X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משפט אולמרט מתקרב לנקודת שיא

אחרי הראשית, לקראת הנגדית

אהוד אולמרט סיים את חקירתו הראשית וכעת ניצב בפניו הקרב האמיתי - החקירה הנגדית. במשך 12 ישיבות פרס אולמרט יריעה רחבה מאוד, לעיתים בהתרגשות ולעיתים ברוגז, ותמיד בשטף ובביטחון רב. הנה סיכום טענות התביעה, גירסתו של אולמרט והשאלות שנותרו פתוחות גם לאחר עשרות שעות של עדות
▪  ▪  ▪
אולמרט ונבות תל-צור [צילום: פלאש 90]

אהוד אולמרט סיים השבוע את חקירתו הראשית במשפטו, וכעת צפוי לו הקרב הקשה באמת - החקירה הנגדית. החקירה הראשית נמשכה לא פחות מ-12 ישיבות - בעוד ההגנה עצמה העריכה בתחילתה, כי יידרשו לה רק שש-שמונה ישיבות להשלים אותה. אולמרט פרס יריעה רחבה מאוד, כולל מידע רב שאין לו כל רלוונטיות למשפט, עד שלעיתים נדמה היה שאולי יש כאן מחשבה מכוונת: "להטביע" את השופטים במידע בלתי נחוץ, שיטשטש את הראיות שהוצגו בפניהם.
אולמרט העיד בביטחון רב ובשטף דיבור שאפילו עורכי דינו לא הצליחו לעצור. לעיתים התרגש, לעיתים התרגז - בעיקר כאשר דיבר על ההדלפות מחקירתו ועל מה שהוא רואה כאובססיביות של משה לדור נגדו וכפעולות של הפרקליטות שנועדו להדיחו. את זעמו על המשטרה מנסה כעת אולמרט לנצל גם כאמצעי הגנה, כאשר מדי פעם הוא מסביר שמסר תשובות לא מדויקות בחקירתו, בשל הלחץ בו היה נתון ובשל תחושת הרדיפה נגדו.
כאשר הגיע אולמרט לנקודות מביכות יותר מבחינתו, הוא נקט באחת משתי טקטיקות: או שעבר לכמעט לחישה במבט אל השופטים בלבד, או שדיבר בטון נון-שלאנטי, כמי שמנסה לגרש זבוב טורדני. הוא דיבר ארוכות על פועלו והישגיו, גם כאשר הדברים לא בהכרח היו מדויקים (למשל: "מכרתי את בנק לאומי", כאשר העסקה לא הושלמה), ויצר את הרושם הברור שהתפטרותו הכפויה מנעה סיכוי היסטורי להגיע לשלום גם עם סוריה וגם עם הפלשתינים.
בישיבות הראשונות עוד ניסתה הנשיאה מוסיה ארד להציע לו לשבת, אבל הוא נותר על עומדו לכל אורך חקירתו הראשית. היה בכך כדי להדגים את רוח הקרב שבה הגיע למשפטו בכלל ולעדותו בפרט. אבל בהפסקות ניתן היה לראות את העייפות והדאגה ניבטות מעיניו, למרות ניסיונותיו להתבדח לפעמים עם עורכי דינו ומאבטחיו.
השופטים כמעט שלא התערבו בעדות, למעט ניסיונות של ארד לכוון את אולמרט (באמצעות הסניגורים) להתמקד בנושאים הרלוונטיים ופסיקה בהתנגדויות המועטות של התביעה. הפעיל מבין השלושה היה יעקב צבן, הקרוב ביותר למקום עומדו של אולמרט, אשר מדי פעם התבדח עימו - אך גם הציג לו את השאלות הנוקבות ביותר, ולפחות פעם-פעמיים נדמה היה ששפת הגוף שלו מציגה חוסר אמון בתשובות שקיבל.
בשורות הבאות ננתח את עיקרי עדותו של אולמרט לפי פרקי כתב האישום ונעמוד על השאלות שנותרו פתוחות - רובן מולו, ומיעוטן מול התביעה.

