X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אנו חולמים מדי לילה חלומות. מה תפקידם? מדוע אדם נטול שינה מתקשה להתרכז, הופך להיות אימפולסיבי יותר ומתקשה בשורה של תפקודים?
▪  ▪  ▪
תהליך רב עוצמה[צילום: פלאש 90]

החלומות הם תהליכים רגשיים רבי עוצמה שבמהלכם משתנה ומתעדכן הזיכרון רגשי הלא מודע שעומד מאחורי תפקודים נרחבים ומהותיים שלנו, בהתאם לשינויים שחלו במהלך יומנו. ללא תהליך זה, הזיכרון הרגשי שלנו לא יותאם והתפקוד שלנו לא יהיה יעיל.
כדי להבין את התהליך רב העוצמה שמתרחש במהלך החלומות נדון תחילה במערכת הלא מודעת היא המערכת הרגשית רבת העוצמה שלנו. מערכת זו אחראית על תפקודים נרחבים ומהותיים שלנו. איננו יכולים לחשוב בצורה מודעת על כל מילה שאנו אומרים, על תנועות הגוף שלנו, על כל תגובותינו ועוד. כל הפעולות "האוטומטיות" הנרחבות שלנו מתבצעות על-ידי מערכת רבת עוצמה זו.
על כמה שיקולים אתם יכולים לחשוב במודע בסיטואציה חדשה? האם אתם יכולים לחשוב על כל מילה ומילה כשאתם מנהלים שיחה? (אתם מודעים לשיחה המתנהלת, אך אם תנסו לחשוב על כל מילה ייקח לכם זמן ממושך מאוד לומר ולו משפט אחד... נסו!).
האם בסיטואציה חברתית אתם יכולים בצורה מודעת לחשוב על מה שכל אחד אומר, על הדרך להגיב, על שפת הגוף שלכם ועוד? התשובה היא כמובן שלא. היכולת לקלוט מידע נרחב, להגיב ביעילות ובמיידיות היא יכולת רגשית לא מודעת.
מוטמעים בנו שני סוגי זיכרון - הזיכרון המודע אליו אנו מודעים והזיכרון הרגשי הלא מודע. פעילות המערכת הרגשית מתבססת על הזיכרון הרגשי הלא מודע שמוטמע בנו. בתחומים בהם מוטמע בנו זיכרון רגשי נפעל ונקלוט מידע ביעילות. לדוגמא: לאדם אחד יהיה חוש חברתי וקסם אישי ואחר יגלה התנהגות חברתית מגושמת למרות מאמציו. אדם אחר יקלוט את בת זוגו ויהיה רגיש לה. אחר לא יוכל להבין אותה כלל.
תוכן הזיכרון הרגשי שלנו מהותי לכלל תפקודינו. לכן חשוב לעדכן ולהתאים אותו לשינויים שחלים בחיינו.
איך אנו מטמיעים ומעדכנים את הזיכרון הרגשי שלנו?
זיכרון רגשי נטמע ומעודכן רק כאשר מתעוררת התגובה הרגשית הרלוונטית. דוגמה שתמחיש זאת: בזמן תהליך ההתאהבות מתעוררים בנו רגשות רבי עוצמה שמנתבים אותנו לזכות בליבו של האדם בו התאהבנו. במקביל, מתרחש תהליך רב עוצמה נוסף.
דמותו של בן/בת הזוג מוטמעת בנו. לאחר פרק זמן פוחתת עוצמת הרגשות אך עתה הוטמעה דמותו/ה של בן/בת הזוג. הרגשות וסדרי העדיפויות שלנו משתנים. תחושת השלמות הרגשית שלנו מותנה בקשר החדש שנוצר. תהליך זה גרם לשינוי הזיכרון הרגשי שלנו ולכן גם לשינוי עולמינו ותפקודינו הרגשי.
