X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת רבני הימין מחד ופרשת המרצים הקיצוניים מאידך, שניהם נאחזים במטריה של "חופש הדיבור" - במדינה דמוקרטית. אין סתירה בין מדינה דמוקרטית, ליברלית, נאורה וריבונית - לבין הצבת גבולות וקווים לחופש הדיבור - שגולש לחופש של הסתה, המרדה ופגיעה בבטחון המדינה
▪  ▪  ▪
הרב דוב ליאור. חוסה במטריית חופש הדיבור [צילום: פלאש 90]

מעצרו של הרב ליאור, מקיצוני היהדות הדתית הציונית בתוספת בנו של הרב יוסף מש"ס, שמסרב להיחקר, ומאידך המרצים מהשמאל הקיצוני מאוניברסיטת בן-גוריון ופרשת אי השמעת ההימנון הלאומי באוניברסיטת חיפה בסיום הפקולטה למשפטים - מתרכזים סביב הנושא של מטריית "חופש הדיבור" - במדינה דמוקרטית נאורה וריבונית. אין צביעות מוסרית גדולה מכך, כאשר גופים קיצוניים, מנסים להשתמש בכלים דמוקרטיים כדי לנגח ולפגוע במשטר הדמוקרטי.
אבל יש הבדל בין קיצוני הימין לקיצוני השמאל. בעוד קיצוני הימין, מנסים לפגוע בשלטון המרכזי החילוני, ובמקרים רבים מביכים אותו, הרי קיצוני השמאל במעשיהם, בהסתה נגד המדינה, מוסדותיה, מנהיגיה - מגבים את אלה שמנסים להשמידה ולפגוע בלגיטימיות הבינלאומית שלה.
כאשר מרצים אקדמאיים, אזרחי ישראל מסתובבים בעולם ומעודדים חרמות נגד המדינה, משתתפים "במשטים" מזוייפים תחת הכותרת של פעילי שלום, כאשר הם מחרחרי מלחמה ומוציאים דיבת ישראל רעה בעולם - אין לזה קשר לחופש הדיבור או חופש ההבעה והיצירה.
בית המשפט העליון בארץ כבר קבע בעשרות פסקי דין, כי גם לחופש הדיבור, יש גבולות וסייגים. וכבר נקבע כי זכותה של דמוקרטיה מתגוננת לנקוט באמצעים סבירים להגן על עצמה מאויבים מבפנים ומבחוץ. בנושא זה הייתי מוסיף כי זכותה ולפעמים חובתה של הממשלה, לנקוט ביד חזקה ולא להיבהל מביקורת פנימית וחיצונית כדי למנוע פגיעה במדינה - באמצעים חריגים.
שלילת אזרחות ומעצרים מנהלים גם נגד יהודים מבלי להיבהל ומבלי להירתע - יש לשלול אזרחות של אזרחים הפוגעים במדינה במעשיהם, בארץ או בחו"ל - נוסח המרצים מבר-אילן ומספר פרופסורים הזויים המסתובבים בעולם ומסיתים נגד המדינה או משתתפים במשט מרמרה 1 ועכשיו משט מס' 2. לא להירתע מלהשתמש במעצר מנהלי נגד יהודים קיצוניים, שלא רוצים להכיר בשלטון המרכזי ומנסים לעורר מהומות דת ולהיכנע לשלטון רבנים או חוקי התורה בלבד.
חוסר תגובה ואיפוק מיותר הוא מתכון לתחילתה של אנרכיה. כמו במחלה ממארת נוסח סרטן, גילוי מוקדם וטיפול מוקדם מצילים חיים, כך גם במדינה כל גילוי מוקדם של אי כיבוד חוק - שלא יטופל מיידית, יהווה איום קיומי לקיום משטר דמוקרטי.
אין מחלוקת על כך שחופש הדיבור, חופש היצירה, חופש התנועה הם עקרונות יסוד בחברה דמוקרטית. במדינות בהן קיימת חוקה כתובה, כמו ארה"ב וחלק מארצות אירופה - עקרונות אלה כתובים בחוקה ונשמרים ע"י בתי המשפט. במדינות דמוקרטיות בהן אין חוקה, דוגמת ישראל - העקרונות האלה נחשבים כיסודות על, קונסטיטוציוניים ונשמרים בקפדנות ע"י פסיקה ענפה של בג"צ ובית המשפט העליון, ולאחרונה גם ביוזמה חקיקתית של "חוקה בהסכמה" שמוביל אותה הנשיא לשעבר של בית המשפט העליון, השופט שמגר מטעם "המכון הישראלי לדמוקרטיה".
