- על-פי חוק הגנת הצרכן ניתן לבטל עסקה ברוכלות, עסקת מכר מרחוק, ורכישת יחידת נופש, תוך 14 יום ובכתב.
- במקרה של ביטול הנעשה בתוך 14 יום ובכתב, חייב העוסק להשיב לצרכן את כספו ולהפסיק את חיובו.
- תקנות ביטול עסקה מאפשרות לבטל עסקת רכישה שנעשתה ישירות בבית העסק בתנאים הבאים:
- המוצר הנרכש מופיע ברשימה הסגורה בתקנות, כגון, ריהוט, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, שירותי קוסמטיקה, אסתטיקה ועוד;
- המוצר ארוז באריזה המקורית של היצרן, שלא נפתחה (ביגוד והנעלה אינם נדרשים לאריזה);
- לגבי מוצרי אלקטרוניקה, חשמל, גז ורהיטים - ניתן לבטל את העסקה גם אם נפתחה האריזה, אך בתנאי שלא נעשה בהם שימוש לאחר פתיחת האריזה.
חשוב לדעת, כי ישנן עסקות שלא ניתנות לביטול כגון מוצרי מזון, תרופות ותכשיטים שמחירם עולה על 3,000 שקלים, למעט שעונים. יש לשים לב לרשימת המוצרים והשירותים המלאה וכן למועדים הקבועים בתקנות לגבי אפשרויות הביטול, וכן לצורך לשלם דמי ביטול בשיעור 5% או 100 שקלים - לפי הנמוך מביניהם. שימו לב, מוצרים אשר תקנות ביטול עסקה אינן חלות עליהן - חלה עליהם מדיניות החזרת המוצר כפי שהגדיר אותה העוסק בבית העסק. על עוסק חלה חובה להציג בבית העסק את מדיניותו להחזרת מוצרים (למעט מוצרים המופיעים בתקנות ביטול עסקה). לא נהג העוסק בהתאם למדיניותו או לא הודיע על מדיניות החזרת מוצרים, זכאי הצרכן לבטל את העסקה ולקבל השבה של כספו. לא השיב העוסק לצרכן את כספו כאמור - ניתן להגיש תביעה לפיצוי לדוגמה עד לסך של 10,000 שקלים. הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן קוראת לציבור הצרכנים לעמוד על זכויותיו הצרכניות, לזכור כי אין מתנות חינם. חג שמח.
|