התפיסה הרגשית שלנו יעילה הרבה יותר מזו המודעת. מירב המידע שאנו קולטים הוא באמצעות המערכת הרגשית היא המערכת הלא מודעת. יש לשים לב שאנחנו מודעים רק למידע הנקלט באמצעות המערכת המודעת. כלומר, אנו לא מודעים למרבית המידע שאנו קולטים ומגיבים אליו באמצעות המערכת הרגשית... הטמעת המידע הנרחב הזה דורשת גם היא תהליך של העלאת הפעילות הרגשית.
עידכון הזיכרון הרגשי שלנו והטמעת זיכרון רגשי ארוך טווח המותאם בהתאם לשינויים שחלים בחיינו מותנים בהעלאת רמת הפעילות הרגשית והתעוררות התגובות הרגשיות הרלוונטיות.
חלום הוא תהליך מבוקר של העלאת רמת הפעילות הרגשית שלנו והטמעה רגשית.
צריך לשים לב שאנו מודעים רק לדרך שבה המערכת המודעת קולטת ומפרשת תהליכים רגשיים. תהליכים רגשיים הם בלתי מודעים. אנו מודעים לרגשות שמתעוררים אך לא לזיכרון הרגשי הלא מודע שעומד מאחוריהם. כך גם בחלומות. אנו מודעים לפירוש החלקי והלא מדויק בהכרח של המערכת המודעת לחלום.
מדוע אדם נטול שינה מתקשה בתפקודים נרחבים?
אדם נטול שינה הוא אדם שהזיכרון הרגשי שלאו אינו מעודכן ולכן התפקוד הרגשי שלא לא יעיל ולא מותאם.
למה דומה הדבר? אדם שמפחיתים את רמת הפעילות הרגשית שלו באמצעות סמים מדכאים כמו הרואין ואלכוהול (שלא גורמים לדיכאון אלא מדכאים או מפחיתים את עוצמת הפעילות הרגשית), מתקשה לתפקד ביעילות בתחומים רבים, הופך להיות אימפולסיבי, מאופיין בהתקפי זעם ועוד.

הכותבת היא מחברת הספר "העוצמה הרגשית".
תאריך:  30/09/2011   |   עודכן:  30/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם שרון
דר הרחוב מת. רצחו אותו. היכן ייקבר? מי יידע חייו? מי יזכור אותו? מי יתגעגע אליו? הגיעו לו חיים אחרים – טובים ויפים יותר, ארוכים יותר, ורודים יותר, עם דבש ותפוחים אר רק ערב ראש השנה (שבו אכל מרורים ושעות אחדות לאחריו כבר אל היה בין החיים) עוד נתון יבש לסטטיסטיקת המוות המבעיתה והמצמררת
ציפי לידר
דייר ואורח בו זמנית? זה אפשרי. תשאלו את דוד המלך    אוצר מתחת לאף    מקרא קודש    ולקינוח: לא הכל דבש - מדוע נקרא ראש השנה בשם זה?
ראובן לייב
לא צריך להיות נביא או אסטרולוג כדי להבין ששנת תשע"ב, הבאה עלינו לטובה, מתחילה את דרכה ברגל שמאל; השלום רק הולך ומתרחק, המצב הכלכלי על הפנים, במפלגות יש מהומת אלוהים, וברחוב מתחזק העולם התחתון
ד"ר סוזי קגן
תקופת החגים יכולה להיות תקופה מלחיצה ליחסים המשפחתיים בכלל ולזוגיות בפרט. השאלה הידועה - היכן אתם בחג? יכולה להפוך למלחיצה במיוחד. ד"ר סוזי קגן ממליצה על טיפים להתמודדות עם תקופת הלחץ בחגים
איתמר ברתור
השנה החולפת הייתה השנה שבה האזרח 'הקטן' הפסיק להיות קטן וגילה את כוחו. זוהי השנה שבה הכללים השתנו וכדאי לכולם להתרגל. סיכום שנת המחאה, ובחירה (לא) מפתיעה של איש השנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il