X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קול שופר כסימן להתחדשות [צילום: פלאש 90]
בראש השנה מתחילה בכל שנה ספירה מחדש
כל אדם חווֶה בכל שנה לידה מחודשת כאדם, התחדשות רוחנית. כדי לחדש את עצמנו, אנו מתנקים ממה שהיה, משליכים ומסירים את הסִיגים שהיו אז - "בן אדם, מה לך נרדם"?

בראש השנה מתחילה בכל שנה ספירה מחדש. זה נשמע לא הגיוני, כיוון שאנו במעגליות של מחזוריות קבועה. איך תיתכן התחדשות בתוך המחזוריות הזאת? ובכל זאת, ראש השנה נותן לנו כיחידים וגם כעם התחלה חדשה. ההתחלה מאפשרת לנו לתקן את מה שהיה ולהתחדש. ההתחדשות שלנו היא התחדשות רוחנית.
לא ניתן להתעלם מרגע ההתחדשות, כי יש לו סימן חיצוני באוויר: אנו שומעים קול שופר. גם מי שבוחר להימלט מרגע ההשתנות, שומע את הדהודיו של השופר הקוראים לו: "בן אדם, מה לך נרדם". והוא מתעורר.
ראש השנה נתפס כיום שבו ממליכים את האל, רעיון זה חוזר ונשנה בתפילות ראש השנה, ויש אף ברכת מלכויות בתפילת מוסף. עבור כל יהודי, יש משמעות רבה בכך שזהו בו-זמנית גם היום שבו נברא האדם. זה מחזק את התפישה הרוחנית, שכל אדם חווֶה בכל שנה לידה מחודשת כאדם, התחדשות רוחנית.
כדי לחדש את עצמנו, אנו מתנקים ממה שהיה, משליכים ומסירים את הסִיגים שהיו. זה מתבצע ממש במעשה פולחני מוכָּר לכולנו - "התשליך". ליד מקור מים נאמרת תפילת "תשליך", והעוונות מושלכים למים, על-פי הפסוק "ותשליך במצולות ים כל חטאתם" [מיכה ז', י"ט].
ראש השנה נקרא במקורותינו "יום הזיכרון", וזה עוד סוג של סימן כנגד השִכחה. מי ששומע את קולו של השופר, שומע את הזעקה כנגד השכחה. במקרא החג אינו נקרא "ראש השנה", אך בספרות של חכמינו (חז"ל), מופיע הצירוף "ראש השנה": א' בתשרי נקבע כמועד הפותח למניין השנה החדשה. וכך נקבע במסכת ראש השנה: "באחד בתשרי ראש השנה לשָנים לשמיטין וליובלות, לנטיעה ולירקות".
אם מדובר בחג של התחדשות, איך ניתן לחדֵש גם בתפילה? הרי התפילות הועלו עם השנים על הכְּתב, ויש "מחזור לראש השנה". הקנוניזציה של התפילה מַקשה על התחדשות רוחנית של האדם הרוצה לומר בראש השנה תפילה אישית משלו... מובן שתמיד פתוחה לכל האדם הזכות לאמר תפילת יחיד חרישית, לפי נפשו ולפי מדרגתו ולפי המיית לבו וכמיהתו. אך תמיד מסתננת אלינו המחשבה שהתפילה החזקה מכולן היא השתיקה מול האל, מול ההוד הנֶעלם.
אסיים בסיפור מסיפורי ר' לוי יצחק מברדיטשב, שהתפלל בראש השנה לפני התיבה בבית הכנסת, ולפתע עצר את תפילתו, ממש לפני תקיעת שופר. המתפללים המתינו, אך ההפסקה נמשכה זמן רב. מדי פעם נטל את השופר, הניחו על פיו ושוב החזירו לדוכן. המתפללים היו נבוכים. ר' לוי יצחק מברדיטשב נאלץ להסביר להם:
יש לא רחוק מבית הכנסת יהודי תם, שאינו יודע להביע תפילתו בפני הקדוש ברוך ואינו יודע לומר אף תפילה. הוא עומד ולוחש את כל אותיות האלפבית, הוא מבקש מהאל לסדר את תפילותיו. אנו ממתינים כעת. אלוהים מסדר את התפילות, ולאחר שהאותיות יצטרפו לתפילה, נוכל לתקוע בשופר ולהעלות גם את תפילתו למָרום, תפילה חדשה וזַכּה מלב נשבָּר...
הייתה זו גם קריאה סמויה למתפללים, שלא לומר תפילתם כלאחר יד, אלא להתחדש גם בעת תפילתם.
גם ליוצרים יש סוג של קריאה פנימית סמויה להתחדש בכל פעם. לעמוד וללחוש כל אותיות האלפבית, בתקווה שתישמע בעולם שירה חדשה.
אסיים בברכה הנאמרת בערב החג: יהי רצון מלפניך...שתתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה כדבש מראשית השנה עד אחרית השנה". אמן.

תאריך:  19/09/2011   |   עודכן:  19/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בראש השנה מתחילה בכל שנה ספירה מחדש
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שנה טובה ומתוקה ל"ת
נעמי ה.גרינברג  |  21/09/11 00:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
הסוגייה הזו עולה לעיתים קרובות לשיח ציבורי עקרוני. במיוחד, קיימת בעיה עקרונית אתית ומקצועית כאשר הבעלים הוא דומיננטי, בעל כוח והשפעה, ומפעיל את השפעתו וקשריו    האם צריך חוק להגביל את זכות הבעלות על עיתון בישראל בידי אזרח ישראלי בלבד?
איתן קלינסקי
ציזלינג, כאחד מעמודי התווך של תנועת העבודה טרם קום המדינה ובשנותיה הראשונות, שילב את עוצמת ארון הספרים היהודי עם תפישת חייו הסוציאליסטית. זאת אחת הסברות המסבירה מדוע היה היחיד בתנועת העבודה שהעז לצאת בגלוי ולהתעמת עם בן-גוריון בנושא השואה וההצלה במציאות של הנהגה במלכוד
מתי דוד
במהלך שלושת העשורים האחרונים, קצב הצמיחה הממוצע השנתי היה 9%-10% - צמיחה שגרמה לשינויים ברוב תחומי החיים, בחברה הסינית, בעיקר בחברה העירונית-תעשייתית אבל גם בחלקים של החברה הכפרית-החקלאית. סין הפכה לכלכלה השלישית בגודלה בעולם ולשוק צרכנים ענק
יאיר דקל
"החלטתי לסיים את חיי. אני רוצה למות בכבוד וגם לא ליפול לנטל על המשפחה. לא צריך לנסוע לשווייץ לשם כך" - החלטה אחרונה של גדול מהחיים    "אנחנו מתקרבים למועד שבו תשבו ותגידו עלי את הדברים הטובים. אז עשו את זה עכשיו וספרו לי זכרונות"...
צביקה ובר
התאונות האחרונות בכביש 31 מראות שמי שנוסע בכבישים אלה יודע כבר מזמן: אין אכיפה של חוקי התעבורה הבסיסיים ביותר, אין אכיפה גם של חוקים אחרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il