X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
היורוסטאר. מהירות ודיוק [צילום: איתמר לוין]
יומן פריז
בין שתי ערים
קפיצה של יום אחד מפריז ללונדון מלמדת על ההבדלים בין שתי הבירות. בראשונה בתי הקפה והמסעדות מלאים, אך לידם צובאים עשרות קבצנים. בשנייה אין פושטי יד ברחובות הראשיים, אך לראשונה נסגרות חנויות באוקספורד סטריט וגם: חוויית היורוסטאר ולמה צריך לשים לב כאשר נוסעים ברכבת שמתחת לתעלת לה-מאנש

דרכונים ומכס

לחובת היורוסטאר צריך לומר, שאתר האינטרנט שלה - שהוא באמת ידידותי ומאפשר להזמין כרטיסים ואפילו לבחור מקומות - לא מזכיר במילה שיש צורך בדרכונים במעבר בין שתי המדינות. זה ממש לא דבר מובן מאליו כאשר מדובר במדינות החברות באיחוד האירופי, והוא נובע מכך שבריטניה איננה חלק ממעטפת המטבע האחיד. אז תזכרו: בלי דרכון - לא תוכלו לנסוע.
מצד שני, כאשר תיירים עושים קניות באחת המדינות, הם יכולים לקבל בחזרה את המע"מ רק כאשר ייצאו סופית מגבולות האיחוד האירופי. וזה לא שהממשלות ממש רוצות להחזיר את המס הזה, שמעצם טבעו מוטל רק על אזרחיהן. קודם כל, לפחות על קניות בבריטניה - תקבלו בחזרה רק מחצית מתוך 20% המע"מ ששילמתם. שנית, התהליך ארוך ונועד לייאש אתכם.
הנה מה שעברתי לאחר שקניתי מצלמה בסלפרידג'ס שבמרכז לונדון. את הקבלה הייתי צריך לקחת לשירות הלקוחות, הממוקם בקצה קומת המרתף של הכל-בו הענק. היו שם 15 איש שהמתינו לפני, אם כי השירות היה מהיר ויעיל. כעת היה צורך להציג דרכון ולמלא טופס מפורט. את הטופס הזה צריך להציג בנמל התעופה דה-גול בפריז; תחילה יש להראות אותו ואת המצלמה לאנשי המכס לפני הצ'ק-אין, אבל הם נמצאים רק בטרמינל 1 - והטיסה שלנו יצאה מטרמינל 2. אחרי הצ'ק-אין צריך למצוא את עמדת החזרת המכס, ושם להציג שוב את הטופס ולקבל החזר במזומן או בהעברה לכרטיס האשראי. כל זה, במקרה שלי, בשביל בערך 10 ליש"ט. לא שווה את בלבול המוח מבחינתי, ורווח נקי מבחינת ממשלת בריטניה.

חנויות וקבצנים
על סף סגירה [צילום: איתמר לוין]

הייתי בלונדון פעמים רבות, וזו הפעם הראשונה בה ראיתי באוקספורד סטריט שורה של חנויות שעל סף סגירה. ספרתי שלוש-ארבע כאלו, לא בטוח שראיתי את כולן, ובכל מקרה - בעבר לא הייתה אפילו אחת כזאת. וזה לא טריק בנוסח השדרה החמישית בניו-יורק, שם אותן חנויות או-טו-טו נסגרות כבר חמש שנים; זה על אמת.
כמעט כל החנויות האחרות מציעות מבצעים והנחות של עשרות אחוזים. גם בפריז ראיתי מבצעים, אבל לא בכזה היקף. אם תרצו, זוהי בקליפת אגוז תמצית ההבדל בין הכלכלה הבריטית המקרטעת והנמצאת על סף מיתון כפול, לבין הכלכלה הצרפתית שנותרה אחת החזקות באירופה. בעוד המסעדות בלונדון מציעות ארוחות צהריים של "אכול כפי יכולתך" ב-7-6 ליש"ט, במרכז פריז בתי הקפה והמסעדות מלאים עד אפס מקום. ואנחנו מדברים על רחובות בהם מספר המקומות לאכול הוא בערך כמספר הבתים.
מאידך-גיסא, במרכז פריז יש גם מאות קבצנים וחסרי בית, בעוד בלונדון התופעה כמעט נעלמה. אני לא זוכר שראיתי כל-כך הרבה פושטי יד בעיר גדולה כלשהי, אפילו לא בניו-יורק שלפני עידן רודי ג'וליאני (שסילק אותם בכוח ממנהטן). אינני יודע אם הדבר מצביע על אדישות של ממשל סרקוזי או על הרמת ידיים; מה שבטוח, שמדובר במראות נוגעים ללב המביישים את המדינה שכבודה העצמי כל-כך חשוב לה.

