X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדינת ישראל תעביר לראש סדר העדיפות המדיני הצעת הסדר לבעיית הפליטים, בדרך של שיקומם במקום מגוריהם. לשם כך, תקצה משאבים כספיים בין משל עצמה ככל יכולתה ותפעל אצל מדינות ידידות בעולם לגיוס מקורות מימון למטרה זו. המהלך יביא לשיפור המוניטין של ישראל בזירה הבינלאומית בשל ההיבט ההומניטרי הנגזר מהעברת נושא הטיפול בפליטים לראש סדר הקדימויות
▪  ▪  ▪
עזה. לשקם את מקום המגורים [צילום: פלאש 90]
תהליך השלום תקוע? "פליטים תחילה"! - חלק א
מיכאל פרידמן
היעדר הסכמה והצהרה של הפלשתינים בדבר ויתור על מימוש זכות השיבה היא המכשול העיקרי לשלום. לו רצו אלה בכנות לשבת למו"מ רציני היו מודיעים מראש על הסכמתם לויתור על זכות השיבה. או אז, ניתן יהיה לפתוח במו"מ רציני, משום שזה יהיה איתות לשינוי אמיתי מצידם, שיאפשר לישראל לתרום את חלקה בנושא
לרשימה המלאה

   רשימות קודמות
  תהליך השלום תקוע? "פליטים תחילה"! - חלק א

המסקנה העיקרית מהתהליך המדיני ה"תקוע" היא, כי חיוני לנקוט במדיניות ליצירת אקלים מדיני שיהיו בו תנאים טובים יותר להשגת הסדר בינינו לבין הפלשתינים. לשם כך עלינו להפנים שני לקחים חשובים:
האחד - הסיכוי שמנהיגות הפלשתינית תסיר את המכשול העיקרי למו"מ רציני (ויתור על מימוש זכות השיבה בסוף הסכסוך), איננו קיים (ואף שזה הגיוני ומתבקש). זאת ועוד, לא מובטח כלל כי הסכם אשר יושג, אם יושג, עם אבו מאזן ו/או עם מנהיגות פלשתינית חלופית, יהיה מקובל על הציבור הפלשתיני בארץ ישראל או בפזורה (הפליטים בלבנון, בסוריה ובירדן).
השני - דרך ניהול המו"מ המדיני, לאורך השנים, העוסקת בכל הנושאים הנתונים במחלוקת בסדר עדיפות פגום וב"חבילה אחת" (מה שהוגדר כ"מכניזם אוסלו" בחלקו הראשון של המאמר) הינה מתכון בדוק ומנוסה כיצד לא להגיע להסדר מדיני.
מהי "בעיית פליטים" ומהי דרך הטיפול בה?
התופעה של אוכלוסיות שנעקרו ממקום מושבם, בשל מלחמות וסכסוכים אלימים, קיימת בכל העולם. המאה העשרים הייתה רווית מלחמות, ביבשת אירופה בראש וכמו גם באזורנו ויצרה את פליטי 1948 ופליטי 1967, כתוצאה ממלחמת השחרור ומלחמת ששת הימים.
מדינות שיצאו למלחמות והפסידו בהן, הביאו על אזרחיהן, ועל אוכלוסיות הקשורות אליהן אסון ומחיר כבד הנגזר מהתוצאות וללא דרך חזרה, כמו גם באירופה לאחר מלחמת העולם השנייה ובאזורים אחרים בעולם. זה גם מנת חלקם של הפליטים הפלשתינים לדורותיהם המשלמים את המחיר הנובע מהתוקפנות של צבאות ערב נגד מדינת ישראל ב 1948, כמו גם מהאיום להשמדת ישראל ב-1967 אשר בגינו יצאנו למלחמת ששת הימים.
הפליטים אינם רק "אוכלוסיה" אלא ובעיקר משפחות של אנשים, נשים וילדים וככל שיש להם חלק באחריות הקולקטיבית למצבם, הרי שכפרטים, חלקם הגדול סובל באורח אישי מהעקירה ומהמצב הקשה אליו נקלעו. מצב מתמשך זה הנו "קרקע מזון" לשנאה, להסתה ולפנייה לעיסוק בטרור.
שיקום כלכלי במקום מושבם של הפליטים הנו הפתרון הנפוץ והטוב ביותר לבעיית הפליטות. בין שהוא מושג בכוח ההשתקמות האישי ובין שהוא מסתייע במדינות הקולטות עצמן ו/או בארגונים בינלאומיים והנו מתכון טוב להתרחקות מחלומות בלתי אפשריים ולהשלמה עם מצב חדש.
התנעת תהליך מדיני אחר - פליטים תחילה!
מדינת ישראל תעביר לראש סדר העדיפות המדיני הצעת הסדר לבעיית הפליטים, בדרך של שיקומם במקום מגוריהם. לשם כך, תקצה משאבים כספיים בין משל עצמה ככל יכולתה ותפעל אצל מדינות ידידות בעולם לגיוס מקורות מימון למטרה זו.
מדינת ישראל תפנה ישירות לאוכלוסיית הפליטים בפזורה הפלשתינית, תוך תיאום לשיתוף פעולה עם המשטרים במדינות "המארחות" ובשלב ראשון אל המשטר ההאשמי בירדן ותציע לפליטים סיוע בשיקום כלכלי כחלופה ל"אופציית השיבה", בין בהקצאת חבילת סיוע לכל בית אב שעזב את הארץ בשל המלחמות ובין בהקצאה כוללת שייעודה השקעות לשיקום, בידי המדינה המארחת.
הצלחת התוכנית, תלויה בין היתר, ביכולת לשווקה לפליטים עצמם, ביכולת לשכנע חלק מהמדינות הערביות המתונות להשתתף בה וכן ביכולת שלנו לשכנע את ארה"ב ושאר מדינות המערב להשתתף בה.
אין להתנות את השקתה של תוכנית שיקום הפליטים בהשגת כל המימון ומראש או, בהסכמה מלכתחילה של כל קבוצות הפליטים השונות. יש לצפות כי בתחילה תהייה התנגדות לעיקרון של הסדר שיקום כחלופה ל"זכות שיבה", הן של הרשות הפלשתינית, הן של מדינות ערביות וארגונים קיצוניים ואף אצל אוכלוסיית הפליטים עצמה. אין להירתע מאפשרות זו!.
הכנת תוכנית זו הינו אתגר מורכב וכרוך בפרטים שקצרה היריעה לפרטם כאן. אך בתמצית:
  • יש לאתר את ה"פליטים" וליצור קריטריונים סבירים לסיוע.
  • יש לרתום את ארה"ב ומדינות באירופה לרעיון כי הרגעת הסכסוך הישראלי פלשתיני הינה אינטרס חשוב דיו גם להן ושווה להקצות משאבים לשם כך.
  • יש לנסות ולרתום גם משטרים ערביים מתונים, בעלי יכולת כספית
  • יהיה צורך לשכנע גורמים פוליטיים ואחרים אצלנו כי זה גם אינטרס שלנו ושווה להתאמץ.
יתרונה העיקרי של התוכנית הוא בהיותה "הצעה פתוחה" לאורך שנים, אשר אינה עוברת דרך מתווכים אלא מופנית ישירות לפליטים עצמם וקצב ביצועה יהא תלוי בקצב צבירת המימון הנדרש ליישומה. סביר, כי התחלתו של תהליך לשיקום פליטים, בירדן תחילה ובהמשך גם באזורים אחרים, יביא בעקבותיו שינוי ביחסי ישראל והפלשתינים יחד עם בונוס כלכלי למדינה המארחת ובין היתר, גם לשיפור המוניטין של מדינת ישראל בזירה הבינלאומית בשל ההיבט ההומניטרי הנגזר מהעברת נושא הטיפול בפליטים לראש סדר הקדימויות.
לאחר עשרים שנות מו"מ עקר ותהליך שלום תקוע, האם לא הגיע הזמן לנסות דרך אחרת?

