X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מימין לשמאל: חיים שני, יובל שטייניץ, סטנלי פישר ובנימין נתניהו. נזק או תועלת? [צילום: פלאש 90]
שאלות מרוכזות
המלצות ועדת שני-גבאי יוצרות הרבה סימני שאלה: מי יקנה את האחזקות הפיננסיות של הטייקונים? האם גורמים פליליים יוכלו להשתלט עליהן דרך הבורסה? מה יעשו הטייקונים בכסף שיקבלו? ומעל לכל: מתי סוף-סוף יטופל הגורם הריכוזי ביותר בישראל - הממשלה?
הפרדת נכסים ריאליים מפיננסיים תוך 4 שנים
עופר וולפסון
הוועדה הגבילה את תהליך ההפרדה לתאגידים פיננסיים וריאליים גדולים בלבד * תוגבל תקופת כהונת דירקטורים בתאגידים אלו * ראש הממשלה: "הצעדים יביאו למהפכה אמיתית במשק הישראלי לטובת הצרכן"
לרשימה המלאה

זו לא חוכמה להגיש המלצות אידיליות ואוטופיות, שיזכו לתמיכה נלהבת. החוכמה היא להגיש המלצות שניתן ליישם, גם אם הן לא מושלמות. את זה כנראה שכחה ועדת שני-גבאי, משום שעיון בהמלצותיה בנושא הריכוזיות מעלה שורה של תמיהות קשות, המטילות ספק כבד בדבר היכולת לממש אותן, ומה שחשוב ביותר - בדבר השאלה האם יביאו נזק או יגרמו תועלת. הנה המרכזיות שבהן.
  • מי יקנה? הוועדה מציעה להניח על המדף כמה מן החברות הגדולות בארץ, כגון כלל ביטוח והפניקס. מדובר במאות מיליוני שקלים תמורת כל אחת מהן. לבנקים אסור לקנות אותן, לחברות אחרות בתחום הביטוח אסור לקנות אותן, לבעלי אחזקות ריאליות מהותיות אסור לקנות אותן. נשארו משקיעי חוץ וקרנות פרטיות. אבל משקיעי חוץ לא בדיוק עומדים בתור, ובוודאי לא ימהרו לבוא למדינה שעלולה מתישהו להחליט להפקיע גם מהם את רכושם. ואילו קרנות פרטיות, שהבעלות בהן לא תמיד ברורה, רק ירצו לעשות סיבוב מהיר ולמכור ברווח.
  • נניח שיימצא הקונה. הוא הרי ירצה להחזיר כמה שיותר מהר את השקעתו, כפי שעשו מי שקנו את קופות הגמל הבנקאיות בעקבות ועדת בכר. וגם התוצאה תהיה זהה: העלאה בתשלומי הציבור, שלא תלווה בהכרח בעלייה ברמת השירות.
  • אפשרות נוספת: מכירה בבורסה ללא גרעין שליטה. אז קודם כל, אין לנו שום ניסיון בניהול ללא גרעין שליטה, ולעשות את הניסוי הזה על חברות ענק המספקות שירות חיוני כמו ביטוח, זה מסוכן מאוד. שנית, בסופו של דבר ישלטו בחברות מי שיאספו אחוזים בודדים מן המניות - ואלו עלולים להיות גורמים חובבניים, פליליים או אפילו עוינים. ונניח שמשקיעים מוסדיים ישיגו את השליטה; הם לא עשו עד היום עבודה מי-יודע-מה טובה בהגנה על כספי הציבור (ראו הסדרי החובות וה"תספורות" למיניהן), רובם מצויים בניגודי עניינים מול פעילויות אחרות שלהם, וחלקם שייכים לחברות ביטוח - ואז רק נחליף ריכוזיות אחת באחרת.
  • מה ייעשה בכסף? נניח שוב, לצורך הדיון, שיימצאו הקונים ותשולם תמורה הוגנת. כעת יצטרכו הטייקונים להשקיע אותו שוב. אבל במה? בפעילות פיננסית יהיה אסור, בפעילות ריאלית יגידו שהם שוב נעשים ריכוזיים. האפשרות היחידה: השקעות בחו"ל. ואז יגידו שהם מְסַכנים את הכסף בנדל"ן ברומניה או בבנקים בטורקיה. כלומר: במקרה הסביר ביותר, הכסף ייצא לחו"ל ויפריח את הכלכלה שם, במקום אצלנו, ובסוף עוד יהיו טענות כלפיהם.
