X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צעדת העגלות בתל אביב [צילום: פלאש 90]
הרהורים על מהפכות יולי-אוגוסט: קוטג', דירות, עגלות
הפיכה, הריסה, החרבה: "כמהפכת סדום ועמורה"; רבולוציה, הפיכה-בכוח של משטר-המדינה, ביטולה של צורת השלטון הקיימת לשם הקמת שלטון חדש: המהפכה הצרפתית הגדולה; שינוי הפוך ופתאומי במצב או במקצוע מסוים: תורת היחסות של אינשטיין חוללה מהפכה במדע-הפיזיקה; מצב של אי-סדרים, אנדרלמוסיה (גם בהפרזה): עוברים דירה, מהפכה בבית (מהפכה, מילון א"ש) מאמר פילוסופי ביקורתי בן-זמננו בעקבות המסורת של האנציקלופדיסטים והוגי-דעות פוליטיים וחברתיים בתולדות המחשבה המערבית

הערך והמשמעות של המהפכה תלויים באופן שבו היא מתבצעת. בדיוק כמו כל מילה אחרת, או כותרת שאמורה לגרום לנו להתחדש ולשנות את העתיד. אבל השאלה אם קרה באותו יום אקטואלי משהו חדש, היא כבר מזמן לא חלק מערוצי החדשות. נראה שהנאות החיים החדשות יוצרות סוג חדש של מתירנות מתוקשרת שמשכפלת ומפזרת את אוצר המילים עד שכבר כמעט שאין להן תוכן. מספיק לצורך העניין לייצר בבתי החרושת של התקשורת מאות מיליונים של שימושים לא נכונים או "חדשים" במילים כמו "חברתי", "קיצוני", "מהפכה", כדי להפוך את המטבע הרשמי של הרשמי למטבע המזויף. זה מקביל לתרחיש דמיוני, שבו השוק שלנו יוצף בהמוני מטבעות של שקלים מזויפים, כשהרוב המוחלט של הציבור ישתמש בהם במקום במטבעות אמיתיים, בלי לבדוק, כך שמהר מאוד, השקלים המזויפים יהיו המקובלים, והאמיתיים ייחשבו כנראה למזויפים, או אולי יהיה להם ערך אצל אספני מטבעות אם הם יהפכו לנדירים.
התקשורת והצרכנים באופן טבעי לא סובלים בגלל שינויי מילים ופירושים שנתפשים כבלתי מזיקים, ולמעשה, כחסרי חשיבות בתור כלים שקל ונוח לייצר, לשבור ולהחליף ללא הגבלה. אבל לרוע המזל, רוב האוכלוסיה וגם האנשים ששולטים בצינורות הגדולים, לא מודעים לעובדה שהזנחה של הבבואות של המילים שלנו, היא גם ליקוי עכור של המחשבה, הראייה, הדיבור, ובסופו של דבר, גם של החברה ושל המאבקים הפנימיים שקמים ונרדמים בתוכה.
בהתחלה המילה "מהפכה" תיארה את המהפכות הגדולות של המדינות המודרניות רבות-העוצמה בין סוף המאה ה-18 לאמצע המאה ה-20: צרפת, רוסיה, סין וכולי. אפילו גרמניה ואיטליה ויפן לא נחשבו למהפכניות בהשוואה לדוגמאות המובהקות. בהמשך דיברו גם על הציונות כעל מהפכה לא אלימה, בדומה ל"מהפכות לבנות" במדינות אחרות. אבל מאז סוף המלחמה הקרה, היה משעמם בכדור הארץ, אז החליטו להעניק מתוך אמפתיה לכמה התקוממויות שלא הובילו לשינוי במשטר את התואר הפוליטי היוקרתי של העולם המערבי. הכוונה היא כאן, כמובן ל"מהפכות"-מהומות שפרצו במצרים ובעוד כמה שכנות וארצות ערב.
אולי זאת מין הבחנה מתקנת שמיועדת להקל על הדרישות הפוליטיות של מדינות מתפתחות, בדומה למדיניות של קבלת סטודנטים ללימודים על בסיס של שיקולים חומריים, אתניים, סוציאליים וכולי.
