המודעות לבריאות, לאיכות חיים ולהעלאת תוחלת החיים הפכו למושגים מדוברים ובעלי מכנה משותף לחלקים רבים וגדולים באוכלוסיה. מי לא רוצה להגיע לעת זיקנה בריא ומתפקד וללא מעמסה על היקרים לו?
האם קיים קשר בין כמות המזון שאנו אוכלים לבין מצבנו הבריאותי? ואם כן, מדוע אנו כחברה לא מפרסמים זאת או לחלופין מאפשרים לחברות המזון לפרסם ולהגדיל את הכמויות אשר הן מציעות לנו?
בטוח שלחלקכם נשמע הדבר מוזר, אולם רק לפני מספר עשורים היו הפרסומות לסיגריות בכל יומן קולנוע ועל כל ביטאון ועיתון, וכעת לאחר שהוכח הקשר הישיר בין העישון ונזקי הבריאות, מוגבל נושא הפרסום או שמוצגים הנזקים מעישון על גבי החפיסות.
מחקרים שנעשו בבעלי חיים, מראים שהקטנה בכמות המזון שניתן לבעלי החיים בכ-30% העלתה את תוחלת החיים בשיעור דומה של כ-30%. נשמע גם חסכוני וגם יעיל, אז מדוע מידע חשוב שכזה לא מגיע גם לידיעת הציבור? מדוע מאפשרים ליצרניות ולרשתות המזון לפרסם ללא הרף?!
האם זה לא הרצון של כולנו לחיות בריא יותר ולמשך זמן רב יותר? זה לא מה שכולם רוצים? הפחתה בכמות הקלוריות בכ-30%, יכולה להעלות בשיעור דומה את תוחלת החיים. ובינינו, מי מאיתנו לא היה חותם גם על מחצית מזה, העיקר שנהיה בריאים!
זהו, שלא מדובר על דיאטה, אלא על הפחתה בצריכה ובהוצאה למזון. הגיע הזמן, אחרי למעלה משישים שנות עצמאות ושואה לא עלינו, להירגע עם הכמויות ועם הזלילה, ופשוט להקטין את הכמויות. מי אמר שצריך לקנות טונות של פירות וירקות? נכון שזה מזון בריא, אבל במידה!
תוחלת החיים בסופו של דבר מתחילה בסופרמרקט ובמה שאנו מכניסים לעגלה שלנו. אם נלמד לצמצם את הכמויות ולקנות אריזות קטנות יותר ולא "אריזות חיסכון", מצבנו רק יוטב. אריזות "חיסכון" אלו, במקרים רבים, הופכות למלכודת מוות, אשר גורמות לנו לאכול יותר וללא צורך ומפחיתות את תוחלת החיים שלנו. גם מבצעי הכמות השונים - "קנה שניים קבל עוד שלושה" - גורמים לנו בעקיפין לקנות יותר, לאכול יותר, להשמין ולקצר את החיים.
מאמר זה מעלה רק את התועלת הישירה מצמצום הקניות ולא עוסק במה שאפשר לעשות לרווחתנו האמיתית בכסף שאנו חוסכים מצמצום הזלילה. האם לא הגיע הזמן לעצור ולבלום את מבצעי הכמות המזיקים ואת "אריזות החיסכון" המזיקות? האם לא הגיע הזמן לעודד את אלה הקונים אריזות קטנות יותר? אולי קריאה זו מקדימה את זמנה, בכמה עשרות שנים, אולם נראה שגם הכיתוב על חפיסות הסיגריות לא בא ביוזמתן של יצרניות הסיגריות.