X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מנשה שאול פרשן לענייני המזרח התיכון מגזין מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מחזה האימים של משפט מובארכּ
▪  ▪  ▪
מובראכ. מצטייר מובארכּ כמהטמה גנדי
לעומת שליטי ערב האחרים, חוסני מובארכּ מצטייר כמו מהטמה גנדי.

ההצגה המשפילה והאיומה של משפט מובארכּ מוכיחה שני דברים: האחד, כי ההמונים ששלטו בכיכר התחריר הם השופטים האמיתיים , ותכלית המשפט היא נקם, התעללות ושמחה לאיד. השני, כי הפיקוד הצבאי השולט במצרים נכנע לתביעות ההמונים והפקיר את חוסני מובארכּ כטרף ללועות הזאבים, למרות שהיה מפקדם, והוא אשר טיפח אותם במרוצת שלושה עשורים.
מי שמתבונן בשמחת ההמונים המצריים על השפלתו של נשיאם לשעבר, עלול לחשוב לא רק שעם היעלמו, תבוא להם ישועה, אלא שהוא היה הגורם לניוון הכלכלי, להיעדר אוצרות הטבע, לריבוי האוכלוסין, לפיגור בחקלאות ובתעשיה, לכישלונם של ניסיונות האיחוד עם מדינות ערב ולתבוסות הצבא המצרי במלחמות נגד ישראל.
ההמונים הדורשים את ראשו של מובארכּ איבדו את ההיגיון ואת השכל, כלשונו של אחד הסופרים הערביים, ומתעלמים לחלוטין מן הדברים הטובים שהביא להם בשלושים שנות שלטונו, ונמנה רק את העיקריים שבהם:
  • מובארכּ שמר על השלום ומנע מלחמות, ובכך חסך את חייהם של עשרות אלפי מצרים ואיפשר את הכוונתם של משאבים לפיתוח כלכלי. לניסיונותיהם של מחרחרי המלחמה כמו נשיא סוריה חאפז אלאסד ובנו בשאר, השיב מובארכּ תמיד: לא ניכנס להרפתקה ולא נקריב את חיי העם.
  • מובארכּ היה שותף לריפוי גאוותו הפצועה של העם המצרי בהיותו מפקד חיל האוויר במלחמת יום כיפור, ואחד מגיבורי המלחמה.
  • מובארכּ הצליח לשקם את יחסיה של מצרים עם המערב, ובכך איפשר לה לקבל מארה"ב מאז שנחתם הסכם השלום עם ישראל סיוע נדיב בסך 62 מיליארד דולר, וכן סכומים שטרם פורסמו נתוניהם - מן האיחוד האירופי.
  • מובארכּ הצליח לשקם את יחסיה של מצרים עם מדינות ערב שהחרימו את מצרים בעקבות הסכם השלום עם ישראל, בעומדו על העיקרון כי "מצרים לא תחזור ביוזמתה למדינות ערב. עליהן לשוב אליה, כי הן אלו שהכריזו על החרם".
  • מובארכּ מיגר את גלי הטרור של הסלפים ואל-קאעידה שבשנות ה-90' איימו על ריבונותה של מצרים.
  • מובארכּ היה שותף למצבע הבינלאומי של שחרור כוויית מן הכיבוש של סדאם.
  • מובארכּ המשיך את מדיניות קודמו, סאדאת, והחרים את משטר האיותאללה באירן, ובכך העניק ביטחון למדינות המפרץ.
זאת ועוד, מובארכּ אינו סדאם חוסיין שהותיר עשרות קברי אחים והרג עשרות אלפי שיעים וכורדים. הוא אינו קדאפי המסתתר בבונקר ושולח את לוחמי שבטו "קד'אד'פה" להרוג את שאר בני עמו. הוא גם אינו בשאר אלאסד, המפעיל את צבאו כדי להפגיז ערים ולטבוח באזרחים חפים מפשע. לעומת שליטי ערב האחרים, מצטייר מובארכּ כמהטמה גנדי.
מובן, כי ככל בן אנוש, גם מובארכּ עשה משגים. במרוצת שלושת עשורי השלטון וכמעט במצב של אפס מלחמות, הדעת נותנת שזאת הייתה הזדמנות פז לקדם את מצרים, לבער את הבערות, להבטיח שירותי בריאות סבירים, לבצע רפורמות בתחום התעשיה והחקלאות ולהעלות את רמת החיים. זהו מצב בלתי נסבל, שמוֹרה בעל תעודה אקדמית ישתכר כ-100 דולר לחודש. לא נשאר אלא לקוות שהדור החדש של המנהיגים ילמד את הלקחים.
מובארכּ טעה בכך שלא הסתפק בחמש קדנציות של שלטון, ושאף לשלוט עד יומו האחרון. הוא גם טעה בכך שביקש להוריש את הנשיאות לבנו ג'מאל, דבר שנראה בלתי אפשרי.
וטעותו האחרונה הייתה שלא הקדים תרופה למכה, כפי שעשה נשיא תוניסיה זין אלעאבדין. סעודיה הציעה לו מקלט מכובד, אך הוא סירב והכריז כי ימות וייקבר על אדמת מצרים. אלא שלרוע המזל, אין מניחים לו למות ולהיקבר בשקט.
המשפט המשפיל והמבזה לא יציל את מצרים מן התהום שבה היא שקועה, לא ישקם את כלכלתה הרעועה, לא יועיל ל-30 מיליון האנאלפביתים במצרים, ולא ירפא את הזקוקים לשירותי הבריאות הלקויים. הוא מנת סם מרגיעה לפרק זמן קצרצר וחולף.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא פרשן לענייני המזרח התיכון - קול ישראל.
תאריך:  06/08/2011   |   עודכן:  06/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל ברנדשטטר
מבלי לזלזל במהפכה החברתית, השכן החדש הצפוי לנו הוא סיכון גדול בהרבה אפילו מגובה השכירות ברמת אביב
אפרים הלפרין
הטיפול במשמעויות המחאה מחייב התמקדות    טיפש מי שלא בא להופעה חינם של שלמה ארצי, ריטה ויהודית רביץ בתל אביב + עם הסעה חינם    בעל הבית השתגע. בקיסריה או בצוותא זה היה עולה הון! ואנחנו חוסכים לדירה
גלעד זליבנסקי
המקרה המתועד הראשון הוא של צעירה מתל אביב באמצע שנות העשרים לחייה. בעקבות אי-תשלום שכר דירה או סיבה אחרת, היא פונתה מהקופסה האהובה עליה בבועת השמנת היקרה של הנדל"ן בגוש דן. אבל במקום פשוט לעבור לדירה דרומית יותר, או להתפשר על דיור בר-השגה בכפר שמריהו, היא הלכה לשדרות רוטשילד והקימה שם אוהל מחאה בהשראה של האוהל למען גלעד שליט
אברהם בן-עזרא
טוב עשה הרמטכ"ל בכך שהורה לומר בתפילה "יזכור עם ישראל" תחת "יזכור אלוהים", ובכך הוא כיוון לדעת גדולים ביהדות, שלא חשו נוח כל אימת שייחסו לבורא העולם מעשים או תכונות כבני אנוש
אברהם בן-עזרא
הרעיון להגברת הבנייה ביהודה ובשומרון מתחיל לזוז, ובעקבותיו: המתנחלים, שוודאי שישמחו מהרחבת יישוביהם, והתל אביבים, שימצאו מקומות דיור ביתר קלות ובפחות ממון    האבטלה בישובים עוטפי ההתנחלויות תפחת    גוש הימין יתפח ככל שהרעיון הזה ירקום עור וגידים, והשמאל יידום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il