X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ענת פרסמן אשת יחסי ציבור פרומו - מקבוצת קומליין אחזקות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
הכנת תוכנית עסקית חודשית היא בבחינת כלי ניהולי ממעלה ראשונה לעסק. התוכנית מגבירה את השליטה בעסק, מעלה את גרף ההכנסות, עלויות התפעול וההוצאות. מוסר ההשכל שלה הוא: שליטה = הכנסה
▪  ▪  ▪
להכין תוכנית עסקית חודשית [צילום: פלאש 90]

החודש פרסמו אמצעי תקשורת רבים את מה שכולנו יודעים, רק במספרים מדויקים. המדור הכלכלי של ynet קבע שהיקף ההוצאות באשראי על מזון גדל משנת 2008 בלא פחות מ-36% (לפי נתוני חברת גמא ניהול וסליקה). ולסיכום עשור עם עליה של 23% במדד יוקר המחיה, פרסם כלכליסט נתונים לגבי התייקרותם של מוצרים שונים: דלק 95 אוקטן התייקר ב-84%, גני ילדים התייקרו ב-46%, שירותי בנק התייקרו ב-39%, וכרטיס נסיעה באוטובוס התייקר ב-28%, רשימה מלאה יותר הייתה כוללת כמובן מחירי דיור, מים, חשמל ועוד סעיפי הוצאות רבים. אין ספק שיוקר המחיה בישראל מרקיע שחקים בעוד שרמת ההכנסה הממוצעת מתקשה להדביק אותה. ועד שנראה את תוצאות המחאה החברתית שקוראת לשינוי מיידי וצדק חברתי, עד שראש הממשלה או שר האוצר ינקטו בצעדים משמעותיים שיטפלו בעלות המחיה, תוכל אתה, בעל העסק- להגדיל את ההכנסות.
שליטה = הכנסה
לא פעם קורה שבעלי עסקים מגלים רק בסוף החודש כמה כסף הם הכניסו לחברה - ולעתים אפילו הרבה יותר מאוחר. במקרים מסוימים, יש אפילו כאלה שממתינים לדיווח של רואה החשבון שלהם כדי לדעת מה הייתה ההכנסה. זה מאוחר מדי. בזמן החולף העסק עלול להיכנס לסחרור מסוכן, שקשה מאוד להיחלץ ממנו.
בעוד שנתוני רואה החשבון חשובים, הפתרון המעשי להגדלת הכנסה מיידית הוא יצירת תחזית שעל פיה ניתן לפעול בזמן הנכון. תחזית זאת גם יוצרת יעדים שהולכים וגדלים בקצב התרחבות סביר, ומשום שהם מבוססים על נתוני אמת מהשטח הם גם לא מנותקים מהמציאות. הנקודה העיקרית היא שהתוכנית מעניקה לבעל העסק שליטה!
התחזית מתבצעת על-ידי "תוכנית עסקית חודשית" אשר דורשת עידכון על-פי נתונים הנאספים במהלך החודש, על-מנת שתישאר כל הזמן קרובה למציאות ככל שניתן. לא, זה לא משהו מסובך שדורש המון התעסקות. פעם אחת משקיעים ובונים אותה כמו שצריך, ולאחר מכן קל מאוד לעדכן ולשדרג אותה ללא מאמץ רב. היא נותנת תחזית טובה מאוד לחודשים הקרובים ותחזית כללית לעיתים עד שנתיים קדימה.
התוכנית חשובה לכל עסק, ומומלצת במיוחד לחברה שנמצאת בצעדיה הראשוניים, או שרוצה לעבור התרחבות. השיטה עובדת כך:
1. לצורך נוחות מומלץ לבצע את התכנון בטבלת אקסל (לא חובה). הטבלה מציגה בכל פעם מספר חודשים ידוע קדימה. זה יכול להיות 12 חודשים אבל גם 24 חודשים יכולים לתת תמונה טובה. מדי חודש מוחקים ממנה חודש אחד ומוסיפים לה חודש נוסף, כך שהיא תמיד מעודכנת. בעמודה מספר 1 בטבלה נמצא החודש שזה עתה הסתיים, שלגביו יש כבר נתונים עובדתיים, שאומתו. יתר הטבלה מורכבת מצפי בלבד, שמבוסס על סטטיסטיקות מהחודשים הקודמים ועל צפי גידול ריאלי.
2. הטבלה הבסיסית כוללת 5 רכיבים עיקריים:
  • תכנון ההכנסה - כמה לקוחות חדשים צפויים להתווסף בכל חודש. כמה ירכשו הלקוחות הקיימים. כמה ירכוש לקוח ממוצע. לעיתים ניתן להשתמש במחזורים משנה קודמת (או שנים קודמות) עם תיקונים בהתאם להערכות בעל העסק. בחלק הזה גם מציבים יעדים לגידול, והמטרה היא לנסות לעבור במציאות את היעדים. הטבלה מראה למנכ"ל מה עליו לדרוש מהעובדים ולאחר מכן מתרגמים את זה לפעולות מוגדרות.