פרק מבקר המדינה

אולמרט מואשם שהעלים ממבקר המדינה תרומה בסך 100,000 דולר שקיבל מג'ו אלמליח לכיסוי הוצאות הגנתו במשפט החשבוניות הפיקטיביות בליכוד, ושדיווח ששווי אוסף העטים שלו הוא 140,000 שקל - בעוד שוויו האמיתי היה 1.3 מיליון שקל. לגבי אלמליח טוען אולמרט, כי לא היה לו כל אינטרס להסתיר את התרומה, ולא דיווח עליה משום שלא נשאל. לגבי העטים, הוא טוען שהערכת השווי הגבוהה הייתה מופרכת.
השאלות שנותרו פתוחות:
  • מדוע קיבל אולמרט הלוואה בסך 72,000 דולר מאלמליח (עליה כן דיווח למבקר) ולא ממוסד בנקאי? מדוע הסכים אלמליח שלא לקבוע לה תאריך החזר, וכך היא הוחזרה רק אחרי 18 שנים? מדוע ביקש אולמרט מאלמליח בסוף 2008 דחייה של שנה בהחזר ההלוואה, בנימוק שהוא טרוד בתפקידו כראש הממשלה, ומה חשב שיהיה מצבו בסוף 2009? האם ניתן להאמין לאולמרט, המציג את אלמליח כידיד קרוב מאוד ובאותה נשימה אומר שאינו יודע במה הלה עוסק? ואילו לגישת התביעה, מה היה האינטרס שלו בהעלמת התרומה?
  • האם השמאי יורם ברייר, שפעל מטעם סוכן הביטוח של אולמרט, המציא את הנתונים על אוספי העטים, השעונים והסיגרים שלו? מקובל ששמאים בודקים נקודתית פריטים בודדים ולגבי כל השאר מסתפקים בהצהרת הבעלים; מדוע עלינו להניח שכאן המצב היה שונה? האם אולמרט שלח להערכה בניו-יורק את כל אוסף העטים שלו? אם אכן הוא הסתיר את שווי האוסף - מדוע, לגישת התביעה, עשה זאת?
  • בשולי הדברים: אולמרט אמר שאין לו 1,000 סיגרים בשווי 70,000 שקל, אין שום סיגר שעולה 300 דולר ואי-אפשר לשמור כזו כמות של סיגרים לאורך זמן. למען הדיוק, אפשר לאחסן סיגרים לתקופות ממושכות במתקן הקרוי "יומידור". האם ייתכן שבדוח השמאי מדובר על קופסאות סיגרים, שמחיריהן עשויים להגיע למאות דולרים?

פרק ראשונטורס

אולמרט מואשם בכך שב-17 מנסיעותיו לחו"ל בשנים 2004-2002 נוצרו עודפים של קרוב ל-100,000 דולר, בשל מימון כפול - לעיתים משני ארגונים ולעיתים בידי המדינה וארגון וולונטרי. לטענת המדינה, הוא השתמש בעודפים אלו למימון טיסות פרטיות ו/או שדרוגים שלו ושל בני משפחתו.
אולמרט טוען, שהוא לא ידע על העודפים, ושהם נוצרו כנראה בשל טעויות של מתאמת הנסיעות שלו, רייצ'ל רז-ריסבי. הוא הראה, כי היו נסיעות שהסתיימו בגרעונות בערך באותו היקף של העודפים, ובכך ביקש להוכיח את הבלגן ששרר בתחום. עוד טען, כי השתמש לשדרוגים ולנסיעות הפרטיות בנקודות שנצברו לזכותו (מהנסיעות שמימנו הארגונים) ובמידת הצורך הוסיף תשלום מכיסו. נראה שמטרתו כאן היא לעורר ספק סביר בדבר מודעותו וכוונתו הפלילית, שדי יהיה בו כדי לזכותו בפרק זה.
השאלות שנותרו פתוחות:
  • אם רז-ריסבי אכן הייתה כה לא מוכשרת ולא יעילה, מדוע שימשה בתפקידה שנים רבות כל כך - הן בעיריית ירושלים והן במשרד התמ"ת? האם נסיעות אכן נותרו בגרעון, דהיינו שאיש לא שילם עד היום תמורת הכרטיסים והשהות במסגרתן?
  • אולמרט הירבה לטעון שאינו זוכר פרטים לגבי מימון נסיעותיו. לעומת זאת, הוא הפגין זיכרון מעולה בנוגע לפגישותיו והופעותיו באותן נסיעות. האם מדובר בזיכרון סלקטיבי או בתופעה טבעית? האם כל הנסיעות הללו היו באמת רק לשם שמיים, או שאולמרט חשב להפיק מהן תועלת בבוא היום? האם ראוי היה שנבחר ציבור יבלה חלק כה ניכר מזמנו מחוץ למשרדו ולעבודתו השוטפת?
  • התביעה הציגה מסמך בכתב-ידה של רז-ריסבי בנוגע לנסיעתו של אולמרט לארה"ב בנובמבר 2004, בו נאמר שמשרד התמ"ת יממן טיסה במחלקת עסקים, ואילו ארגון אחר יחוייב בטיסה במחלקה ראשונה. אולמרט טען שמדובר בשתי אופציות שהוא התבקש לבחור ביניהן. לגירסת התביעה, מדובר בדיווח על שתי פעולות שבוצעו במקביל וכך נוצר מימון כפול. מה האמת?

