בבחינה ישרה של ההצעה יש בה אומנם נקודת תורפה אחת משמעותית: התמריץ הכספי להכרעת דין מהירה עשוי לגרום לעיוות הדין, מאחר שיש תיקים מורכבים שבהם הכרעה צודקת דורשת בירור ממושך ויסודי של העובדות, מה שיעמוד בסתירה לאינטרס של השופט לסיים את ההליך במהירות האפשרית. אך זוהי בעיה פתירה, שכן אפשר להחיל על הבוררים מערכת של משוב שתוצאותיו יפורסמו ברבים, מה שיתמרץ את הבוררים לנהל הליך הוגן, מקצועי ושקוף.
מעבר לבעיית העומס, ההצעה הזו היא הזדמנות כמעט בלתי חוזרת לקידומו של רנסנס היסטורי לדין התורה. כידוע, התחום שבו דין התורה הוא המפותח ביותר והיעיל ביותר הוא התחום האזרחי, או בשמו התורני "דיני ממונות". המכונים משפטי ארץ, ארץ חמדה, כתר, הליכות עם ישראל ועוד עשו בשנים האחרונות עבודת ענק של התאמה והנגשה של הדין העברי למערכות הכלכלה והחברה של ימינו. הבעיה הגדולה שמונעת היום מבתי הדין הפרטיים לממונות להתפתח כמותית ואיכותית ולהציע חלופה יעילה ומקצועית לבתי המשפט - היא בעיית המימון. בתי הדין הללו גובים מהצדדים עמלות נמוכות שמכסות בקושי את עלויות התקורה, כך שרוב עבודת הדיינים נעשית בהתנדבות.
ההצעה של משרד המשפטים קובעת שהבורר חייב להיות עורך דין ולדון על-פי הדין המהותי, כלומר על-פי המשפט הישראלי. השר נאמן יכול לתקן את ההצעה ולהוסיף לרשימת הבוררים גם בעלי תעודת כושר לדיינות או רבנים שנבחנו במבחני הדיינות בהלכות חושן משפט, ושהפניה אליהם תהיה כמובן רק בהסכמת הצדדים. תיקון נוסף והכרחי הוא לקבוע שעל הבורר יחול חוק הבוררות - כלומר, שהוא לא יהיה כפוף לדין המהותי או לדיני הראיות, וכן שאפשרות הערעור תהיה רק בהסכמת שני הצדדים מראש. התוצאה המעשית תהיה שבתי הדין לממונות יוכלו לקבל תיקים בהסכמת הצדדים ומימונו של ההליך יעשה על-ידי המדינה.
ההצעה המהפכנית הזו תשיג את תכלית החוק בכך שתסייע בצמצום העומס על בתי המשפט, תוך שמירה על זכותם של בעלי הדין לבחור במסלול הבוררות המקובל עליהם. כזכור, עם כניסתו לתפקיד שר המשפטים דיבר
יעקב נאמן גבוהה-גבוהה על חשיבות המשפט העברי, אבל ביטוי ממשי לכך לא ראינו עד כה. האם הפעם ירים נאמן את הכפפה?
בשיחה עם מקור ראשון אמר הרב גנזל, מנהל פרויקט 'צהר לחקיקה': "אנו תומכים מאד בהצעה זו, התואמת את גישת ההלכה היהודית המחייבת את בית הדין, בטרם יתחיל בדיון, להציע לצדדים אפשרות לפתרון הסכסוך בדרך של פשרה מוסכמת".