X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פתרון אפשרי: שניהם צריכים לזכור. כל זרם או פרט בעם יפרש את הזיכרון החרות על ליבו כרצונו יש משמעות חזקה יותר לזיכרון של מי שנטע את העץ וברא את האדם
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

הסוגייה שעלתה לאחרונה על הפרק איננה פשטנית כלל ועיקר אלא מגלמת בתוכה את המחלוקת בין שני הזרמים שבעם, הזרם החילוני - יזכור עם ישראל, והזרם הדתי - יזכור אלוהים.
אין מחלוקת שצריך לזכור את הנופלים במערכות ישראל וכפי שאנו אומרים: "במותם ציוו לנו את החיים". נדון תחילה בשאלה פילוסופית ומעמיקה מה לזכור ומדוע לזכור. שאלה זו מקבלת תשובה שונה בכל אחד מהזרמים.
לפי הזרם החילוני העם צריך לזכור את הנופלים. מי זה העם? אנחנו הפרטים המרכיבים אותו. מדוע לזכור כי עלינו להכיר תודה לנופלים על הקרבת חייהם למען הארץ למען תושביה ובתוכם לא רק היהודים אלא גם הדרוזים ואחרים שמשרתים בצה"ל. אנו זוכרים למעננו, לתחושה שלנו. התחושה היא של הכרה והזדהות והשתתפות בצער המשפחות השכולות שאיבדו את יקיריהן במערכות ישראל.
לפי הזרם הדתי הזיכרון אינו רק של הפרטים ושל כלל הפרטים היוצרים את העם, אלא הזיכרון מקבל ממד עמוק יותר ונצחי. זיכרון של מי שיצר את העם, של מי שיצר את האדם ומי שמנהיג את העולם. העומק של הזיכרון הוא גם באמונה שיש לנופלים נשמה ומנוחתם בעדן. הזיכרון אינו של אדם שחי פעם ושב אל העפר כדרך כל בשר, אלא זיכרון של מי שיש לו חיות נמשכת ומשמעות גם לאחר המוות ואמונה בתחיית המתים.
משל למה הדבר דומה? לשאלה מה חשוב יותר - העץ או הפרי שהוא נותן? ובמשל הזה הפרי הוא האדם והעץ הוא העם. הרי התכלית של העץ היא הפרי והפרי יש לו חיים זמניים. הוא נאכל או מתכלה, ואילו העץ מושרש באדמה, הוא קיים שנים הרבה ונותן פירות בעונתו. ומצד שני גם הפרי הזמני נושא בתוכו זרעים שמהם ניתן לנטוע עצים הרבה.
הזיכרון של העם יכול להיות זמני וחולף. האם מישהו מאיתנו זוכר את החללים שנפלו במערכות ישראל בימי שאול, בימי דוד, בימי שלמה, בימי סיסרא, בזמן החשמונאים. האם יש באיזה מוזיאון או מקום אחר קובץ של שמותיהם ותיאור הקרב בו נפלו. כאשר אנו חוגגים את ניצחון המכבים לפני כ-2177 שנים, אין אנו מזכירים את החללים שנפלו אז במערכות נגד היוונים. ומה מבטיח לנו שבעוד כמה מאות שנים יזכור העם את חללי מערכות ישראל בתקופה האחרונה.
הזיכרון של האדם הוא בן-חלוף ונתון לאינטרסים ותלוי בסביבה פוליטית נתונה ומשתנה. כך אנו לומדים מהבטחת שר המשקים ליוסף. בסוף פרשת וישב כתוב שיוסף הצדיק ביקש משר המשקים להזכירו לפני פרעה - "כִּי אִם זְכַרְתַּנִי אִתְּךָ כַּאֲשֶׁר יִיטַב לָךְ וְעָשִׂיתָ נָּא עִמָּדִי חָסֶד וְהִזְכַּרְתַּנִי אֶל פַּרְעֹה וְהוֹצֵאתַנִי מִן הַבַּיִת הַזֶּה" [בראשית מ', י"ד]. אבל, "וְלֹא זָכַר שַׂר הַמַּשְׁקִים אֶת יוֹסֵף וַיִּשְׁכָּחֵהוּ" [שם, כ"ג]. על פסוק זה כותב האבן עזרא - ז"ל: "ולא זכר שר המשקים - לא הזכירו בפה אל פרעה, וכן ומשא ד' לא תזכרו עוד, זכר את ושתי. וישכחהו - בלב". כלומר, יש זכירה בפה, ויש זכירה בלב. יש אפשרות לשכוח בפה, אבל אותו עניין נשאר בזיכרון על לוח לבו של האדם.
מאידך-גיסא אנו מוצאים ציוויים מטעם אלוהים לעם ולפרטיו בנושא הזיכרון: זכור את יום השבת לקדשו; זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. ציוויים אלה ואחרים מתקיימים בעם מזה אלפי שנים מתוקף היותם צווי-על, מאת האלוקים.