פרשת טלנסקי

אולמרט מואשם שקיבל לאורך השנים ממשה טלנסקי 600,000 דולר, רובם במזומן, החזיק אותם בקופה סודית אצל אורי מסר, ובתמורה סייע לטלנסקי בקידום עסקיו השונים. אולמרט מכחיש את גירסתו של טלנסקי על קבלת כספים במזומן ואת עצם המושג "קופה סודית", ואומר שכל הכספים היו חלק מגיוס חוקי של תרומות למימון פעילותו הפוליטית. לגרסתו, מסר פעל בחלק מהנושאים על דעת עצמו ואף לא דיווח לו על מעשיו, ובנושאים אחרים - היה מסר שלוחו ולא היה צריך לדווח לו.
השאלות שנותרו פתוחות:
  • האם מי שהיה שותפו, ידידו ואיש סודו של אולמרט פעל מאחורי גבו בהיקפים של מאות אלפי דולרים? האם מסר היה רק עוד ידיד של אולמרט, ולאו-דווקא אחד מידידיו הטובים ביותר, כפי שטוען כעת אולמרט? מספר פעמים בעדותו אמר אולמרט, שעקבות פרשת החשבוניות בליכוד, הוא הפסיק לחתום על ניירות בלא לבדוק אותם - אבל במקביל טען שמסר היה אחראי על כל הצדדים הכספיים של הקמפיין שלו בירושלים; כיצד הדברים מתיישבים?
  • האם כמו בפרשת ראשונטורס, גם כאן אפשר להאמין לאולמרט באומרו שלא ידע על תנועות של עשרות ומאות אלפי דולרים השייכים לו או הקשורים אליו? האם לא ידע, למשל, מה עלה בגורלם של 150,000 דולר שלכאורה נותרו ב"קופה הסודית" אצל מסר?
  • אין ספק שיש בעייתיות בעדותו של טלנסקי. האם בית המשפט יחליט לראות זאת כחוסר מהימנות גורף, או לברור בין הפרטים המופרכים לבין אלו שניתן לאמצם ולאמתם בעזרת ראיות אחרות? אם המדינה סבורה שאולמרט העניק תמורה לטלנסקי, מדוע לא האשימה אותו בקבלת שוחד?

פרשת מרכז ההשקעות

אולמרט מואשם בכך שקידם בצורה חריגה פרויקטים של יזמים שיוצגו בידי מסר מול מרכז ההשקעות. תגובתו של אולמרט: פעלתי במסגרת תפקידי לטובת המדינה וכלכלתה, יזמים אלו לא קיבלו שום יחס מועדף, ובכל התחומים לחצתי לאשר מהר ככל האפשר השקעות שזכו לתמיכת הדרג המקצועי.
השאלות שנותרו פתוחות:
  • האם אולמרט באמת יכול היה, אפילו אם רצה, להתעלם מכך ששותפו (בעבר), ידידו ופרקליטו (בהווה) מייצג משקיעים מולו? מדוע לא פסל את עצמו, או לכל הפחות ביקש חוות דעת בנושא? האם פנייתם של אותם יזמים רבים למסר הייתה מקרית ותמימה?
  • האם התביעה תוכל להוכיח שלקוחותיו של מסר קיבלו יחס מועדף? גם אם כן, האם יהיה בכך יסוד להוכחת עבירה מצידו של אולמרט, אם בסופו של יום המדינה יצאה נשכרת?
  • אולמרט אומר על עובד יחזקאל, שהיה המקורב אליו ביותר אחרי שולה זקן, כי לא תמיד פעל בשיקול דעת ראוי. זו הייתה בין היתר תגובתו לכך שיחזקאל הביא לחתימתו מכתב המלצה ליזמים, שנוסח במשרדו של מסר, ולטענת אולמרט - לא דיווח לו על פרט זה. האם אנחנו צריכים להאמין לאמירות אלו על אדם כה מקורב, שאף מונה בידי אולמרט למזכיר הממשלה?