  • המלצה חשובה ונכונה היא להגביר את כוחם של הדירקטורים החיצוניים. כיום, מי שמחזיק נניח ב-25% מהמניות בחברה, עשוי למנות 80% מהדירקטורים. אך השאלה היא, מי יבחר את אותם דירקטורים חיצוניים. במצב הנוכחי הם מומלצים בידי בעלי השליטה, וה"חיצוניות" שלהם באה לידי ביטוי בהיעדר זיקה משפחתית או עסקית לבעלים. אבל מובן שזוהי אי-תלות חלקית בלבד. הדרך הנכונה היא להעביר את מינוי הדח"צים לגורם חיצוני (נניח רשות ניירות ערך), שתבחר לכל חברה דח"צים בעלי הכשרה וניסיון מתאימים מתוך מאגר שתכין מראש.
  • ועדת שני-גבאי לא מטפלת בגורם הריכוזי ביותר בישראל: הממשלה. זה די מובן: הרי אי-אפשר לצפות מוועדה ממשלתית שתמליץ להגביל את כוחה של הממשלה. אבל הממשלה יושבת על המונופולים של החשמל, המים, הנמלים, הקרקעות והרכבת - מונופולים בלתי יעילים, שעולים לנו הרבה מאוד כסף במישרין בתעריפים מונופוליסטיים, ובעוד יותר כסף בעקיפין בשל היעדר התחרות. מי שבאמת רוצה לייעל את המשק ולהוריד מחירים, חייב לטפל במונופולים הללו. בלי זה, כל יתר הצעדים - ואפילו אם ייצאו לפועל - הם לא יותר מאשר פלסטר זמני.
אז מה כן אפשר וצריך לעשות? להקל על כניסת מתחרים מחו"ל, לא על-ידי תוספת רגולציה אלא על-ידי הפחתתה; לא על-ידי העלאה מחודשת של מס החברות אלא על-ידי המשך הורדתו. לחזק בצורה אמיתית את הדירקטורים החיצוניים על-ידי ניתוק כל קשר בינם לבין בעלי השליטה. גם לצרכנים - כלומר לנו - יש חלק חשוב מאוד: לא חייבים לקנות הכל בכל מחיר, אפשר לוותר על מוצרים ושירותים אם הם יקרים בצורה בלתי סבירה. ומעל הכל: להתמודד באומץ עם הוועדים החזקים של המונופולים הממשלתיים, לפצל אותם במקום שאפשר ולעודד תחרות - כן, גם באמצעות הפרטה.

תאריך:  19/09/2011   |   עודכן:  19/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עינת וילף
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
כותרות אחדות מן השבוע האחרון מלמדות, כי כבר כיום נפרצו כל הסכרים והשחיתות הגיעה לליבן של רשויות האכיפה והרגולציה. לפני שממהרים לחזק עוד יותר את הממשלה והרגולציה במסגרת הטיפול בבעיות הריכוזיות והמחאה החברתית, חובה ליצור מנגנונים שיפחיתו את הסכנה שהשחיתות תגבר עוד יותר
אריה אבישור
כאשר יש אכיפה סלקטיבית, אקטיביזם שיפוטי, פסקי דין המכוונים כלפי האינטרסים של האליטה השלטונית, וכאלו שאינם אחידים כלפי כל אזרחי המדינה - עיקרון השוויון בפני החוק מופר ושלטון החוק נסדק. גם האמון של הציבור ברשויות אכיפת החוק נפגע. אבל זה לא באשמת הציבור - זה באשמת אותן רשויות חוק המעוותות את החוק לטובת האינטרסים של האליטה השלטונית
דניאל גיגי
ביבי מתכונן בדקה ה-91 לנאום שלו באו"ם, כאשר במקום לפעול לשיפור אמיתי במעמדה של ישראל בעולם, הוא שוב מנסה לעשות ספין פוליטי שנועד רק לשמר את התמיכה הפנימית שלו. בשנתיים האחרונות הממשלה גרמה נזק אדיר למעמדה המדיני של ישראל. ביבי וממשלתו בזבזו את הזמן שלהם בממשלה ולא השיגו דבר, אבל חמורה מכך היא העובדה שהם בזבזו את הזמן שהקציב לישראל העולם
עומר דוסטרי
המהלך הפלשתיני שיגיע לשיאו ביום שלישי, עת ימסור יו"ר הרשות הפלשתינית, אבו-מאזן, את הפנייה לעצרת הכללית של האו"ם בבקשה להכיר ברשות הפלשתינית כמדינה ריבונית, מדאיג לא רק את מדינת ישראל. יש עוד מדינה אחת, שבדומה לישראל, עושה את כל המאמצים להביא לכך שאבו-מאזן יירד מהעץ הגבוה שעליו טיפס. המדינה, או יותר נכון הפדרציה - היא ארה"ב
חגי סגל
ברק אובמה לא עשה עמנו חסד כשהתקשר לטנטאווי כדי להציל את הבחורים בשגרירות בקהיר    הוא רק מילא בהגינות התחייבות אמריקנית עתיקת יומין שעלתה לנו ביוקר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il