X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המסקנה המרכזית העולה מקריאת ההצעות לתיקונים בחוקה הירדנית, היא שהן לא מבשרות על כרסום של ממש בסמכויות המדיניות של המלך בכל הקשור למנוי ראשי הממשלה ופיטוריהם
▪  ▪  ▪
המלך עבדאללה. מנווט בשלב זה את תהליך הרפורמות ביד בוטחת [צילום: פלאש 90]

בלחץ ההתקוממויות במזרח התיכון מנסים בתי המלוכה הערביים להתמודד עם הקריאה לרפורמות מתוך ניסיון לשלם מחיר נמוך ככל האפשר וללא פגיעה משמעותית בסמכויותיהם.
על פני הדברים, השינויים בחוקה של מרוקו, שאושרו במשאל עם ב-1 ביולי 2011 הם משמעותיים ואפילו מרחיקי לכת, וזאת כאשר הממשלה טוענת לשיעור הצבעה כפול מזה שהיה בבחירות ב-2007. המונים אומנם יצאו לרחובות בחודשים הראשונים לשנה כאשר הם הונהגו על-ידי "תנועת ה-20 בפברואר" אבל המלך מוחמד ה-6 נשאר פופולרי. הוכחה לכך ניתן למצוא בהחלטתו להקדים את הבחירות לפרלמנט מספטמבר 2012 ל-25 בנובמבר השנה.
המלך הסביר, כי הוא רוצה לראות ממשלה חדשה שתיישם את החוקה החדשה. התיקונים מקנים אומנם יותר סמכויות לראש הממשלה אבל גם החוקה החדשה קובעת את מעמדו הבלתי מעורער של המלך כראש המדינה, המפקד העליון של הצבא והמנהיג הדתי העליון (החוקה החדשה מציינת את חופש הפולחן הדתי ומזכירה בין שאר המעוטים הזכאים לו את המיעוט היהודי). המלך, גם לפי החוקה החדשה, ימנה את ראש הממשלה, אך הוא יצטרך לבחור אותו מהמפלגה שלנציגיה יש רוב בפרלמנט. המלך יוכל לפזר את הפרלמנט רק אחרי שיתייעץ עם בית משפט חוקתי שהוא ימנה מחצית מחבריו.
ארצות הברית מיהרה לברך על השינויים אבל תהא זו טעות לקרא למרוקו מלוכה קונסטיטוציונית מהסוג הנהוג במספר מדינות באירופה (אנגליה, שבדיה, נורבגיה, ספרד, והולנד) ואכן, התנועה שהנהיגה את ההפגנות ההמוניות במרוקו מיהרה לבקר את השינויים אך קשה לראות את מנהיגיה מגייסים תמיכה מספקת לערעור מסיבי על מעמד המלך.
הוועדה שמינה באפריל 2011 מלך ירדן, עבדאללה ה-II, שתפקידה היה להציע תיקונים לחוקה הירדנית מ-1952, הגישה את הצעותיה למלך ב-14 באוגוסט 2011 בטכס מתוקשר ובנוכחות דיפלומטים זרים. השינויים העיקריים המוצעים עוסקים בכמה נושאים מרכזים אך לא במעמד המלך וסמכויותיו המדיניות.
שורה של תיקונים לסעיפים 18-15 בחוקה עוסקים בחופש הביטוי וחופש ההתארגנות. בסעיף 33, העוסק בסמכויות מסוימות של המלך, מוצע שהפרלמנט יאשרר את החלטות המלך בנושאים של הכרזת מלחמה, חתימה על הסכמי שלום, חתימה על בריתות ואמנות שמהם נובעים שינויים בגבולות המדינה וריבונותה. לפי תיקון מוצע בסעיף 42 לחוקה, לא יוכל שר מכהן להחזיק באזרחות נוספת מעבר לזו הירדנית. היינו, שר ירדני לא יוכל להחזיק בעתיד באזרחות פלשתינית. תיקון בסעיף 45 מבטל את נאום הכתר כתחליף להצגת תוכנית הממשלה לאשור הפרלמנט. יש בכך וויתור - אף כי לא מפליג - מצד המלך וחיזוק מעמד הפרלמנט. תיקון לסעיף 55 יאפשר להעמיד לדין בפני בית משפט שרים מכהנים. הפרלמנט יוכל גם לדרוש מפרקליט המדינה לחקור שר.
שינוי מעניין וחשוב מצוי בתיקון המוצע לסעיף 58 ולפיו יוקם בית משפט קונסטיטוציוני בן תשעה שופטים שהמלך ימנה את נשיאו. בית המשפט יעסוק בניטור חוקיותם של חוקים ותקנות ופסיקתו תהיה סופית ובשם המלך. יצוין שהתיקון גם קובע שרשאים לפנות לבית המשפט הקונסטיטוציוני רק המוסדות הפורמאליים של המדינה היינו, הממשלה, הסנאט, בית הנבחרים ונשיא בית משפט, אם הוגש אליו ערעור - לאזרח מן השורה לא מוקנית הזכות לפניה ישירה (בסעיף 59).
בסעיף 71 מורחבת יכולתו של האזרח לערער על תוצאות הבחירות לפרלמנט והוא יוכל מעתה לפנות לערכאות משפטיות ולא רק לפרלמנט עצמו. שינוי משמעותי נוסף מוצע בסעיף 73 לחוקה ולפיו תבוטל יכולתו של המלך לדחות קיומן של בחירות בתואנה של "כוח עליון". בתיקון לסעיף 110 בחוקה מוצע להקים בית משפט ביטחוני שיעסוק בעבירות בגידה, ריגול וטרור.
