוסכל, מי שאינו ראוי אף להשתתף בתוכנית "כוכב כָּבֶה" של ערוץ 435
ענבל בר-און
המקרה של ארז אפרתי, שאנס צעירה כי "חשד שהיא מחבלת", מקומם, כי הוא מזכיר מה שרשויות השלטון עושות בקטן - להרחיב את הגדר "בשם הביטחון", להוציא ילדים מהבית בסיטונאות "בשם טובתם" וכדי "להגן עליהם", לאשפז אנשים בכפייה ולרמוס את זכויותיהם, הגם שעומדת להם חזקת חפות, בשם "ביטחון הציבור". כולנו ארז אפרתי שאנס צעירה משום שחשב שהיא מחבלת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il