X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
היש את נפשכם לדעת את המעיין ממנו שאב עזרא ארואטי עוז ותעצומות נפש לסבול בלי קץ בכוך בשכונת פלורנטין? שם, בין גלילי בדים, ריח דבק והלמות פטיש, נחצבו חיי רוח עשירים שהעניקו לנו - שוחרי התרבות - שירה וספרות, שעוד יזכו למעמד הראוי להם בארון הספרים היהודי
▪  ▪  ▪
עזרא ארואטי. גנב שברירי דקות לחיי רוח ולהעשרת הנשמה

בימים אלו יצא לאור ספרו של הסופר עזרא ארואטי "המסע שלא תם" בהוצאת "ספרי עיתון 77". ספר החובק בחובו סיפור משפחתי מגירוש ספרד עד ימינו. נפלה בחלקי זכות נדירה להכיר את האדם, הסופר והמשורר עזרא ארואטי-ארואסטה בן ה-91. עזרא הוא צאצא של גולי ספרד, שנדדו בתחומי האימפריה העותומאנית. לבסוף נאחזו בבולגריה וסיימו את המסע עם העלייה לארץ ישראל.
הפגישה הראשונה שלי עם עזרא ארואטי הייתה לפני כחמישים שנה. בחדר עבודה לח ללא חלונות. לתוך יום עבודה פיזית קשה של רפד, מסמרים בין שיניו וכלונסאות עץ כבדות על גבו, הוא מפנה דקות גנובות לשיעור עברית. לתוך שתים-עשרה שעות עבודה במרפדיה ברחוב הקישון, בין מהלומת פטיש ותפירת בדים, עזרא מקפיד לדחוס מדי פעם את המעמסה הקשה של ההתמודדות עם רזיה ומכמניה של השפה העברית.
כלי העבודה שראיתי במרפדיה, בה לא היה אוויר לנשימה, היו ספר תנ"ך ומחטים לתפירה, מילון עברי-בולגרי ופטיש עץ ומסמרים, דבקים וספרי לשון עברית, כלונסאות עץ וגלילי בד כבדים ולידם גלילי נייר ועיפרון לכתיבה. ארץ ישראל העובדת והיפה, במיטבה ובניקיון כפיה, הייתה תחומה ב-ד' אמות של כוך נוטף אגלי זעה בלב שכונת פלורנטין ביפו. כוך ששידר בית מקדש קטן של עבודה פיזית קשה לקיומה של המשפחה וגם שברירי דקות גנובות לחיי רוח ולהעשרת הנשמה.
בלשונו של ביאליק בשיר "היש את נפשך לדעת" אני שואל כאן היום - היש את נפשכם לדעת את המעיין, ממנו שאב עזרא ארואטי עוז ותעצומות נפש לסבול בלי קץ, בלי אחרית - סורו לכוך - לבית המלאכה - בשכונת פלורנטין. שם בין גלילי בדים, ריח דבק והלמות פטיש נחצבו חיי רוח עשירים שהעניקו לנו - שוחרי התרבות - שירה וספרות, שעוד יזכו למעמד הראוי להם בארון הספרים היהודי.
בכוך הזה הורגשה רוחה הטובה של רעייתו, זלמה היקרה. כזוג הורים עולים חדשים, הם שילבו ידיים ונשאו יחד בעול. יחד הם שילבו התמודדות קיומית לפרנסת המשפחה עם כמיהה עזה להתערות בחיי התרבות של מדינת ישראל. משפחת ארואטי היא חלק מהעלייה המפוארת של כחמישים אלף יהודים מבולגריה שעלו לישראל בשנים 1948-50, שנשאו בשקט את קשיי הקליטה ובעבודה קשה יכלו להתגבר וגם להיקלט בארץ החדשה.