חופש הדיבור הוא במובן מסוים מושג מופשט וקצת ערטילאי שקשה מאוד להגדירו ולהכניסו לגדר משוואה או הגדרה מילולית. האדם המאמין, האידיאולוגי, הלוחמני רואה את המושג באור אחר, רחב יותר וגמיש יותר מאשר האדם הסביר והבינוני - וברווח הזה בין ההבנות והפרשנות נכנס בית המשפט העליון לקבוע גבולות והגדרות.
לדעתי, לא החותמים על עצומה או חותמים על מכתבים הם אנשים מסוכנים, הסכנה נובעת מאלו שעלולים לפרש אותם לא נכון - ולעשות מעשה. הסכנה טמונה לא בדברי הרבנים, אלא בשניים שלושה תימהוניים שיכולים לפרש את קריאתה למעשים כנגד "משתפים" ובוגדים. בג"צ, לדעתי, בפסק הדין "ג'נין ג'נין" - הרחיק לכת והגמיש יתר על המידה, את פירוש המושג "חופש הדיבור והיצירה" - דבר שיתבטא בעתיד בקושי לבלום התבטאויות ויצירות שבהן יש אלימות, הסתה, שקרים, האשמות שווא - שכל אחד מהם הוא אלמנט טעון של אלימות חבוייה.
בפסק דין ג'נין ג'נין - חרג בג"צ מגבולות סמכותו בפרשנות נרחבת וגמישה ובכך הפר את האיזון שבין המציאות המעשית המשפטית ואינטרס הציבור, לבין פרשנות אקדמית אוניברסאלית, בלתי נשלטת של המושגים "חופש הדיבור והיצירה", כאשר משמעות הדברים היא עליונות החופש על קדושת החיים, האמת והעובדות. לדעתי זאת טעות קשה ומסוכנת.
שלא תהיה אי הבנה - חופש ביטוי, חופש יצירה הם עקרונות נעלים ואבני יסוד בחברה מודרנית דמוקרטית - אך שום עיקרון, אינו נעלה ועומד מעל המציאות, מעל זרימת החיים ומהותם, מעל המוסד החברתי והאמונה שבלב - ועליונות קידוש החיים. עקרונות היסוד, משקפים את המציאות, מנסים לשפרה ולשאוף להעלותם לגביהם, אך אינם מנותקים מההוויה הקיומית ואינם מתעלמים מעובדות החיים והמצב בו נמצאת החברה הן מבחינה ביטחונית והן מבחינה מוסרית.
"חופש הדיבור והיצירה - אינו יסוד מקודש, הוא נתון לביקורת החברה ולכן גם לביקורת בג"צ. וכבר אמרו בתי המשפט, לרבות פסיקה של הנשיא ברק ושופטיו - שגם ל"חופש הביטוי" יש גבולות ושמדינה דמוקרטית רשאית ולפעמים אף חייבת להלחם ולהגביל זכות זו אם יש בה אלמנטים הרסניים מסיתים וזדוניים שמביאים לפגיעה באושיות החברה הדמוקרטית הישראלית. כלומר: "חופש ביטוי" - כן בגבולות סבירים ומבוקרים. "חופש הסתה" - חופש המרדה, חופש לקרוא לשבירת קודים מוסריים, להדיח אחרים, לעשות מעשים בעקבות "מסרים" מעוותים בשום אופן לא.
האם יש צורך בחקיקה מיוחדת בנסיבות אלה? התשובה היא לא. יש בחוק את כל הכלים הנחוצים להילחם בתופעות חריגות ומסוכנות - צריך רק פרשנות יותר מצמצמת, דינאמית, אך אגרסיבית ומעשית.
