X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרופ' צ'חנובר מקונן על כך שבחסות הממשלה ובתמיכתה, תלמידים במדינת ישראל אינם רוכשים במערכת החינוך הכלים הבסיסיים להבנת מהותם שלהם ואת מהותו של העולם הסובב אותם. הם מהווים איום גדֵל על הכלכלה ועל קיומנו כאן כחברה מודרנית
▪  ▪  ▪
פרופ' אהרון צ'חנובר. מונהגים בידי אינטרסנטים ולא בידי אנשי חזון [צילום: ששון תירם]

אנחנו כבר אחרי בין כסה לעשור. אני מקווה, שבין כסה לעשור קברניטי המדינה, ובמיוחד האמונים על החינוך נתנו דעתם לזעקת פרופ' אהרון צ'חנובר, חתן פרס נובל בכימיה לשנת 2004 מהפקלוטה לרפואה ע"ש רפופורט בטכניון בחיפה, שהתייחס לזכייתו של עמיתו בטכניון, פרופ' דן שכטמן, בפרס נובל.
פרופ' אהרון צ'חנובר זועק את זעקת השבר איך הגענו לכך שמערכת החינוך שלנו פורסת תשתית של תוכניות לימודים, שמצמיחות רבים שיזכרו את שמו של דן שכטמן אבל יותר מדי מעטים, שירצו או ינסו להבין את מהותה של תגליתו.
פרופ' צ'חנובר מקונן על כך "שבחסות הממשלה ובתמיכתה, תלמידים במדינת ישראל אינם רוכשים במערכת החינוך את הכלים הבסיסיים להבנת מהותם שלהם ואת מהותו של העולם הסובב אותם. תלמידם אינם לומדים במידה הנדרשת יסודות במדעי הטבע, מתמטיקה,שפות זרות... הם מהווים איום גדֵל על הכלכלה ועל קיומנו כאן כחברה מודרנית".
לשאלה - האם יהיו לנו בעתיד מדענים ישראלים, שיגיעו להישגים פורצי דרך, משיב צ'חנובר במידה רבה של כאב תוך התייחסות למה שהוא קורא: "התדרדרות הנמשכת במערכת החינוך והמחקר, לפי מְדָדִים בינלאומיים אנו מְדַדִּים מאחורי מדינות "נחשלות" כאירן, שמשקיעה מאמצים אדירים במערכת החינוך והמחקר שלה".
אני מודע לכך, שהממשלה נסחטת על-ידי סדר יום עמוס, בין גלעד שליט ומשבר הרפואה, בין טרכטנברג ובין סדרת שביתות המתדפקות בשער. אך לא ייתכן שממשלה תישאר אדישה כלפי האזהרה של פרופ' צ'חנובר לנוכח מה שהוא מגדיר - "התדרדרות הנמשכת במערכת החינוך והמחקר".
השאלה ששואל פרופ' צחנובר חייבת להיות זעקת הקרב של תנועת המחאה - "מדוע לקינו במחלה כה קשה של הרס הקיים והטוב...מדוע חלינו במחלה של אלתור של טיוח ושל חוסר תכנון מערכתי"
אני מצטרף לתשובה שהוא נותן לשאלה הנשאלת - "כי אנו מונהגים ... בידי אינטרסנטים ולא בידי אנשי חזון". כן אנחנו לצערי, מונהגים על-ידי ההון הפיננסי ולא על-ידי ההון האנושי, אנחנו מונהגים על-ידי ההון ולא על-ידי חזון חברתי. מכאיבה השאלה הזועקת בדוגמה שמביא פרופ' צ'חנובר - "מה הועילו חכמים בתקנתם כשהמציאו ברז, אך הדלי שאליו מתנקזים המים דולף? ..."
חובה על ממשלת ישראל להיות קשובה לאמירה של פרופסור צ'חנובר: "מחאה חברתית בקיץ האחרון פרצה נגד מערכת כלכלית משומנת היטב, שנבנתה במכוון כדי לשרת אינטרסים צרים, המנוגדים לחלוטין לאלה של הציבור"
לצערי, אותם אינטרסים צרים עליהם מדבר צ'חנובר תחומים ב-ד' אמות של אינטרסים צרים של הון הנתמך על-ידי מדיניות ממשלה, שרואה בהפרטה ובהון הפיננסי ערך עליון מול שוליות של ההון האנושי.
מצער שמערכת חינוך כושלת בישראל החליטה לאמץ לחיקה את ההישג של פרופסור דן שכטמן, שזה למעשה ניצחון אדם בודד במאבקו לפענוח מבנה היקום וסודות החיים. זה הישג שתחילתו הייתה התמודדות עם ספקנות רבה, עם נידוי מן הקהילה המדעית.
ההישג הוא בראש ובראשונה הישג אישי של אדם, שטיפס מן שלב הגיחוך והנידוי עד לתגלית שהיא הכרחית לשיפור החיים בכל התחומים: מאמצעי טכנולוגיה רפואית חדשה ועד ליצירת מקורות אנרגיה חדשים.
כדי שנתברך בהישגים נוספים, וזה אפשרי - זה תלוי בסדר עדיפויות של מערכת ממשל, אם תעמיד את ההון האנושי בראש סולם העדיפויות.

