X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שווה ללמוד היטב את נאומו של הנשיא ברק אובמה אמש בפני בית הנבחרים, בו הציג את תוכניתו להגברת התעסוקה במשק האמריקני, במה שמכונה "חוק התעסוקה האמריקני". מחירה של התוכנית - 447 מיליארד דולר, והיא בעיקרה כוללת אלמנטים של השקעות בחינוך ותשתיות, הגברת תעסוקה במערכים ציבוריים, מניעת פיטורי מאות אלפי מורים, העסקת נוער, תימרוץ מעסיקים לקלוט עובדים באמצעות סבסוד והפחתת מס ועוד
▪  ▪  ▪
הנשיא ברק אובמה. עלות התוכנית 447 מיליארד דולר [צילום: AP]

רב השוני בין מצבה של ארה"ב לבין זה של ישראל במישור הכלכלי. למרות שארה"ב היא עדיין הכלכלה החזקה בעולם והתוצר לנפש גבוה בהרבה מזה הישראלי, ארה"ב שקועה בחוב גבוה ושיעור האבטלה בה כפול מזה של ישראל. מצבה זה של ארה"ב גורם למתחים פוליטיים חריפים בתוך הפוליטיקה האמריקנית, כאשר הרפובליקנים רואים את הפתרון על-ידי הקטנת הממשלה והוצאותיה, ללא פגיעה בהפחתת המס לעשירים וחברות, ואילו הדמוקרטים מבקשים להטיל מס על העשירים, להגדיל את מספר העובדים בסקטור הציבורי ולהפנות תקציבים רבים ליעדים ציבוריים חיוניים כמו חינוך, תשתיות לאומיות וכדומה.
אולם, יש גם מן המשותף בין ישראל וארה"ב: שתיהן , כמו מדינות אחרות בעולם, מתפקדות בכלכלה עולמית שבירה ביותר, אשר ביכולתה לשנות מגמה של מדינה תוך זמן קצר ביותר. ועל כן אין להתרפק יתר על המידה על ההישגים שלנו ויש להמשיך במדיניות כלכלית זהירה ומחושבת תוך "ניהול סיכונים" תמידי למצבים קשים שעלולים להתרחש גם עלינו.
ועל כן, למרות השוני בינינו לבין האמריקנאים, שווה ללמוד היטב את נאומו של הנשיא ברק אובמה אמש בפני בית הנבחרים בו הוא הציג את תוכניתו להגברת התעסוקה במשק האמריקני, במה שמכונה "חוק התעסוקה האמריקני" (American Job Act). מחירה של תוכנית זו 447 מיליארד דולר (אשר הנשיא הבטיח שתוך שבועיים יציג את המקורות) ובעיקרה כוללת אלמנטים של השקעות בחינוך ותשתיות, הגברת תעסוקה במערכים ציבוריים, מניעת פיטורין של מאות אלפי מורים, העסקת נוער, מתן עדיפות לוותיקי מלחמה בתעסוקה, תימרוץ מעסיקים לקלוט עובדים באמצעות סבסוד והפחתת מס. התוכנית אף כוללת הפחתת מס ל-160 מיליון עובדים עד שיעור של חצי מהמס. התוכנית אינה מזכירה את השינוי במס למיליונרים ולמיליארדרים - למרות שהנשיא דיבר על כך בנאום.
כל אחד רואה בתוכנית זו את הנושא המעניין אותו. ואת עיני תפס המיקוד הרב על נושא העסקים הקטנים. בארה"ב, מן הראוי להזכיר, עסק קטן ובינוני כולל חברות שמעסיקות גם עד 500 עובדים - אולם הן עדיים קטנים ובינוניים ביחס לכלכלה האמריקנית.
הנחת היסוד של התוכנית היא שב-15 שנה שחלפו 64% מיצירת מקומות העבודה במשק האמריקני נוצרו על-ידי עסקים קטנים ובינוניים וכי בשעה שרווחיות התאגידים חוזרת לקודמתה, לא כל הדבר בעסקים קטנים. ועל כן נשיא ארה"ב רואה את העסקים הקטנים והבינוניים כפוטנציאל צמיחת התעסוקה הגדול ביותר. לצורך כך הוא מוכן להקצות הפחתה במס של עד 80,000 דולר לכל עסק מסוג זה אשר מעסיק לפחות 50 עובדים (בשכר ממוצע במשק) ואשר יקלוט עובדים חדשים או יעלה שכר לעובדים הקיימים. לצורך כך תוכניתו של הנשיא כוללת הפחתת מס של עד 50% לכל העסקים הקטנים עד מחזור של 5 מיליון דולר (שהם 98% מהעסקים) ולהפחית את עומס הרגולציה והביורוקרטיה על אותם עסקים.
