X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשמם של חופש הביטוי, חופש השביתה וחופש ההפגנות, מבקשים להכשיר לשון הרע, התפטרות המונית של רופאים והתנחלות של אוהלים ברחובה של עיר. מי שעושה זאת, מדרדר את החופש למחוזות האנרכיה ובסופו של דבר עלול לגרום להגבלתן של זכויות יסוד
▪  ▪  ▪
חופש לא מאוזן [צילום: פלאש 90]

חופש. מילת קסם, חלומו של כל בן-אדם ובפרט אם אינו בן-חורין. הערך בשמו יצאו מיליונים למאבקים, חלקם אבודים מראש. ערך עליון במדינה דמוקרטית, משאת נפש במדינה טוטליטרית. ויש מושגי משנה: חופש הביטוי, חופש ההתכנסות, חופש ההתארגנות - כולם זכויות שיש להגן עליהן בחירוף נפש.
אלא שבשיח הציבורי הישראלי, הפכה המילה "חופש" לסיסמה שבאמצעותה מבקשים לטהר את השרץ ולהכשיר את הטריפה. החופש הפך מערך אובייקטיבי לערך סובייקטיבי: לא חופש לכל, אלא החופש שלי לעשות דברים גם אם הם פוגעים באחר. שוב אין זו זכות כללית אלא זכות פרטית: אממש את החופש שלי תוך רמיסת החופש של הסובבים אותי.
הנה כמה דוגמאות מן הימים האחרונים. יושבי המאהלים בתל אביב טוענים שיש להם זכות להתנחל בשדרות העיר בשמו של חופש ההפגנה. הרופאים המתמחים טוענים שהם רשאים להתפטר כאיש אחד בשמו של חופש השביתה. בערוץ 10 טוענים שיש להם זכות לפגוע בשמו הטוב של אדם בשמו של חופש הביטוי.
אבל המאהלים פוגעים בצורה אנושה בזכויות יסוד של השכנים בפרט ושל תושבי העיר בכלל: זכויות לחופש תנועה, לאוויר נקי, לפרטיות, לשמירה על הקניין. הרופאים רומסים את עקרונות היסוד של משפט העבודה ופוגעים בזכות היסוד ביותר של החולים: הזכות לחיים. עיתונאי ערוץ 10 שוכחים שחופש הביטוי אינו חופש הביזוי.
יש גם דוגמאות כלליות יותר. ראשי האוניברסיטאות טוענים שהחופש האקדמי אוסר על האוצר להתערב בתקציביהן - למרות שבשמו של חופש זה הם דורשים ומקבלים סכומי ענק מקופת הציבור ובמקביל יוצרים גירעונות בלתי נסבלים. משרד מבקר המדינה דורש עצמאות (המקבילה הממסדית לחופש), אך משלם משכורות ענק ללא כל בקרה של ממש. עצמאות בנק ישראל הפכה מזמן לחממה להעסקת עובדים מיותרים ויקרים.
כל חופש הוא מוגבל. חופש העיסוק אינו מתיר לשדוד ולגנוב. חופש ההתכנסות אינו מתיר לחסום כבישים. חופש הביטוי אינו מתיר להוציא לשון הרע ולפרסם סודות מדינה. חופש התנועה אינו מתיר להיכנס לשטח צבאי סגור. חופש השביתה אינו מתיר שביתות פראיות. משום שחופש בלתי מוגבל אינו חופש; הוא אנרכיה.
החופש שלי עשוי, כמעט מוכרח, לפגוע בחופש של האחר. אם אני מממש את חופש הביטוי - מן הסתם יימצא מי שכתיבתי לא תשא חן בעיניו. אם אני מממש את חופש ההפגנה - אפריע לשכנים ולמי שמבקש לעבור באותו רחוב. אם אני מממש את חופש השביתה - אני פוגע בלקוחותי. וזה בסדר גמור, כל עוד נשמרים הגבולות שקובע החוק. זוהי בדיוק מלאכתם של המחוקק ובתי המשפט: ליצור את האיזונים הנכונים בין זכויות היסוד של כל תושבי המדינה.
מי שמבקש למתוח את גבולות החופש עד אל מעבר לתחומו של הפרט הסובב אותו, פוגע בסופו של דבר בדיוק בעיקרון שבשמו הוא פועל. שום חברה מתוקנת אינה יכולה לסבול אנרכיה, ואם החופש יתדרדר למחוזות אלו - לא תהיה ברירה אלא להגביל אותו עוד יותר מן הראוי. לכן, טוב יעשה מי שנושא לשווא את שמו של החופש, אם יעצור ויחשוב על ההרסנות שבמעשיו.

תאריך:  13/09/2011   |   עודכן:  13/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אין חופש מוחלט
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אלה המדרדרים את מדינת ישראל
עידן סובול  |  13/09/11 14:33
 
- הבלים מדף המסרים האיסלמונאצי
לסובול האנטישמי  |  14/09/11 09:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה יפרח
על מפעילי השופלים לוודא שכל הקירות מרוסקים כולל הגג, דוד השמש וכל החלונות. אסור להשאיר אף חלק מהבניין לשימוש חוזר. מכתב לכוחות
אורי אליצור
בקדנציה הקודמת הימין הוא שהפיל את נתניהו, להפתעתו הגמורה. אם הוא לא יתחיל לשים לב למתרחש במשולש אהוד ברק 'שלום עכשיו' והפרקליטות, זה יקרה לו שוב. כרגע נראה שהוא עדיין לא קולט את עוצמת הזעם והעלבון, ולא נשאר לו הרבה זמן כדי להבין ולעצור את המפולת
אפרים הלפרין
מעניין איך הם מצליחים לשמור על המתח הזה, שבוע אחרי שבוע, כאן בישראל, הפגנה פוליטית עם מסרים ברורים, המצליחה ללקט סביבה כחצי מיליון אנשים. אנו אומנם לא יוצאים לכיכרות, אנו לא מריחים את בית השחי של השכנים, אנו יושבים בסלון הממוזג וצופים בהפגנה הפוליטית של יאיר לפיד וחבריו לאולפן ערוץ 2. לא הגיע הזמן לשים לזה סוף?
רועי אורן
כאשר ישראל מגיבה ולא יוזמת, היא מובילה עצמה לבידוד עולמי אשר יזיק לה במאבק מול אירן
ראובן לייב
אף אחד ממועמדי הפריימריז לא ניחן בכושר מנהיגותי, שלו נזקקת בימים אלה, יותר מכל, מפלגה שסועה כל-כך, המצויה ממש על סף-אובדנה    לא שלי יחימוביץ', לא עמיר פרץ, לא בוז'י הרצוג, ואף לא עמרם מצנע, יהיו אלה שיצליחו להציל את העבודה האבודה משיברונה הגדול    סיפור של טרגדיה מרובעת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il