X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
תפילות וברכות לדור ההוא - לא לנו [צילום: פלאש 90]
שנאת עולם לעם עולם
רעל השנאה ליהודים נרקח במעבדות רוקחים מדופלמים ולא בקרב דלת העם. על מה ולמה השנאה? אולי יש מקום לבחון את עצמנו המברכים את הקב"ה על שבראנו לכבודו והבדילנו מן העמים האחרים ה"תועים"?

יחס אומות העולם לעם היהודי צריך וחייב לעמוד בראש מעיינינו. האנטישמיות לא נוצרה יש מאיִן, יש לה מקורות ועימם נסיבות שבני תמותה גרמו וגורמים לטיפוח משטמה כלפי יהודים. שנאו יהודים בגלויות בשל היותם יהודים, לאו-דווקא בגלל זרותם בארצותיהם. שנאו יהודים שדבקו באמונתם ושנאו מתבוללים מתוכם. שנאו ושונאים אותם על עוניים ועל עושרם, על חוכמתם ועל איוולתם, על טוב ליבם ועל רישעותם, על כוחם וחולשתם.
עכשיו שונאים יהודים על שיש להם מדינה ריבונית משלהם. הרי לכאורה היו צריכים לשמוח שיש טריטוריה אליה אפשר לסלק את היהודים השנואים עליהם. מה גם שחלקת הארץ הזאת נמצאת בלב עולם ערבי עצום ועוין שאולי הוא ימצא סוף-סוף את הפתרון הסופי לעם המאוס עליו.
להווי ידוע כי רעל השנאה ליהודים נרקח במעבדות רוקחים מדופלמים ולא בקרב דלת העם. אנשי דת ורוח, מדענים ומנהיגים הם אלה שנאמו והטיפו וכתבו והפיצו והעלילו והסיתו והדיחו נגד כל סממן יהודי. על מה ולמה? חייבת להיות לכך סיבה מפורשת ואולי היא נעוצה דווקא בקרב היהודים עצמם. אולי יש מקום לבחון את עצמנו המברכים את הקב"ה על שבראנו לכבודו והבדילנו מן העמים האחרים ה"תועים"?
מדוע אנחנו מצווים לשבח את אדון הכל ולתת גדולה ליוצר בראשית שלא עשנו כגויי הארצות ולא שמנו כמשפחות האדמה? זוהי התפילה הנקראת ביותר בבתי הכנסת. יותר מקריאת שמע. לא רק שאנחנו שמחים בהתבדלות הזאת, אנחנו מברכים עליה! מאות בשנים אנחנו מתפללים "...לעשות נקמה בגויים, תוכחות בלאומים, לאסור מלכיהם בזיקים ונכבדיהם בכבלי ברזל...". כיצד אמורים להתייחס לזה כל אותם "גויי ארצות", "משפחות האדמה", "מלכים" ו"נכבדים"? תפילות היהודים מלאות דוגמאות שכאלו.
גם אם יבואו מפרשים חכמים ויסבירו לנו שיש משמעויות אחרות לגמרי לתפילות הללו, כיצד נסביר זאת לאומות העולם המבינים את הדברים כפשוטם ומגדירים לעצמם את משמעם? מדוע לא נדגיש בתפילותינו שעל העם היהודי הוטל לשאת בעול מיוחד והוא שואף להיות ראוי לכך? מדוע רואות אומות העולם ביהודים עַם מתנשא המתהדר לשווא בתואר "נבחר" ושואפות לכלות בו את זעם "נחיתותן"?
מה אנחנו עושים בשביל להבהיר את הנקודה הזאת? את התפילות שלנו תיקנו בני-אדם בשר ודם, חכמים ונבונים וגאונים וכמובן יודעים את התורה, ובכל זאת, היו אלה בני אנוש שתיקוניהם היו נכונים לימים ההם. מדוע לא יבואו פוסקי הדור הנוכחי ויתקנו נוסחים ראויים יותר לזמן הזה?
בידוע הוא שנוסחי התפילות השתנו במהלך הדורות, פרקים נוספו ואחרים נגרעו. הנוסח המוכר היום של תפילת "עלינו לשבח" עבר אף הוא שינויים ויש לו כמה וכמה גירסאות. נהוג היה לקרוא אותו אך ורק במוסף של ראש השנה עד למאה ה-13 שאז צורף לתפילת שחרית של חול. עוד כמאה שנים חלפו עד שהחילוהו בסוף כל התפילות.
