X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה קורה כאשר יש לנו רגשות סותרים? ממה הם נובעים ואיך אפשר להתמודד איתם?
▪  ▪  ▪
מצב של התלבטות [צילום: פלאש 90]

רגשות סותרים קיימים בתחומים רבים. הם מקשים, ובמקרים מסוימים פוגעים משמעותית ביכולתנו לתפקד בשלמות וביעילות. רגשות סותרים קיימים במישורים רבים. הם יכולים להיות בסיסיים ולהקשות על האדם לאורך זמן. הם יכולים להתקיים בסיטואציות מסוימות ולהיעלם לאחריהן.
רגשות סותרים בסיסיים נובעים פעמים רבות מהטמעה רגשית שונה בתכלית מכל אחד מההורים. דוגמאות:
  • לעמוס יש צורך רגשי עמוק בהישגיות גבוהה. הוא לא יכול להעריך או להעניק חשיבות להצלחה בינונית. מצד שני עמוס הטמיע חוסר אמון ביכולותיו. עמוס לא יכול לפעול ולהתפתח כי מה שנראה לו אפשרי אינו מוערך על ידו. מה שנתפס על ידו כמטרה ראויה נתפס כבלתי אפשרי עבורו.
  • רינת גדלה במשפחה מנוכרת וקשה. היא ספגה יחס בעייתי וכאוב בילדותה. בבגרותה היא חוזרת שוב ושוב למערכות יחסים בעייתיות שמכאיבות לה. רינת הטמיעה גם צורך רגשי עז בהקמת משפחה ובהבאת ילדים. המצב בו היא לא מצליחה להקים את המשפחה לה היא משתוקקת מקשה עליה ומכאיב לה.
  • ליעל יש צורך רגשי עמוק בהצלחה מקצועית ומצד שני רגשות אימהיים עמוקים שמנתבים אותה להשקיע זמן רב בילדיה. היא לא מסוגלת לעזוב את ילדיה לשעות רבות במשך היום ולהשקיע בקריירה את הזמן הנדרש כדי להביא אותה להצלחה אליה היא שואפת. המצב הזה גורם לה לחיות בחוסר שלמות רגשית ובתחושה של חוסר מיצוי.
רגשות סותרים מתקיימים גם בסיטואציות מסוימות ונעלמים לאחריהן. לדוגמא:
  • בועז אוהב את אשתו אך חש רגשות של ממש לאישה אחרת. בעוד קיימים אצלו רגשות עזים שמנתבים אותו לשמור על נאמנותו לאשתו, הוא חש רגשות אחרים שמושכים אותו לקיים קשר עם האשה השנייה. המצב הקיים מקשה עליו. כאשר ידעכו רגשותיו לאשה השנייה, יחזור בועז לחיות בשלמות רגשית.
  • אדם שמתקשה להוציא את כספו אך חושק במוצר מסוים מאוד. סיטואציה בעייתית זו גורמת לו לרגשות סותרים.
  • סיטואציות לאומיות רבות גורמות לאנשים לרגשות סותרים. למשל, חייל, שמחויב למדינה ואוהב אותה, ונאלץ להשתתף בפעולה שמנוגדת לערכיו ולאמונותיו (אמונותיו יכולות להשתייך לימין או לשמאל).
כאשר מתעורר רגש אחד עוצמתי בהרבה מהשני, התשובה תהיה ברורה לנו. כאשר עוצמתם דומה נהיה במצב של התלבטות ונתקשה להחליט.
זיכרון רגשי ותגובה רגשית
כדי להבין את הסיבה להיווצרותם של רגשות סותרים, נדון בשני המושגים האלו.
זיכרון רגשי - לצד הזיכרון אליו אנו מודעים מוטמע בנו גם זיכרון לא מודע ורב עוצמה. המערכת הלא מודעת מנתבת אותנו ליישם אותו ללא שיקולי כדאיות באמצעות רגשותינו. הם אינם מקריים! אנו מודעים לרגשות שמתעוררים בנו, אך לא לזיכרון הרגשי הלא מודע העומד מאחוריהם ולמטרתם האמיתית. כאשר מוטמע בנו זיכרון רגשי בעייתי רגשותינו יכשילו אותנו! למשל, אדם שמוטמע בו זיכרון רגשי משפחתי וזוגי בעייתי ומנותב על-ידי רגשותיו להתאהב ולבחור בת זוג שלא מסבה לו אושר.