התפנית המתקדמת ביותר חלה לאחרונה בנווה המדבר החדיש הזה של המזרח התיכון: במיקרו היסטוריה של צריכת מוצרי החלב הישראלים התארגן חרם צרכנים יחיד ממינו ומתוקשר וקצר טווח שהונהג על-ידי לוחמים חברתיים שאינם בעלי זקנים וחובשי-כיפות ולבושים בבגדים ארוכים. במגזר החרדי, חרם צרכנים ממושמע הוא מהלך שגרתי ושכיח. ובאותו אופן, חרם צרכנים גדול הרבה יותר אינו נחשב ל"מהפכה" בארה"ב, באירופה או בקהילות ערביות, מוסלמיות ויהודיות ברחבי העולם.
אבל בעולם הקטן שלנו, חרם צרכנים חילוני על קוטג' היה מספיק חשוב בשביל להפוך לדגל הראשון של מהפכה חברתית... שלמעשה איפשר בכל ההמשך מעין הארכת זמן ותמרון כמעט ללא תמורות חדשות של אותו חרם צרכנים שהסתיים בהעלאה חרישית של רוב מוצרי החלב... זה כאילו שכוחות המהפכה מתרוצצים סביב מוצרים שונים ורחוקים באותו מרכז קניות... ומתוך שיקולים של תועלת לרגל מה שנראה כמו סיכוי להתעשרות מהירה, העיניים קופצות מהגבינה עם הבית במקרר של הסופרמרקט, לעסקי הנדל"ן ובדרך גם למשפחתונים לילדים ולעגלות לתינוק וכל דבר "בר-השגה" שאפשר לתפוס במשך שבוע וכמה ימי עבודה או עד גמר המלאי.
העובדה שמחאת האוהלים הזאת, שהמשיכה לרוץ עם הדגל של הקוטג', מעולם לא הציגה התייחסות או עמדה כלפי הנושא שלה, ולמעשה גייסה את כל התומכים שלה ללא פשר או מכנה משותף כלשהו, חוץ מאינטרס כלכלי, משרטטת בבירור את תווי הפנים הייחודיים של המחאה החדשה.
השרטוט הזה מציג בעיקר חוסר תווים, פשטות ריקנית ובעיקר ציפייה מהמתבונן למצוא ממרחק קרוב יותר כמה תווי פנים עמוקים יותר, שלמעשה לא קיימים בכלל. ורק מסתתרים מאחורי אמצעי תקשורת, משקפי שמש ואינטרסים זולים שנמצאים במידה שווה בכל הכיסים, ללא אפליה בין גזעים, מדינות, מקומות עבודה, גנבים ושוטרים.
זוהי הנוסחה של המכנה המשותף הנמוך ביותר. וזוהי למראית עין העוצמה ה"חברתית" שלו - אפשר לכאורה לגייס את כל הקולות של החברה. או לפחות את האוכלוסיה החילונית הגדולה של "מעמד הביניים" מכל קצוות הקשת הפוליטית. כי אם אין למחאה שום מניע חוץ מלתת לכולם קופונים על סך 60 מיליארד שקל לקניית דירה או להורדת שכר הדירה, לא יהיה שום נושא פוליטי שחברת האוהלים עשויה להעלות לדיון שעלול להביא לחילוקי-דעות ולהתפלגויות שנובעות מגיבוש של דעות שעוסקות בתוכן של המחאה ולא רק בקליפות ובפסולת שהיא מייצרת ומוכרת בעזרת התקשורת, נגד הממשלה, ולטובת האופוזיציה.
הסוף של ה"מהפכה" נראה ידוע מראש. וזה רק עניין של זמן עד שיתברר שבלי תוכנית ובלי מחקר סביר ולפחות דרישה של פתרון אפשרי וגלוי, אי-אפשר לשנות את המערכת של המדינה, כי אחרי הכל, התפקוד תלוי באנשים, ובלי רעיונות חדשים, המערכת תישאר אדישה או חסרת-אונים לנוכח הבעיה הקיימת, וגם זה, רק אם אנחנו מאנישים את המערכת הכלכלית כדי לייחס לה אדישות או חוסר-אונים אנושי.