גם לאלוהים יש זיכרון: "ויזכר אלהים את נח ואת כל החיה ואת כל הבהמה אשר אתו בתבה ויעבר אלהים רוח על הארץ וישכו המים" [בראשית ח', א']. וכן בהמשך ניתנה הקשת בענן כסמל לברית שכרת אלוהים עם בני האדם לאחר המבול בימי נח: וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי אֲשֶׁר בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה בְּכָל בָּשָׂר וְלֹא יִהְיֶה עוֹד הַמַּיִם לְמַבּוּל לְשַׁחֵת כָּל בָּשָׂר. ביהדות ישנה ברכה הנאמרת כאשר רואים את הקשת. הברכה היא: "ברוך אתה ה´ אלקינו מלך העולם, זוכר הברית ונאמן בבריתו וקיים במאמרו". הברכה אמורה להזכיר את הבטחת אלקים לאי-הישנותו של המבול ולברית שכרת עם נח בצאתו מהתיבה.
ביהדות ישנן שלוש רמות של התקשרות מחייבת: "זכר לעולם בריתו דבר צוה לאלף דור אשר כרת את אברהם ושבועתו לישחק ויעמידה ליעקב לחק לישראל ברית עולם" [תהלים ק"ה]. הרמה הראשונה היא חוק, כאשר צד אחד מצווה על הצד האחר. את החוק אפשר להפר עם עונש או קנס בצד ההפרה. הרמה השנייה היא שבועה שצד אחד מבטיח בשבועה לקיים כלפי האחר. שבועה אפשר להפר. ברית קיימת לעולם, לאלף דור. אותה אי-אפשר להפר.
כפי שאנו אומרים תמיד, "זוכר הברית" משמעו זיכרון נצחי שאינו תלוי באדם שהוא בר-חלוף. אם כן, נראה שיש משמעות גם לזיכרון של האדם כפרט הפרי, ושל העם - העץ שהוא אוסף של אנשים - פירות האילן. אולם יש משמעות חזקה יותר לזיכרון של מי שנטע את העץ וברא את האדם, זיכרון נצחי, זיכרון של ברית שאינה ניתנת להפרה.
חשוב שהמחלוקת בנושא תהיה לשם שמיים. כך או כך נעשה כדי לשמור את זכר החללים תמיד. ומכאן שהפתרון האפשרי לסוגייה "יזכור אלוהים ועם ישראל" - שניהם צריכים לזכור, וכל זרם או פרט בעם יפרש את הזיכרון החרות על ליבו כרצונו.
העם צריך וחייב לזכור את הנופלים גם כדי לעשות פעולות ולהיערך למערכות הקרב הבאות המתרגשות ובאות עלינו, "שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו". עם כל הרצון של עמנו לשלום, אי-אפשר להתעלם מהתוכניות של המדינות השכנות (אירן, סוריה, חיזבאללה, חמאס ועוד), הצוברות נשק רב להשמדה המונית. נזכור תמיד שעלינו לא לשכוח.

תאריך:  27/06/2011   |   עודכן:  27/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יזכור אלוהים או עם ישראל או שניהם?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יפה דברת חבל שסתם מתווכחים ל"ת
סבו דוד  |  27/06/11 17:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עפר דרורי
איני יודע מה עדיף ואין זה כלל חשוב. האם חשוב יותר שאנחנו, עם ישראל, נזכור את חללינו, או שהאלוקים יזכור אותם, ואולי עדיף שכולנו נזכור? מה שחשוב בעיני ומפריע, זו ההתלהמות שאחזה בחלק מן הציבור והשימוש שהוא עושה בעצומה זו, שמן הסתם ראשיתה אותנטית וסופה - זורעת מחלוקת מיותרת בעם
איתמר לוין
הכבוד בו אנו מחויבים כלפי משפחות שכולות, אינו צריך להוביל לכך שנסיבות מותו של חייל ייחקרו עד אין קץ. נפילתו של סמ"ר קובי סמילג נחקרה שלוש פעמים בידי צה"ל והגיעה עד לשולחנו של בג"ץ; זוהי דוגמה למקרה בו ריבוי החקירות מיותר ומזיק
אברהם בן-עזרא
סוף סוף מתעשתים אצלנו ובודקים את תנאי הכליאה של חברי כנופיות הטרור, בדיקה מיותרת ומאוחרת לאור קיומו של מודל ברור וגלוי אצל האמריקנים - שגם להם יש בתי סוהר בהם נמקים אסירי טרור ורצח, כאשר עמיתיהם בבתי הכלא הישראלי שוקדים על השגת תארים אקדמיים ונהנים מתנאי נופש וחופש חסרי תקדים
עו"ד יוסי דר
נוצר מצב אבסורדי לפיו ביום שבו בוחרים אדם לכהונת שופט מן השורה כבר יודעים בוודאות, שעל-פי עיקרון הסניוריטי הוא יהיה הנשיא של בית המשפט העליון; וכל זאת - קודם שהוא התיישב על כורסת השופט ולפני שהוא כתב פסק דין אחד
יהודה דרורי
אנחנו חוזים שוב בניצול הציני של אסון משפחת שליט על-ידי כלי תקשורת כידיעות אחרונות, ynet, מעריב וערוץ 2, אשר חושבים שבכך יערערו את יציבותה של ממשלת נתניהו. גלעד הוא משהו משני עבורם. ממש תצוגת בורלסק עלובה של שמאלנים זקנים, גועל נפש לאומי. ויש גם מימון נדיב...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il