X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ככל שארה"ב היא יותר "מתווכת הוגנת", כן היא פחות "בעלת ברית ייחודית" ומצמצמת את התרומה הייחודית של ישראל. הזעזועים הטקטוניים במדינות ערב מחייבים את ישראל וארה"ב לשדרג את שיתוף הפעולה האסטרטגי תוך העצמת תפקיד "בעלת הברית" והורדת פרופיל "המתווך ההוגן"
▪  ▪  ▪
ברק אובמה ובנימין נתניהו. להוריד פרופיל בתפקיד המתווך ההוגן [צילום: AP]

נשיאי ארה"ב סובלים מפיצול אישיות בכל הקשור למדיניותם כלפי ישראל. מחד, הם מתפקדים כבעל-ברית ייחודי של ישראל, מיישמים את רצון העם והקונגרס האמריקני מאז המאה ה-17, ומעצבים מערכת יחסים המבוססת על ערכים, אינטרסים ואיומים משותפים ותורמת לכלכלה ולביטחון הלאומי של שני הצדדים.
מאידך, הם מתפקדים כמתווך הוגן בין ישראל לבין אויביה הערביים, הפועל בדרך כלל לפי תפישת העולם של מחלקת המדינה הקרובה לתפישת העולם של אירופה והאו"ם, אך רחוקה מתפישת העולם של העם והקונגרס האמריקני. מחלקת המדינה התנגדה באופן ברוטאלי להקמת המדינה ב-1948, עדין אינה מכירה במערב ירושלים כשטח ישראלי, אימצה לחיקה את ערפאת, חומייני (עד להשתלטות על שגרירות ארה"ב בטהרן) וסדאם חוסיין (עד לפלישתו לכווית), ומהווה את מוקד הביקורת החריפה ביותר נגד ישראל בוושינגטון.
פיצול האישיות מקצין את עמדת הערבים ופוגע בביטחון הלאומי של ישראל וארה"ב וביחסים ביניהן. הוא טוען לסימטריה מוסרית בין ישראל - אב טיפוס ללוחמה בטרור, דמוקרטיה ותמיכה ללא-תנאי בארה"ב - לבין הרשות הפלשתינית - אב טיפוס לטרור, חינוך לשנאה ותמיכה באויבות ויריבות ארה"ב.
ב-2009, הזהיר שגריר ארה"ב בישראל לשעבר, דן קרצר, את השליח המיוחד, ג'ורג' מיטצ'ל, מפני הפעלת לחץ על ישראל להקפאה ללא-תקדים של הבנייה בירושלים ויו"ש. הלחץ הופעל, ישראל הקפיאה, אבו מאזן הסלים את תביעותיו ומכאן המבוי הסתום בין ישראל לפלשתינים.
באוגוסט 1970, נחתם הסכם הפסקת-אש בין ישראל למצרים, אשר הופר מיידית על-ידי קידום מערך מתוחכם של טילי קרקע-אויר סובייטים לכיוון מפרץ סואץ. ארה"ב לחצה על ישראל להימנע מתגובה על ההפרה הבוטה, שגרמה לאבידות ישראליות כבדות במלחמת יום הכיפורים.
ב-1977, פתחו ישראל ומצרים ביוזמת שלום בניגוד לעמדת הנשיא קרטר שפעל לכינוס ועידה בינלאומית בהשתתפות רדיקלים ערביים. ב-1979, חתמו ישראל ומצרים על הסכם שלום ודחו את תביעת קרטר לויתורים ישראלים בנושאי ירושלים והפלשתינים. ב-1994, הגיעו ישראל וירדן להסכם שלום ללא סיוע מהותי של הנשיא קלינטון.
המפתח להצלחה של שני הסכמי השלום היחידים היה מו"מ ישיר בין ישראל, ירדן ומצרים. המפתח לכישלון של היוזמות הנשיאותיות, בעלות הכוונות הטובות, היה העדפת מו"מ עקיף, ומכאן הכישלון האמריקני להביא להסכמי שלום.
הצד הערבי למו"מ אינו יכול להיות מתון יותר מהמתווך האמריקני. הוא מעריך שישראל רגישה ללחצים, מקצין את דרישותיו ולכן מגביר את הסיכוי לטרור ומלחמה ומקטין את הסיכוי לשלום.
