X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההמלצות המסתמנות של ועדת שני-גבאי לבחינת הריכוזיות יתנו לכל היותר מענה חלקי וזמני. במישור של המגזר הפרטי הן עלולות לגרום יותר נזק מאשר תועלת, והיא מתעלמת מהבעיה האמיתית: הריכוזיות המצויה בידי המדינה
▪  ▪  ▪
חיים שני, העומד בראש ועדת הריכוזיות [צילום: פלאש 90]
שר האוצר והנגיד קיבלו את המלצות ועדת הריכוזיות
ערן אזרן
כל חברי הוועדה הצביעו ואישרו את המלצות הוועדה * ההמלצות יועברו לבחינתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו
לרשימה המלאה

בעוד ועדת טרכטנברג תופסת את הכותרות ותשומת הלב, מסיימת ועדה לא פחות חשובה את עבודתה: ועדת שני-גבאי לבחינת הריכוזיות במשק. ממה שמתפרסם על המלצותיה, דומה שהיא מפספסת את הנקודות העיקריות ואף עלולה לגרום יותר נזק מאשר תועלת.
על-פי אותם פרסומים, הוועדה תמליץ למנוע אחזקה משמעותית בתאגיד פיננסי מצד מי שמחזיק בתאגידים ריאליים; בוחנת אפשרויות להגביל את המינוף של הטייקונים; ותחייב להתאים את מספר הדירקטורים בחברות משורשרות לשיעור האחזקה. כל אלו הם צעדים משמעותיים מאוד, אשר אם יאומצו - ישנו את פני המשק הישראלי. אך האם בהכרח יהיה זה שינוי לטובה?
נתחיל עם זה שיש בעיה אמיתית של ריכוזיות בישראל. שני בנקים שולטים ב-60% מהשוק, לשתי רשתות שיווק יש נתח דומה, בשוק הסלולר יש שלוש חברות, שלוש יצרניות מזון מחזיקות בשני שלישים של השוק. יתרה מכך: העובדה שהעסקים הגדולים מצויים בידי מספר מצומצם יחסית של בעלי שליטה, יוצרת סכנה של סבסוד צולב בין החברות השונות וניצול לרעה של הכוח המצטבר.
אלא שיש להכיר בכך, שריכוזיות היא כמעט בלתי נמנעת בשוק כה קטן. בישראל יש 7.5 מיליון תושבים, אך לא כולם צרכנים של אותן חברות. לחרדים יש דרישות משלהם, לערבים יש צרכים משלהם, אפילו העולים מבריה"מ-לשעבר עדיין לא משולבים בצורה מלאה בצרכנות הישראלית. יתרה מזו: מדינות אחרות בגודל דומה יכולות לסחור עם שכנותיהן, וחלקן אף חברות בגושים כלכליים שמעודדים סחר הדדי; לישראל, כידוע, אין למעשה שום סחר עם שכנותיה וחברותה בגושים כלכליים היא חלקית בלבד. ואילו מתחרים זרים לא ימהרו להיכנס למדינה הסובלת מסיכון גיאו-פוליטי ומחוסר יציבות שלטונית.
נלך עוד צעד קדימה. נניח שהמלצות שני-גבאי ייושמו והטייקונים יחויבו למכור חלק מנכסיהם. מי יקנה אותם? נקח לדוגמה את כלל ביטוח של נוחי דנקנר. אם חברת ביטוח אחרת תבקש לקנות אותה - תיווצר בעיה של הגבלים עסקיים. לבנקים אסור להחזיק בחברות ביטוח, לתאגידים ריאליים אחרים זה יהיה אסור בדיוק כמו לאי.די.בי, ומשקיעים מחו"ל לא בדיוק עומדים בתור.
עוד צעד. נניח שיימצא הקונה. הרי כבר היינו בסרט הזה: כאשר חויבו הבנקים למכור את קופות הגמל, הרוכשים שילמו סכומי עתק - ואז רצו כמובן להחזיר את השקעתם מהר ככל האפשר. התוצאה הייתה העלאה ניכרת בדמי הניהול, כך שהציבור למעשה שילם את המחיר. אין שום סיבה שזה לא יקרה אם וכאשר יחויבו הטייקונים למכור אחזקות, במיוחד כאלו שבהן ניתן "לחלוב" את הציבור בקלות יחסית. ניתן אולי לאסור זאת כחלק מתנאי המכירה, אבל לא בטוח שאז יהיו קונים או שהמחיר יהיה נאות. חוץ מזה, מה יעשו הטייקונים עם הכסף שיקבלו? להשקיע בישראל לא יוכלו בשל המגבלות, ואם ישקיעו בחו"ל - תקום צעקה על "סיכון כספי הפנסיה שלנו בנדל"ן ברומניה".