תגובה רגשית - הרגשות המתעוררים בנו הינם תגובה רגשית. המערכת הרגשית היא גם מגיבה וגם יוזמת.
המערכת מגיבה כאשר אנו נתקלים בסיטואציה מסוימת ומתעוררים בנו רגשות שמנתבים אותנו כיצד לנהוג. למשל בסיטואציה חברתית שבה אנו חשים כיצד יש לנהוג, מה נכון לעשות וכיצד להגיב לאנשים סביבנו. לא נוכל לחשוב על כך באופן מודע, שכן החשיבה המודעת איטית ולא יעילה. נסו ותראו שתוכלו להתחשב במעט מאוד שיקולים באמצעות חשיבה מודעת...
המערכת יוזמת - מסלול חיינו אינו מקרי. בן/ת הזוג שבחרנו, המקצוע שלנו, ההצלחות והקשיים הם תוצר של עולמנו הרגשי הלא מודע. רגשותינו משפיעים על הווייתנו המודעת, על מחשבותינו והחלטותינו. המערכת הרגשית מעצבת את חיינו ולא רק מגיבה לאירועים נתונים.
רגשות סותרים מטעים
העוצמה האמיתית של רגשותינו נקבעת על-פי עוצמת הזיכרון הרגשי שמוטמע בנו ולא על-פי עוצמת התגובה הרגשית המיידית. למשל, לאחר תהליך של התאהבות, מערכת יחסים זוגית אינה מאופיינת באותה עוצמת רגשות, אך דמותו של בן הזוג כבר מוטמעת בנו ועתה כל הווייתנו, סדרי העדיפויות ותחושה השלמות מותנים בקשר עימו.
במצבים רבים מתעוררת תגובה רגשית מטעה. אנו חשים משהו אך מנגד התגובה הרגשית הנגדית, החזקה הרבה יותר לא מתעוררת בזמן... דוגמה מצערת הינה אצל אנשים, שחשים רגשות לנשים אחרות ומיישמים אותם, וזאת מכיוון שרגשותיהם רבי העוצמה לבת זוגם לא מתעוררים בזמן. לאחר מכן הם יחושו צער ולא יבינו את שעשו... (הכתיבה בלשון זכר לצרכי נוחות).
לכן, בסיטואציות שבהן אנו נתקלים ברגשות סותרים כדאי לעלות בצורה מודעת שיקולים מנוגדים שיעוררו בנו תגובות רגשיות מנוגדות שיאפשרו לנו לנהוג בצורה הנכונה.

הכותבת היא חוקרת של המערכת הרגשית ומחברת הספר "העוצמה הרגשית".
תאריך:  02/07/2011   |   עודכן:  02/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על רגשות סותרים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
רגשות סותרים
סתם אחד עם רגשות  |  2/07/11 21:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל ברנדשטטר
יהודי טוב הוא יהודי שונא-ישראל    בישראל הומצא גוון מיוחד של אנטישמיות, שנאת יהודים שאינה תלוייה בדבר, הקרויה "שלטון החוק"
עידו שטרנברג
כל חוליה בשרשרת חלבה את פרת המזומנים ששמה הצרכן הישראלי
גיל רונן
הטענה כי 95 אחוז מאירועי האלימות בין בני זוג מבצעים גברים, כאשר בשאר האירועים האלימות היא הדדית, בהסתמך על "הנתונים האמריקניים" כביכול, היא בעייתית מאוד
יעקב אסתרליס
אם אנו נתקעים עם ראש בקיר - ההרגשה כאילו אמיתית, אבל מצד שני אנו כבר יודעים שגם הראש וגם הקיר הם בעצם מרחב ריק ומתקיים מפגש של שני ריכוזי כוח המגיבים כל אחד להתקרבותו של השני
יהודה דרורי
פעם, כחניכי בני-עקיבא הם היו מתונים יותר, וגם היום הם אינם פרזיטים מבחינה כלכלית ורובם כן שירתו בצה"ל, אבל רובם מחזיקים כיום באידיאולוגיה קיצונית אשר רוב העם בישראל מתנגד לה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il