X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ישראל תשלם מחיר כבד בדמם של מי שיירצחו בידי המשוחררים ובהגברת המוטיבציה של ארגוני המחבלים לחטוף חיילים. החמאס עלול לעלות לשלטון גם ביהודה ובשומרון, ובמצרים עשויים האחים המוסלמים לקטוף את פירות ההסכם. כך נראית ה"החלטה קשה אך נכונה" של נתניהו
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]
בני החייל שאל אותי כיצד הייתי מגיב אילו חלילה הוא היה בשבי. תשובתי, כמובן מאליו, הייתה שהייתי הופך את העולם ומשלם כל מחיר. אך זו בדיוק הסיבה שאת ההחלטות צריכים לקבל מי שאינם מעורבים רגשית, מי שחייבים לראות את התמונה כולה. על-פי מה שמסתמן, נתניהו וממשלתו כשלו בכך

עשרות אלפי פלשתינים כבר חוגגים (יום ג', 11.10.11) ברצועת עזה את נצחונו של החמאס. בישראל לא תראו המונים יוצאים לרחובות. זה כל הסיפור. החמאס שוב ניצח את ישראל.
רבים דשו לאורך השנים בסוגיית המחיר שתשלם ישראל תמורת החייל החטוף. כותב שורות אלו כבר הביע את דעתו, שמדובר במחיר מופרז ביותר, אשר יעלה לנו בדם רב של מי שיירצחו בידי המחבלים המשוחררים ובהגברת המוטיבציה של ארגוני המחבלים לחטוף עוד חיילים. חוץ מזה, מה ימנע מגורמי ימין קיצוני לחטוף חייל דרוזי ולדרוש את שחרורו של יגאל עמיר? או מארגוני פשיעה לחטוף שוטר ולדרוש לשחרר פושעים פליליים כבדים? התקדים המסוכן, שכבר נקבע בעבר, רק מקבל חיזוק. המדיניות של "לא מדברים עם מחבלים" מתה ונקברה.
הסכנה שבעסקה היא גם אסטרטגית. ההינתקות מגוש קטיף העלתה את החאמס לשלטון בעזה; עסקת שליט עלולה להעלותו לשלטון גם ביהודה ובשומרון. הדבר נכון במיוחד לנוכח חולשתה של הרשות הפלשתינית, שספגה סטירת לחי מצלצלת בפארסה של ההכרזה של הקמת מדינה, ועוד יותר - אם אכן עשרות המחבלים הכבדים ביותר, אלו שיש דם לא על ידיהם אלא עד כתפיהם, ישוחררו ליהודה ולשומרון.
בנימין נתניהו דיבר הערב על "החלטה קשה אך נכונה" שהיה עליו לקבל. "החלטה קשה אך נכונה" הייתה להודיע לחמאס: אין על מה לדבר. לפני עסקת ג'יבריל הידועה לשמצה, אשר החזירה לשטחים מאות מחבלים ורוצחים, אמר הנשיא דאז, יצחק נבון: מדינה שיש לה הכוח המוסרי לומר להורים שבנם לא יחזור משום שנפל, צריכה להיות בעלת הכוח המוסרי לומר להורים שבנם לא יחזור משום שאינה מוכנה לשלם את התמורה בעדו. הבעיה היא, שהכוח המוסרי שלנו נשחק מזמן, בין היתר בשל תקשורת פופוליסטית וחד-צדדית, שבמקרה של שליט מעלה בתפקידה לנהל דיון רציני ואובייקטיבי.
שלא תהיה אי-הבנה אפילו לשנייה: הלב יוצא אל משפחת שליט. בני החייל שאל אותי כיצד הייתי מגיב אילו חלילה הוא היה בשבי. תשובתי, כמובן מאליו, הייתה שהייתי הופך את העולם ומשלם כל מחיר. אך זו בדיוק הסיבה שאת ההחלטות צריכים לקבל מי שאינם מעורבים רגשית, מי שחייבים לראות את התמונה כולה. על-פי מה שמסתמן, נתניהו וממשלתו כשלו בכך.
כדאי לשים לב לעוד גורם שמרוויח מן העסקה: ממשלת מצרים. במקום בו כשלו שנים של תיווך גרמני, הצליחו כמה חודשים של תיווך מצרי, והעסקה בפועל גם תתבצע בקהיר. בטווח הקצר, ישראל לכאורה נשכרת מכך שהשלטון הנוכחי במצרים, שהוא הרע במיעוטו מבחינתה, צובר נקודות. אבל הטווח הקצת יותר ארוך - ואנחנו מדברים על הבחירות לפרלמנט המצרי בחודש הבא - עלול להתגלות כהעתק של אותן בחירות בעזה אחרי ההינתקות. האחים המוסלמים ממילא מצטיירים כמנצחים הצפויים, וההישג של החמאס - איתו יש להם לא רק הזדהות אידיאולוגית אלא גם קשר מעשי - עלול לחזק אותם עוד יותר.
אפשר להאמין לנתניהו באומרו, שהעסקה נחתמה כעת בשל הנסיבות החדשות במזרח התיכון. אולי הוא רמז לאפשרות של נצחון האחים המוסלמים, כאשר דיבר על כך שחלון ההזדמנויות היה עלול להיסגר. ממשלה של האחים המוסלמים לא הייתה מתווכת בין ישראל לחמאס, ואם כן - ודאי שלא הייתה מתווכת הוגנת. אבל איכשהו מתגנבת ללב המחשבה, שאולי גם לשיקולים פוליטיים ישראלים היה מקום בהחלטה לבצע את העסקה כעת, ודומה שאין צורך להרחיב על כך - והלוואי שנימצא חושדים בכשרים.
הסיכום הטוב ביותר לעסקה הזאת, ככל שניתן לשפוט בטרם פרטיה פורסמו רשמית, שייך בכלל לווינסטון צ'רצ'יל. בעוד בריטניה בפרט והעולם בכלל מריעים לנוויל צ'מברליין על הסכם מינכן, אמר צ'רצ'יל בפרלמנט הבריטי ארבע מילים שנכנסו להיסטוריה: "נחלנו מפלה גמורה וניצחת". צ'רצ'יל צדק אז; האם הציטוט שלו יוכח כנכון גם הפעם?

