X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
שתי המילים "הסימפוניה התשיעית" מעניקות כבר את ההתרגשות, משמשות הבטחה לקונצרט חגיגי בו משתתפת תזמורת גדולה, מקהלה, זמרים סוליסטים , טקסטים נפלאים מיצירה של המשורר פרידריך שילר ומוזיקה מרוממת של בטהובן
▪  ▪  ▪
חגיגי וסוחף [צילום: מירי שמיר]
[צילום: מירי שמיר]

החגיגיות וההדר של הסימפוניה התשיעית של בטהובן, הייתה לפתיחה מרשימה של עונת הקונצרטים ה-23 של תזמורת ראשון שנגנה בתל אביב במשכן האמנויות. לתזמורת קהל נאמנים תל אביבי המופיע לכל הקונצרטים הנערכים מדי פעם בתל אביב וממלא את האולם עד אפס מקום.
שתי המילים "הסימפוניה התשיעית" מעניקות כבר את ההתרגשות, משמשות הבטחה לקונצרט חגיגי בו משתתפת תזמורת גדולה, מקהלה, זמרים סוליסטים, טקסטים נפלאים מיצירה של המשורר פרידריך שילר ומוזיקה מרוממת של בטהובן.
התשיעית, מנוגנת לעתים לא קרובות בתזמורות העולם בשל הסיבה הפשוטה שהיא מחייבת מקהלה של נשים וגברים וחזרות מיוחדות וכן 4 זמרים המצטרפים למקהלה ולתזמורת לסדרה של ורייציות עם שירה ותזמורת בחלק האחרון של הסימפוניה.
המילים של "האודה לשמחה" של שילר
שתי המקהלות שאוחדו למקהלה אחת, לקונצרט זה: מקהלת האופרה הישראלית והמקהלה הקאמרית שליד האקדמיה למוזיקה ומחול מירושלים, שרו בגרמנית שפתו של שילר כמו גם הזמרים הסוליסטית ששרו בשפה הזו. האודה שהוא שיר הלל לעולם המתאר גם את הכאב, את התקוות את אחוות העולם (האידילי, כמובן). בעברית נשמע הבית הראשון כך (תרגום יפה של אהרן אשמן מלפני עשרות שנים)
רונו גיל, זה נר אלוה
שיר מזמור לקראת חדווה
בלבבות נוטפי שלהבת
נתייצב על סף נווה.
יד קסמיה, מאחדת
את אשר החוף יפריד
כל בני האדם אחים הם
באשר כנפה תמריא"
המוזיקה של בטהובן היא כל כך חגיגית וסוחפת יחד עם עוצמת התזמורת וקולות המלאכים של המקהלה, שחלק זה ביצירה הגדולה ממילא הופך אותה לבלתי נשכחת. תזמורת ראשל"צ, בניצוח דן אטינגר ( שהוא גם מנהל התזמורת) זכתה את באי הקונצרט בחוויה מרשימה.
התשיעית של בטהובן נכתבה על-ידי המלחין בשלבים. את האודה לשמחה, קטע המקהלה והזמרים המעלה את היצירה לפסגות של מוזיקה והרמוניה בין תזמורת וקולות, כתב שלושה עשורים לאחד שהציעו לו לכתוב מוזיקה לאודה של שילר ורק בשנת 1822 חיבר בטהובן את המוזיקה כחלק האחרון של הסימפוניה התשיעית. כל הסימפוניה נעה מבחינת תכנה מסביב לרעיונות של אופטימיות ואהבת החיים, יאוש וכשלון ושוב אושר וחדווה לקראת השיא של שירת המקהלה. קטע המקהלה מאוד פופולרי אצל אוהבי מוזיקה ואף משמש המנון מדינות האיחוד האירופי, מנוגן באירועים חגיגיים בארצות רבות ונוגן כך בעבר.
ליאונרד ברנשטיין בחר בסימפוניה זו לקונצרט בברלין המאוחדת של אחרי נפילת החומה. בטהובן היה בן 54 כאשר נוגנה לראשונה הסימפוניה ב-7 למאי 1824. הקהל, לפי המיתולוגיה של חיי בטהובן יצא מכליו מרוב התלהבות ובטהובן שעמד עם הגב לקהל, חרש לגמרי וניצח על התזמורת והמקהלה מבלי לשמוע כלום, לא שמע גם את מחיאות הכפיים הסוערות. הנגנים סובבו אותו כדי שיראה את הקהל הנלהב. בטהובן נפטר שלוש שנים אחרי נגינת בכורה זו.

תאריך:  25/09/2011   |   עודכן:  25/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסימפוניה התשיעית עם תזמורת ראשל"צ
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הו-הא איזה אינטלקטואלית
רונן גולדשטיין  |  25/09/11 17:58
 
- עצות למיעץ
שולמית  |  26/09/11 11:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתי דוד
על נהר היאנג צה נבנה סכר ענק. זה לא הפריע לפנות 400 אלף בני אדם בשל הבנייה    אולימפיאדת בייג'ין 2008 הייתה הצלחה ארגונית וטכנולוגית מרשימה שהביאה יוקרה למשטר הקומוניסטי על חשבון פגיעה חמורה בזכויות האדם    מקאו והונג קונג - נהנות מאוטונומיה, שתימשך למשך 50 שנה במשטר קפיטליסטי דמוקרטי    סין והיהודים - הסינים קלטו וקיבלו את היהודים בהגינות, בכבוד, תוך סיוע והבנה
יובל לובנשטיין
למי שעדיין לא שם לב, 10 שקלים הם משהו כמו 3 דולרים, אומנם סכום נמוך, אך ישנן מדינות שבסכום זה ניתן לרכוש בהן ארוחת צהריים מזינה ומשביעה    מבצע 10 או מלכודת?
אריה אגוזי
העיצומים של עובדי רכבת ישראל נחושים מול הרפיסות של משרד התחבורה בראשותו של השר ישראל כץ. הצהרות יש וגם ציוצים שהפכו כבר לדפוס קבוע. מנגד - מעשים אין. ומה עם הציבור? - הציבור ממשיך לסבול
חן בן אליהו
בנימין נתניהו מצטייר כמדינאי רפוס וצר אופקים שאינו מסוגל להביט קדימה מעבר לחוטמו בעודו מגיב על שבירת הכלים בפנייה הפלשתינאצית למועה"ב, בתגובה הפבלובית של מנהיגי ישראל בעשרים השנים האחרונות, מתרפס בפני אבו-מאזן ומתחנן שיבוא למו"מ איתו על 'שתי מדינות לשני עמים' וכל המנטרה המאוסה הזו של 'שלום' כמי ששבוי בור של קונספציית אוסלו
שאול רוזנפלד
נדרש מאמץ רב כדי להעלות מנבכי הזיכרון מחאה שבה כמעט כלל הרשויות הרלוונטיות - החל בממשלה, עבור בעיריות, בבתי משפט, במשטרה וכלה עיתונות - הפכו עפר לרגליה יותר מאשר במחאה הנוכחית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il