המובאות מדבריו של פרופסור אהרון צ'חנובר הן מעיתון הארץ , יום ד' י"ד בתשרי תשע"ב, 12.10.2011
תאריך:  17/10/2011   |   עודכן:  18/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אהרון צ'חנובר
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זעקת פרופ' אהרון צ'חנובר
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
הוא לא קומוניסט
צפורה בנאי  |  17/10/11 11:40
 
- החינוך לא התאושש מקיצוץ השעות
שותפים לתקוותך  |  17/10/11 14:04
2
שינית את הכתוב בתוך מרכאות!!!
אהוד פרלסמן  |  18/10/11 00:52
 
- תגובה לאהוד
איתן קלינסקי  |  18/10/11 09:04
 
- אבל זה העיקר!
אהוד פרלסמן  |  18/10/11 12:21
3
דמעות התנין של א.ק.
י.ש  |  18/10/11 01:26
 
- למה הפחיתו שעות
לאדון מר י.ש  |  18/10/11 06:56
 
- קלינסקי אתה אדם בזוי....
י.ש  |  18/10/11 11:34
 
- למר י.ש
איתן קלינסקי  |  18/10/11 12:07
 
- י.ש אתה אדם בזוי
גיא ל.  |  19/10/11 08:15
 
- גיא לוי.....
י.ש  |  20/10/11 20:37
4
איתן. יפהכתבת  ל"ת
אבי רונן  |  18/10/11 07:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה כסיף
אני יכול להבין את התסכול והזעם, את הרגשת חוסר האונים והייאוש, את הכעס והעלבון, את הגעגועים הנוראים. אני יכול לדמיין את המחשבות, את נדודי השינה, את המתח, את האכזבה, את הצער, את הבכי, את העליבות, את הרצון הפשוט למחוק תקופה. אני לא יכול להבין את הסרת הדגל ואני לא יכול להבין את השבתו
יוסי בלום הלוי
ישראל הנחושה של אז, שלימדה את העולם שאין נושאים ונותנים עם טרוריסטים, הפכה היום לסמל מבזה של מדינה הכנועה לטרור שהישיר את עיניו אל מנהיגי מדינת ישראל שהשפילו מבטם בכניעה ההולכת ומתגברת ומסכנת את חייהם של אזרחי מדינת ישראל, כמו את מעמדה וקיומה של ישראל באזור הרצחני הזה
יעקב איציקוביץ
הציבור הבין היטב את מה שאנשי האופוזיציה לכאורה עדיין לא הפנימו: כותרת נלוזה על הגב' נתניהו, או על מגדלי אקירוב, ואפילו לא על עוזרת מקומית או פיליפינית, כותרות שכאלו לא יקדימו את הבחירות ולא יביאו עוד מנדטים. ההפך הוא הנכון
פרופ' ערן ויגודה-גדות, ד"ר חיים כהן
לתהליך של הפרטת עיצוב המדיניות עשויה להיות השפעה על רמת האמון בממשל ובדרגים המקצועיים במשרדי הממשלה ועל המוטיבציה של כוחות איכותיים להשתלב במגזר הציבורי. בנוסף, הוא מעמיד במבחן את אחד היסודות עליהם מושתת המשטר הדמוקרטי - הליך הדיונים, הוויכוחים ושיקוף האינטרסים השונים
גיל נתן
כאילו כל בעיותינו נפתרו וכל התקשורת עוסקת בחזרתו של גלעד הביתה    זה חשוב, זה מאחד ואולי יוצר שיח ציבורי על המחיר (נושא שעוד ידון רבות בעתיד הקרוב)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il