המלך בירך על השינויים המוצעים כמשקפים בגרות פוליטית ומשפטית והוא ציין במיוחד את הרעיון של הקמת בית משפט לחוקה. כמו-כן ציין המלך את הצעת המועצה להוריד את גיל הזכאים להציג מועמדות לבחירה לפרלמנט מ-30 ל-25, כצעד שיעודד את הדור הצעיר למעורבות פוליטית. המלך ציין כי הוא מצפה שההצעות תאושרנה בתוך חודש ימים ובכך תתאפשר ההתקדמות לקראת רפורמה בשני חוקי יסוד חשובים - חוק הבחירות וחוק המפלגות. יצוין שרפורמה בחוקים אלו, היא אתגר עצום לבית המלוכה הירדני שנשען במהלך כל שנות קיומו על חוק בחירות שהטה את תוצאות הבחירות לטובת המרכיב ההאשמי באוכלוסיה על חשבון המרכיב הפלשתיני.
המסקנה המרכזית העולה מקריאת ההצעות לתיקונים בחוקה הירדנית, היא שהן לא מבשרות על כרסום של ממש בסמכויות המדיניות של המלך בכל הקשור למנוי ראשי הממשלה ופיטוריהם. ואכן האופוזיציה בירדן ובמיוחד "חזית הפעולה האיסלאמית" (הזרוע הפוליטית של "האחים המוסלמים") מיהרה להצביע על נקודת תורפה זו. מאידך, סקר דעת קהל שנערך אומנם ביוני, לפני פרסום התיקונים המוצעים בחוקה, על-ידי "מרכז אל-קודס למחקרים מדיניים" בעמאן, גילה ש-71 אחוז מ-1200 הנשאלים רוצים שנויים בחוקה אבל 40 אחוז מתנגדים להקמת ממשלות על בסיס של רוב פרלמנטרי ומעדיפים את השיטה הנוכחית של מנוי ראשי ממשלה ושריה על-ידי המלך.
ניתן לומר שהמלך עבדאללה מנווט בשלב זה את תהליך הרפורמות ביד בוטחת אך הטיפול בחוקי הבחירות והמפלגות עוד בעיצומו וטמונים בו מוקשים קשים לפירוק. יכולתו של המלך עבדאללה לרכך ולפייס את ההתקוממות תהיה תלויה במידה רבה בהשפעות חיצוניות. הצלחה של "האחים המוסלמים" במצרים תיתן רוח גבית לתנועה בירדן. שינויים במעמד הצבא ומנגנוני הביטחון במצרים או בסוריה יעודדו דרישה לשינוי דומה גם בירדן. התהליך התחיל אך לא נשלם.

מבט על, גיליון 276, 18 באוגוסט 2011
תאריך:  18/08/2011   |   עודכן:  18/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בתי המלוכה הערביים מחפשים תרופות במחיר נוח
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה חסדאי
יעדי הג'יהאד הם משני סוגים והם חובקי עולם: מחד, מלחמה נגד מעצמת הכפירה הראשית, ארה"ב, ונגד כל בעלי בריתה באשר הם ובכללם ישראל. מאידך, הפלת משטרי הרשע במדינות המוסלמיות, כי בראשם עומדים אנשים שהם מוסלמים כלפי חוץ, אך לאמיתו של דבר אינם כאלה; ולכן מצווה להילחם בהם, להדיחם ולהקים משטר איסלאמי אמיתי. המטרה הסופית של הג'יהאד היא שהאיסלאם, דת האמת האחת והיחידה, תשלוט בעולם
יוסי שחר
על כל שאלה, אמירה או מחשבה לא תקנית, לא מאושרת, בכל סטייה מדפוסי משנתו של האח הגדול לגבי המחאה החברתית, נסגרות הדלתות. נגמר הרומן ומתחיל רצח האופי. כן, דווקא בחופש הגדול עשו לנו בית ספר וחזינו בשתי דוגמאות המלמדות על השיטה. מהירות התגובה, החריפות, הלהג, הקללות מחיקת החברות כולל הוותק, המעמד המצטבר - כל זה שווה כקליפת השום מול החטא הקדמון
יהודה דרורי
החרדים הקיצוניים, ובכללם נטורי קרתא, רואים את עצמם בלבד כעם היהודי. ברוב חוצפתם, הם נשענים עלינו וחולבים אותנו מזה שנים רבות, ואפילו מכנים אותנו "גויים". לפיכך, כיום, עם ישראל לבטח אינו עם אחד!
חננאל ובר
לדאבונינו, אותה שחצנות גאוותנית של ימי קדם, לא רק שלא התמתנה במשך הדורות, אלא אף תפסה תאוצה מאז המהפכה התעשייתית והפריצה העזה בטכנולוגיה. וכאשר מוסיפים לטכנולוגיה את התיאוריה של בריאת העולם כתהליך ספונטני ללא התערבות של כֹח עליון, ואת תיאורית האבולוציה שיצורים חיים אף נבראו בתהליך ספונטני והתפתחו ע"פ מוטציות וברירה טבעית עד שנוצר האדם, שיכחת ה' היא תוצאה בלתי נמנעת
עדי אמסטרדם
האם כל הנאבקים למען מדינת רווחה שווים בלבם? האם במאבק החברתי קיימים אך ורק שני צדדים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il