X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מדוע כתוב בתורתנו "לא תתן מכשול" ולא "לא תשים מכשול"? אולי מכיוון שכאשר לצד אחד יש יתרון מודיעיני הוא עלול "לתת" לשני תוספת למחיר, ובכך לתת לו הרגשה טובה שהוא עשה עסקה טובה, כאשר בעצם, הוא מרומה - וזה מכשול!
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

לפני זמן מה רעש וגעש "וול סטריט". ומדוע? כי אחד מכוכביו הגדולים ביותר -- מנהל קרן גידור מאוד ידועה ומוערכת הורשע בשימוש במידע פנימי לצורך הפקת רווחים. בארה"ב עבירה זו גוררת, בנוסף לקנסות כבדים, גם ישיבה ממושכת מאחורי סורג ובריח. לדאבוננו עבירה זו קורית לעיתים קרובות גם שם וגם בארצנו. במבט ראשון, אפשר לתמוה -- מה רוצים אנשי אכיפת החוק מאותם אנשים?
התשובה נמצאת בתורתנו הקדושה שפסקה לפני כשלושת אלפים שנה: "ולפני עִוֵר לא תתן מכשֹל (ויקרא יט, יד). חז"ל הבינו שחובה לתת פרשנות רחבה לאותה מצווה -- קרי, להבין שהכוונה אינה רק כלפי עיוור שהולך בדרך, ואדם רשע עלול לשים אבן בדרכו, ולראות אותו נופל. כוונת התורה למושג "עיוור" הייתה לכל אחד ואחד בשוק -- בשוק הבהמות, בשוק הנדל"ן, ובכל שוק שהוא -- שאין לו את המידע שיש לעומד מולו -- כך שאותו אדם הינו למעשה "עיוור" באותו נושא, ובעל נחיתות מול העומד מולו. ואין לרואה זכות לנצל את עוורונו של אותו "עיוור" כדי להפיק תשואה יתרה ממצבו הנחות.
ובחזרה ל"וול סטריט". טוען מי שהעביר את המידע הרגיש -- הפנימי -- לחברו הטוב, שהוא למעשה הפך אותו מעיוור לרואה, ובכך הסיר את המכשול שעמד לפניו. אז מה רוצים ממנו? התשובה: כאשר הוא הפך את חברו לרואה, בו-זמנית הוא שם מטפחת מעל עיניהם של כל מתחריו והפך אותם לעיוורים, ושם לפניהם מכשול. הכיצד? "וול סטריט" ושוק ההון מתנהלים במצב של אי וודאות. כולם מהמרים על העתיד. אחד מהמר שהמצב בנכס "x" ישתפר מעבר לציפיות השוק, והשני מהמר שהמצב ידרדר מעבר לאותן ציפיות. כולם עיוורים. ברם, עיוורים שווים. כאשר מישהו משיג מידע שהופך אותו מעיוור לרואה, יתר העיוורים, בבת אחת, נמצאים מול מכשול. הם עלולים למכור נמוך מדי, או לקנות יקר מדי, כי הם עיוורים באותו נושא, וכידוע בארץ שבה כולם עיוורים, איש בעל עין אחת הוא המלך.
ומדוע כתוב בתורתנו, "לא תתן מכשול" ולא "לא תשים מכשול"? אולי מכיוון שכאשר לצד אחד יש יתרון מודיעיני הוא עלול "לתת" לשני תוספת למחיר, ובכך לתת לו הרגשה טובה שהוא עשה עסקה טובה, כאשר בעצם, הוא מרומה -- וזה מכשול! דוגמא: הקונה יודע שמתחת לשטח שהוא מעוניין בו יש הרבה נפט. הוא לא מספר זאת לבעל הקרקע , אבל "נותן" לו הצעת מחיר הגבוהה קצת מעבר "לשווי" הקרקע -- לאלו שלא יודעים את מה שהוא יודע. אותה תוספת מהווה מכשול למוכר -- פיתוי שיסלול את הדרך לעסקת רְמִיָה.
רעיון חשוב בשוק ההון המודרני הינו חשיבות מתן מידע רלוונטי וזמין למשקיעים ומלווים -- פוטנציאליים ואקטואליים -- לגבי מצבן הכספי של חברות ציבוריות. מקצוע ראיית החשבון מתבסס על אותו רעיון גדול. ומהו מקורו? שוב, "לפני עִוֵר לא תתן מכשֹל". כי כאשר חברה מסתירה מידע רלוונטי ממשקיע פוטנציאלי או ממלווה פוטנציאלי ,ובכך גורמת לו להגיע להחלטה שהוא לא היה עושה לו המידע הרלוונטי היה בידו, היא הופכת אותו למעשה לעיוור כלפי המידע שחסר לו, ובו-זמנית שמה לפניו מכשול. "גילוי נאות" הוא הביטוי המודרני לערך הגדול שציינה התורה -- "לפני עִוֵר לא תתן מכשֹל". כמובן, שנושא כמות המידע הנחשף והערך הנגדי -- לא לפגוע בחברה ע"י מסירת מידע רגיש שעלול למוטט אותה מול מתחריה -- מהווים אתגר מוסרי וכלכלי בחברה המודרנית.
יש לשים לב שבשוק שבו שני הצדדים מכירים איש את עמיתו קשה יותר להונות "ולתת" מכשול. ברם, בשוק ההון המודרני, שבו עסקות מתבצעות מול מסך המחשב במהירות הבזק, כאשר הסוחר הנגדי הינו אנונימי לחלוטין, הרבה יותר קל ליפול לפיתוי ההונאה ולהימנע מקיום המצווה מול העיוור שאינך רואה כלל.
יהי רצון שכולנו נשכיל לפרש, להבין וליישם את מצוות תורתנו הקדושה ע"פ דרכיה, שהן דרכי נועם ושלום, ובכך נתעשר בנכסים החשובים באמת, שהם המצוות הנצחיות שרק אותן ניקח עמנו לעולם הבא.

תאריך:  15/07/2011   |   עודכן:  15/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 וול סטריט
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים גבאי
הוא ממשיך להתנהל כאילו תקופת סאלח שבתי והאינטריגות המגעילות של סחר פוליטי מעולם לא חלפו מתרבותנו    מישהו צריך לעצור את הסחר הזה בסמים פוליטיים אסורים
אברהם (פריצי) פריד
שנו רבותינו: יותר מששמרו בני ישראל את השבת בירושלים, הם שמרו את פקחי המס והמע"מ
איתן קלינסקי
המהפכה הצרפתית חטאה כלפי העם היהודי בכך שאימצה את התפישה, שגם יושמה במהלך שנים רבות אחריה, שיהודים ראויים לשוויון לא כיהודים אלא רק כפרטים המשתתפים וחיים בתוך גוף מדיני    אנו פועלים כיום באופן דומה כלפי המיעוט הערבי
משה חסדאי
הגרעין הקשה של השמאל הרדיקלי מוביל את תהליכי הרס הלאומיות היהודית, מתוך ערעור כולל על עצם זהותנו היהודית ועל צדקת קיומנו כאן בארץ ישראל
הרב אריק אשרמן
קריאה לחרם חייבת להיות מוגנת, אם אנחנו רוצים להמשיך להיות מדינה דמוקרטית. המתנגדים לחרמות והמאמינים שחרם מסוים פוגע בחפים מפשע, חייבים לנסות למצוא דרך - שלא באמצעות כוח המדינה בחוק - לשכנע את התומכים בחרמות לשנות את דעתם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il