X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התהום הפעורה בין הציבור הרחב למערכת המפלגתית העמיקו לבלי יכולת למלאה ולגשרה הניתוק בין הציבור לנבחרי הציבור המכהנים, כבר כאן, הוא ללא תקנה ונראה שאיננו ניתן לאיחוי. זו המציאות
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

היה מדהים לראות את המבוכה וחוסר האונים של חברי הכנסת שלקחו חלק בפאנלים בערוצי הטלוויזיה השונים במהלך המחאה החברתית. הם והמוחים דיברו בשתי שפות, שני עולמות מקבילים, שלא נפגשים. נראה שהמחאה אכן שינתה את התודעה, השפה והמציאות, בהיקפים עצומים, שהוציאו למעשה, "אל מחוץ לגדר", בין לילה, את המערכת הפוליטית והמפלגתית.
התהום הפעורה בין הציבור הרחב למערכת המפלגתית העמיקו לבלי יכולת למלאה ולגשרה. הניתוק בין הציבור לנבחרי הציבור המכהנים, כבר כאן, הוא ללא תקנה ונראה שאיננו ניתן לאיחוי. זו המציאות.
המחאה הציבורית שינתה עולמות, שינתה תפיסה ותודעה וסדקה ללא הכר, את כל מה שהכרנו וחשבנו עד כה. אבל גם התעוררות עממית רחבה צפוי להיתקל בגלים של אינטרסים סותרים, קבוצות לחץ המשפיעות ישירות על מקבלי ההחלטות ובעיקר במכשול גדול מאוד בצורת שיטת המפלגות הקיימת היום במדינת ישראל.
במציאות הנוכחית, כנסת ישראל מורכבת רובה ככולה מנבחרי ציבור החבים את בחירתם, בפריימריז, לקבוצות מאורגנות, קטנות, הקובעות למעשה מזה שנות דור את סדר היום הלאומי של ישראל. לכן, אופן הפעולה ואיכות התפקוד, כמו גם תפיסת המציאות של נבחרי הציבור בכנסת , נגזרים ממחויבות זו. שינוי סדרי עדיפויות לאומיים, רחבים, דרמטיים, לא יכולים להגיע מהכנסת. אין בכוחם לבצע זאת.
גם הבחירות המקדימות בקרב כלל מתפקדי המפלגות הגדולות יוצרת בעיה קשה של בחירת מועמדים לכנסת שאינם מייצגים ואינם משקפים כלל את רצון כלל תומכי המפלגה, ולא כל שכן את רצון הציבור בכללותו. בתופעה זו ניתן היה להבחין בקלות בהרכבי הכנסת האחרונים. תהליך הפריימריז אומנם דמוקרטי, חוקי, אבל יוצר מציאות שבה המועמדים נבחרים שוב על בסיס דילים וכללי משחק השונים לחלוטין "מהעדפות" הציבור הרחב שמצביע בבחירות בכנסת.
המחאה הציבורית חייבת להתמקד בהתארגנות ובניית פלטפורמה מפלגתית חדשה, ובמקביל להרחיב את המחאה בדרישה לשינוי ארגוני עמוק של המפלגות המסורתיות.
בשיטת הבחירות הנוכחית ( הפרלמנטארית ), וכל עוד לא שינו את השיטה לבחירה אזורית חד נציגית, מפלגה חדשה, שתהווה כוח פוליטי משמעותי, תוכל לעצב כתנאי להשתתפותה בקואליציה העתידית, את סדר היום החדש והשינויים שהציבור הרחב מבקש לקדם, מפלגה חברתית כזו תהווה את לשון המאזניים לאופייה והתנהלותה של המערכת הפוליטית העתידית. השיטה וההרכב המפלגתי הנוכחי מונעים מנבחרי ציבור, גם אם כוונותיהם טובות וראויות, לבצע את השינוי הראוי.
יש המציעים להימנע מהקמת מפלגה חדשה ולהשפיע מתוך המפלגות הקיימות. רעיון זה איננו ישים ולו מהטעם, שמנגנוני המפלגות הקיימות יעשו הכול כדי להגן על עצמם מכל שינוי והראיה לכך היא, שמרבית המפלגות הגדולות כבר סגרו את מפקדי הצטרפות החברים שלהם. נראה כי המפלגות "באינסטינקט טבעי" יפעלו כדי לשמר את המצב הקיים ולמנוע כניסתם של כוחות אחרים, חדשים, שונים. בנוסף, אם אנשי המחאה ינסו להצטרף לכלל המפלגות הקיימות והפועלות היום, הרי שהנציגות בכנסת לא תשתנה במהותה ובעיקר, לא תצליח, גם הפעם, לשנות את הנדרש.
השינוי עליו כולנו מדברים, יקרה רק אם יבוצע בכלים פוליטיים ומפלגתיים חדשים. חשוב לבנות בהקדם פלטפורמה מפלגתית חדשה שתאפשר לציבור לבחור בחברי כנסת חדשים הנושאים את רוח השינוי. הקמת מפלגה פוליטית שמחזירה את הדיון וההחלטות לציבור הבוחרים, מפלגה המקשיבה ונושאת באחריות כלפי בוחריה.
בעוד התודעה הציבורית בישראל זונחת תפיסות חשיבה ישנות בתחום החברתי כלכלי, ראוי להכריז באותה הנשימה גם על מותה של שיטת המפלגות המסורתית, אחרת השינויים שיקרו, ככל שיקרו, יהיו זניחים.

