לפני מספר שבועות נערך תרגיל העורף "נקודת מפנה 5" שבו תורגלו תרחישי מלחמה כוללת ותוצאותיהן האפשריות על העורף האזרחי. מתוך הפרסומים על תרגיל העורף בכלל, ועל השר הממונה על הגנת העורף, מר
מתן וילנאי בפרט, עולה שהמלחמה הראשונה אותה ניהל מר וילנאי בהקשר להגנת העורף, היא פיטוריו של ראש רשות החירום הלאומית מר רם צוק, כהכנה לניתוק נושא הגנת העורף ממשרד הביטחון בדרך להקמתו של משרד חדש "לביטחון פנים" בראשות השר וילנאי עצמו, שכזכור החל את דרכו במשרד הביטחון כסגנו של
אהוד ברק ובהמשך זכה למה שנראה כשדרוג לדרגת "שר במשרד הביטחון" – תפקיד שעתה הוא מנסה לבנות סביבו ביורוקרטיה נוספת ומוקד כוח פוליטי, עם סגן שר, מנכ"ל, ראשי מחלקות ואגפים מקור מצוין לאספקה שופעת של ג'ובים לאנשי שלומנו במפלגה החדשה "עצמאות".
אבל אם נניח לשאיפות הפרסונאליות ונבחן לאן הובילו קברניטי מערכת הביטחון של מדינת ישראל את נושא הגנת העורף, נתייחס לדברים שאמר מר וילנאי בכבודו בעצמו על יכולתה של הגנה זו על-פי תרחיש אימים ששרטט בפני 70 נציגי תעשיות וחברות תשתית ביוני 2011: "צפוי שיגור של אלף טילים ליום במשך חודש, כולל תקיפת מתקני גז, תשתיות ודלק אסטרטגיים, וירי מכוון לתל אביב, ומתקני הגז יעלו באש. צריך להתכונן למלחמה כוללת עם סוריה, חיזבאללה וחמאס".
את שדות הגז בלב ים הגדיר וילנאי "הבטן הרכה". לדבריו "הסורים לא צריכים לשגר לעבר המתקנים האלה מטחים של עשרות טילים. המערכות שלהם מספיק מדויקות, כך שירי של כמה בודדים - והכל עולה באוויר".
כאשר תהו נציגי התעשיות מדוע וילנאי מהלך אימים, השיב הלה: "למה אני מפחיד? זו המציאות, זה לא אני. אם לא נתכונן לכלום, זה יהיה פחות מפחיד? פתרנו את הבעיה? אני פשוט מכיר את המטורפים שנמצאים סביבנו ואני מכיר גם אותנו. לכן אני לא מוכן לחתום לאף אחד מכם שמחר בבוקר לא תהיה מלחמה. הערבים יודעים להפיק לקחים - הם לא פחדנים, והם לא בורחים כמו שפעם לימדו את כולנו. תשכחו ממה שאמרו לכם. הם יודעים שהם לא יכולים להביס את צה"ל בשדה הקרב, אז הם מתכוונים לפגוע בלב המדינה באמצעות טילים. חישבנו כמה טילים יש להם, כמה נוכל להשמיד בהפצצות יזומות, כמה ניירט באוויר בפועל ועוד. הם יירו עלינו מדי יום אלפי טילים ורקטות, ובאזור המרכז ייפלו מאות. זה מה שהולך לקרות כאן, וזה יימשך לפחות חודש ימים, גם בימי שישי ושבת, בלי ימי מנוחה".
כאן חייבים אזרחי מדינת ישראל לשאול, מה עשתה מדינת ישראל – כל הממשלות, בלא הבדל מפלגה, קואליציה או תפיסת עולם, בשביל להגן על חייהם ועל חיי יקיריהם ורכושם,מפני האפוקליפסה הנוראה הזו אותה חזה מר וילנאי? היכן הושקעו הסכומים הדמיוניים שהופנו למערכת הביטחון וצה"ל? הלוא בכל ספר מבוא במדע המדינה העוסק בביטחון הלאומי מודגש שרמת הביטחון הלאומי המיטבית של אומה נקבעת בראש ובראשונה על סמך כושר העמידה של העורף האזרחי אל מול אתגרי המלחמה ומצוקותיה. מודגש שחובה על קברניטי המדינה להקפיד שהתשומות לבניית כוח המחץ הצבאי על כל מרכיביו לא יגרמו להחלשת יכולתו של העורף האזרחי להתמודד לאורך זמן עם התקפות האויב, ובה בעת לאפשר לכוח המחץ הצבאי להכריע את האויב הקם עליו ולהכתיב לו את תנאי השלום.
בישראל הכוח הגס, כמות המטוסים, הטנקים, הנגמ"שים והתחמושת "החכמה" הפכו לחזות הכל בתורת הביטחון שלה. הלוא לפחות מאז מלחמת יום הכיפורים הסתבר שהאויב הערבי והאיסלאמי נותן עדיפות ראשונה לפגיעה בעורף האזרחי של מדינת ישראל כיעד ראשון באסטרטגיה מלחמתית שלו, כשעיקר המשאבים מופנה לבניית עוצמת אש של טילי קרקע-קרקע, רקטות, ונשק מדויק אשר משוגר ממטוסי קרב מתקדמים במטרה לפגוע בצורה אנושה וקטלנית בעורף האזרחי של מדינת ישראל.
לדעת האויב הכרעת המלחמה בכוח צבאי תבוא רק לאחר הכרעת העורף האזרחי ושבירת כושר העמידה שלו באמצעות הרס הערים והיישובים, והרג האזרחים על-מנת להכתיב לישראל בסיום המלחמה תנאי כניעה וענישה שיפגעו באינטרסים הקיומיים של המדינה היהודית.
