X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ביאליק וטשרניחובסקי, מייסדי אגודת הסופרים העברים
קרע הסופרים ניתן לאיחוי
אחרי ויכוחים ומריבות של שנים, הגיעה העת שאגודת הסופרים ואיגוד הסופרים ישובו להתאגד לאגודה אחת, שב"מודוס ויוונדי" תיקרא "אגודת הסופרים הישראלים". זה רק יאדיר את כוחה וישיב את ימיה כקדם
סמליל אגודת הסופרים העברים

קנאת סופרים תרבה חוכמה, כמאמר הפתגם, אבל לא היא זו שגרמה לפילוג הנורא באגודתם. תשעים שנה אחרי שהקים אותה, ברוב הדר ופאר, מתהפך עכשיו, מן הסתם, חיים נחמן ביאליק בקברו למראה מה שנותר ממנה.
היה זה ויכוח, מר ונמהר, על אופייה ודמותה של האגודה, שגרם לשסע הגדול בשורותיה. הפורשים ממנה, לפני 16 שנים, היו אותם סופרים שלא הסכינו עם שמה המקורי כ"אגודת הסופרים העבריים" בלבד. הם עמדו על כך שלא לקפח את הסופרים הערביים בארץ והקימו, לכן, איגוד משלהם, כדי לצרף אותם לשורותיו.
במבט לאחור, מסתבר שהפיצול הזה לא הניב פירות. לא לאגודה ולא לאיגוד. הוא רק נגס מכוחם של השניים, בעוד סופרים לא מעטים העדיפו לשמור על נייטרליות מאוזנת ולא להצטרף אפילו לאחד מהם.
היום ניתן רק להתרפק על מה שהייתה פעם האגודה המקורית בשיא-תפארתה. מלבד ביאליק, מייסדה, כיכבו בשורותיה תותחים כמו סוקולוב, טשרניחובסקי, אחד העם, שלונסקי, ברנר, רחל, לאה גולדברג, יעקב פיכמן ואשר ברש.
בשנות הזוהר של האגודה היו ועידות הסופרים אירועים מתוקשרים ומייצרי כותרות. כל ה"מי ומי", בהם שרים, ראשי עיריות ושועי הארץ, כיבדו את נוכחותם בהן. דיוניהן המעמיקים היו משב-רוח רענן של להט-יצירה.
ענן כבד
לסופרים עצמם הייתה האגודה ביתם השני, אפוף חום ומקור לגאווה. ממנה הם שאבו את תעצומות הנפש שלהם וגם את מעוזם הכלכלי. היא הייתה בשבילם עוגן-הצלה, כשדאגה לספק לחבריה הלוואות, קרנות-תמיכה ומילגות נדיבות.
אבל השנים עשו את שלהן. ויכוחים ומריבות אינסוף כירסמו בעוצמתה. ואחרי שנסחט ממנה כל המיץ, שוב לא עמד לה כוחה. את סאת הצרות הגדישה מעילה בכספיה, ומאז נגזר עליה להתנהל תחת ענן כבד של חשדות. תקציבה צומצם לבלי הכר, גרעונה גדל, והיא החלה סובלת ממחסור בתרומות, בקרנות ובתמיכה עירונית.
אם עוד נותר לה, בכל זאת, על מה להתגאות, הרי זה בזכות מכון ה"גנזים" שלה, שאינו אלא הארכיון הגדול והמרכזי בארץ, בו שמורים, משנות ה-50 של המאה החולפת, כתבי היד של מאות משוררים וסופרים עבריים. כדי לשמר אותו משממונו, הועבר המכון, בצוק העיתים, למשכנו הראוי בבית אריאלה.
מה שנותר עכשיו לעשות הוא לדאוג גם לשיקומה של האגודה כגוף ספרותי.
בתוקף הנסיבות החדשות שנוצרו במציאות הישראלית, הגיעה העת שאגודת הסופרים העבריים, השוכנת, עדיין, בביתה המקורי שברחוב קפלן, תשלים ותתפייס עם איגוד הסופרים העצמאי, שפרש ממנה. מן הראוי ליצור ביניהם "מודוס ויוונדי" ולהקים אגודה אחת, של "הסופרים הישראלים" - יהודים וערבים כאחד. זו רק תתרום להשבת ימיה כקדם ותעצים מחדש את כוחה, שאבד לה במרוצת השנים.

תאריך:  11/07/2011   |   עודכן:  11/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 לאה גולדברג
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קרע הסופרים ניתן לאיחוי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חס וחלילה מהגדלת כוחם בזמננו ל"ת
זקן   |  11/07/11 16:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהרון שחר
ישראל יכולה לעמוד במצב של שחרור רוצחים המוני, היא יכולה גם לשרוד מלחמות קשות, אבל האם בטוח שזה בדיוק מה שהיא צריכה להזמין עכשיו?
איתי יהל
על-רקע המצב החברתי-כלכלי והפערים החברתיים הבלתי מתקבלים על הדעת, חשבון נפש חייב לעשות כל מי שרוצה בטובת המולדת השסועה ושרק תחזיק מעמד למרות הכל לטובת כולנו
עמוס דאי
השמעת המנון "התקווה" בוטלה באוניברסיטת חיפה בטענה כי ההמנון פוגע ברגשות הסטודנטים הערבים    איך בשישים ושתיים שנות מדינה אשר נבנתה בעמל, בדם, ביזע ובדמעות, קורה שמבטלים את ההמנון הלאומי שלנו כלאחר יד?
יהודה דרורי
הנבלות הללו שהגיעו הנה הינם הצד קשה והקיצוני של פעילי הטרור העולמי שהיו רומסים מייד את הפרחים וזורקים לזבל את חוברות ההסברה שלנו מבלי אפילו להציץ בתוכנן
רון דרור
בית המשפט המחוזי מרכז הפך מאז הקמתו לשם נרדף ליעילות. נוכח דבריה של העומדת בראשו, הנשיאה הילה גרסטל, נראה שמדובר בהישג מפתיע לאור נתוני הפתיחה. "לא ילמדו את זה בבית ספר לניהול", היא אומרת. בראיון מקיף מזהירה גרסטל מפני פגיעה באיכות השפיטה ("אסור שהיעילות תבוא
על חשבון מלאכת השפיטה"), מתנגדת לגישור חובה ("זה מצריך הסכמה") ציעה פתרון חלופי לביקורת על שופטים ("צריך לבנות מנגנון צוותי של לשכת עורכי הדין והנהלת בתי המשפט")
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il