פילוסופים פוסט-מודרניים כגון בודריאר וליוטר כבר הבחינו לפני כמה עשורים, שהמנגנון של המדינה בת-זמננו חזק ויציב הרבה יותר ממה שנדמה לרוב האזרחים - כאשר ארועים כמו "מחאות" או "מהפכות" בתקופה המאוחרת כבר לא יכולים ליצור שינוי מהותי בסדר הפוליטי והכלכלי... זה היה אפשרי במאות הקודמות, אבל היום כבר מאוחר מדי ואין אלטרנטיבות שיכולות להתחרות במדינה המערבית ובכלכלה העולמית. אפשר לפעול בתוך המדינה, בדומה לארגוני השמאל שמשתמשים במחאת האוהלים בהתאם לשיטה הפוליטית המקובלת. אבל לנסות להתערב בעבודה של הממשלה מבחוץ, מתוך בועת אוהלים, ובלי תוכן, זאת בדיחה א-פוליטית. הממשלה תתגבר על הבעיה הזאת תוך זמן מסוים, כמו שהיא התגברה על השריפה בכרמל. זה לא מאיים על הפוליטיקה. אבל זה הורס את החוש הביקורתי שלנו כאזרחים ובסך-הכל זה מוכר את מעט ההבנה הפוליטית שלמדנו בחינם באזרחות תמורות מניות שאין להן שום ערך כלכלי או פוליטי.

הכותב הוא יועץ פילוסופי, בעל תואר שני בפילוסופיה ובוגר מכון פילוהרמוני לפילוסופיה יישומית. עוסק בפילוסופיה מעשית שמקשרת בין הפילוסופיה המערבית לחיי היומיום באמצעות מאמרים אקטואליים, מפגשים קבוצתיים בחיפה, סדנאות, יעוץ פילוסופי אישי ועוד.
תאריך:  30/07/2011   |   עודכן:  31/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרהורים על מהפכות יולי-אוגוסט: קוטג', דירות, עגלות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
יש לדחות על הסף כל תוכנית הבנויה על הציפייה לגרש המוני ערבים מן הארץ    גם במחנה הימין רבים דוחים את הרעיון הזה מטעמים של מוסר, ומכל מקום הוויכוח הפנימי מיותר, מפני שמעשה כזה פשוט אינו אפשרי
בעז העצני
לו המחאה הזו הייתה באה מימין, בקושי הייתה מוזכרת בתקשורת, כמו השבועות של קיום המאהל של מועצת יש"ע ליד הכנסת נגד "ההינתקות", בגשם ובקור קיצוניים
סימון אזולאי
תפיסת עולמך, אדוני ראש הממשלה, היא תפיסה קפיטליסטית, שוק חופשי שמתנהל מאליו    שוק חופשי לתפיסתך, הינו אשליה עבור רוב האנשים    אין ספק שנגררת לאמירות שמנוגדות לתפיסתך בתחום הכלכלי והחברתי בנאומך ביום שלישי האחרון
אריאל כהנא
בניגוד להיערכות הביטחונית הרחבה והמאומצת מול אירועי ספטמבר, ההכנות המדיניות דלות. נתניהו והשרים מאגפים את הפלשתינים על-ידי צמצום מספר המדינות שיתמכו בהם בעצרת האו"ם, ואולם קשה להבין מדוע אינם מכינים סל צעדים ישירים שיבהיר לרש"פ מה תפסיד אם וכאשר תקדם את התהליך החד-צדדי
דוד מרחב
מטרת המחאה החברתית היא אחת: להחליש את ההנהגה בישראל לקראת ספטמבר. לגרום לממשלה לחשוב שוב ושוב אם היא יכולה לפעול מול האתגר הפלשתיני כשהבית בוער במחאות ובהפגנות
רשימות נוספות
יו"ר ההסתדרות הרפואית השובת רעב חש ברע  /  עופר וולפסון
חרם הקוטג' פוצץ עסקת תנובה  /  עירן פאר
הטייקונים: תומכים במחאה  /  אדריאן פילוט
על המחאה, סיבותיה ומה שהלאה  /  רפי לאופרט
המשחק נגמר!  /  עדי שטרנברג
שלטון בלי און  /  אריה אבנרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il