מי תיקן את התפילה הזאת? יש אומרים שחיבר אותה המצביא יהושע בן-נון עם כיבוש יריחו. העולם מאז היה לעולם אחר ועלינו לשבח את ה' על אינספור פלאים שזיכה בהם את האנושות כולה. אמת, יש לנו ספרים נצחיים שאין לגעת בתוכנם הקדוש, אבל את נוסחי התפילות מותר להתאים לזמן ולמקום. אין בזה חידוש. אולי כן להתחשב בגויים לטובת היהודים? שנאת העולם לעם היהודי אינה רק קנאה על חוכמת היהודים, היא בעיקרה סלידה מעָם המודה בעצמו כי פנה פעם אחר פעם אל הדרך הרעה, עַם המכה על חטאיו ופשעיו ומתחנן למחילה, ובכל זאת, מאדיר את שמו ומתנשא בתפילותיו על כל העמים האחרים.

תאריך:  19/09/2011   |   עודכן:  19/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שנאת עולם לעם עולם
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
איפה גדעון לוי ו"הארץ" במשואה?
נחום שחף  |  19/09/11 15:35
2
שלום מלכות
יונה סוקולובסקי  |  19/09/11 15:53
3
ברוך שובך דודו.
גילה פ.  |  19/09/11 19:12
4
סוף סוף...
מאירה בכוכב  |  19/09/11 19:45
5
אלהרר ברוך שובך. חסרת לנו. ל"ת
אגב יופי של רעיון  |  19/09/11 20:08
6
שנאת הגויים ליהודים מובנית
אבי כהן  |  20/09/11 13:51
7
לדודו - תשובה קצרה
ד''ר אברהם שלום  |  20/09/11 14:16
8
ווינסטון צ'רצ'יל
twentysix  |  21/09/11 16:47
9
ברוך שובך!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ל"ת
קורןנאוה טבריה  |  22/09/11 06:05
10
ד. אני מבינה שהחלטת "להתחזק"
פועה  |  22/09/11 20:30
11
דודו ,אני מקווה ששלומך טוב.
שרה.א  |  5/10/11 21:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אמיר וקסלר
מדוע בנקים מרכזיים מתערבים במסחר במטבע חוץ? המטרה העיקרית הינה להגן על היצואנים שמהווים עוגן חשוב לכלכלה המקומית. אולם, ההיסטוריה מלמדת שמטבע חזק נוטה להישאר חזק. אז מה בכל זאת מנסה להשיג הבנק המרכזי?
יובל לובנשטיין
ראש השנה הוא עוד חג שיש הרגשה שצריך לסמן עליו וי. אווירת חג - אין. חנויות גדושות קונים - גם אין. וגם חנויות למוצרי בית משכפלות מחירים כאילו לא הייתה מחאה חברתית וכאילו לא הורגשה ירידה בכוח הקנייה
אודי מסינגר
בין האנשים השוקלים לבנות בית מעץ טועים לחשוב כי בנייה בעץ זולה יותר מבנייה רגילה, אך אין זה כך. סכומי הכסף אשר ייצאו מכיסו של הבונה יהיו די זהים גם בבנייה בעץ וגם בבנייה קונבנציונלית, כאשר מדובר במחיר עלות למטר מרובע. יחד עם זאת, אכן קיים חיסכון בבנייה בעץ אך הוא בא לידי ביטוי בקיצור זמן הבנייה, בהפסד ימי עבודה, בחיסכון בעלויות של טעויות ושינויים ועוד
דן אלון
סבתא ישראלה בת 63, בזמן ששכנתה הסבתא פלשתינה הולכת לבקש תעודת לידה והכרה מהדוד סם ויתר חברי ועד השכונה. לפני 63 שנים ישבה הסבתא שלי ליד מקלטי הרדיו ושמעה את אומות העולם מחתימות את תעודת הלידה שלה. היום הסבתא שלנו חברת ועד השכונה, והיא מתעקשת להצביע נגד בקשתה של השכנה פלשתינה. במלאת 63 לסבתי, אני מאחל לה שתתבגר ותיקח על עצמה את תפקיד המבוגר האחראי, וכאשר תשב במליאה ומזכיר הישיבה ישאל: Israel? ישיב הנציג הישראלי: yes!
צ'לו רוזנברג
ממשלת ישראל נדרשת לפעילות דיפלומטית של הדקה האחרונה לפני שכדור השלג באו"ם יתגלגל לו ומי ישורנו לאן נגיע    ראש הממשלה מסוגל וצריך "לגנוב את ההצגה" באו"ם ולגלות את ערוותם של הפלשתינים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il