X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המצווה קשה בהרבה מיראת ה' והיא - אהבה טוטאלית לה'. המעבר חד, מהיר, מסחרר ומהפכני כי לא נדרשנו אי פעם בארבעת ספרי התורה הקודמים לאהוב את ה' - רק ליראתו. השאלות המתבקשות הינן: מה קרה? כיצד מגיעים לרמה הנשגבת שזה עתה נדרשנו להגיע אליה? ובכלל, מהי אהבת ה'?
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

בפרשת 'ואתחנן' נמצאות שתי מצוות בסמיכות זו לזו אשר לקיימן בד-בבד ובשלמות נראה קשה ביותר. למה אני מתכוון? פרק ו' מתחיל כך: "וזֹאת המצוה החֻקים והמשפטים אשר צִוָה ה' אלֹקיכם ללמד אתכם...למען תירא את-ה' אלֹקיך לשמֹר את-כל-חֻקֹתיו ומצותיו" (דברים ו, א-ב). ומייד לאחר מכן משה רבינו צוונו בציווי הגדול "שמע ישראל ה' אלֹקינו ה' אחד". ואהבת את ה' אלֹקיך בכל-לבָבְך ובכל-נַפְשְך ובכל מאֹדך" (שם, ד-ה).
עד לפרשה זו הדרישה העליונה מה' כלפינו הייתה יראתו והליכה בחוקותיו - כפי שה' אמר למשה רבינו במעמד הר סיני: "מי-יִתֵן והיה לבָבָם זה להם ליראה אֹתי ולשמֹר את-כל-מצוֹתי כל-הימים למען ייטב להם ולבניהם לעֹלם" (דברים ה, כו). ופתאום משה, ע"פ צווי מה', מוסיף עוד מצווה - קשה בהרבה מיראת ה' - אהבה טוטאלית לה' - בכל לבינו, נפשינו ומאודינו. המעבר חד, מהיר, מסחרר ומהפכני - כי לא נדרשנו אי פעם בארבעת ספרי התורה הקודמים לאהוב את ה' - רק ליראתו. ולכן, השאלות המתבקשות הינן: מה קרה? כיצד מגיעים לרמה הנשגבת שזה עתה נדרשנו להגיע אליה? ובכלל, מהי אהבת ה'?
כדי להבין את משמעות אהבת ה' כדאי להבין את משמעותה של הדרגה הפחותה -- יראת ה'. כאשר עבד עושה את רצונו של אדונו הוא עושה זאת מיראה, קרי הוא אוהב את עצמו ופוחד שאם לא יעשה את רצון אדונו, הוא עצמו יסבול תוצאות שליליות. כדי להבין אהבה צריך למצוא מודל אחר המוכר לנו -- היחס בין איש לאשתו. המשל של אהבת איש ואשה לאהבה ההדדית של עם ישראל ואלוקי ישראל מתאים ביותר. הראיה: כל בוקר בהנחת התפילין אנו אומרים, כביכול בשמו של חתננו שבשמים: "וארשתיך לי לעולם וארשתיך לי בצדק ובמשפט ובחסד וברחמים: וארשתיך לי באמונה וידעת את ה' ".
הרמב"ם נוקט באותה שיטה של השוואה בין אהבתו של איש לאשתו כדי לתאר את אהבת האדם לאלוקיו: "וכיצד היא האהבה הראויה?...שיאהב את ה' אהבה גדולה, יתירה עזה מאוד, עד שתהא נפשו קשורה באהבת ה'...שאין דעתו פנויה מאהבת אותה אשה והוא שוגה בה תמיד...והוא ששלמה אמר דרך משל: 'כי חולת אהבה אני'; וכל שיר השירים משל הוא לעניין זה". (הלכות תשובה י, ג).
כמובן, שיש מגבלות למשל כנגד הנמשל. איש יהודי יכול לגרש את אשתו. הוא אינו יכול לגרש את אלוקיו. איש יכול להפתיע את אשתו במעשים לא שגרתיים שהוא מקווה שישמחו אותה. ה' לא אוהב הפתעות, אפילו אם מקורם באהבה גדולה מאוד -- והראיה, הביאתם של נדב ואביהו אש זרה -- מאהבה -- שה' לא ציוום לעשות.
ביחסים אידיאליים בין איש לאשה הקשר אינו מבוסס על יראה אלא על אהבה -- קרי, שתי נשמות רוצות להיטיב אחת עם הזולת ובכך להתחבר אחד לשני בתהליך של אחדות רצונם. אין פה חשש של עונש על אי-עשיית רצונו של השני כי זה אפילו לא בא בחשבון -- כי אהבה אמיתית אינה תלויה בדבר. בנמשל, אהבת ה' היא לשמה ויראת ה' אינה לשמה. וכיצד עולים מיראה לאהבה? ע"פ הרמב"ם: "כשמלמדין את הקטנים ואת הנשים וכלל עמי הארץ אין מלמדין אותן אלא לעבוד מיראה וכדי לקבל שכר, עד שתרבה דעתן ויתחכמו חכמה יתירה...עד שישיגוהו וידעוהו ויעבדוהו מאהבה" (הלכות תשובה י, ה).
ומדוע ציווה משה לפני קריאתו לאהבת ה' ליראתו, פסוקים ספורים לפני "שמע"? כי יראת ה' אינה מספקת - היא לבדה עלולה ליצור תחושה שלילית וקשה בקרב האדם שעלולה להוביל אותו לצאת ממעגל האימים הזה ולחפש מסגרת אחרת, קרי, אלוה אחר או בימינו חיים ללא אמונה כלל בשום כוח עליון. לכן, יראת השם אינה בסיס בר קיימא לעבודת ה' - היא חייבת ללוות ולשלב בתוכה אהבת ה'.