יוזמת ארה"ב לפתור את הסכסוך הפלשתיני-ישראלי בן 100 השנים לפני תום כהונת הנשיא אובמה מתיימרת לשעבד מציאות ואינטרסים גיאו-אסטרטגים ארוכי טווח לצורך ורווח קצר-טווח. לוח הזמנים הדחוס מחריף את פגיעות הנשיא האמריקנאי ללחץ ערבי ומגביר את לחץ הנשיא על ישראל לקחת "סיכונים למען השלום", כאשר הרחוב הערבי הרותח מחייב צמצום סיכונים והגברת ביטחון.
הסכסוך הערבי-ישראלי מהווה עדיפות משנית-יחסית מבחינה פנים-אמריקנית, אזורית או גלובלית בהשוואה לאתגרי עירק, אפגניסטן, אירן, "החורף הערבי", רוסיה, סין, צפון קוריאה, מכסיקו, ונצואלה, קולומביה ומרוץ החימוש. התמקדות הנשיא האמריקני במו"מ הישראלי-ערבי, כאשר עננים קודרים מעיבים על אינטרסים אמריקנים חיוניים, פוגעת בביטחון הלאומי של ארה"ב.
ככל שארה"ב היא יותר "מתווכת הוגנת", כן היא פחות "בעלת ברית ייחודית" ומצמצמת את התרומה הייחודית של ישראל - "נושאת המטוסים האמריקנית הגדולה בעולם שאינה זקוקה לחיילים אמריקנים, העוגנת באזור קריטי לאינטרסים אמריקנים וחוסכת למשלם המיסים 20 מיליארד דולרים לשנה."
הזעזועים הטקטוניים במדינות ערב מחייבים את ישראל וארה"ב לשדרג את שיתוף הפעולה האסטרטגי תוך העצמת תפקיד "בעלת הברית" והורדת פרופיל "המתווך ההוגן".

תאריך:  19/10/2011   |   עודכן:  19/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 סדאם חוסיין
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פיצול אישיות אמריקני
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ולליכוד אין פיצול אישיות?
שוק טבריה  |  19/10/11 10:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רלי פנחס
גלעד שליט איננו סמל. לא מקדם פוליטי, לא תוצאה של מחאה חברתית, לא נרטיב של גבורה, לא מותג. מגיע לו לחיות את חייו באנונימיות, אם רק נאפשר לו את זה
אליקים העצני
את הברירה שהוחמצה יש לבדוק מיד, מפני שאחרי "תרועת הפסטיבלים" בוא תבוא החטיפה הבאה. והואיל ו-"1:1,000" אינו יחס מספרי סתם, כי אם השקפת עולם, דרך חיים (או מוות), פרופיל פוליטי ומוסרי של חברה, תצטרך ממשלה שתחליט לחולל את המהפך ל-1:1 לתת מענה, באיזו שיטה תאלץ את האויב לשחרר את טרפו, שלא בדרך הקודמת
יצחק מאיר
בבית של דמע, שוכן הכאב בכל אות, בכל הברה, בכל מילה, בכל שורה. רק הוא. אין לו חלון להביט החוצה. אין לו דלת לנוס אל המרחב. הוא הבית ומלואו. הוא לא תוגה. הוא לא עצבת. הוא כאב. ממסד עד טפחות. זה הבית
יוסף דוריאל
אם לא בוכים על חלב שנשפך, אין זה אומר שלא צריך לנקות את הכתם שנוצר מכך. אסור לתת ל"גיבורים" של מבצע החטיפה להפוך לסמל, יש לתבוע תשלום פיצויים ולהעביר חוק עונש מוות על רצח ממניעים נאציים
רועי אורן
ככל שסין הולכת ומתעשרת, המעמד הבינוני העולה מתקשה לשמור על כושר. מגרשי הספורט בכיכר האולימפית ריקים כמעט לגמרי בשעות אחר-הצהריים. לעומת זאת, סניף מקדונלד'ס הסמוך הומה אדם. בניגוד לסידני, לונדון ופריס, ברחובות דליאן שמספר תושביה הוא יותר משישה מיליון בני אדם כמעט שלא רואים רוכבי אופניים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il