תאריך:  06/10/2011   |   עודכן:  06/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"פליטים תחילה" להתנעת התהליך המדיני! - חלק ב
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
רעיון נפלא. המוסלמים משבשים
ספיינר  |  6/10/11 11:31
2
בתור גימיק - רעיון מצוין
ע. הנביא  |  6/10/11 14:35
3
מדינת ישראל לא צריכה להשקיע
אברהם מערב השומרו  |  6/10/11 16:32
4
ומתי ישקמו את פליטי גוש קטיף? ל"ת
מוציקו  |  6/10/11 18:31
5
רעיון נחמד אבל לא מציאותי
עמוס שנער  |  7/10/11 01:55
6
כמה נקודות שהכותב שכח לציין ,
פלא יועץ  |  7/10/11 16:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב ישראל רוזן
ההנחייה ההלכתית והמוסרית ליחיד היא שאין יום הכיפורים מכפר על חטא שבין אדם לחברו עד שיירצה את חברו. ניתן להעתיק מגמה זו גם להלכות ציבור ולומר שעוון זה תלוי בקולר הציבור אם אינו עושה דיו למעט את הדם השפוך שאינו פוסק מרתיחתו
אפרים הלפרין
הרופאים המתמחים ממשיכים לעשות טעויות. הטעות הראשונה היא ההתחברות הזמנית לדיירי האוהלים. השנייה כאשר הפקירו את הזירה בבית המשפט הגבוה לצדק. והשלישית כאשר הסכימו להיפגש עם ראש הממשלה, אך אינם נענים לבקשתו לפסק זמן
אפרים הלפרין
תנ"צ אלון לבבי, מועצת העיתונות זה לא לשכת הסעד, מועצת העיתונות לא מתערבת, אלא אם מתלוננים בפניה, ולתלונה יש נוהל, ולטיפול בתלונה יש נוהל
רב-ניצב יוחנן דנינו
המפכ"ל רב-ניצב יוחנן דנינו התייחס לכתבה המגמתית שפורסמה בעיתון מעריב    "הכתב פעל משיקולים זרים ופסולים"
אמנון לורד
משפטו של ראש הממשלה לשעבר מתקרב לקו ההכרעה. לרשות פרקליטיו ויחצניו של אולמרט עומדת התקשורת. התביעה, לעומת זאת, מאמינה שזה לא יעזור: התיק סגור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il