התוצאה של היעדר מדיניות ביטחון ואסטרטגיה לאומית כוללת מוביל את ישראל למצב בו עיקר התשומות לביטחון מופנה בנייה ואחזקה של כוח המחץ הצבאי תוך הפקרה ברורה ומודעת של העורף האזרחי שהוא הוא יסוד החוסן והמרכיב העיקרי ביכולת העמידה של מדינית ישראל בפני האיומים להשמדתה.
דבריהם ומעשיהם של השר הממונה על ביטחון העורף ושל שר הביטחון אהוד ברק, האחראי למערכת הגדולה, היקרה והחיונית ביותר לקיומה הפיזי של מדינת ישראל, מוכיחים שלא רק העורף הופקר אלא שתפיסת מגננה אסטרטגית יקרה, בזבזנית, ובלתי יעילה שוללת לא רק את היכולת להגן על העורף מפני טילים ומטוסים, אלא שהתשומות המושקעות בה גורעות ומחלישות משמעותית את כוח ההכרעה הצבאית של כל זרועות הצבא.
אם בריה"מ כמעצמה אדירה קרסה כלכלית (ולאחר מכן מדינית) בשל ניסיונה לתת מענה לפרויקט יוזמת ההגנה האסטרטגית (SDI) (הידוע בשמו העממי "מלחמת הכוכבים") - סכנה דומה, קל וחומר, צפויה למדינת ישראל כמדינה קטנה בעלת משאבים מוגבלים הנקרעת בקונפליקטים חברתיים, לאומיים ודתיים בשל ניצול כושל של משאביה הלאומיים. אסור למדינת ישראל להיגרר לקטסטרופה המעשירה את התעשיות הביטחוניות ואת היצוא הביטחוני אך מסכנת את יכולת העמידה של העורף ושל הצבא עצמו שנגזלות מידיו יכולות התקפיות והגנתיות בשל ההשקעה במערכת "מלחמת הכוכבים" של אהוד ברק.
כבר היום ברור שלנוכח כמות הטילים שנצברה על-ידי האויב בכל החזיתות, שום מערכת נגד טילים לא תהיה מסוגלת לחסום לאורך זמן את מטחי הטילים שיירו לעבר מדינת ישראל, ועל כך מעיד השר וילנאי בדבריו. עוד פרויקטים מגלומניים שפירותיהם אם בכלל יבשילו, הם ההשקעות הדמיוניות במטוסי החמקן האמריקניים, והרכישה של צי נגמ"שים במיליארדי שקלים.
מהיכן יבוא הכסף להשקעות הדמיוניות הללו? ומה תהיה תועלתן? והיכן נמצאת ועדת החוץ והביטחון של הכנסת שמתפקידה לבדוק, לחקור ולשאול את ראשי מערכת הביטחון והצבא, למה, איך, כמה מוציאים על הביטחון שלנו? דבר אחד בטוח כשדנים במספרים גדולים – מיליונים/מיליארדים הבינה משתתקת והפה נאלם דום - כי מהם 15 מיליארד דולר ל-75 מטוסי
חמקן F35 מול 8 שקלים לגביע קוטג'? הלוא ישראל לדעת יועץ שר האוצר הנוכחי אמר לאחרונה כי ישראל מחזירה מדי שנה חובות ביטחוניים בסך של 100 (מאה) מיליארד ₪ מדי שנה, אז מה רוצים האדונים אהוד ברק ו
בנימין נתניהו לעשות? שגם בני הנינים שלנו ימשיכו להחזיר חובות על מטוסי החמקן ומערכת מלחמת הכוכבים הרב שכבתית?
שאלה ראשונה: האם אין חלופה הרתעתית לשימוש במערכת ההגנה הרב שכבתית שמתכננים אהוד ברק וראשי התעשיה הביטחונית? למשל, פיתוח, רכש והצטיידות בכמות מתאימה של טילי קרקע-קרקע מדויקים אותם יפעיל צה"ל נגד ערי האויב ומתקניו אם זה יעז לפגוע בערים ובאזרחים?
ועוד: היכן האמירות והאזהרות של ממשלת ישראל וראשי הצבא בתגובה לאיומי האויב לפגוע בעורף האזרחי? היכן הרמיזות בעניין הפעלה אפשרית של אמצעי לחימה לא-קונבנציונאליים לצורך העמדת האויב בדילמה קודם שיעז לירות על אזרחי ישראל – אקט שהוא פשע מלחמה במשפט הבינלאומי? היכן שר החוץ וההסברה הישראלית בכלל בפעולות איום ואזהרה אותן יש לבצע במישור המדיה הבינלאומית כאמצעי נוסף בקרב ההרתעתי וההסברתי?
מה עוד צריך לקרות כדי שהציבור יבין שמחאת הקוטג' והצורך "בדיור בר השגה" חשובים ככל שיהיו לרווחת העם, אינם הנושא היחידי, ושבמקביל ובעדיפות ראשונה יש לבחון את מערכת הביטחון לצורך ייצור איזון נכון בין כוח העמידה הלאומי, ושקיום בכבוד, דיור ורווחה הנם חלק ממנו, לבין ההשקעה בכוח המחץ הצבאי והמערכות הקשורות אליו, אשר מזה שנים רבות איננו ממלא אחר הציפיות ממנו בהכרעת האויב והשגת נצחון בכל מערכות מאז מלחמת ששת הימים ועד בכלל. כל אלה מחייבים רפורמה מעמיקה במדיניות הביטחון, תורת הביטחון הלאומי והאסטרטגיה הצבאית של מדינת ישראל –רפורמה שרווחת אזרחי מדינת ישראל והיכולת להגן עליהם חייבת לכלול אותם בשורת הסיכום.