X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אחת מדרכי ההתגוננות מפני הטלת מס עיזבון בכל הקשור למקרקעין הינה העברת המקרקעין במתנה עובר להטלת המס ככל שיוטל. לכך יש משמעות מיסויית כבר היום. הרשימה עוסקת באפשרות לתכנון מס לגיטימי בשלב זה בתחום הנדל"ן
▪  ▪  ▪
העברת מקרקעין במתנה לקרוב פטורה ממס שבח [צילום: פלאש 90]

לאחרונה אנו עדים לקריאה להטלת מס עיזבון. קריאות דומות נשמעו עוד בשנת 2000 (בעקבות דוח ועדת בן בסט) אך בסופו של דבר נזנח הרעיון בשעתו. ייתכן כי ועדת טרכטנברג תמליץ על הטלתו מחדש. הרשימה לא תעסוק בשיקולי ה"בעד והנגד", אלא תבחן אפשרות לתכנון מס לגיטימי בשלב זה בתחום הנדל"ן.
אחת מהדרכים הפשוטות והמיידיות (כאשר קיימים פתרונות נוספים), הינה העברת הנדל"ן כיום במתנה ליורשים הפוטנציאליים. מאחר שאם יוחלט על הטלת מס עזבון לא ברור המועד שיקבע כקובע לעניין תחולתו, למען הזהירות ניתן לבצע את המהלך עוד בטרם ייבש הדיו על דוח הוועדה (נזכיר כי ועדת רבינוביץ' קבעה את מועד הדוח כמועד הקובע, ואולם באותו עניין דובר בדוח שעניינו הקלות מס).
העברת מקרקעין במתנה לקרוב, כהגדרתו בתקנות מס רכישה, כמו גם העברת זכויות באיגוד מקרקעין (לאחר פס"ד רוגובין (בהסכמה) בעליון), פטורה ממס שבח והינה נשוא למס רכישה של 1/3 ממס הרכישה הרגיל, שהיה עשוי לחול במכירה רגילה.
לאור פס"ד בכור, כאשר מדובר באיגוד מקרקעין יש להפחית את השווי. זאת בשל הדיחוי שבפירוק האיגוד והגעת המקרקעין עצמם לידי מקבל המניות.
ככל שהמעביר מוכן לתת במתנה כיום את המקרקעין גופם, אך להותיר בידיו את הזכות לפירות למשך ימי חייו, למעשה הנאת הקרוב המקבל תתחיל רק לאחר פטירת נותן המתנה. לכך חשיבות רבה בקביעת שווי המקרקעין המועברים. הדבר דומה למכירת מקרקעין נשוא להסכם שכירות עם אחר, והותרת פירות הסכם השכירות בידי המוכר.
דרך קביעת השווי ע"פ שיטת היוון ההכנסות תתחשב בכך שההנאה הינה דחויה. למעשה לצרכי מס רכישה יש להעריך את תוחלת החיים של נותן המתנה, בין ע"פ נתונים סטטיסטיים כלליים ובין ע"פ היסטוריה משפחתית. בהתאם יש להעריך את שנות חייו הנותרות של מקבל המתנה, ואז להוון לערך נוכחי את ערכה העתידי של המתנה הניתנת כיום. בכך ייקבע למעשה שווי נמוך ומס רכישה נמוך בהתאם.
ניסיון העבר מלמד כי הרשויות מסכימות לגישת הערכת שווי זו. כיוון שלא ידוע אם יוטל אם לאו מס העיזבון, ניתן לשקול כי בשלב ראשון תינתן התחייבות ליתן מתנה, אפשרויות המוכרות במסגרת חוק המתנה, המאפשר גם חזרה ממתנה כל עוד המקבל לא שינה את מצבו בהסתמך על ההתחייבות או אם המקבל התנהג באופן מחפיר. עם זאת, ייתכן שבהתחייבות כאמור לא יהיה די על-מנת להימנע ממס עזבון, ככל שיקבע שההקניה עצמה היא הרלוונטית לעניין מועד התחולה. ניתן לשקול מתנה המותנית בקיומו של תנאי, אפשרות המוכרת אף היא במסגרת חוק המתנה, וכך אם וככל שהתנאי לא יתקיים ניתן יהיה לבטל את המתנה ולהשיב את מס הרכישה ששולם. יש להקפיד לפחות בתקופת הביניים כי המתנה לא תיטע שורשים בקרקע המציאות כאמור בפס"ד עידית זמר אשר אף הוא עסק במתנה ובביטולה.
יש לזכור כי בהעברה של מקרקעין והותרת הזכות לפירות בידי הנותן, עשויה לעלות בעתיד טענה ע"י רשויות מס עיזבון ככל שיוטל, כי למעשה הזכות לפירות לא פקעה בעת פטירת הנותן מתנה אלא הורשה ליורשים. איננו סבורים כי חוזקה של טענה זו הינו גבוה אך יש לקחתה בחשבון בעת קבלת החלטה כיום.

הכותבים הם ממשרד זיו שרון ושות' עורכי דין ואלתר עורכי דין
תאריך:  20/09/2011   |   עודכן:  20/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העברה במתנה של מקרקעין כהכנה להטלת מס עיזבון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלישע פורת
לא הייתי חוזר אל המעשייה הנושנה הזו, אלמלא הפתיעני ידיד, ממש באלה הימים, ושאל האם באר המטמונים עדיין קיימת? הוא רכש את הספר במחיר מציאה, באיזו חנות לספרים ישנים, ובנו בן השמונה או העשר נדלק על הסיפור. כן, השיבותיו, כן, הבאר קיימת, ועוד איך! אדרבא, בואו לבקר בה, ואצטרף אליכם לסיור. לא תאמינו למראה עיניכם
איתמר לוין
מעריב נכשל במבחן האובייקטיביות הרציני הראשון שלו תחת נוחי דנקנר, כאשר כל הפרשנויות שהביא תוקפות את המלצות ועדת הריכוזיות    כלכליסט של נוני מוזס לא הביא שום מאמר שיעמוד על הקשיים בהמלצות - וגם הוא נראה כמושפע משיקולים מסחריים    ויש גם הערה על TheMarker
איל פטרן
בימינו, כל חברה חייבת להביא בחשבון את אבטחת המידע ולרכוש תוכנות שיאפשרו למנהליה לישון בשקט    אנטי וירוס - בראש חומת ההגנה    כיצד למנוע פריצות באבטחה?
רועי אורן
הסיבוב השני בפריימריז של מפלגת העבודה יקבע במידת מה את זהותה הפנימית: צעירה ותוססת או זקנה ומתרקבת
יוסף מישל דוד
לאחר הרס הממשלה הלאומית במגרון, אירועי תג מחיר, ננסה לפרט כאן את ארבע התפישות השונות הקיימות בציבור הדתי, ויחסיהם של הקדוש והמקודש, בנוגע לערכים הלאומיים - ממשלה, צבא, מדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il