כולם שווים בפני החוק - העיקרון הזה חייב להיות מופעל באופן דווקני - אך אין זה פוסל את הפעלת ההיגיון והשכל הישר - במקומות בהם הדבר נדרש. מעצרו או עיכובו של הרב ליאור, רבה של קרית-ארבע, גם אם היה מוצדק - לא היה חייב להיות במחסום וברכב - שהרי ידוע בדיוק, איפה והיכן הוא נמצא, מתגורר ופועל - אז אפשר להפעיל את הראש. ונקווה שכך יפעלו גם בעתיד - כלומר: בשכל החכמה ואם צריך בעורמה, אך ייחד עם זאת, בתקיפות ונחישות - כדי שלא תיווצר אפשרות של מדינת הלכה, ליד מדינת החוק בישראל. שהרי אם "דינא דמלכותא דינא" - אז נא לקיים זאת ולדרוש גם מהרב ליאור וחסידיו לקיים את הפסוק כהלכתו.

תאריך:  03/07/2011   |   עודכן:  03/07/2011
משובי News1: מי לדעתך מתאים יותר לראשות הממשלה
 
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גבולות חופש הדיבור
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
זכותם של אנשים להסית נגד המדינ
סתם_1  |  3/07/11 11:58
2
ב'חוות החיות'של אורוול:"כולם ש
קורןנאוה טבריה  |  3/07/11 12:00
3
חופש הביטוי - לכולם
ארז צ.  |  3/07/11 13:42
4
די לשקרים ולסופיסטיקה שמואלנית
זקן  |  3/07/11 13:55
5
השאלה מי קובע את הגבולות... ל"ת
מתניה  |  3/07/11 14:16
6
להציל את עם ישראל מהשמדה,
חנה שרה-  |  3/07/11 14:34
7
גבולות הזכות לחיים -
חנה שרה-  |  3/07/11 15:17
8
אין גבולות לחופש השיסוי
חנה שרה-  |  3/07/11 15:22
9
דינא דמלכא מלך מלכיא
חנה שרה-  |  3/07/11 15:44
10
הרבה יותר מסואב ומתועב
עידן סובול  |  3/07/11 16:34
11
קצוות יוצרות מרכז,אכיפה סלקטיב
מסיטה את המרכז   |  4/07/11 00:05
12
מעניין השאלה למה הם פוגעים
tjjjjjjjjssssssss  |  4/07/11 01:59
13
קטע ממאמר שכתבתי בעבר
חנה שרה-  |  4/07/11 09:54
14
כנראה שהחוק לא חל עליו
החוק ושי ניצן  |  4/07/11 10:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמואל פישר
במדינה שנוהגת באופן מפלה, אי-התייצבות הרב דוב ליאור לחקירה מטרתה - בראש ובראשונה - למחות נגד אותו אי-שוויון משווע ונגד אותה אפליה מקוממת על-רקע פוליטי המתבצעת כל הזמן
עמוס שריג
יריב אופנהיימר, מזכ"ל שלום עכשיו, החליט לתמוך בעמיר פרץ, במרוץ על כתר מפלגת העבודה    האם ח"כ פרץ גם ישתמש בתמיכה של אופנהיימר? אם כן, תהיה זו קבורתו הפוליטית של מי שראוי לקבל הזדמנות נוספת, אבל לא חדל לרגע לשוב על שגיאותיו
איתן קלינסקי
אודה, שאני נרגש בעת שאני כותב שורות אלו. שהנה פעם ראשונה קם במדינת ישראל מנכ"ל של מוסד אקדמי, יוסי מלכה שמו, ומחליט להתמודד עם עוצמת הפער בין הערכיות שמשדרת האקדמיה לעומת שימוש במודל העסקה כה נצלני, שהוא ניגוד מוחלט לכל סולם הערכים האקדמי
דרור אידר
הוכחת הטענה בדבר הפוליטיזציה השמאלית הברורה השוררת בגל"צ    תחנה שלמה של שדרנים ועורכים המקדמת דבר יום ביומו ערכים ודעות מן הצד השמאלי    רוב מוחלט בתקשורת הישראלית משתייך לאסכולה הליברלית    היכן היו עוזי בנזימן וחבריו ה"מקצועיים" בזמן הסכם אוסלו?    חשוב שמפקד גל"צ יהיה איש צבא אמיתי
דודו אלהרר
"תורת המלך" נשען, בין היתר, על הלכות מלכים של הרמב"ם. מדוע לא עוצרים את הרמב"ם ומביאים אותו ליחב"ל?    יש לכם מושג מה כתוב בתלמוד, בשישה סדרי משנה ובתנ"ך? מופיעים בהם פסוקים שרק הרהור בהם מחייב גרדום גיליוטינה וכיתת יורים    כוונות אדולף היטלר מתממשות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il