תאריך:  11/10/2011   |   עודכן:  11/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החמאס ניצח
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
האם לחיות האדם דמינו ? לא !
אנחנו ניצחנו  |  11/10/11 21:58
2
למה חילי הצבא הסורי נלחמים?
מבחן נאמנות  |  11/10/11 23:39
 
- צה"ל לא נאמן לחייליו כבר היום
חשדנית  |  12/10/11 01:41
 
- על איזה כל מחיר מדובר
הסייר  |  12/10/11 19:07
3
תגובה
צנחן  |  12/10/11 00:53
4
ביבי מקדם את האחים המוסלמים
חשדנית  |  12/10/11 01:30
5
עונש מוות
סתם אחד  |  12/10/11 03:56
6
להצלת גלעד אתה קורא מפלה ? ! ל"ת
מוטב שלא תכתוב  |  12/10/11 04:09
7
העם אדיוט העם משלם וישלם ל"ת
אראל  |  12/10/11 05:40
8
התקשורת תספור את מס' הנרצחים
דודי29  |  12/10/11 07:37
9
יום של שמחה , עצב , כאב וחשש !
נבון.   |  12/10/11 11:28
10
החמס תמיד ימצח כי יש לנו צבא
ספיינר  |  12/10/11 14:57
11
מה היה קורה אילו ....
אביתמר  |  12/10/11 16:43
12
החלטה קשה אך שגויה
סתם_1  |  12/10/11 18:02
13
שקולי הרגש גוברים על ההגיון
פועה  |  13/10/11 16:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
גלעד שליט נחטף ביוני 2006 בעת שירותו בכרם שלום    הראיה הראשונה לכך שהוא בחיים הגיעה שלוש שנים לאחר מכן בקלטת וידאו    פרשת שליט - צעד אחר צעד
אפרים הלפרין
החובה הציבורית לפתוח את הסכם הרופאים, נובעת מההליך הבלתי סביר באורח קיצוני שהביא לכינונו של ההסכם, ומהעדר גוף שיפוטי ניטראלי שידון באותו הליך בלתי סביר
אליקים העצני
תשובת נתניהו למרקל הכניסה אותו ואותנו לפינה חדשה - מפני שמן האמירה "ירושלים אינה התנחלות" ולכן בה אין מקום להקפאה, יוצא ברור שבמה שהוא קורא "התנחלויות" יש, או תהיה, הקפאה. ומה יאמר נתניהו כאשר ייאלץ סוף סוף להפשיר את הבנייה באפרת, במודיעין עלית ובאריאל?
איתן גנור
ישראל היום קם כאנטיתזה לעיתונים חד-ממדיים בשירות אידאולוגיית בעליהם, ומהר מאוד הפך לכזה וגרוע מכך. העיתון פועל בדומה ל"פראבדה" של ימי רוסיה הקומוניסטית. קחו למשל את דרור אידר, שמזה חודשיים חוזר על אותו תוכן תוקפני כלפי המחאה החברתית ומוביליה, ולא חוסך באיומי פגיעה בדמוקרטיה, בגלישה לקומוניזם ולכל מיני הפחדות דומות
גיא חזן
עמדת המוצא בעתות משבר צריכה להיות קרובה מאוד לעמדות המוצא בימים "רגילים" וזאת מכיוון שנתוני המשקיע זהים כמעט בכל עת. מה שמשתנה כל הזמן לחיוב או לשלילה, זה הטמפרמנט הפסיכולוגי בשווקים הפיננסים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il