X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הקיבוצים שמהווים 1.7% מהאוכלוסיה אחראים ל-9% מהייצור התעשייתי של ישראל!
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

עשורים האחרונים עברה כלכלת הקיבוצים מהפך. עד לשנות השבעים התבססו הכנסותיהם של הקיבוצים בעיקר על חקלאות, ואולם הירידה ברווחיות הממוצעת בחקלאות והפחתת המחויבות הממשלתית לתמיכה בחקלאות בעיתות משבר חייבו הרחבת מקורות ההכנסה וצמצום התלות בחקלאות. ואכן- כיום 75% מההכנסות של הקיבוצים מקורן בתעשיה (!), ורק 25% מחקלאות ותעסוקות נוספות.
החזון והמעוף של שורה של "משוגעים לדבר" בקיבוצים, יחד עם כוח האדם האיכותי שעמד לצידם יצרו את המהפכה התעשייתית שעברו הקיבוצים. במהלך של שלושה עשורים הפכו הקיבוצים עסקים מקומיים לעיבוד מזון או לאריזה למפעלי מזון אדירים ומצליחים, בתי מלאכה קטנים הפכו ליצואנים חובקי עולם ומפעלים אחרים קמו "יש מאין" והפכו למובילים בתחומם.
התעשיה היא כיום הבסיס הכלכלי המרכזי של הקיבוצים, יחד עם חקלאות מתמחה ומקצועית, התיירות והעסקים הקטנים המתפתחים בקיבוצים. ההתפתחות האדירה של התעשיה בקיבוצים הביאה לכך שהקיבוצים, שהם 1.7% מאוכלוסיית המדינה מייצרים 9% מסך ההכנסות של התעשיה בארץ. תחומי הפעילות המרכזיים של התעשיה הקיבוצית הם הפלסטיקה והגומי, המזון והמתכת. לקיבוצים פעילות בולטת גם בענפי החציבה, הדפוס והקרטון.
מפת 300 מפעלי התעשיה הקיבוצית מסמנת היטב את גבולותיה של הארץ, שכן רובם ממוקמים בפריפריה הרחוקה. בתעשיה הקיבוצית 40,000 מועסקים, הן חברי קיבוצים והן עובדים מהישובים הסמוכים. המתחים שאפיינו בדור הקודם את יחסי העבודה שבין הבעלים- הקיבוץ לבין העובדים מהעיירות הסמוכות, פינו את מקומם למערכת יחסי עבודה בריאה, המבוססת על הכרה בתרומה ההדדית של כל העובדים להצלחה התעשייתית.
תהליכי הגלובליזציה השפיעו ומשפיעים על מפעלי התעשיה הקיבוצית ביתר שאת. 60% של מכירות המפעלים (21 מיליארד שקל) מקורן ביצוא הישיר ובפעילות החברות בחו"ל. השווקים הטבעיים של התעשיה הקיבוצית הם אירופה וארצות הברית, אולם בשנים האחרונות נעשה מאמץ נושא פרי להגדיל את הנתח של המזרח הרחוק, דרום אמריקה, רוסיה ושווקי יעד נוספים. זהו חלק מפיזור הסיכונים ההכרחי וסוג של "כרית ביטחון" למקרה של החמרת המצב הכלכלי במדינות המפותחות.
מגמה חשובה נוספת בתעשיה הקיבוצית היא הקמת חברות בת וקווי יצור בחו"ל. כיום, התפוקה של חברות הבת הפעילות בחו"ל עולה על 6 מיליארד שקל והיא הולכת וגדלה. הסיבה להגדלת הפעילות בחו"ל היא הרצון להתקרב ללקוחות, אך היא מואצת בשל הפער הקיים בין התמריצים שניתנים לתעשיה בארץ לבין אלו המוצעים על-ידי מדינות שונות המעוניינות בהשקעות זרות. עידוד התעשיה אינו נחלתן של מדינות השורה השניה והשלישית וגם מדינות מובילות בכלכלה העולמית כמו גרמניה וארה"ב מחזרות במרץ וללא בושה אחר משקיעים חדשים.
מדינות העולם השכילו להבין שהתעשיה היא המנוף המרכזי לפיתוח אמיתי ואיתן של הכלכלה. למרבה השמחה חל לאחרונה שינוי במדיניות הממשלה שכלל אישור תקציבים במסגרת החוק לעידוד השקעות הון, הקלות ביורוקרטיות ואוזן קשבת לצרכי התעשיינים. עם זאת, יש עדיין מקום רב לשיפור ותיקון עיוותים ובהם החלת החוק לעידוד השקעות הון בחקלאות גם על התעשיה החקלאית.
לצד ההתמקדות החשובה בהרחבת היצוא מושקעים מאמצים גדולים בשוק המקומי החשוב לחברות רבות . ניתוח שערכה מנהלת המחלקה הכלכלית באיגוד, שלומית ארבל, העלה שבשני העשורים גדלו מכירות התעשיה הקיבוצית בארץ בשיעור של 70%. לשוק המקומי חשיבות רבה הן בתקופות "שגרה" ובמיוחד בעת משבר כלכלי בעולם, כפי שארע בשנת 2008 כשהכלכלה בארץ גילתה איתנות יוצאת דופן והייתה משענת חשובה בצליחת החודשים הקשים. השוק המקומי מהווה מרכיב עיקרי במכירות של למעלה מ-60% מהחברות בקיבוצים.