למרות ההתנגדות הנחרצת של הרפובליקנים, בעיקר בגין עלות התוכנית ואי ההצבעה על המקורות, הגדלת הסקטור הציבורי והעובדה שלטענתם הנשיא לא נתן תשומת לב לתעשיה - אשר לדעתם היא זו שתביא את עיקר התעסוקה וצמיחת הכלכלה, עדיין קשה להתעלם מהיחס האוהד והייחודי שהממשל האמריקני נותן לעסקים קטנים.
קשה להתעלם מכך בעיקר על-רקע ההתעלמות של הממשלה הישראלית מסקטור חשוב זה. למרות החלטת הממשלה מתחילת יולי אשר עיצבה תוכנית לקידום כמה נושאים בתחום סקטור זה, עדיין מסדרונות האוצר וזרועותיו וכן הביטוח הלאומי, רואים בעסקים קטנים ובעצמאים יותר כ"נטל" מאשר "נכס" ועל כן אינם פועלים לעידוד סקטור זה, תוך הפנמה שאם וכאשר, חס וחלילה, המצב הכלכלי ישתנה, כלכלת ישראל תצטרך את אותם עסקים מקומיים, אשר יהוו אז השלד המרכזי של הכלכלה. כדאי שגורמי האוצר ילמדו היטב את התוכנית האמריקנית - ובעיקר את הפתיחות שבה לסקטור העסקים הקטנים ורוחב הלב בגישה אליהם.

תאריך:  11/09/2011   |   עודכן:  11/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ברק אובמה / Barack Obama
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ללמוד מהתוכנית האמריקנית להגברת התעסוקה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ישראל לא לומדת. ההסתדרות הרסה
כל חלקה טובה  |  11/09/11 17:33
2
יותר מדי חכמה
סתם_1  |  11/09/11 23:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
הגיעה העת לשים קץ לאשליות. בנקודת האל-חזור, שאליה הגענו, אין שום סיכוי שבעולם ליישור ההדורים עם משטרו של ארדואן העריץ. אחרי ככלות הכל יש לשליט הטורקי האיסלאמי-קיצוני מחויבות עמוקה לעולם הערבי, המעוניין במחיקתה של ישראל מעל פני המפה
יהודה דרורי
נכון שלטורקיה צי גדול בים התיכון, אבל צי זה שוחה בתוך "אמבטיה קטנה" הקרויה "אגן הים התיכון" המכוסה בצילומי אוויר ולווין בכל עת    טורקיה לא יכולה עלינו
אלכס לוין
אני קורא לכל אזרחי המדינה, לא חשובה דתם, אמונתם או דעתם הפוליטית, לצאת ולתלות את דגל ישראל עם ציור הלב לצידו של מגן הדוד. רק כך נראה לעולם ולכל אלו הרוצים להשמידנו שאנו לא נכנעים, אנו מאוחדים ביחד למען המולדת היחידה שלנו על פני כל הגלובוס
מיכאל ברק
"היכן הם גבולות הנורמליזציה עם האויב הישראלי? היכן יש להציב את הגבולות לגינוי ישות קיימת, שבפועל יש לה קיום בינלאומי, עד כדי החשבתה לאויב?!"
אברהם בן-עזרא
במלחמה נגד כנופיות הטרור, עדיף לזנוח את הסיכול הממוקד ואת שיטת תג מחיר, ולהעדיף את שיטת היוזמה, התקיפה, ההפתעה, הפגיעה הכואבת אשר מקדימה את הפעולה הפוגעת ומנטרלת אותה בעודה באיבה. תכליתה של היוזמה היא להבהיר הבהרות ולגרום למועמדים לפגוע להחליט החלטות אחרות ולעסוק בדברים אחרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il