אהבה מושלמת בכל לבבינו (עד כדי אילוף יצרינו ליוצרינו), בכל נפשינו (גם אם נקרא להקריב את נפשנו), ובכל מאודינו (גם אם נאלץ להקריב את כל ממונינו) אינה זוכה לתמורה גשמית מה'. היא כן זוכה באהבתו השלימה, מידה כנגד מידה. זו הסיבה שבפרשה הראשונה של "שמע" אין איזכור לכל תמורה כלשהי לאהבתו כי התמורה אינה גשמית.
נשאלת השאלה: אם כך מדוע הפרשה השניה של "שמע" מלאה בתמורות גשמיות לאהבת ה'? התשובה נמצאת בקריאה מדויקת של הפסוקים: "והיה אם-שמֹע תשמעו אל-מצוֹתי, אשר אכֹני מצוה אתכם היום, לאהבה את ה' אלקיכם ולעבדו, בכל לבבכם ובכל-נפשכם: ונתתי מטר ארצכם בעתו...". יש לשים לב שהאהבה הזו הינה "בכל לבבכם ובכל נפשכם", ולא בכל מאודכם. זו אהבה לא מושלמת שאין בה הזדהות טוטאלית עם הקב"ה, ולכן לרוב האנשים, המסוגלים להגיע "רק" לרמה הזו, רמה של אהבה מתובלת ביראה. גם איתה ה' מסתפק מאנשים אלו שזו שיא יכולתם, והם שהגיעו לרמה זו ה' מבטיח להם שגשוג גשמי.
נקראנו לאהוב את ה' באהבה שלמה, ברם כיצד יודעים אנו שהוא אוהב אותנו? אכן, באותה פרשה 'ואתחנן', ה' דאג לכך שנדע שהדרישה שלו מאתנו לאהוב אותו מקבילה להצהרתו שהוא אוהב אותנו. "כי מאהבת ה' אתכם ומשָמרוֹ את- השבֻעה אשר נשבע לאבֹתיכם הוציא ה' אתכם...מיד פרעה מלך מצרים" (דברים ז, ח). ואכן, כל יום לפני קריאת "שמע" אנו אומרים את ברכת 'אהבה' שבה אנו מכריזים: "אהבת עולם אהבתנו, ה' אלֹקינו". ולכן, רק בתום אותה ברכה אנו מתחייבים בתמורה ובמידה שווה לאהוב את ה'. וכיצד אוהבים אותו? עושים את רצונו לרצוננו -- לומדים ומלמדים תורה, מקיימים אותה, ומתקשרים אל ה' בתפילה -- יומם ולילה.
יהי רצון שנעלה בעבודת ה' מפחד, ליראת כבוד, ליראה באהבה, ומשם לאהבה ביראה, ובכך נזכה לאהבתו, שתתבטא בביאת משיח צדקנו ובבניית בית המקדש במהירה בימינו.

הכותב הוא רואה חשבון (ישראל וארה"ב), M.B.A., ופרשן פוליטי, שמאמריו מופיעים באתרי אינטרנט שונים.
תאריך:  11/08/2011   |   עודכן:  11/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המצווה הקשה והנשגבת מכולן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
דוקא בעל ואשה הם הדוגמה לאהבה? ל"ת
הניה  |  11/08/11 12:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עפר דרורי
כיצד הפך יום תשעה באב, והאבל על חורבן בית המקדש לאבלו של הציבור הדתי בלבד?, מה ניתן לעשות על-מנת להפוך זאת לנחלת כלל הציבור בישראל וכיצד יש להנגיש את משמעות היום לכולם?
דרור לדרמן
עיריית קרית-גת והעומד בראשה בחרו לנהל מאבק מתוקשר עם אינטל, היזם הגדול ביותר והחשוב ביותר שידעה העיר מאז הקמתה, על תשלומי הארנונה. העירייה ניצחה, אבל העיר הפסידה...
הרב ישראל רוזן
כשאני קורא ושומע שחלק ממוביליה מזוהים עם תנועות שמאל פוליטיות, אני נרתע משיתוף פעולה. כשאני קורא ושומע כי סופרים זמרים ואמנים, המכונים משום מה 'אנשי רוח', מן הזן הידוע והמוכר מחזיקים את המיקרופון החברתי - אני מקבל חלישות הדעת. באזני השמאלית אני כבר שומע בת-קול עמומה של דוברי המוחים למען 'צדק חברתי לערביי ישראל ופלשתין'. יתכן שעד עת קריאת השורות דרישה זו תוצג על השולחן, ובעוצמה ניכרת
נורית גרינגר
אף אחד לא מעז לזהות את הפלשתינים החיים ביהודה ושומרון ככובשים בלתי חוקיים של אדמות יהודים. כל מדינה אחרת לא הייתה כל כך אדיבה כלפי רוצחי עם אלה, אבל ישראל, המדינה היהודית היא בעלת סטנדרט מוסרי שלאף מדינה אין בעולם
דני בן-ישי
מדוע אנו רואים במחאה הנוכחית ייבוא סיסמאות שמאליות מאמריקה ומאירופה לארצנו, ללא כל עריכה או התאמה, כאשר הנסיבות בארצנו שונות בעליל? משום שהשמאל הישראלי מעולם לא נבע ממקום פנימי ואותנטי, אלא הוא במידה רבה חיקוי ילדותי של אתוסים זרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il