"המסע שלא תם" - תעודה היסטורית

עזרא ארואטי, שנכנס כבר לעשור העשירי לחייו, מתנהל כדרכו תמיד בצניעות נזירית. אך אותה צניעות חובקת בחובה עושר ספרותי ושירי, שראוי לו שיקבל מעמד של כבוד בארון הספרים, המכנס את נכסי התרבות הישראלית מיום הקמת המדינה.
בספר "המסע שלא תם" מצליח עזרא ארואטי לכבוש את הקורא במסעה של משפחתו - מסע שהוא למעשה מסען של רבבות משפחות יהודיות בנדודים על פני דורות ויבשות מיום שגורשו מספרד. חלקן מצאו מנוחה ונחלה אחרי נפתולי דרכים, מקומות וזמנים כואבים ומדממים. הם מימשו כמיהת דורות, וזכו לחוות את חווית הקיום במדינת ישראל כעוגן לכל יהודי. ביניהם כל בני משפחתו של עזרא ארואטי.
היצירה המוגמרת בספר "המסע שלא תם" היא פרי מחקר היסטורי ממצה של עזרא ארואטי, המעשיר אותנו בתעודה היסטורית, השזורה בנימה אישית מרגשת. ראויה להערכה רבה על עבודת העריכה, העורכת הספרותית גב' נורית להב, שנגיעות ידיה ועושרה הספרותי תרמו רבות לשי הספרותי בו התברכנו.
אני מסיים באיחולי בריאות והחלמה לעזרא ארואטי ולרעייתו. בתקווה שמצבו הבריאותי יאפשר קיום אירוע ההשקה של הספר, אותו מתכננת אגודת הסופרים לקיים בבית הסופר בתל אביב ביום ראשון, י"ב באלול תשע"א, 11.9.11, בשעה 19:00 בערב.

תאריך:  09/09/2011   |   עודכן:  09/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בעקבות הספר "המסע שלא תם" מאת עזרא ארואטי
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
בריאות לעזרא היקר
לורי  |  9/09/11 14:50
2
ברכות לעזרא ארואטי
שרה בכר  |  10/09/11 14:56
3
תודה ל"ת
תודה  |  11/09/11 10:15
4
הרבה בריאות ל"ת
לארואי עזרא  |  11/09/11 10:29
5
ספר חובה לשוחר תרבות עברית
יהודית אנקורי  |  11/09/11 10:38
6
הרשימה ריגשה אותי
שולה.  |  11/09/11 14:44
7
יישר כוח. איתן. יקר ל"ת
אריק יחני  |  11/09/11 18:43
8
איתן, עודדת אותי לקרוא את הספר ל"ת
יהודית רבי  |  12/09/11 10:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל לובנשטיין
מי אמר שצריך לקנות טונות של פירות וירקות? תוחלת החיים מתחילה בסופרמרקט ובמה שאנו מכניסים לעגלה שלנו    הגיע הזמן להירגע עם הכמויות ועם הזלילה - ולהאריך חיים
אלכס זבז'ינסקי
הצעדים של הבנק המרכזי האמריקני ושל הממשל, אך בעיקר אלה של הממשל, עשויים להעניק עידוד ותמיכה לכלכלה האמריקנית    הבנק המרכזי לבדו לא יצליח לחולל שינוי, אך הניסיונות לדיונים על תקרת החוב העלו הרבה ספקות סביב השאלה האם הספינה האמריקנית תחזור לשוט במרץ
אברהם הללי
קשים ורכים דברי תורה, הם נאמרים ללא משוא פנים    דבר ראשון נאמר: בקש שלום וְרָדְפֶהוּ. אם היד המושטת לשלום תשוב ריקם - צא למלחמה, הייה תקיף ותוקף, אך היה אדם. גם אם אתה צודק, הייה חכם, כדי לצאת בשלום
אפרים הלפרין
עם כל הפרגון העצמי של עם ישראל, קשה שלא להסיק שאנו עם עצלן ומטופש    עומדים מולנו מספר מכריע של נתונים, אשר פוסלים ציבורית, ללא שמץ של ספק, איש בכיר מלשאת כל תפקיד ציבורי בעתיד; ואנו, במקום להחליט ולחתוך, רצים ליועץ המשפטי לממשלה שיתפנה מהתיק המסובך של מרגול, על-מנת שיוציא לנו את הערמונים מהאש
רותם פלגי
האליטה הכלכלית יוצרת בארץ מדיניות שלא רק שאינה מעודדת עלייה - היא מעודדת ירידה וחוסר אפשרות לחיות כאן של מרבית האוכלוסיה    יישוב מסיבי ביו"ש עשוי לסבך את האליטה עם שותפיה העסקיים באירופה ובארצות הברית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il