הנקודה העיקרית היא, שוועדת שני-גבאי אינה מתמודדת עם הריכוזיות האמיתית: זו שבידי הממשלה. למעלה מ-90% מקרקעות המדינה מוחזקות בידי מינהל מקרקעי ישראל, חברת החשמל ומקורות הן מונופולים רבי-עוצמה בתשתיות החיוניות, הנמלים הם מונופולים בדרכי הגישה הימיות בהן עוברים 95% מהסחורות, רשות שדות התעופה היא מונופול המחזיק בשער הכניסה האווירי היחיד לישראל. בכל הגופים הללו יש בזבוזים וחוסר יעילות, עובדים מיותרים ומשכורות עתק, וחלקם עומדים על סף פשיטת רגל כאשר המדינה - כלומר אנחנו - נאלצת להציל אותם שוב ושוב.
אז מה אפשר וצריך לעשות? במישור של המגזר הפרטי: לעודד כניסת מתחרים זרים. לבטל חסמים ביורוקרטיים שמרתיעים רשתות שיווק בינלאומיות, לאפשר העברת רווחים לחו"ל, לא להעלות את מס החברות, אולי אפילו להרחיב את חוק עידוד השקעות הון גם למגזר השירותים. זו תהיה התחרות האמיתית: של טסקו מול מגה ושופרסל, של וודאפון מול מפעילות הסלולר, של סיטיבנק מול הפועלים ולאומי. לא כולם יבואו, אך חלקם כן, ודי יהיה ב"איום" התחרות כדי לחייב את המונופולים או הדואופולים להוריד מחירים ולשפר את השירות.
גם לציבור יש חלק חשוב. ממש בימים אלו אנו רואים, כיצד חרם צרכנים יכול לאלץ חברות ענק להוזיל את מוצריהן. אין סיבה לעצור בקוטג'. מוצרים ושירותים רבים עולים כאן הרבה יותר מדי, ואם הציבור יצביע ברגליים - לטייקונים לא תהיה ברירה אלא לציית בקופות.
המישור של המגזר הממשלתי הוא החשוב ביותר. יש להכיר בכך, שבשל קוטנו של המשק הישראלי יש מונופולים טבעיים - בעיקר בתשתיות. אך אין זה אומר שאי-אפשר להגביר את כניסתם של יצרני חשמל פרטיים, להפריט את הנמלים כך שבאמת יתחרו זה בזה, לאפשר לעוד חברות לחפש מים ולספק אותם, למכור קרקעות במחיר שפוי. שינוי אמיתי יתחולל רק כאשר הממשלה תפסיק להתנהג כמו בעלים מפוחד ותתחיל להתנהג כמו ריבון אמיתי. כאשר העובדים יפסיקו לשלוט בחברות הממשלתיות ולטרפד כל מהלך לטובת הכלל. כאשר ההסתדרות לא תעניק גיבוי לעובדים שמנים ומיותרים, אלא תעדיף את האינטרס של הציבור כולו. עם זה ועדת שני-גבאי לא מתמודדת, ולכן הפתרונות שלה יהיו לכל היותר נקודתיים, חלקיים וזמניים.

תאריך:  15/09/2011   |   עודכן:  15/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר דקל
לכאורה, אין משמעות רבה לטוקבקים, כי "הכל" יודעים שרוב התגובות הן תוצר של משרדי פרסום שפועלים לפי הזמנה. אולם נסיוני כחובב רשת מגלה שאנשים, גם בני תרבות ולא רק נמוכי המצח, מאמינים לכל הבל ושטות שעוברים בדוא"לים
אלי דניאל
בקרוב תטיל ועדת שניט פצצה ותמליץ לבטל את חוק חזקת הגיל הרך, אותו חוק מפלה שמקנה משמורת אוטומטית לנשים בגירושין. אם החזקה תבוטל, לשני ההורים יהיה סיכוי שווה ונייטרלי לדרוש ולקבל מקסימום זמן הורות. בוועדת שניט ישבו מספר פמיניסטיות שמפזרות קלישאות לא מבוססות במלחמתן נגד ביטול חזקת הגיל הרך
אלישע פורת
תמיד מעניין למצוא מסמכים ישנים המשלימים את הביוגרפיה החסרה שלנו, ובייחוד מסמכים מסוג חליפת המכתבים ההיא, שמציגים אותי, נשוא העניין, כמי שאינו אחראי למעשיו, ונידון שלא בפניו על פשעים שלא ידע עליהם בכלל
עו"ד פנחס פישלר
גם המלצת המשטרה לגנוז את תיק החקירה כנגד השופט דנציגר מודלפת הערב
אפרים הלפרין
אין ספק שנדרש מהפך שיחתוך ממערכת המשפט הקיימת עוד ועוד נתחים, ויעביר אותם לגורמים חיצוניים אשר יכריעו בסכסוכים ובמחלוקות    רצוי מאוד להתחיל מלמעלה – מבית המשפט העליון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il