  • עלות מכר - הערכה של עלות חומרי הגלם ו/או הסחורה. בכל חודש מתבצעת הערכה של אחוז עלות המכר מהמחזור ובצורה כזאת, לאחר שבסעיף 1 נקבע המחזור, ניתן להעריך את הסכום שיידרש על-מנת לבצע את הרכש בחודש הבא. אם יש חודשים בהם יש רכישה למלאי שאינה תואמת את קצב המכירה באותו חודש (עקב יבוא מרוכז, ניצול מחירים עונתיים או כל שיקול אחר) רצוי לשים זאת בשורה נפרדת.
  • עלות משכורות - משכורות הן לא בהכרח הוצאה קבועה. אם שיטת התגמול בעסק היא לפי ביצועים (ככל שההכנסה גדלה השכר עולה) - מדובר בהוצאה משתנה. כמו-כן, אם החברה מספקת שירותים, קחו בחשבון שהחלק העיקרי של ההוצאות יוקדש למשכורות. (במידה והעסק מוכר מוצרים יש להתייחס לעלויות בהתאמה).
  • עלות תפעול ושיווק - מקצים את סכום הכסף למטרות אלה לאחר חישוב מדויק של מה שרוצים לבצע בכל חודש, ומכאן נגזרת תוכנית ההוצאות בתחומים אלו.
  • ניהול אובליגו - החלק הזה משקף את האובליגו, החזרי הלוואות (כולל תשלומי אשראי) מתי מחזירים, באיזה קצב וכו'. זה משפיע על הרווח/הפסד בפועל.כל חודש בוחנים את כל הטבלה מחדש, רואים מה השתנה, בוחנים אם העסק נמצא ברווח או הפסד תפעולי - ומתכננים מה צריך לעשות כדי להפוך את זה לרווח.
3. הטבלה לא נשארת קבועה מכיוון שתמיד יש נתונים שעשויים להשתנות. לדוגמה סכום הרכישה ללקוח הממוצע, או מספר הלקוחות הרוכשים בפועל, אבל גם עלויות הדלק או מחיר החשמל. שום דבר לא נשאר קבוע. לכן מעדכנים את האקסל אחת לחודש. זהו נוהל קבוע ששומר על רלוונטיות התוכנית, ומאפשר לראות מה צופן העתיד. כך עולים על טעויות, לא נתקעים במצבים מקובעים, ומאפשרים לנתונים חיצוניים להילקח בחשבון.
הטבלה מציגה צפי לגידול במכירות ומצד שני את ההוצאות הצפויות בשנתיים הקרובות. היא יוצרת תחזית המגדירה מתי תעבור החברה לרווח תפעולי, ואף מתי היא תכסה את ההשקעה הראשונית. התוצאות בשטח מאוד ברורות - כתוצאה מהיישום, הטבלה מכניסה סדר וחוסכת זמן ניהולי רב. בנוסף, זהו כלי שעוזר למנהל להציב יעדים נכונים, לעלות על טעויות, אי הבנות ומשתנים אחרים. כעת המנכ"ל נמצא בשליטה, וכתוצאה מכך הוא מסוגל להגדיל את ההכנסה וליהנות משיפור תמידי.

תאריך:  28/08/2011   |   עודכן:  28/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענת פרסמן
קידום אתרים באינטרנט חשוב בכל תחום למען הצלחת העסק. גם בתפיסות בנושא שהשתנו. אם בעבר פסיכולוגים, עורכי דין או רופאים לא פרסמו ואף חל עליהם איסור אתי או חוקי לפרסם, היום גם מנתחי לב מתחרים ביניהם על שלושת המקומות הראשונים בעמוד הראשון בגוגל
איתן קלינסקי
בתביעה לא להיות נתונים לחסדי גורל מצביע איינשטיין על חולי בכלכלה הקפיטליסטית, המחייבת אותנו לשינוי שיטה מן המסד ועד הטפחות. התוצאה, מבהיר המדען, היא אוליגרכיה של הון פרטי, שאת כוחה לא יכולים להגביל אפילו המוסדות הדמוקרטיים של החברה הדמוקרטית
יובל לובנשטיין
האם נראה לכם שיצחק תשובה ימהר להיפרד ממניות הגז אשר ברשותו? ממש לא, אולם האם לנו יש דרך לשכנע אותו לעשות זאת? התשובה היא בפירוש כן
נרי אבנרי
בקדנציה הקודמת הביט עמיר פרץ על המצוקות החברתיות דרך משקפת חסומה. היחידי שהבין באמת מהי מצוקה חברתית, היה שר האוצר הירשזון. אלא שיד קפיטליסטית זדונית הרחיקה אותו מהקופה (בטרם יבולע לה)    הלכתי לארכיון...
מיקי גולדווסר
במשך חמש השנים האחרונות, כל העצרות למען שחרור החטופים דיברו על הצורך בהשבת הערכים שאבדו למדינה, במיוחד ערכי הערבות ההדדית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il