תאריך:  01/07/2011   |   עודכן:  01/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אחרי הראשית, לקראת הנגדית
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
נראה כאיש עולם תחתון מלא
שמולק'ה  |  1/07/11 19:07
 
- מה עם מיליארדים בעסקיי ההפרטות
עיניה  |  2/07/11 12:02
 
- אכן דמוקרטיה צריכה להגן על עצמ
זולטן  |  3/07/11 08:47
2
ואם היו קוראים לאולמרט בוזגלו
ישמעאל  |  1/07/11 21:50
 
- כמו כל בוגרי מרכז ליכוד המושחת
ומשחית התרגלו ל..  |  2/07/11 18:38
3
35שנה אולמרט חשוד בשחיתות סידר
את"הכשרת הישוב"..  |  1/07/11 22:22
 
- תשאלו את דליה איציק,רן מרגלית
שלום ירושלמי וכו'  |  1/07/11 23:36
4
מילא "רק" היה מושחת, הוא השחית
לושינקה  |  2/07/11 05:03
5
טלה נובלה פרקים לעשר שנים
משה אר  |  2/07/11 05:46
6
שום דבר לא היה בחינם !!
" אולמרט יסדר"  |  2/07/11 11:05
7
הוא עבד עם צוות שעזר לנכלל
ירושלמי אסלי  |  3/07/11 08:41
8
הממפיונר
איש מחנה יהודה  |  3/07/11 09:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
המזגן הפך להיות חלק מהפולקלור במשפט אולמרט    לקראת חודשי השיא של התיירות: כיצד אשת טורס עשקה אותי, ומה חסר למלונאות הישראלית    משרד התחבורה פועל בטמטום: משיק את רפורמת האוטובוסים ומאיים להשבית את הרכבת - בשיא החום    וגם: עצה לקוראי מדורי הספורט בחודשיים הקרובים
מאיר גלבוע
מאז שאריה דרעי הכריז על חזרתו לחיים הציבוריים ולפוליטיקה, שבים ושואלים אותי רבים מאד האם יש להתיר לו זאת    אכן, יש לאפשר לו לחזור לפוליטיקה הישראלית, אך יחד איתו יש להחזיר רבים וטובים אחרים, שמצאו את עצמם מחוץ לפוליטיקה ללא כל הצדקה אמיתית    הפוליטיקה הישראלית ראויה להם
הרב משה יהודאי
אין מי שמאמין שהמצב הקיים, שבו האוכלוסייה הפלסטינית נמצאת בשליטה ישראלית למרות רצונה, למרות שליטת הרש"פ, ולמרות שליטת החמאס בעזה - עשוי להימשך לנצח, והוא אופטימלי לישראל. מלבד מיעוט קיצוני בימין הלאומני הקהניסטי
צבי כסה
העם הישראלי לבדו - ללא סיוע - הוא שהקים מדינה. הוא המשלם את המחירים ורק הוא צריך לזכור. אילו היה סיוע-אֵל אולי לא היו 27,000 נופלים. לכן, ראוי להתמיד במאבק
איתן קלינסקי
אני פונה בקריאה נרגשת לכל ציבור המורים בישראל להתגייס למחיקת החרפה של מסחור ההוראה כדוגמת זו , המתבצעת על-ידי החברה העירונית "רנה קאסן" של עירית ירושלים ושל "יובל החינוך" המופעלת על-ידי עירית תל אביב. שנת תשע"ב חייבת להיות שנת הלימודים האחרונה שבה מספסרים בכוחות הוראה על-ידי חברות קבלן בחסות העיריות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il