X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לגישת רשויות מס הכנסה, כפי שהיא מובעת בחוזר שיצא לאחרונה, ככלל שיפוצים ושיפורים במושכר יחשבו כהכנסה בידי המשכיר, למעט אם מתחייב השוכר לפנות אותם בתום תקופת השכירות ומקיים את התחייבותו זו
▪  ▪  ▪
השיפוצים יחשבו כהכנסה בידי המשכיר [צילום: AP]

לגישת רשויות מס הכנסה, כפי שהיא מובעת בחוזר שיצא לאחרונה, ככלל שיפוצים ושיפורים במושכר יחשבו כהכנסה בידי המשכיר, למעט אם מתחייב השוכר לפנות אותם בתום תקופת השכירות ומקיים את התחייבותו זו.
אחת הסוגיות המעניינות (והסבוכות) בדיני המס הינה מה דינו של משכיר נכס, כאשר שוכר בונה על מקרקעין ששכר. לדוגמה, נניח שראובן, שהינו בעל קרקע פנויה, השכיר את הקרקע לשמעון בתמורה לסכום חודשי. שמעון בונה על הקרקע בניין משרדים המשמש אותו לצרכיו. השאלה היא האם יש לראות את ראובן (המשכיר) כאילו קיבל דמי שכירות משמעון באמצעות הבניה (באמצעות השיפורים במושכר) .
לגישת רשויות מס הכנסה, כפי שהיא מובעת בחוזר שיצא לאחרונה, ככלל שיפוצים ושיפורים במושכר יחשבו כהכנסה בידי המשכיר, למעט אם מתחייב השוכר לפנות אותם בתום תקופת השכירות ומקיים את התחייבותו זו.
לדעתנו, המדובר בקביעה מחמירה יתר על המידה. בפסיקה, כדוגמת מועדון המכבים, בית אררט ופסקי דין נוספים נקבעו מבחנים נוספים מעבר למבחן האמור, על-מנת להכריע האם שיפורים במושכר אכן מהווים הכנסה חייבת במס בידי המשכיר. כך לדוגמה, נקבעו מבחנים כגון מיהו הנהנה העיקרי מהשיפורים (השוכר או המשכיר), האם השוכר הוא שהתנדב לביצוע השיפורים או שנדרש לכך ע"י המשכיר ("מבחן המתנדב"), האם דמי השכירות המשולמים הם בשווי שוק והאם המשכיר מחוייב להשיב לשוכר את שווי השיפורים בעת החזרת הנכס לידיו או בעת מכירה. לאור האמור לעיל, אין מקום לגישה מחמירה גורפת.
לצד הקביעה העקרונית האם תוכר הכנסה, קובע החוזר גם את עיתוי ההכרה בהכנסה, וזאת במוקדם מבין אלה: סיום תקופת ההשכרה, מכירת הנכס המושכר, שימוש המשכיר בשיפורים במושכר ללא תמורה (או עבור תמורה נמוכה ממחיר השוק) או במועד בו המשכיר נעשה זכאי לקבל פיצוי בגין פגיעה שנגרמה בשיפורים במושכר (לדוג' מכח פוליסת ביטוח). המשכיר ימוסה במס הכנסה על הכנסתו "הרעיונית" על-פי שווי השיפורים במושכר (לפי הערכת שמאי), דהיינו כאילו שילם לו השוכר דמי שכירות נוספים בגובה שווי השיפורים, כאשר במקביל המשכיר עשה שימוש "בתשלום" לרכישת השיפורים. ההוצאה "הרעיונית" (בגין "רכישת השיפורים") תוכר למשכיר בעת מכירת הנכס אם וככל שיוכיח שאכן מוסה על ההכנסה הרעיונית במס הכנסה.
ההוראות בחוזר ביחס לעיתוי, אכן הגיוניות באותם מקרים בהם קיימת הכנסה (מקרים שהם לדעתנו כאמור מצומצמים יותר מהמופיע בחוזר). עם זאת, החוזר קובע כי לא יחול במקרה של יחסים מיוחדים בין הצדדים, ומותיר את עמדת הרשות לגביהם בלתי ברורה, וחבל שכך. שיפורים במושכר מתבצעים במקרים של יחסים מיוחדים (לדוג' בעל מניות וחברה בשליטתו), בדיוק כפי שהם מתבצעים בין צדדים בלתי קשורים. הפתרון אינו שלילה גורפת או החמרה גורפת, אלא נטרול השפעת היחסים המיוחדים, כאשר ממילא לאור העובדה שהמנגנון שקובע החוזר הוא בחינת שווי שוק, מתייתר החשש מהשפעת היחסים המיוחדים.
החוזר קובע הוראות גם ביחס לדחיית חלק מהוצאות המשכיר (כגון הפחתות מסויימות) עד למועד ההכרה בהכנסה. המדובר לדעתנו במנגנון מסורבל, שאינו מוצדק, ובכל מקרה, אם וככל שיוחל יש להחילו אך ורק אם דמי השכירות השוטפים נמוכים ביחס לשווי הנכס המושכר ללא השיפורים, שכן ממילא המשכיר הוא לא זה שנשא בעלויות הבניה.

הכותבים הם ממשרד זיו שרון ושות' עורכי דין ואלתר עורכי דין
תאריך:  05/07/2011   |   עודכן:  05/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שיתוף במקרקעין
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
כספים במזומן וחילופי גרסאות עמדו במרכז היום השני לחקירתו הנגדית של אהוד אולמרט. במקרה או שלא במקרה, זה התרחש יום אחד בלבד לאחר שבית המשפט העליון דחה את ערעורו של אברהם הירשזון בשל חוסר האמון בריבוי גרסאותיו ובשל החשד המובנה שמעוררת קבלת כספים במזומן
גיא רוה
החוק בעצם אומר שהאמא, בהמשך למצב הקיים כיום, תמשיך ותקבל את כל המידע אוטומטית על הילד, והאבא (וזה החלק החדש) יוכל לשלוח מכתב בקשה לכל גוף שרשום בחוק ולקבל גם הוא את המידע. שוב, האב הורה סוג ב'!, אך לפחות עכשיו, בעקבות אישור החוק שיזמתי, יש לאב זכות חוקית לבקש ואף לקבל את המידע.
זאב גולדשטיין
שוב מחלוקת בין הציבור החרדי לציבור השפוי    בעוד אלה טוענים שהרב מעל החוק ומעל המדינה, אלה מפרנסים את אלה וגם את רבם שמעל החוק
עו"ד נבון קצב
הגיע הזמן לשחרר את יהונתן פולארד ועכשיו. ראוי להזכיר לנשיא אובמה שארצות הברית בראשותו שחררה אך לא מזמן מרגלים רוסיים שפעלו על שטחה. מה שבא ללמדנו שכשבאמת רוצים אז גם יכולים!
יהודה דרורי
אף שאנחנו הוכחנו לעצמנו שאנחנו מסוגלים להתמודד עם האיום הערבי גם ללא אופציה גרעינית "קלאסית", קברניטי הביטחון שלנו הבינו שנשק להשמדה המונית הינה חרב פיפיות במזרח התיכון, ולמעשה השימוש בו כמוהו כהתאבדות!. ואכן סוגי הנשק הגרעיני של 50 שנותיו הראשונות "פשטו את הרגל" (וכל העולם, חוץ מאירן מבינים זאת..)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il