הכותב כיהן בעבר כמנהל ועדת נשיא המדינה לבחינת מבנה הממשל בישראל
תאריך:  07/10/2011   |   עודכן:  07/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבא (אוברי) אבן (איבן)  אברהים צרצור  אברהם הירשזון  אברהם זילברברג  אהוד רצאבי  אהרן אבוחצירא  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach  אורית זוארץ / Orit Zuaretz  אורית נוקד  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אחמד א-ד`אהר  אטילה שומפלבי  אילן ליבוביץ'  אילן שלגי  איתן לבני (בנוזוביץ')  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אליעזר אבטבי  אלכס מילר  אסתרינה טרטמן  אפרים תבורי  אתי לבני  בנימין אבניאל (גטשטיין)  ג'ון אדוארדס  גילה פינקלשטיין  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד מנע  דן  גרטלר  דן מרידור / Dan Meridor  דניאל הרשקוביץ  דניאל-יצחק לוי  דרור זייגרמן  הרצל שפיר  ויצמן שירי  חיים אמסלם  חמאד אבו-רביעה  חנא סוייד  טובה אילן  יאיר שמיר / Yair  Shamir  יהודה-מאיר אברמוביץ'  יואב מני  יוליה שמאלוב-ברקוביץ'  יוסף שגל  יוסף שפרינצק  יורם מרציאנו  יחזקאל זכאי  יעקב כהן  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch  יצחק בן - ישראל  יצחק ברמן  יצחק זיגר  יצחק זיו  ישראל ישעיהו-שרעבי  כרמל שאמה-הכהן  לביב חוסיין אבו-רוכן  לימור לבנת / Limor  Livnat  מאיר זורע (זארודינסקי)  מאיר תלמי  מאיר-דוד לוונשטיין  מאשה לובלסקי  מוטי ששון  מחמוד א-נאשף  מיכאל פואה  מיכאל רצון  מיכל ליברמן-גילון  מיקי לוי / Mickey  Levy  מלי פולישוק-בלוך  מנחם אליעזר מוזס  מרדכי זר  מרטין שלאף  משה זלמן פייגלין  משה מוץ מטלון  נדב פרי  נחום ניר-רפאלקס  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  סופיה רון-מוריה  סילבן שלום / Silvan  Shalom  עבאס זכור  עבאס זקור  עבדול-עזיז זועבי  עוזי לנדאו / Uzi  Landau  עינת וילף  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמירה דותן  עמרי שרון  ערי ז'בוטינסקי  פנחס לבון (לוביאנקר)  פניה (פאינה) קירשנבאום  פריג`א זוארץ  ציון פיניאן  קדיש לוז (לוזינסקי)  ראובן ברקת (בורשטיין)  רוביק דנילוביץ'  רוחמה אברהם בלילא  רון בריימן  רוני בר-און  רחל אדטו  רן בנימיני  שלום זיסמן  שלמה לביא (לבקוביץ')  שמואל תמיר כצנלסון  שרון שלום  תאופיק זיאד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יש להכריז על סיומה של "שיטת המפלגות" הנוכחית
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
יש להכריז את סיום זריחת השמש ל"ת
התופעה לא מובנת   |  8/10/11 14:09
2
תאגידי המים
מושחתים נמאסתם  |  8/10/11 19:36
3
יש דברים במאמר. שווה חשיבה. ל"ת
ירין  |  8/10/11 19:56
4
המחאה חייבת להפוך למפלגה ל"ת
רווית  |  8/10/11 20:03
5
בדיוק כפי שאתה אומר! ל"ת
תות שדה  |  9/10/11 11:50
6
אתה צודק אך לא משכנע.
efis  |  13/10/11 16:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
כל אחד מהעמים הנאבקים על ארץ ישראל טוען באמונה עמוקה "כולה שלי"    אבל במאבקים אלימים מן הסוג הזה רק צד אחד יכול לצאת מנצח ולשלוט בארץ כיסופיו ששוב אינה זבת חלב ודבש אלא זבת דם ונרצחים    מנקודת הראות הקיומית של העם היהודי חשוב וחיוני שישראל תניף את דגל המנצחים
דן אלון
אדוני ראש הממשלה שלי, לא באנו הנה כדי לטפוח לעצמנו על השכם עבור עצם הפגישה הזו, וגם לא על עניין הדוגרי. באנו הנה כדי ללבן נושא ששנינו לא ממש רואים עין בעין, לשים אותו על השולחן ולברר אחת ולתמיד מה עושים עם החרא הזה שצף ועולה כל הזמן ולא משנה כמה מנסים להטביע אותו
אברהם (פריצי) פריד
מסע הדורות    מסורת אנדלוסית    הנס הכלכלי של יחימוביץ'    משוטטים בירושלים    המתנחל והשומרוני הטוב    השירות הציבורי    כיפור וחטאים
צ'לו רוזנברג
ראוי מאוד שאנשי הצבא יתכוננו לעתיד ולא יתעסקו בתיקון העבר בלבד    יש להתכונן למלחמה של מחר ולא למלחמה של אתמול
נסים ישעיהו
ה"מפגש" בין יום הכיפורים ליום השבת מעניק לנו הזדמנות לעשות תשובה בשני הכיוונים בו זמנית, מלמעלה למטה ומלמטה למעלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il