יורוסטאר

למה לטוס מפריז ללונדון ובחזרה? במקום להיטלטל לשדות תעופה מחוץ לעיר ולעבור את כל סידורי הביטחון המעצבנים, מומלץ לנסוע ברכבת. כל העסק לוקח שעתיים וחצי, אפשר להגיע כמעט ברגע האחרון, הנסיעה הרבה יותר זולה מאשר טיסה, התחנות ממוקמות בלב הערים והטרוריסטים עדיין לא הגיעו לכאן כך שסידורי הביטחון מינימליים (פחות מאשר בכניסה לתחנות המרכזיות אצלנו).
הנסיעה עצמה היא חוויה. הרכבת מהירה מאוד ובמקביל גם שקטה מאוד. לתשומת ליבה של רכבת ישראל: הנסיעות בקו הזה, שאורכו 800 ק"מ, יוצאות על הדקה ומגיעות על הדקה. ופלא גדול עוד יותר: גם בתחנת פריז-נורד, גם בתחנת סט. פנקרס בלונדון וגם בנסיעה עצמה, מסתדרים אלפי נוסעים ללא הכריזה שמכניסה אותך לקריזה. כולם מוצאים את הרכבות שלהם בלי הודעה מדי שתי דקות על הרכבת שתצא ותעבור ותעצור, ויורדים בשלום בלי הודעות על זהירות וכרטיס ומטען.

הנחות גדולות לצרכן [צילום: איתמר לוין]
בית קפה עמוס לעייפה [צילום: איתמר לוין]
קבצנית בפריז [צילום: איתמר לוין]
תאריך:  28/06/2011   |   עודכן:  28/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רכבת ישראל
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוד שחם
מאות אלפים מאזרחי ישראל קיבלו לרשותם דרכון גואל שיציל אותם ביום שבו יתממשו החלומות הרעים שמפיצים מנהיגינו    הגיעה השעה לומר לכאילו-מנהיגים האלה שההפחדה שהם מפחידים את העם כדי להשיג יתרונות תעמולתיים טריוויאליים - היא משחק באש
ניסן ג'רבי
רק ליווי משטי השלום באמצעות כלי קרב, ימיים ואוויריים כאחד, הוא אשר יבטיח את הגעתן ועגינתן בנמלי חופי רצועת עזה. לא שום דבר אחר. ממשלת ישראל, לאומנית ככל שתהיה - עדיין מורכבת מאותם ישראלים בורגניים שלא יחשבו אפילו לירות או לתקוף כלים בסדרי גודל כאלו המסוגלים להשיב אש
חיים משגב
הבחירה של ראשי האוניברסיטה שלא להשמיע את ההמנון הלאומי בטקס סיום הפקולטה למשפטים מעידה יותר מכל כי אין עוד גאווה לאומית, ולא חדווה על שהעם היהודי מצא לעצמו סוף-סוף מקום שבו הוא יכול לבטא את מאווייו הלאומיים לאחר שנות גלות ארוכות ומתישות. זוהי רפיסות-דעת מדאיגה שסופה יהיה, ללא ספק, רע ומר
אברהם פכטר
קשה לתאר את סבל המשפחה, הדאגה והציפייה. פעילות למען, היא תמיד מבורכת, במידה שלא מערבבים בה מהלכים ומסרים פוליטיים חבויים, במסווה של השתתפות תמימה כביכול במאבק למען השחרור. הפתרון - לא להיכנע, להמשיך בלחץ בינלאומי ולבצע חטיפת מנהיגי חמאס
עו"ד אורית קוך, עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
לאחרונה העניקה המדינה הקלות נוספות הנוגעות לתמ"א 38. ננסה לבחון האם וכיצד משפיעות ההקלות הנוספות על החבות במס שבח (של מוכרי זכויות הבנייה) ובמע"מ (בגין שירותי הבנייה הניתנים ע"י היזמים)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il