תיקון 68 לחוק לעידוד השקעות הון בתעשיה, שאושר בכנסת לפני חודשים אחדים, נותן תנופה נוספת לתעשיה המייצאת, בעיקר בפריפריה, ע"י הקטנה מדורגת בחבות המס חברות עד ל-6%, וכן מפשט מאד את היכולת ליהנות מההקלה הזו. איגוד התעשיה הקיבוצית הוא מהנהנים העיקריים מהתיקון בחוק, אותה הובילה הממשלה בעידודה של התאחדות התעשיינים. כעת אנו עמלים על תיקון מקביל גם בחוק לעידוד השקעות הון בחקלאות, על-מנת שהתעשיה החקלאית תוכל ליהנות מאותן ההקלות.
מאבק נוסף שהתעשיה הקיבוצית עמסה על שכמה, הוא בהשפעות שיש לתיקון 16 בחוק לניירות ערך על 18 המפעלים שהם חברות ציבוריות. התיקון מאיים לנטרל את הקיבוץ מיכולת השפעה על מערכת היחסים שבין המפעל לקיבוץ, זהו איום חמור על רקמת החיים של החברות שהן בשר מבשרו של הקיבוץ והוקמו ופותחו ביוזמת חבריו. פנינו בנושא זה לרשות לניירות ערך, להכיר בייחודיות של החברות הציבוריות שהבעלים שלהם הם קיבוצים, ואנו מקווים שהרשות תדע להכיר בכך.
המשימות שהתנועה הקיבוצית עומסת על שכמה משתנות מדור לדור. אם פעם היו אלה משימות של התיישבות וביטחון, כיום משימת הדור היא קודם כל ולפני הכל להביא עוד ועוד תושבים לפריפריה, ולאפשר להם להתפרנס בכבוד בתחומים המגוונים של התעשיה הקיבוצית. חיזוק הישובים בנגב ובגליל, בעמק בית שאן וברמת הגולן, היא היא כרית הביטחון לעתידה של מדינת ישראל כמדינה משגשגת, גם בדורות הבאים, לקיים את נבואת הנחמה של הנביא עמוס, המחבר בין החקלאות לבין תעשיית היין:
הִנֵּה יָמִים בָּאִים, נְאֻם-ה', וְנִגַּשׁ חוֹרֵשׁ בַּקֹּצֵר, וְדֹרֵךְ עֲנָבִים בְּמֹשֵׁךְ הַזָּרַע; וְהִטִּיפוּ הֶהָרִים עָסִיס, וְכָל-הַגְּבָעוֹת תִּתְמוֹגַגְנָה... וְנָטְעוּ כְרָמִים וְשָׁתוּ אֶת-יֵינָם... וּנְטַעְתִּים, עַל-אַדְמָתָם; וְלֹא יִנָּתְשׁוּ עוֹד, מֵעַל אַדְמָתָם.

כותב המאמר הינו יו"ר איגוד התעשיה הקיבוצית.
תאריך:  11/07/2011   |   עודכן:  11/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התעשיה הקיבוצית פורצת גבולות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
תעשית הקיבוצים
מנדלה משינ קין  |  12/07/11 07:23
2
כל הכבוד 2
ישראל עמיאל  |  14/07/11 00:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
לחמניה בחצי שקל? קוטג' ב-4.40? חלה בשלושה שקלים? כן, יש מרכול שמוכר במחירים אלו. מדובר במרכול חרדי בבת ים שבעליו משדרים תפישת-עולם חברתית    ומה עם הספרייה בקריית שמונה? התחזית שלי בנוגע לפתיחתה פסימית. הלוואי שאתבדה...
יובל לובנשטיין
מחסני המזון של רשת "אושר עד" עושים חיל. כיצד? הרשת מציבה שלטי ענק בולטים בצמתים מרכזיים המפנים אליה את הצרכנים    אבל איך מצליחה הרשת להוזיל את מוצריה באופן כה ניכר?
איתמר לוין
קשה להניח ששופטי העליון, שישמעו בעוד שלושה שבועות את הטיעונים בערעורו, יתקשו להתנתק מהחשדות החדשים נגדו - הנוגעים במישרין לערעור זה. לכן, ראוי לדחות אותו במעט עד שהתמונה תתבהר
אורי אבנרי
העולם כולו נגדנו. כולם מנסים להשמיד אותנו. כל תנועה היא איום על קיומנו. כל מי שמבקר את המדיניות שלנו הוא אנטישמי או יהודי השונא-את-עצמו. אפילו כשאנחנו עושים מעשה טוב, הופכים אותו נגדנו
אהרון רול
כיום הולך ונוצר מיזוג וולונטארי הדוק יותר, אשר מאבד אט-אט את אפיונו המפלגתי האנכרוניסטי לעבר אפיון יהודי-ישראלי-לאומי אשר אנו כאן בחרנו לכנותו "חובבי ציון" בעוד שאנו מתייגים את המחנה האחר כ"מקעקעי ציון"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il